Penkkikuntoni hurja kehitys puolessa vuodessa, ja tällä ohjelmalla.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rati
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ok. Pyöräytetään asia toisin päin.
Kuinka paljon kehitystä olis pitänyt syntyä tuolla ajanjaksolla ja millä ohjelmalla, ja nimen omaan noilla minun lähtökohdilla jotta kehitys olisi kaikkien mielestä ollut hurjaa?
Ja nyt siis ihan realistisesti.

Mä en aivan vielä ala vetään sanojani takaisin tosta otsikosta, koska kirjoitan siinä että mun "penkkikuntoni" ja menin kyllä ton ohjelman kanssa aivan äärirajoilla oman tasoni huomioon ottaen, sen verran muhkeat tuntemuksen nostot teki tuolla rinnan ja olkapään välisellä alueella, että olen kyllä tyytyväinen että mitään loukkaantumisia ei päässyt tapahtuun. En pysty omalle kohdalle kuvitteeleen et kehitys olis voinut olla kovempaa, ilman tukkoon menoa tai loukkaantuista.

Edelleen suosittelen tuota ohjelmaa, ainakin tasoisilleni tyypeille jotka haluaa luoda pohjaa, kehittää voimaa ja tekniikkaa.
On ollut tosi hyvä tällä hioa oikeaoppista ja puhdasta hyvää nostoa.

Voidaankohan olettaa, että voima noudattaa normaalijakaumaa väestössä? Tarkoittaa että pieni prosentti on hyvin heikkoja sekä vahvoja. Suurin osa porukasta on keskivaiheilla. Oletetaan näin. Nyt siis heikoin 1% populaatiosta (sanotaan Woody Allen tyyppisistä miehistä) pystyy siis natuna nostamaan 100 kiloa penkistä oikealla harjoittelulla, ravinnolla ja levolla. Vahvin 1% ehkä pääsisi jonnekin 250 kilon kieppeille.

Noiden lähtöarvioiden perusteella keskimääräisen miehen penkki (oikeilla metodeilla) on 175 kg. Yli kahteensataankin pääsisi lähes kolmannes penkkaajista.

Ainakaan omat havaintoni saleilta eivät tue laskelmia. Ehkä voima ei ole normaalijakautunutta tai sitten osa populaatiosta todellakin on siinä jamassa, että 100 kiloa ei nouse ikinä penkistä. Tai sitten laskelmoin väärin... mutta joku varmaan oikaisee sen pian.

On se varmaan normaalijakautunutta. Biologiset jutut usein on. Paitsi paino joka voi kasvaa toisesta päästä ihan järjettömyyksiin muttei ikinä alittaa nollaa.

Se missä musta menee pieleen on 1% 250kg natuna. Oisko se oikeasti 1% 200kg natuna?

Ok. Pyöräytetään asia toisin päin.
Kuinka paljon kehitystä olis pitänyt syntyä tuolla ajanjaksolla ja millä ohjelmalla, ja nimen omaan noilla minun lähtökohdilla jotta kehitys olisi kaikkien mielestä ollut hurjaa?
Ja nyt siis ihan realistisesti.

Mä en aivan vielä ala vetään sanojani takaisin tosta otsikosta, koska kirjoitan siinä että mun "penkkikuntoni" ja menin kyllä ton ohjelman kanssa aivan äärirajoilla oman tasoni huomioon ottaen, sen verran muhkeat tuntemuksen nostot teki tuolla rinnan ja olkapään välisellä alueella, että olen kyllä tyytyväinen että mitään loukkaantumisia ei päässyt tapahtuun. En pysty omalle kohdalle kuvitteeleen et kehitys olis voinut olla kovempaa, ilman tukkoon menoa tai loukkaantuista.

Edelleen suosittelen tuota ohjelmaa, ainakin tasoisilleni tyypeille jotka haluaa luoda pohjaa, kehittää voimaa ja tekniikkaa.
On ollut tosi hyvä tällä hioa oikeaoppista ja puhdasta hyvää nostoa.

No jos tuo satku olisi ollut sulla semmoinen että enempää et olisi ikinä nostanut niin minun mittapuulla tuo kehitys olisi jo hyvää. Mutta sulla on kuitenkin ollut jo tuo 117,5 "jemmassa" joten ihan tyhjistä ei ole tarvinnut nostaa satkusta tuonne 127,5 asti. Tää nyt on tämmöistä turhaa jorinaa.

Hiukan rohkenen epäillä noita panu k.n lukuja. 9 luokan joulun aikaan on ikä n.15-16 v ja jos silloin on nostanut 60 kg ja sitten 17v 175kg. Aika utopiaa on. Itse 9 luokan jouluna painoin
67 kg ja penkkasin 105 kg. Tuolla tuloksella olisi oltu 15v sarjassa sm-mitalisti mutta skaboihin ei tullut lähdettyä vaan kilpatennis vei voiton voimaharjoittelusta. Nyt sitten 20v tauon
jälkeen taas pari vuotta treenaillu punttien kanssa enemmän ja vähemmän säännöllisesti. 90kg meni kun uudelleen alotin ja siitä se sitten nopeasti nousi 130 kiloon. sen jälkeen hidastui kehitys ja nyt menee 155kg. oma painokin tosin jo 94kg. Kesällä kylläkään ei paljo treenailtua tule kun mökki on se ykkösjuttu. Hyvä jos kerran viikkoon ehtii eikä aina edes sitä.

Itse Panu .K kanssa 12 vuotta treenanneena täytyy todeta että onhan hän todella lahjakas tuossa penkissä.Kaikki eivät vaan saa tuollaisia rautoja ylös! Muistan hyvin kuinka muutamat roinaajatkin samalla salilla (noin 100 kg) kamppailivat 200 rajan kanssa mutta eivät sitä saaneet.Osa vaan tuomitsee heti roinaajaksi jos nostaa hiemankin enempi....onhan se tietty noloa jos kaveri nostaa natikkana enempi ja toisilla hirveet kuurit päällä!Ja noista geeneistä....niin kyllä minusta normaali 80 kg mies nostaa sen 120 kg penkistä, jos edes vähän viitsii sitä tehdä.

Siinähän ois pakkislaisille haastetta, eka 10 km juoksu alle 45 minuuttiin ja sit päälle 100 kg penkistä. Ei kantsi edes yrittää jos cooperissa menee paljonkin alle 3100 m...

44min meni viime kesänä mid night runin kympillä :D paino oli jotain 90-92 ja penkistä meni 120-125 tuolloin.. Mitä tohon kehitykseen tulee niin juoksuvauhti tippunut tosta varmaan 10minsaa, penkki tullut lähemmäs 160.

Ensimmäisiä kertoja oon penkistä nostellu joskus 10 vuotiaana kloppina ja saanut silloin 35kg ylös. Varsinaisen punttisaliharrastuksen aloitin kuitenkin vasta joskus siinä 2003 loppukesästä kun olin just täyttänyt 16v. Tuolloin max1 oli 50kg. Tästä 8kk eteenpäin eli amiksen ekan vuoden keväällä nousi 85kg. Maaginen 100kg raja tuli rikottua 17-vuotiaana kotona kellarissa välineillä jotka olivat mallia tee-se-itse. Samoihin aikoihin muistelen oikealla salilla pukanneeni 102,5 pompulla ylös. Oma painoni oli suunnilleen jossain 75-80kg paikkeilla ehkä. Tästä ei menny kauaa niin ranteisiin tuli jotain vikaa enkä pystynyt nostelemaan enää oikeen mitään ja salillakäynti jäi. Inttiin lähdin 2007 kesällä ja siellä tuli satunnaisesti käytyä puntilla. Max1 penkissä oli intin jälkeen 2008 tammikuussa 95kg ja oma paino 82kg. Tästä hetkestä olen laskenut saliharrastukseni virallisesti alkaneen, koska sen jälkeen on tullut käytyä säännöllisesti treenaamassa. Aika nopeesti pääsi taas siihen 100kg kuntoon ja siitä pikkuhiljaa ylöspäin. Keväällä nousi 115kg ja sen jälkeen koko kesä junnattiin samassa lukemassa, kunnes yhtäkkiä syksyllä alkoi taas kehitystä tulemaan ja olikohan lokakuussa 2008 kun nousi salityyliin 130kg! Ihan ok kehitys 35kg vajaassa vuodessa, kun oma paino ei ollut noussut kuin vajaaseen 90:een. Tästä eteenpäin onkin sitte ollu yhtä tuskaa saada penkkiä enää nousemaan. Paras nostoni on 140kg raw-kisoissa ja 145kg salilla pikku stopilla, mutta oma paino jälkimmäisessä 103kg :D Useampaan otteeseen tuon jälkeen oon tuon 140kg vielä saanut salilla nostettua oman painon ollessa alimmillaan 89,6kg, mutta sen yli en ole päässyt. Viime keväänä yritin 150kg, mutta ei se noussut kuin 5cm rinnalta (ei pomppua kuitenkaan :D ).

Tässä vaiheessa tosin täytyy kertoa, että ekat 3 vuotta treeneissäni keskityin pelkästään voimanostoon ja suurimman osan ajasta varustenostamiseen, eli siinä syy miksei raakavoimat juurikaan kasvaneet enää tuon 130kg penkin jälkeen. Reilut 1,5 vuotta oon nyt keskittynyt voimanhankinnan sijasta lihasten kasvattamiseen ja onhan tässä 3 dieettiäkin tullut vedettyä, jotka sitten taas syöneet voimia. Kestävyys on kyllä parantunut paljon ja enää ei tarvitse piikata saadakseen sitä 130kg ylös penkiltä vaan se on ikäänkuin jäänyt selkärankaan, että vaikka keskellä yötä herätettäis nostamaan niin sen verran nousee.

Suositut

Back
Ylös Bottom