Penkki ja ranteet

user10293

Banned
Olen tässä pitkästä aikaa ottanut vakiohjelmaan normi penkin tangolla. Ikäväkseni olen huomannut että "isommilla" raudoilla (lyhyttä sarjaa 115-120 kg) tehdessä ranteet muljuu tosi ikävästi ja keskittyminen menee pitkälti siihen että saa pidettyä ranteet suhteellisen suorassa ettei tanko lipsahda "ranteiden yli". Vinopenkkiä kun tein pitkän aikaa enempi tangolla (pääliikkeenä) ei samaa ongelmaa ollut, ainakaan tässä mittakaavassa, toki treenipainotkin olivat pienemmät, ~100 kg.

Forkuissa pitäisi olla puhtia, ranteista en nyt ole yhtä varma ainakaan näiden ongelmien perusteella, prkl...

Rannerullauksia tein joskus enempikin, se voisi auttaa pulmaan (tai sitten pahentaa entisestään ??), rannetukien hankkiminen on ehkä helpoin ratkaisu mutta itse näkisin sen tavallaan ongelmien sivuuttamisena..

Mites Pakkiksen kovemmilla raudoilla penkkaajat, onko teillä ollut ranteiden kanssa ongelmia treenipainojen noustessa?

Sulla kulkee ilmeisesti tanko väärin siinä kämmenessä (hyvin tyypillinen virhe). Tangon tulisi kulkea peukalon ja etusormen välistä tuonne kämmenen ulkosyrjän alaosaan jolloin paino ei jää ranteen vaan käsivarren varaan. Toivottavasti ymmärsit.

KSENA sanoi:
rannetuet tai opettele kunnon tekniikka :D

minä sanoisin että rannetuet SEKÄ opettelet "kunnon" tekniikan

Rannetukia ei tarvita, jos tekniikka on kunnossa. Tuet on kyllä itsellä aina mukana, mutta yleensä ne pysyy kassissa. Niissä parissa kisassa missä olen nostanut niin olen rannesiteet laittanut lähinnä "varmuuden vuoksi" en siksi, että olisin niitä tarvinnut vaan enemminkin "henkiseksi" tueksi. Treeneissä en siteitä käytä.

Se auttaa mulla ainakin kun puristaa tankoa oikein kunnolla. Puristaa jo ennen kun nostaa telineistä, jännittyy ranteet samalla. Olen jättänyt rannesiteet, kuten myös vyön, oikeastaan kokonaan pois.

Pyörittelen myös ranteet lämppäreiden ohessa (kädet yhteen "rukousasentoon" ja siitä molempiin suuntiin) ja venyttelen forkut ... en tiedä onko noilla sitten mitään seksuaalista merkitystä, muttei haittaakaan....

Noista rannesiteistä sen verran, että auttaako ne kuinka paljon? Itselläni alkaa jo 70kg kohdalla särkemään rannetta sarjan jälkeen, että ei oikeen viitsi normi penkkiä tehdä. Ranne on murtunut ja ilmeisesti luutunut väärin, siitä kipu.

Mulla on ranne mahtavat 17cm ja hyvin on kestäny kaikki liikkeet, hanskoja vaan pidän kun kaikki lähnii samoja laitteita ja tankoja:rolleyes:

Kannattaa olla ihan kokonaan "RAW" roskikseen tollaset ranteen muumiointi nauhat ja tuet, kyllä se ranne tottuu kun ei tueta eikä suojata:thumbs:

turha vihlovista ranteista on kärsiä tai niistä treenipainoista sen takia karsia ku ranteet ei kestä, tuet vaan käyttöön, se ei ole mistään pois..toisin kuin vetoremmit.

KSENA sanoi:
rannetuet tai opettele kunnon tekniikka :D

Luitko ollenkaan mitä kirjoitin?

PS. En kaipaa näsäviisastelevia kommentteja joltain 18-v räkänokalta, joka on käynyt tekemässä paikallisella kaupungin salilla penkkiä ja haukkaa parin kuukauden ajan.

RAIDER: Kiitos hyödyllisistä vinkeistä!

Eipä mittää. Muista myös painaa niitä kyynärpäitä sinne kylkiin, koska ne tuppaa tuolla otteella aukeamaan/leviämään kuin itsestään, joten siihen kannattaa aluksi kiinnittää huomiota niin myöhemmin se sujuu automaattisesti.

Jos on terveet ranteet niin tolla ranteen paksuudella ei ole mitään merkitystä, kun tekniikka on kunnossa. Terv. rimpularanne. Mulla menee sormet ranteen ympäri, joten kaposet on, mutta toisaalta forkut näyttää isommilta :)

_RAIDER_ sanoi:
Jos on terveet ranteet niin tolla ranteen paksuudella ei ole mitään merkitystä, kun tekniikka on kunnossa. Terv. rimpularanne. Mulla menee sormet ranteen ympäri, joten kaposet on, mutta toisaalta forkut näyttää isommilta :)

Tänään tuntui penkki huomattavasti paremmalta, otin ohjeiden mukasesti tangon kämmeniin, niin että paino kohdistui enemmän kyynärvarsiin eikä ranteisiin, ei tarvinnu pelkästään keskittyä punnerruksissa siihen että kestääkö ranteet, 6x115 kg tuli nätisti jalat penkissä :rock: Olitkos itekin treenaamassa tänään Powerilla, vai näinkö adrenaliinihöyryissä näkyjä?

Joo olinhan mä n. klo. 20. Treeni tuppas vähän venymään, kun siellä ei tällähetkellä ollut kuin yksi penkki ja kaikilla tunnetusti penkki päivä maanantaina :) Joten jonottamaan joutui.

Ranteista vielä; onnistuin ilmeisesti yöllä nukkumaan jotenkin käden päällä tjsl ja oikea ranne ei kestä sisäänpäin taivutusta ollenkaan! :) Pistävä kipu iskee heti, kun yrittää taivuttaa perkl! No onneksi se ei haittaa työntävissä tai vetävissä liikkeissä. Saas nähdä kuinka käy huomisessa kyykyssä :)

Tässä on viimoset pitemmät sarjat menossa ennen piikkausta kevään RAW penkkikisoihin (toivottavasti paikat kestää kopkop).

Sivukysymyksenä voisin kysyä että voiko rannetuet vaikuttaa negatiivisesti penkkitulokseen koska nehän puristaa aikalailla eikä veri pääse kiertämään samalla tavalla kuin ilman tukia, eli voiko käsi puutua ja sitä kautta menettää voimaa??

En usko. Tietysti, jos rannesiteet on pitkään kädessä tiukalla niin puutuuhan ne ja ei jaksa puristaa, mutta ei mielestäni vaikuta negatiivisesti, jos nomaalisti käyttää. Ei kai niitä kukaan tiukalla pidä kuin juuri sen suorituksen ajan.

Xavier sanoi:
Luitko ollenkaan mitä kirjoitin?

PS. En kaipaa näsäviisastelevia kommentteja joltain 18-v räkänokalta, joka on käynyt tekemässä paikallisella kaupungin salilla penkkiä ja haukkaa parin kuukauden ajan.

RAIDER: Kiitos hyödyllisistä vinkeistä!

joo, oot kyllä kohtuu ego, kun et voi ottaa nuoremmilta neuvoja. tosin myönnän, että en varmaan lukenu sun kysymystä tarpeeks oikein, mutta sen takia pistin hymiön perään. ja en oo treenannu 2-3kk habaa ja penaa, olen treenannnut 2v ja 1v yläkroppaa kokonaisuudessaan ( hävettää, mutta silti tein kaikkia lihaksia ) ja otin viisastuessani jalat mukaan. ja käyn kunnan salilla, jossa ei oo paljoo " naisten laitteita " vaan enemmän tankoja ja käsipainoja. ja pohjeprässin viimeks kehitin smith telineeseen suojat polvien päällä :rock: , joten ole sinä paikallisen salin paineilmankonna hiljaa! :haart: ja vaikka nostaa isoilla painoilla, niin ei se mun mielestä oikeuta jotenkin ivaamaan pienempien neuvoja, on niitä isojakin jätkiä jotka on tehny koko elämänsä väärällä tekniikalla. ja kuka oikeestaan tekee aivan oikeella tekniikalla? joo no, turha avautuminen, mutta tulipa tehtyä :D

Mulla suju tuo tavallinen penkki ihan ok ilman siteitä, mutta sitten kokeilin penkki"konetta" kunnon painoilla ja ranteet alkoi huutaa hoosiannaa. Siteillä ei tarvitse tuskailla enää ja penkki käsipainoillakin on paljon jämäkämmän tuntuinen kun ei tarvitse keskittyä muuhun kuin nostamiseen. Sidon siteet vasta viime tingassa ja niin ylös, että ne tulee osaksi kämmenelle asti. Minä ainakin keskityn tisseihin, enkä huoli marginaalisesta rannejumpasta. Tehdään ne rannekäännöt sitten toinen kerta.:)

Back
Ylös Bottom