Penkkimaksimin kokeileminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHM
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

JHM

Ikä
42
Moi!

Ei vielä itelle ajankohtasta mutta kysynpä silti. Tossa varmaan kannattaa pitää taukoa normaalista treenistä inan verran ennen kokeilua ja taas suorituspäivän jälkeen.

Vedättekö lämmöt ihan normaalisti kuin lähtisi tekemään normaalia treenisarjaa vai kannattaako lähestyä sitä maksimia vaikka parilla yhden toiston suorituksilla ja 10kg korotuksilla?

Pankkimaksimi... :lol2:

Kannattaa lähestyä 1-2 toiston suorituksilla ~10kg korotuksilla. Itse ainakin näin tekisin jos maksimeja testailisin...

normaali lämmittely alle vaan,ei siihen mitään prossia tarvi laskea.

jos olet vaikka 3 kk sitten nostanut 100kg ja tiedät mennees painoissa eteenpäin niin mikset samantien kokeilis 5-7,5 kiloa yli edellisen ennätyksen?:jahas:

zztop sanoi:
normaali lämmittely alle vaan,ei siihen mitään prossia tarvi laskea.

jos olet vaikka 3 kk sitten nostanut 100kg ja tiedät mennees painoissa eteenpäin niin mikset samantien kokeilis 5-7,5 kiloa yli edellisen ennätyksen?:jahas:

Eli sun mielestä ei kannata mennä ykkösissä ylöspäin vaan..?

Mä kun nostin tos joku puol vuotta siten satasen, ni itetaisin ottaa 80kg tai 85kg vikan lämmittelyn, joka taisi olla kakkonen. En viittisi esim 90kg ottaa ykköstä ennen kunnon nostoa, joka tässä tapauksessa olisi 100kg. Mulla se ottais liikaa voimille, kun kyllä siihenkin joutuu jo valmistautuun kunnolla, sillä eihän eroa 90kg ja 100kh hirveästi ole, kun vertaa suhteessa esim 40kg ja 50kg...:rolleyes:

Keiko- sanoi:
Eli sun mielestä ei kannata mennä ykkösissä ylöspäin vaan..?

jos tekee lämmitelyn jälkeen monta ykköstä 70-100% painoilla niin sehän syö miestä ja voimia siitä viimeisestä ykkösestä. ja jos nostaa sen vanhankin ykkösen ennen uutta ennätyspainokokeilua niin tuskin on paukkuja enää suurempiin rautoihin...

sama ku olis maratoonille lähdössä ja kävis aamulla kokeilemassa että jaksaakohan sitä samaa vauhtia juosta kuin ennenkin:hyper:

zztop sanoi:
jos tekee lämmitelyn jälkeen monta ykköstä 70-100% painoilla niin sehän syö miestä ja voimia siitä viimeisestä ykkösestä. ja jos nostaa sen vanhankin ykkösen ennen uutta ennätyspainokokeilua niin tuskin on paukkuja enää suurempiin rautoihin...

sama ku olis maratoonille lähdössä ja kävis aamulla kokeilemassa että jaksaakohan sitä samaa vauhtia juosta kuin ennenkin:hyper:

Niin eli sun mielestä kannattaa tehä tangolla pari toistoa ja sitten raudat tankoon ja ylös? :hyper:

Keiko- sanoi:
Niin eli sun mielestä kannattaa tehä tangolla pari toistoa ja sitten raudat tankoon ja ylös? :hyper:

Osaatko lukea?? normaali lämmittely ,kirjoitin.

jos lämmittely sulle on pari toistoa tangolla niin opetteleppa ensin lämmittelemään ja ala sitten treenaamaan uudestaan.

Keiko- sanoi:

osalla ihmisistä on tyhmiä kysymyksiä, tai he esittävät tyhmiä :)

itse asiaan: lämmittele normaalisti tee pari ykköstä n 90 % entisestä maksimista, sitten uutta kokeilemaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämmönen toimi mulla siihen aikaan, kun vouhotin noitten maksimien kanssa:

1. Tangolla x 25

2. 50% x 10

3. 70% x 3

4. 82.5% x 2

5. 92.5% x 1

6. Vanha maksimi

7. Uuden maksimin yritys

Edit: Toki vanhan maksimin nosto kannattaa jättää välistä, jos tuntuu, että paukut eivät riitä sen jälkeen enää uuteen ennätykseen, mutta näin minä siis tein.

Ja venytellä ja lämmitellä pitää hyvin. Ojentajat varsinkin tarvitsevat huolellisen lämmittelyn, että niistä saadaan maksimivoima irti.

zztop sanoi:

Empähän nyt ihan nuin rankasti yleistäisi.. Kyllä se vaan tuntuu ihan hyvin noin kisoissakin onnistuvan tuo kolmen kohtuukovan ykkösen ottaminen.. Osa kisaajista kun tuntuu kolmannella vielä ennätyksensä tekevän ;)

Järki käteen mutta mieluummin kroppa lämmin ja tottunut koviin rautoihin kuin että kokeilisi kylmänä ja huonolla valmistautumisella. On mukavampaa reenailla säännöllisesti pitmmän aikaa kuin että rikkoa itsensä ykkösissä..

Itse yleensä suosin lämmittelyssä muitakin liikkeitä kuin pelkkää penkkiä varsinkin kun normi reenissä on tarkoituksena kovempia romuja liikutella.

Eilen esimerkiski otin penkkiä pari sarjaa tangolla, pari 60 kilolla, siitä sitten 20 kilon korotuksilla ylöspäin aina jonnekkin noin 85-90% maksimista asti.. Sitten ne neljä sarjaa mitä oli lankulta tarkoituskin ottaa.. välissä hakkailin säkkiä kevyesti että sain olkapäät kunnolla lämpimiksi. Ja ihan kivasti nousi vielä viimeinenkin sarja.

Mulla voisi maksimi olla hyvällä tuurilla jossain 140 kilon paikkeilla, jos lähtisin kokeilemaan, tekisin suurinpiirtein näin:

12x20

8x40

4x80

2x100

1x120

1x130

Maksimikokeilu.

En ole mikään voimailija, joten en tiedä onko tuo paras mahollinen.

zztop sanoi:
Osaatko lukea?? normaali lämmittely ,kirjoitin.

jos lämmittely sulle on pari toistoa tangolla niin opetteleppa ensin lämmittelemään ja ala sitten treenaamaan uudestaan.

Kerro mikä on sun "normaali lämmittely" koska 95% niistä voimailijoista jotka tunnen tekee ykkösmaksimilämpän menemällä niissä ykkösissä ylöspäin.
:david:

Oletettu 150kg maksimi

3*10*20
5*40
2*60
2*1*80
1*100
1*120
1*135
1*150
...

Suunnilleen tuollainen esimerkki oli muistaakseni jton ketjussa.

niklas86 sanoi:
Oletettu 150kg maksimi

3*10*20
5*40
2*60
2*1*80
1*100
1*120
1*135
1*150
...

Suunnilleen tuollainen esimerkki oli muistaakseni jton ketjussa.
Tuon tyylinen eteneminen kohti maksimia on ihan okoo.

Mutta lämmittelyssä kannattaa lämmitellä ainakin selkä tosi hyvin.

bulgariassa tutkittiin työntövedoissa noita maksimijuttuja. tulos oli, että neljäs (!!!) samalla raudalla tehty maksimiveto nousi korkeimmalle. onpas tuosta omiakin kokemuksia itellä ja muilla aikalailla. eli myöskin se hermosto kaipaa herättelyä. esim. toi yllä mainittu mun esimerkki ei taatusti syö keneltäkään ykköskuntoa, päinvastoin. tai sitten kyseessä on aivan erityisen huonokuntoinen yksilö. jos kisaamaan aikoo joskus mennä, hyvä sarjakestävyys takaa ne palkintopallisijat, ettei homma hyydy ekan kovan kyykyn jälkeen...

ei toi tietenkään mikään ainoa oikea systeemi ole. voi siihen alle tehdä hieman pidempääkin sarjaa, mutta lämmittely tulisi jakaa kahteen (kolmeen) osaan: lämmittelyyn (yleinen ja laji-) ja valmistaviin nostoihin. eli jos tavotteena ois ottaa vyöllä ja siteillä 200 kyykystä tänään, se vois mennä esim. näin:

yleislämppä:
- fillari kevyesti 5-10´
- keppijumppa mm. rrv, kyykky, punnerrus, julle, kulmasoutu, pyörittelyt... 10´
lajilämppä:
- 2*10*tanko
- 2*5*70 kg
- 3*100 kg
valmistavat nostot:
- 2*130 kg
- 1*150 kg, vyö
- 1*170 kg, vyö, löysät siteet
- 1*185 kg, vyö, kireämmät siteet
- 1*200 kg, vyö, kireät siteet
- helppoa!!!, lisää rautaa!!!

jto sanoi:
lajilämppä:
- 2*10*tanko
- 2*5*70 kg
- 3*100 kg
valmistavat nostot:
- 2*130 kg
- 1*150 kg, vyö
- 1*170 kg, vyö, löysät siteet
- 1*185 kg, vyö, kireämmät siteet
- 1*200 kg, vyö, kireät siteet
- helppoa!!!, lisää rautaa!!!

Eli olet samaa mieltä siitä että noin 60%:n jälkeen tulisi ottaa ainoastaan ykkösiä? :)

ei se ole ehdotonta. jotkut tekee vielä 80%:lla kolmosen, mutta mä en tuhlais energiaa muuten kuin valmistautumalla teknisesti tuleviin koviin rautoihin. niihin riittää ykköset.

Suositut

Back
Ylös Bottom