Penninvenyttäjät huomio - nyt parhaat säästövinkin jakoon!

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Kesä tulee, ja kaverin häät polttareineen.... ja opintolainan lyhennys :( Eli rahanmenoa kyllä riittää, taas vaihteeksi... Ja säästääkin pitäisi... Joten kertokaapa, hyvät Pakkislaiset, parhaat säästö- ja pennin(sentin?)venytysvinkkinne!

nimim. minäkö tuhlari? :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin hyvä keino on olla ottamatta viinaksia ja muutenkin vähentää ulkona käymistä.

Toinen hyvä keino on katella kaupassa mikä bodysafka on milloinkin tarjouksessa ja ostaa pakastin sit täyteen. Näin teen ainakin itse kun on vaikkapa paistijauheliha tai broileri tarjouksessa niin sitä ostetaan sit kilokaupalla pakkaseen. Kuullostaa pieneltä, mutta ainakin meikäläisen ruokailumäärillä alkaa tuntumaan kukkarossa aika mukavasti ainakin pidemmällä aikavälillä. Lisäravinteet tulee ostettua jättierissä isolla kaveripiirillä jolloin alennuksetkin ovat kohtuullisen hyvät. Turhuuksia ei kaupasta juurikaan tule ostettua.

Kimppakyyti töihin on oiva säästö jos mahdollista ja puhelimessa juoruamisen vähentäminen. Jos on verkko kotona ja myöskin kavereilla niin viestiminen käy näppärästi ja realiaikaisesti esim. ICQ:lla.

Näin siis köyhän opiskelijan budjetilla toteutettuja säästöjä eikä elämänlaatu ihan hirveästi kärsi, ainakaan jos tykkää askeettisesta elämästä tavoitteena lihaskasvu.

Eiköhän tuo säästeliäisyys lähde hieman käsistä jos tuon dippatyön saan
:D

Kerropa vähän "lähtötasosta", eli meneekö rahaa merkkivaatteisiin, tupakkaan, alkoholiin, kosmetiikkaan, kännykkälaskuihin, roskaruokaan ym. valmissapuskoihin jne? Jos elät jo valmiiksi kuin Pentti Linkola, niin vaikea siinä on enää mitään säästövinkkejä antaa...

Jimmy: en polta, alkoholia käytän kohtuullisesti ts. välillä tulee juhlittua ja aina silloin tällöin railakkaastikin, mutta sitten menee taas useampi viikko täysin tipattomasti. En tuhlaa merkkivaatteisiin enkä kosmetiikkaan, en syö valmisruokia, ja kännykkälaskutkin ovat melko lailla alhaiset, kuten tuosta operaattorithreadista käy ilmi. Nettiyhteyttäkään en omista, vaan surffailen töistä käsin :D

Fluid Powerille kiitokset hyvistä vinkeistä - valitettavasti en omista pakastinta, pelkän lokeron vain :( Töihin kuljen aina julkisilla, kun en autoa omista, ja HKL:n kk-lippu ei onneksi ole hirmukallis, vaikka sen hinta onkin jatkuvasti noususuhdanteessa:curs:

Äh, pitäisi kai pistää muutaman viikon aikana raakasti vain ylös KAIKKI, mihin rahaa käyttää, sieltä ne rahareiät kai sitten paljastuisivat...

Ja joo, elämäntapani lienee kuitenkin suht kaukana Linkolasta :D

Originally posted by Gillyanne
... Joten kertokaapa, hyvät Pakkislaiset, parhaat säästö- ja pennin(sentin?)venytysvinkkinne!

Kaiken aa ja oo on tietysti siinä kuinka niksipirkkahyötykäytät vanhat sukkahoususi. :)

Noh, jos ei ryyppää, tupakoi eikä roinaa niin ei kai sitä paljon jää tinkimisen varaa. Vaateostokset ehkä.

Ruuasta voi ainakin säästää niin, että suunnittelee viikon ruokalistan etukäteen, ettei tule sitten kaupasta ostettua jotain höttöä kiireessä ja nälkäisenä. Tietty rahkat, raejuustot ym. on oltava, eivätkä nekään ole mitään ihan edullisia. Lisäravinteista voi säästää ostamalla halpaa maustamatonta heraprotskua johon sitten sekoittaa kaakaojauhetta.
Kaupan edulliset omat merkit kannattaa hyödyntää. Itse olen kemppareissa suosinut Dailyä, kosteusvoiteet ja kasvojenpuhdistusaineet ovat ihan hyviä.
Viime kädessä jos oikein alkaa köyhäilemään, niin leipoo itse ja laittaa kaikki ruuat mahdollisimman alusta alkaen myös itse. Pakastin tietysti helpottaisi, ei tarvitsisi samaa ruokaa syödä päiväkausia. Pienet pakkauskoot ovat kalliimpia kuin suuret!

Töihin kuljen aina julkisilla, kun en autoa omista, ja HKL:n kk-lippu ei onneksi ole hirmukallis, vaikka sen hinta onkin jatkuvasti noususuhdanteessa
Onko mahdollista kulkea pyörällä? Jos kulkee pyörällä aina kun mahdollista ei tarvii ostaa kk-lippua. En tiedä onko HKL:llä semmosta maksukorttia mut mä oon ainakin havainnu semmosen kätsäksi jos joutuu bussia käyttämään.

Originally posted by Jortsu
Onko mahdollista kulkea pyörällä? Jos kulkee pyörällä aina kun mahdollista ei tarvii ostaa kk-lippua. En tiedä onko HKL:llä semmosta maksukorttia mut mä oon ainakin havainnu semmosen kätsäksi jos joutuu bussia käyttämään.

Kulkisinkin, mutkun ei oo pyörää, eikä sen ostaminenkaan ilmaista ole :( Ja Helsingissä asuessa ei oikein muutenkaan pärjää ilman tuota kk-lippua, välimatkat kaupungin sisällä ovat usein sen verran pitkiä, ja kuukauden aikana tuota liikkumista tulee meikäläisellä sen verran, etteivät kertaliput ja/tai kymmenen matkan liput enää kannata.

Mutta tosiaan, jos pyörän omistaisin, niin sitä varmasti käyttäisin - mutku se nyysittiin pari vuotta sitten, prkl:curs:

Jimmy: en polta, alkoholia käytän kohtuullisesti ts. välillä tulee juhlittua ja aina silloin tällöin railakkaastikin, mutta sitten menee taas useampi viikko täysin tipattomasti.

Mitä tarkoittaa railakas juhliminen rahassa mitattuna? Juhlimisten välillä on useita viikkoja, muttei kuukausia? Näyttää siltä, että alkoholin käyttöä on syytä vähentää, ja keksiä muuta sisältöä elämäänsä kuin juhliminen :)

Originally posted by Nat_Ural
keksiä muuta sisältöä elämäänsä kuin juhliminen :)

Jos kotona on kiinteä verkkoyhteys niin suosittelen pakkotoiston lukemista ja pakkiksen ircciä. Välttyy turhilta sosiaalisilta kohtaamisilta ja rahaa säästyy.

Mulla pieneni pikkumenot aika hyvin ku aloin kirjoittamaan kaikki menot ylös. Sillä tavalla saa kannsa säästettyä että lukee tuotehinnan sijaan kilohinnan ja ostaa sen mukaan.

Mä luotan exceliin. Kirjotan menot kerran pari viikossa taulukkoon (säästä kuitit!), jossa mm. vuokra-, ruoka-, bussi-, känny-, harrastukset-, hygi- ja juhla-sarakkeet.

Kun on hyvä säästölinja päällä, niitten ns. turhien menojen ylöskirjaaminen harmittaa jo kaupoissa niin paljon, että sieltä tulee varmasti vain ne halvimmat ja välttämättömimmät tavarat ostettua.

..joskus taas millään ei ole mitään väliä tyyliin nimim. "kulutin vappuna jo kesäkuunkin rahoja".

Minä säästän kaikesta muusta,mutta ruuan määrästä ja laadusta en tingi kun pakon edessä.

Itse tulee säästettyä:
-ajamalla fillarilla työmatkat aina, kun ei sada.
-vähentämällä bilettämistä.
-kopioimalla musat, pelit ja leffat kavereilta/netistä.
-(merkki) vaatteilla en liikaa koreile.
-työpaikkaruokalan seisovastapöydästä yritän syödä lounaalla mahdollisimman paljon, kotosalla ollaan ruisleipä/näkkärilijalla.

Vaan silti sitä elää kädestä suuhun. Kaikki menee, mikä tulee. :curs:

jos parturiin uppoaa rahaa, kannattaa mennä hiusmalliksi. ilmainen leikkuu + muut hömpötykset ja yleensä saa vielä shampoota tms. kotiin vietäväksi.
Helsingissä Wellalle pääsi ainakin "kaikki" malleiksi, toimisto on Kansakoulunkadun ja Annankadun kulmassa. Nykyään tukkaa ei tosin ole kuin 2mm, joten ei tarvi parturissakaan käydä.

Mutta tosiaan, jos pyörän omistaisin, niin sitä varmasti käyttäisin - mutku se nyysittiin pari vuotta sitten, prkl:curs:

Vahinko kiertämään... ;)

1. Osta pyörä. Ei selittelyjä HKL:n lipun halvoista hinnoista tai pyörien kalleudesta. Kohtuullisen hyväkuntoisen pyörän saa kierrätyskeskuksesta (vaihteeton, kunnostettu ja pystyy helposti ite korjaamaan, jos vikoja tulee) 50-100€. Montako kuukausilippua sillä rahalla saa? Pyörän lisukkeeksi hyvä on varmaan investoida kunnon U-lukko, jolla sykkelin AINA kiinnittää valopylvääseen tms., jotta on ainakin varkaalla vähän enempi vaivaa, miettii ehkä kahdesti, jaksaako rueta halpispyörää viemään, jos se on jämerällä lukolla kiinni.

2. Alkoholi. Jos meinaa säästää JA pilestää, niin ainut mahdollisuus on se, että juo kotitekoista -> kotiolut tai viini. Sen litrahinnan saa painettua sinne 50 sentin paikkeille helposti. Ottaa tukevat pohjat sen avulla, niin että nippanappa pääsee vielä puariin. Puarissa sitten yksi siideri tai keppana ENINTÄÄN, ei puhettakaan mistään kalliista drinkeistä. Vaikka noudattaisi em. pilestys/ryyppysäästöohjeita, niin silti ryyppää maks. kerran tai kaksi kuussa -> lisää säästöä -> ei mee ees sitä 10€, mikä jokatap. menee kituutellenkin ryypätessä. Noin toimin parina ekana opiskeluvuotena, kun rahaa oli melko vähän. Yksi vaihtoehto on rueta absolutistiksi.

3. Hommaa lisää tuloja. Jos ei menoja pysty kiristämään, niin eiku töitä tekemään sitten. Helsingistä aina varmaan jotain hommaa löytyy nohevalle mimmille ;)

4. Kännykkä. Hommaa tarpeeksi matala saldoraja (esim. 10€/kk), jos ei muuten kännykkälaskut ole tarpeeksi pieniä.

Tuo kulupäiväkirjan pitäminen lienee hyvä idea myös. Ruoastakin voi säästää (ei syö yhtään karkkia eikä suklaata -> mahdotonta naiselle? :D), mutta mullekin se olisi nykyään ehdottomasti viimeinen säästökohde.

Hommaa rikas mies, jota polkea ja silittää..

:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom