Penkki treenissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nortti
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
42
eli tässä todellinen kysymys.
mitä saavutan penkkipunneruksessa. onko se yleensäkään pakollinen liike ohjelmassa.

itse kun vihaan kyseistä liikettä yli kaiken. Ehkä siksi että sukaan siinä todella.
penkki max: tekis mieli sensuroida mut pannaa nyt tähän 60Kg.
Ei saa nauraa isolle miehelle :D :nolo:

mut olkapäät levytangolla :kuola:

Penkkipunnerrushan on rintalihasliike, joka ottaa myös siinä sivussa ojentajiin ja etuolkapäihin. Penkkipunnerruksessa tangolla saa huomattavasti voimaa ylävartaloon ja se onkin ylävartalon voiman paras mittapuu. Tosin normaalin penkin tangolla voi korvata esim. käsipainoilla tehtyyn penkkiin/vinopenkkiin, jotka sopivat paremmin lihasmassaa kasvattaviksi liikkeiksi todella supistavan liikeradan takia. Jonkinlainen punnerrusliike mielestäni kannattaa kuitenkin sisällyttää rintatreeniin ja sen lisäksi ottaa vielä vaikka ristikkäistaljassa tai käsipainoilla flyereitä.

Ylävartalon voiman paras mittapuu, no makuasia. Hyvä liike penkki todellakin on, eikä sitä ohjelmasta kannata pois jättää vain sen takia ettei rauta nouse.

kyllä se penkkikin rupee nousemaan kun teet sitä muutoman kuukauden 1-2 kertaa viikossa!
luultavasti kun teet jollain kunnollisella ohjelmalla niin tarviit ehkä alle vuoden että 100kg nousee :rock:

Ei tarvi vääntää väkisin, mutta jos teet tee kunnolla.

Nortti sanoi:
eli tässä todellinen kysymys.
mitä saavutan penkkipunneruksessa. onko se yleensäkään pakollinen liike ohjelmassa.

:

Mulla on ollut vähän sama juttu, lähinnä syy on ollut alati jumittava niska.

Tee aluksi vaikka 30kg:lla niin kauan kun jaksat, vaikka 20-30 toistoa. Pidät viikon huilia, teet 35Kg:lla saman ja niin edelleen. Saat kivasti pohjakuntoa
ja sitten isket raudat vaikka 50kg x kymppi ja niin edelleen. Älä tee liikaa sarjoja eri painoilla, vaan tee kaksi sarjaa semmosilla painoilla ettei tule ahdistusta :-)

- vähemmän rautaa, pidemmät sarjat => saat liikepuhtautta, ja lihakset kyllä kasvaa pienemmälläkin kiekkomäärällä, kun ei ole pohjia. Ainakin mulla.

Sitten se alkaa kulkemaan. Usko pois, 3kk sitten sain 45 kg penkistä, just tulin salilta ja 60kg meni jo kymppinä.

Sitten kun ei penkki tai pystypynnerrus huvita, tee vaikka painonnosto-tyylillä työntöjä pikkupainoilla. Eli maasta suorille käsille, juu nou.

Jos inhoaa tehdä penkkiä niin ei sitä kyllä väkisinkään kannata tehdä, korvaavia liikkeitä löytyy vaikka millä mitalla.

Ei ole normaali penkki pakollinen, mutta kyllä sitten olisi syytä tehdä esim. penkkipunnerrust käsipainoilla. Kuten jo aikaisemminkin mainittiin, joku perus punnerrusliike vapailla painoilla on syytä pitää rintatreenissä mukana. Eri juttu on jos vaikka joku vanha vaiva estää tekemästä. Minäkin vihaan esim. vipareita sivulle, mutta tulee ne silti joka kerta tehtyä.

Ehkä se on myös toi pelko tuolla perä päässä kun treenaa yksin
salilla joka kerta. ei sinne ketään pääse ilman avainta :D vaikka jos sattuu jotain.
2 kertaa oon löytäny itteni sielt tangon ja penkin välistä
hyvin ahtaissa merkeissä. jotenkin sielt on aina saanu itteni kammettua
ylös 5 minuutin miettimisen jälkeen. ainakin siltä ne sekunnit on tuntunu.

Tosta syystä en tykkää tehä penkkiä. [Tosin kelle ei ois sattunu tota]
on kyllä hauska fiilis siel painon ja penkin välissä kun toi sattuu
se pistää miettimään aika paljon. oikeen pistää naurattaa nytkin kun tota ajattelin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nortti sanoi:
Ehkä se on myös toi pelko tuolla perä päässä kun treenaa yksin
salilla joka kerta. ei sinne ketään pääse ilman avainta :D vaikka jos sattuu jotain.
2 kertaa oon löytäny itteni sielt tangon ja penkin välistä
hyvin ahtaissa merkeissä. jotenkin sielt on aina saanu itteni kammettua
ylös 5 minuutin miettimisen jälkeen. ainakin siltä ne sekunnit on tuntunu.

.
Jeps, itsellä jäi joskus aikoinaan 165kg rinnanpäälle ja ei muuta kuin vyörytteleen, vyön kohta oli aika vittumainen kun solki edessä, sai vähän tuskailla(lukot päissä niin kippaus ei onnistunut :) ) oli aika nuutunut olo vyöryttelyn jälkeen. Jos käytätte lukkoja yksin treenatessa niin älkää kiristäkö niitä että kippaus onnistuu jos tarvii kippailla.

Heh ja naapurit tykkää kun kiekot vyöryy pisin lattiaa kun nääs toi mun sali siaitsee väestö suojassa :D noh hätä ei katso lakia
mummot saa slaagin kun ton menee tekee. :hyper:

Yhdyn muihin, että ei se penkki tosiaan pakollinen ole mutta en kyllä sitä kokonaan pois jättäisi, en itsekään penkkiä joka viikko tee vaan välillä siihen penkin tilalle joku muu...
Ja mitä noihin lukkoihin tulee niin en itse niitä käytä ellei joku varmistamassa ole, tai tietysti jos niitä lukkoja välttämättä tahtoo pitää niin pistää sellaiset "varmistus raudat" jos sellaiset sattuu salilta löytymään, tosin ei välttämättä tuolta sun "bunkkerista" :D

Olisi hauska tietää, jos on olemassa joku syy sille, että aina suositellaan tungettavaksi punnerruslikkeeitä rinta treeniin. Ei sillä etteivätkö ne olisi tehokkaita liikkeitä, mutta en ymmärrä miksei esim. pec-dec tai flyesit voisi korvata näitä likkeitä. Pointtini on siis, että minun käsitykseni mukaan lihas ei voi tietää millä likkeellä sitä rasittaa ja näin ollen punnerrus likkeet eivät suinkaan olisi pakollisia vaan vain vaihto ehtoja.

hiphei sanoi:
Ei sillä etteivätkö ne olisi tehokkaita liikkeitä, mutta en ymmärrä miksei esim. pec-dec tai flyesit voisi korvata näitä likkeitä. Pointtini on siis, että minun käsitykseni mukaan lihas ei voi tietää millä likkeellä sitä rasittaa ja näin ollen punnerrus likkeet eivät suinkaan olisi pakollisia vaan vain vaihto ehtoja.
Raskaat punnerrus liikkeet kuuluvat perusliikkeisiin ja kyllä niillä mielestäni nopeampaa saadaan kehitys aikaiseksi entä pelkästään nuilla nitkutus liikkeillä, toki on hyvä tehdä molempia, tukevat toinen toistaan.

Oli sama ongelma aluksi, joten sellainen lelu kotikuntolaitteen penkki auttoi saamaan hieman pohjaa. Mutta mieluiten mahdollisimman nopeasti käyttämään vapaita painoja. (Laite toimi myös hyvin kyynärpään rikki menneiden nivelsiteiden kuntouttajana)

neutraali sanoi:
Jeps, itsellä jäi joskus aikoinaan 165kg rinnanpäälle ja ei muuta kuin vyörytteleen, vyön kohta oli aika vittumainen kun solki edessä, sai vähän tuskailla(lukot päissä niin kippaus ei onnistunut :) ) oli aika nuutunut olo vyöryttelyn jälkeen. Jos käytätte lukkoja yksin treenatessa niin älkää kiristäkö niitä että kippaus onnistuu jos tarvii kippailla.
turvaraudat pitäisi olla jokaisessa penkissä! mutta kun ei ole! :down:

Nortti sanoi:
itse kun vihaan kyseistä liikettä yli kaiken. Ehkä siksi että sukaan siinä todella.
penkki max: tekis mieli sensuroida mut pannaa nyt tähän 60Kg.

Mulla oli kanssa vähän samanlainen asenne penkkiä kohtaan kun tosiaankin penkkiykkönen oli vielä aikasemmin syksyllä juurikin 60 kiloa. Sitten treenasin HST-jumpalla viitisen viikkoa (15- ja 10-toiston viikot) ja kappas kummaa nousikin 72,5 kiloa ygösel :D Myös vitutus voi siis loppua kehitykseen. Nyt jo ihan mielellään tekee penkkiäkin kun tietää että siinä voi jopa kehittyä, nimim. ekaa markkaa metsästämässä :david: :kippis1:

neutraali sanoi:

Auts, mä jäin joskus pentuna 80 kilon alle ja sitä kun vieritteli pois niin oli paikat aika kipeenä muutaman päivän. Tohon tuplat lisää niin lähtis heikommalta kaverilta henki... ;)

Itse teen penkin tangolla osana rintatreeniä joka toinen viikko. Yksi mistä ei ole vielä mainittu mitään on oikea tekniikka. Ainakin niillä saleilla millä olen itse käynyt noin 90 prosentti miehistä tekee penkin päin sanonko mitä. Eli kannattaa oikeasti kiinnittää siihen tekniikkaan huomiota, jos haluaa parhaimman mahdollisimman kehityksen. Itse saan ainakin parhaimman tuntuman itse rintalihakseen kun lasken painon todella rauhallisesti rintaan saakka, sitten sekunnin pysäytys sillä tavalla että jännitys ei katoa lihaksista ja sitten räjähtävänä nostona ylös.

Tuli vielä mieleen tuosta asiasta kun jotkut inhoavat joitakin liikkeitä. Tämä viitta yleensä sellaisiin liikkeisiin, joita ei ole tehty paljoa ja rautaa ei nouse niissä paljoa (eli ovat hankalia suorittaa). Opetellaan ne liikkeet ensin kevyillä painoilla ja hiotaan tekniikkaa, sitten ne sujuvatkin helposti. Ei kannata aina mennä sieltä missä aita on matalin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom