Penkkipunnerruksen tekniikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
36
Muutama vähän alottelijatason kysymys:
-Mistä kohti suunnilleen sitä tankoa kannattaisi ottaa? Merkkien sisä- vai ulkopuolelta?
-On aika ongelma kun nostan vapaalla tangolla, niin vasen käsi tulee vähän oikean perässä, ja näin tanko on vinossa ja seuraavaksi onkin painot tippumassa, jossei lukkoja ole. Vai onko se vain tekniikan puutetta?

Kiittiks :worship:

Jos tavoitteena on nostaa mahdollisimman paljon rautaa, on oikea leveys se mistä nousee eniten. Usein se on leveä ote.

Jos treenaat body mielessä. Keskiverto kaverille sopiva olisi minun näkemyksen mukaan pikkusormet merkeissä. Sillä leveydellä myös ranteisiin tulee vähemmän vääntöä.

Jos tavoitteena on nostaa mahdollisimman paljon rautaa, on oikea leveys se mistä nousee eniten. Usein se on leveä ote.
Pidetään silti ensisijaisena asiana terveyttä. Eli ei tapeta olkapäitä vain sen takia, että saa salilla 5 kg isomman painon ylös penkiltä.

http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki.htm

Originally posted by mtk77
Jos treenaat body mielessä. Keskiverto kaverille sopiva olisi minun näkemyksen mukaan pikkusormet merkeissä. Sillä leveydellä myös ranteisiin tulee vähemmän vääntöä.

Siis tuossa body mielessähän treenaan. En mitään maksimeja rupea latomaan ennen kun on jotain, millä kehuskella. Pitää sitten haeskella sopivaa paikkaa, tuo pikkurilli merkeissä tuntuu vähän turhan huteralta otteelta.

Mulla on kans etusormet merkeissä, vaikka tota pituutta ei mulla kovin paljoo oo. Jonkun mielestä voi olla liian levee ote, mut näin oon tottunu tekeen heti alusta asti, ja tulee ihan outo olo jos joskus muuttaa oteleveyttä, ja sarjasta ei tuu yhtään mitään.

Niin, ja taidanpa tähän laittaa, että kuka nostaa penkkiä apinaotteella, ja kuka milläkin otteella? Ite oon aina nostanu apinaotteella. No, tänään kuitenkin kokeilin tavallista otetta, ja jumalauta kun sattu kämmenluihin. Tuntu et rusahtaa ihan just, ja sarja loppu yhteen toistoon. En kai vaan oo tottunu.

Originally posted by KäveleväRuumis
Muutama vähän alottelijatason kysymys:
-Mistä kohti suunnilleen sitä tankoa kannattaisi ottaa? Merkkien sisä- vai ulkopuolelta?
-On aika ongelma kun nostan vapaalla tangolla, niin vasen käsi tulee vähän oikean perässä, ja näin tanko on vinossa ja seuraavaksi onkin painot tippumassa, jossei lukkoja ole. Vai onko se vain tekniikan puutetta?

Kiittiks :worship:

Eiköhän toi ote leveys riipu hyvin pitkälti omasta pituudesta tai lähinnä käsien pituudesta. Itse olen 180 pitkä ja pidän pikkurillejä merkeissä, olen siihen tottunut ja hyvältä tuntuu.

Alottelijalla usein vasenkäsi jää (jos on oikea kätinen) mutta kun liikettä tarpeeksi hinkkaa niin kyllä se rupee kulkemaan

Musta taas toi penkki ote on sopiva kun itestä tuntuu hyvältä. Ite teen etusormet kauimmaisissa merkeissä. Ja tuo yhdistettynä maailman lyhimpiin käsiin. Penkin liike rata minun tapauksessa on varmaan 20 senttiä. Ikinä ei oo olkapää kipuja pahemmin.

Originally posted by Yates
Ite teen etusormet kauimmaisissa merkeissä. Ja tuo yhdistettynä maailman lyhimpiin käsiin. Penkin liike rata minun tapauksessa on varmaan 20 senttiä. Ikinä ei oo olkapää kipuja pahemmin.

Damn, oispa meikälläkin noin lyhyt liikerata. Noh, paisuessahan se lyhentyy. :)

No tuo otehan riippuu siittä miten on tottunut nostaan.
Itellä ote on noin 5cm karhennuksen alettu keskeltäpäin. Eli ote on korkeintaan joku 60cm leveä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sen ote leveyden oppii vähitellen ihan ite. Mutta kannattaa panostaa aluks tohon tekniikka puoleen sitte myöhemmin vasta isompia rautoja käyttöön. Ettei käy :david:

Originally posted by vitvall
Pidetään silti ensisijaisena asiana terveyttä. Eli ei tapeta olkapäitä vain sen takia, että saa salilla 5 kg isomman painon ylös penkiltä.

Ei leveä ote aina automaattisesti tarkoita olkapäiden hajottamista. Olen monia vuosia käyttänyt aika leveää otetta ja tehnyt myös paljon ylileveää penkkiä, eikä mitään ongelmia olkapäissä.
Sanoisin että ongelmia tulee paljon helpommin, jos tekniikka ei ole kunnossa. esim mm. tangon liikerata on väärä, lasket sitä liian lähelle kurkkua, jolloin olkapäät työskentelee voimakkaammin. Silloin juuri saattaakin olkapäät hajoa sen ruttauksen seurauksena.

Kiitoksia, kokeilin eilen penkkiä ja tuo etusormet (kauimmissa?) merkeissä on juuri sopiva. Nyt kun kokeilin, niin vasen käsi ei enää tullut liian perässä vaan juuri oikein.
Ongelmia lähinnä tuotti penkkipunnerruslavan sijoitus, se kun on "vinossa" seiniin nähden niin itselläni tanko lähtee välillä seinän suuntaisesti :D
...on se penkki hieno liike(tai lihasryhmä :D )

Mulla penkissä aina ollut sama juttu, tuntuu että jollain tavalla olet aina vinossa siinä makaamassa, että olet aivan vinottain penkiltä putoamassa kun nostat, tai että toinen puoli kropasta työskentelee enemmän. Kun rupeat asentoa korjailemaan, tai keskityt sitä pitämään "hyvänä" niin yhä huonommaksi menee..

En tiedä onko sitten huono penkki (2 erilaista ollut), vai harhaa vaan vai mikä.

Itselläni oli ennen oteleveys tyyliin etusormet merkkien kohdalla. Sitten kavensin sitä hieman eli nyt on sitten nimettömät merkkien kohdalla (olen 182 pitkä ja mulla on kohtuu pitkät raajat). Tuntuisi nyt kulkevan paremmin -ainakin tulokset ovat parantuneet. Toisaalta suurin syy tuohon edistymiseen on ollut ehkä, että saan nyt selkälihakset paremmin mukaan tuohon nostoon -aikanaan tuli maattua penkillä kuin joku vanha lahna.

Mutta joo, mulla nyt on treeniraudat vielä ihan :david:

Originally posted by mtk77
Pyydä joku katsomaan tekniikkaasi.

Onhan varmistajat tekniikkaa katsoneet, ihan normaalin tuntuisesti tuo nousee, joskus maksiminostoissa on toinen käsi hilannut hitusen perässä kun äärirajoille mennään. Se on vaan sellainen tunne että asento ei olisi suora siinä penkissä makaamassa, sama tunne joskus jalkaliikkeissä tai selkäliikkeissä, että asento jotenkin kiero ja toinen puoli työskentelee eri tavalla - sitä täytyy keskittyä korjaamaan.

Varmaan kiero runko. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom