Pepsi/Pepsi Max

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marek
  • Aloitettu Aloitettu
Paljonkos noissa kolajuomissa mahtaa olla kofeiinia? Viimeaikoina ruvennu kahvin juonti riistäytymään käsistä, tyyliin 10 kuppii päivä.Tuntuu että se ois vaikuttanu negatiivisesti reeneihin. Yritän tässä nyt sitten vähä vähentää kofeiinin määrää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Normaalista Pepsistä ja PepsiMaxista en osaa sanoa, Hartwallin nettisivu ei asiaa auttanut. Osviitaksi kuitenkin Pepsi X:n ravintoarvot, joista voidaan päätellä että ns. normaalissa Pepsissä on vähemmän kofeiinia.

Makeutusaine: sokeri
Sokeripitoisuus: 109 g/l
Energiasisältö: 174 kJ/dl, 42 Kcal/dl
Kofeiini 195 mg/l
tauriini 14 mg/l
guarana 150 mg/l
Väriaineet: E150d, E163
(lähde: www.hartwall.fi)

Ja voin kokemuksesta sanoa, että tietyllä kofeiinin/kahvin käytöllä on negatiivisia vaikutuksia treeneihin. Kofeiini toimii diureettina ja poistaa kehosta nestettä, jossain vaiheessa nestevaje alkaa haitata treenaamista jne...

Sumu sanoi:
Ja voin kokemuksesta sanoa, että tietyllä kofeiinin/kahvin käytöllä on negatiivisia vaikutuksia treeneihin. Kofeiini toimii diureettina ja poistaa kehosta nestettä, jossain vaiheessa nestevaje alkaa haitata treenaamista jne...

Itse otan yleensä kovien treenien alla 300mg kofeiinitabuja isolla vahvalla kahvikupposella alas huuhdeltuna. Treeneissä sitten...jotka kestävät noin 70 min, menee yleensä litra vettä. Hyvin on kofu buustia antanut ja nestetasapaino säilynyt. Vettä tosin pitää juoda tasaisesti koko päivän jo siksi, että kreatiinista olisi edes jotain hyötyä.

Ajattelin vähentää kahvin juontia niin että otan enää ennen treenejä kupposen kahvia vähän piristämään.

Penneck sanoi:
Itse otan yleensä kovien treenien alla 300mg kofeiinitabuja isolla vahvalla kahvikupposella alas huuhdeltuna. Treeneissä sitten...jotka kestävät noin 70 min, menee yleensä litra vettä. Hyvin on kofu buustia antanut ja nestetasapaino säilynyt. Vettä tosin pitää juoda tasaisesti koko päivän jo siksi, että kreatiinista olisi edes jotain hyötyä.

Jep jep. Piti kirjoittaa, liiallisen kofeiinin käytön seurauksena alkaa treenit kärsiä. Raja tuolle "liiallisuudelle" lienee yksilöllinen ja sen löytää kyllä kokeilemalla.

Sopiva määrä kofeiinia piristää käytännön kokemuksen mukaan treeniä ja saa hien irtoamaan. Liiallinen määrä sotkee koko homman kun on hontelo ja tärisevä olo, joskin hiki virtaa silti.

Sumu sanoi:
Jep jep. Piti kirjoittaa, liiallisen kofeiinin käytön seurauksena alkaa treenit kärsiä. Raja tuolle "liiallisuudelle" lienee yksilöllinen ja sen löytää kyllä kokeilemalla.

Sopiva määrä kofeiinia piristää käytännön kokemuksen mukaan treeniä ja saa hien irtoamaan. Liiallinen määrä sotkee koko homman kun on hontelo ja tärisevä olo, joskin hiki virtaa silti.

Ja tää on niin totta. Olen ennenkin höpissyt tästä, mutta sopii tähänkin threadiin. Ennen pystyin ottaan ongelmitta 600 mg kofeiinia ennen treeniä, ja siitä sai mukavan buustin. Nykyään pistää jo 200-300 mg kerralla tärisemään ja tulee ihan törkeen heikko olo. Enkä juo edes kahvia. Tosin olen pepsiholisti, mutta samalla tavalla kun nykyään mä pepsiäkin kittasin kun vetelin noita 600 mg annoksia. Ja vieläkin on arvoitus miks mulla kävi noin päin. Yleensähän annostusta voi nostaa kun pienempi annos ei enää tunnu toimivan. Enää en uskalla edes kokeilla tai menee treenit ihan perselleen.

Ei nyt liity tuohon kofeiiniin mutta limppareitten imemiseen yleensä, uutinen Iltasanomien uutissähkeistä:

Limonadien runsas nauttiminen lisää riskiä saada ruokatorvensyöpä. Eilen Yhdysvalloissa julkistetussa tutkimuksessa todetaan, että lisääntyneellä hiilihapotettujen juomien käytöllä ja ruokatorvensyövällä on yhteys.

Tutkijaryhmä havaitsi, että hiilihapotettujen virvoitusjuomien käyttö lisääntyi Yhdysvalloissa peräti 450 prosentilla vuosien 1946 ja 2000 välisenä aikana. Samalla yleistyivät syöpätapaukset: valkoisten amerikkalaismiesten keskuudessa havaittiin neljä vuotta sitten miltei kuusi kertaa enemmän ruokatorvensyöpää kuin 25 vuotta sitten.

Yhdysvaltain syöpäjärjestön mukaan 13 900 ihmisellä havaittiin viime vuonna ruokatorvensyöpä, ja melkein kaikki sairastuneet kuolivat. Suurin osa sairastuneista oli miehiä. (STT-Reuters)

Muistan lukeneeni jonkun tutkimuksen siitä miten light-limujen kova nauttiminen altistaa sokeritaudille. Perusteluina oli insuliinierityksen lisäntyminen autonomisen hermoston ärsytyksestä (makean aistimus, nieleminen) nautittaessa vaikka yhtään sokeria ei nautittukkaan. Tämä lisäsi haiman rasitusta koska insuliiniä eritettiin turhaan ja lisäsi insuliiniresistenssin mahdollisuutta elimistössä ----> aikuisiän diabetes. Toinen pointti oli makeutusaineiden nauttiminen dietillä jossa sama mekanismi aiheutti insuliinitasojen nousua jos dietillä normaalistikkin pyritään pitämään verensokerit tasaisena niin ylimääräisen insuliinin eritys voi aiheuttaa hypoglykemiaa ja nain saada aikaan hillittömän näläntunteen ja ahmimiskohtauksen...?

Jortsu sanoi:
Ei nyt liity tuohon kofeiiniin mutta limppareitten imemiseen yleensä, uutinen Iltasanomien uutissähkeistä:

Tää vaikuttaa tällaselta haista paska tutkimukselta. Tänä aamuna lueskelin tekstitv:ltä ja naureskelin. Eli hiilihapotettujen juomien ja ruokatorven syövän välillä on yhteys. Kertoisko joku millainen yhteys? Siis samalla ku hiilihapotettujen juomien nauttiminen on lisääntynyt, on lisääntynyt myös ruokatorven syöpä. Eikö ton voi yhdistää vaikka telkkarin katsomiseen tai salilla käyntiin? Onko tosta olemassa joku ihan oikea tutkimus, vai onko joku taas menny keksimään että: "Hei, tiedättekös, mä hokasin että kun toi ruokatorven syöpä on viimeisen 25 vuoden aikana yleistynyt, niin sen on pakko johtua siitä että porukka juo nykyään enemmän limua kun ennen." Tosta kirjoituksesta sai ainakin sellaisen käsityksen.

Powerhousu sanoi:
Tää vaikuttaa tällaselta haista paska tutkimukselta. Tänä aamuna lueskelin tekstitv:ltä ja naureskelin. Eli hiilihapotettujen juomien ja ruokatorven syövän välillä on yhteys. Kertoisko joku millainen yhteys? Siis samalla ku hiilihapotettujen juomien nauttiminen on lisääntynyt, on lisääntynyt myös ruokatorven syöpä. Eikö ton voi yhdistää vaikka telkkarin katsomiseen tai salilla käyntiin? Onko tosta olemassa joku ihan oikea tutkimus, vai onko joku taas menny keksimään että: "Hei, tiedättekös, mä hokasin että kun toi ruokatorven syöpä on viimeisen 25 vuoden aikana yleistynyt, niin sen on pakko johtua siitä että porukka juo nykyään enemmän limua kun ennen." Tosta kirjoituksesta sai ainakin sellaisen käsityksen.

http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99995002

Sen verran päivtystä että nyt kun olen jonkun aikaa juonu vaan 1-2kuppia kahvia päivässä niin salilla olen ruvennut hikoilemaan huomattavasti enemmän ja tuntuu että treenikin luistaa paremmin.

Suositut

Back
Ylös Bottom