Penkkipunnerrus ja erikokoiset rintalihakset

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli siis, kun 3 vuotta sitten alotin, tein penkin huonolla tekniikalla jolloin vasen rintalihas teki enemmän töitä kuin oikee, josta johtuu se että vasen rintalihas on isompi kuin oikea. Lopetin normi penkin ja aloin tekemään käsipaino penkkiä.. Sain kokoa oikeeseen rintaan, mutta normi penkkiä tekisi mieli tehdä..

Joskus joku voimailija sanoi että jos toinen rinta on heikompi, voi otetta muuttamalla saada sille enemmän painoa tai jotain semmosta, tyyliin vasenta ja oikeeta kättä 1cm vasemmalle merkeistä ja laskee tangon keskelle niin jompi kumpi tekee enemmän hommia..
Kysymys siis kuuluu: onko joku kuullut moisesta penkin oteleveys säädöstä ja jos on, voisiko se joku tarkentaa sen tähän perustellen että miten se toimii?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
voin olla väärässäkin mutta maalaisjärjellä ajatellen pienempi tissi+leveempi ote=rajumpi rasitus ko. lihakselle. Joku luultavasti tietää paremmin tää oli mutujuttu

Penkissä tommoset puolierot korostuu helposti jos tekniikka alkaa pettää. Kannattaa kattoo onko se koko oikea hartia heikompi, luultavasti on. Jos välttämättä haluaa penkkaa, niin painoista pitää vähän tinkiä ja asettaa oikea hartia varmasti paikoilleen ennen nostoa, ettei se petä. Jos asiaa ei oo erityisemmin tarkastellu niin voi olla että on aina asettunut tangon alle enemmän vasenta hariaa painaen, jolloin se on punnertanut kovempaa. Oisko jotain tän tyyppistä?

Kuulostaa justiinsa mun tapaukselta, pitää koittaa ensi kerralla! Onko vinkkejä miten sen hartian sais pysymään? Ja miten sitä hartiaa kannattais lähtee vahvistamaan?

Pidempiä sarjoja, keskittyy tekniikkaan, niin hartia pysyy. Maxeissa ja lyhyissä sarjoissahan se tekniikka aina menee... Yhden raajan liikkeitä ohjelmaan ja sarjoja enemmän heikommalle. Yhden käden maastaveto, pystäri, ehkä soutuja, kahvakuulailua jne. Arjessa kantaa kassit ja reput heikommalla. :) Tiukempaa rintalihasta voi myös rullata tennispallolla lattiamattoa tai seinää vasten.

Zone-sarja -42%
Jos vasen rinta on vahvempi, niin oikealla sitä heikompaa rintalihasta paikkaa joku muu. Itsellä oikealla puolen rintalihas pienempi, mutta etuolkapää suurempi. Jos tahdon saada oikean rinnan mukaan, täytyy painot olla todella pienet ja keskittyä kovasti rinnan supistamiseen. Punnerrusliikkeet tahtoo muuten mennä vasemmalla puolen rinnalle ja oikealla puolen etuolkapäälle.

Valitettavasti ei riitä, että tekee heikommalla puolella enemmän töitä, vaan työ pitää kohdistaa siihen lagaavaan lihakseen. Muuten epätasapaino saattaa pahentua edelleen.

itsellä on vähän samaa vikaa, vasen rinta on omaan silmään hyvän muotonen kun taas oikean puolen rintalihas litteämpi rinnan sisäosasta. vasen rintalihas on ylempänä jo sisäosasta, kun taas oikea lähtee ikään kuin tasaselta maalta. sen huomaa kans kun katsoo oikeasta kulmasta rintaa, niin vasen rintalihas näkyy ulompana kuin oikea. mulla on kans lievä skolioosi, jolla luultavasti tekemistä asian kanssa.

osaisiko kukaan antaa vinkkiä, että millaisella treenillä saisin ne balanssiin, tai onko se edes mahdollista skolioosin takia? pieneneekö ero yhtään ajan kuluessa aktiivisella treenaamisella?

Skolioosit kannattaa hoitaa alan ammattilaisilla, ellei oo itseaiheutettu eli funktionaalinen. Siinä ois hyvä heikompien lihasten vahvistus ja kireiden venytys/rullaus alkaen ihan jaloista saakka.

Itellä on rakenteellinen skolioosi, jota seurattiin kasvuiän loppuun saakka. Ei aiheuta kipuja muuten, mutta mulla on aina silloin tällöin rintarangan alueella ns. "fasettilukkoja" joita on pitänyt käydä availemassa kiropraktikolla.. tälläkin hetkellä on tuossa selkärangan ja vasemman lapaluun välissä sellanen ikävä jumi, joka varsinkin koulussa jos joutuu paljon istumaan, kipeytyy ja se kipu ikään kuin leviää ympäröiviin lihaksiin ja koko toinen puoli selästä puutuu. Monesti treenin jälkeen kans tuntuu semmoinen jomotus siinä, ja jos koitan venytellä yläselkää, niin siitä lähtee lapaluuta kohden sellainen viiltävä kipu.

Viimeksi kun kävin kiropraktikolla, niin hän sai sen paikan auki ja kipu rupesi jo hellittämään, mutta palasi jo viimeistään seuraavana päivänä. Sainkin kehotuksen ruveta vahvistamaan selän lihaksia, jotta olisi lihakset tukemassa nikamia niin ettei pääsisi enää sellaisia kiputiloja syntymään. Minulla on tällä hetkellä siellä hoitojakso menossa, ja olen saanut tulehduskipulääkettä reseptillä, koska kipu haittaa jokapäiväiväistä elämää.

Mutta joo, vielä tuohon alkuperäiseen aiheeseen.. onko mahdollista että tuo rintalihasten epäsymmetrisyys johtuu skolioosin aiheuttamasta rintalastan vinoudesta, huonosta suoritustekniikasta tms? Entä osaisitteko suositella hyviä liikkeita selän vahvistamiseen?

Anteeks kun meni offtopicin puolelle, ja kiitos jos joku viitsii vastata :)

Skolioosilla varmasti iso rooli rintalihasten symmetrisyyteen, myös rintarangan lukot/jumit vaikuttaa hermotukseen, toinen rintalihas voi olla lukon/jumin takii voimattomampi ja toinen taas aktiivisempi. Penkki on semmonen liike että se yleensä korostaa noita. Parempi ois punnertaa käsipainoilla, jolloin molemmat raajat tekee oman työnsä, ehkä jopa vuorotahtiin. Selälle sitten vaikka yhden käden soutuja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olenkin siirtynyt tekemään kp penkkiä ja joskus vipuvarsilaitteella, kun normi penkissä tuntuu että oikea hartia ei tahdo oikein pysyä paikoillaan. Viime syksyltä kun innostuin salitreenistä, ja painokin nousi sen mukana niin huomasin ns. "raskausarpia" vasemman kainalon kohdalla. Tein tuolloin paljon normi penkkiä, ja monesti tuntu et treeni meni enemmän vasemmalle rinnalle. Nyt kun olen vuodenvaihteesta asti tehny yksi puoli kerrallaan, niin pystyy paljon paremmin keskittymään itse lihakseen, ja lopettamaan liikeradan kun rupee tuntuu että hartiat lähtee liiaksi mukaan. Voi tehä sitte vaikka ristikkäistaljassa sen loppurutistuksen rinnalle, mikä jää punnerrusliikkeessä pois.

Samaa vikaa on ollu vähän selkäliikkeissäkin, mm. taljoissa ja leudanvedossa tuntuu että saan liikkeen loppuvaiheessa paljon paremman supistuksen vasemmalle puolle, kun taas oikea puoli tuntuu jäävän aina vähän vajaaksi. Pittääpi kokeilla noita yhden käden soutuja, kiitos neuvoista Rane :)

Mulla ei skolioosia, vaan oikea olkapää on löysä (=tahtoo siirtyä eteenpäin) mutta samat oireet. Eli vasemmalla puolen rinta ja selkä skulaa paremmin. Yhden käden liikkeitä huolellisella tekniikalla, niin ei se tilanne ainakaan pahene. Rinta mulla ei ole tasottunut, mut selkä on tuntumaeroista huolimatta suht symmetrinen.

Rinnalle toimii mulla parhaiten tuntumaa haettaessa loiva alavinopenkki kässäreillä. Kädet lähellä vartaloa ja pumpataan liikeradan keskivaiheilla, liike on siis ylhäältä ja alhaalta vajaa. Kädet levittämällä ja alhaalla venyttämällä menee olkapäille. Kämmenten asentoa muuttamalla saa tuntumaa myös haettua koko skaalalla vastaote-neutraali-myötäote. Tankopenkki on luokkaa 5x110 ja kässäreillä pumppailen 15-25 kg painoilla. Alotan aina heikommalla puolella ja vahvempi tulee mukaan vasta kun heikompi alkaa piiputtaa, teen siis osan sarjasta aina yhdellä kädellä. Vuorotahtiakin kannattaa kokeilla.

Selälle kokeilun arvoisia liikkeitä on ala- ja ylätalja yhdellä kädellä, ensinnä mainitussa saan todella hyvän venytyksen ja tuntuman selkään. Tsemppiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom