Penkki ei tunnu tehoavan

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oon 15 v. ja käynyt salilla tommosseen vuoden ja muuten on tuloksiakin jo syntynyt, mutta nyt lähiaikoina on penkin teho alkanut hiipumaan, että pitäskö vaihtaa liikettä rinnallee, kun massaa haen vai onkohan penkki tekniikassa jotain vikaa? Jos joku osaa vastata niin kiitos!

Oon 15 v. ja käynyt salilla tommosseen vuoden ja muuten on tuloksiakin jo syntynyt, mutta nyt lähiaikoina on penkin teho alkanut hiipumaan, että pitäskö vaihtaa liikettä rinnallee, kun massaa haen vai onkohan penkki tekniikassa jotain vikaa? Jos joku osaa vastata niin kiitos!

Kokeile vinopenkkiä ja flyeseja!

Mistä me tiedettäis onko sun tekniikassa vikaa? Noin vuoden jälkeen on ihan normaalia, että alottelijan tulokset ei enää nousekaan niin nopeasti. Voit kokeilla muita liikkeitä jos haluat. Muista progressiivisuus!

jos penkissä tekniikka on kunnossa ja tuloksii ei tule niin, kokeile vaikka sotilaspenkkiä siinä rasitus menee enemmän tisseihin.

Antamiesi tietojen pohjalta ei voi tehdä kovin pitkällemeneviä johtopäätöksiä. Olethan ymmärtänyt ja sisäistänyt levon ja ravinnon merkityksen? On kai enemmän sääntö kuin poikkeus että nuorena kun innolla aloittaa niin panostaa treeniin, ja ennen kaikkea penkkiin, levon ja ravinnon jäädessä entiselleen. Monet täällä ovat saaneet parhaimmat penkkitulokset tekemällä vain 12 (2x6) varsinaista penkkisarjaa viikossa. Jos tuloksesi ovat alkaneet hiipua, on mahdollista että olet laiminlyönyt lepoa ja ylikunto orastaa.

Tärkein neuvo on kai että kannattaa lukea tältä foorumilta aloittelijoiden osio, sekä treeni ja ravinto. Itse kehoittaisin sinun iässäsi pitää aina yksi välipäivä treenien välissä ja syödä paljon ja säännöllisesti. Ehdit vielä treenata kauan kunhan et hölmöile.

Penkkitekniikkaan suosittelen parannusta. Eli vedät vaikka sotilaspenkkinä, tai jalatpenkillä. Niin että tanko tulee hallitusti kohtirintaan, ja ylös. Pääasia on muistaa että tanko tulee RAUHASSA rintaan. Eli hidastuu kohti rintaan. Rintaan kohti (n,10cm korkeudelta) tangon pitäis liikkua todellahallitusti, niin että tanko hipaisee rintaa, ja rivakka työntö ylös. Voit vielä lisätä vastusta niin, että pysäytät sen pohjalle, niin että tanko hipoo rintaa ja rivakka toisto. Vaikka 8 tai 10sarjoja. Jotta pystyt toteuttamaan tämän, ota vaikka 20% tai vähemmän painoa pois nykyisistä sarjapainoista. Itellä toimi, ja rinnassa pumppi on taattu. Oteleveys tietysti suhtkot leveä, muttei kuitenkaan liiankapea. Että menee rinnalle perille.

Tämä siis olettaen, että tanko tulee vapaapudotuksella rintaan ja pompulla ylös tms. Itellä wörkkiii, sitten voikin taas vetää vähän rivakammin. Raskaita vitosia tai sinnepäin.

Tee käsipainopenkkiä välillä.
Tee dippejä lisäpainolla välillä.
Tee penkkiä eri otteilla välillä.

Uskallan väittää, että jos nostat penkkitulosta vaikkapa 400% nykyisestä ja kehonpaino nousee samalla tasaiseen tahtiin, niin rintalihakset ja ojentajat kehittyy siinä sivussa vaikkei penkkipunnerrus tuntuisikaan tehoavan.

Penkkipunnerrusta ei minusta kannata ajatella pelkästään minään rintaliikkeenä, vaan kokonaisvaltaisena punnerrusliikkeenä yläkropalle. Enkä tottapuhuen myöskään ymmärrä noita jalat penkillä tai ilmassa punnertamista suosittelevia. Ei siinä rintaa saa sen kummemmin eristettyä, ennemminkin osa rasituksesta menee olkapäille kun ei saa optimaalista asentoa siihen punnerrukseen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Penkkipunnerrusta ei minusta kannata ajatella pelkästään minään rintaliikkeenä, vaan kokonaisvaltaisena punnerrusliikkeenä yläkropalle. Enkä tottapuhuen myöskään ymmärrä noita jalat penkillä tai ilmassa punnertamista suosittelevia. Ei siinä rintaa saa sen kummemmin eristettyä, ennemminkin osa rasituksesta menee olkapäille kun ei saa optimaalista asentoa siihen punnerrukseen.
Jalat ilmassa joutuu oikeesti keskittyyn enemmän tekniikkaan, eikä voi raivolla pumpata vaan pomppuja rinnalta. Joten kannattaa edes kokeilla sitä, eikö? :) Asennon kyllä saa, miksei sais, ei ainakaan mulla tuota mitään ongelmaa.

edit: Ite teen nykyään pelkästään jalat penkillä penkkiä kontrolloituja sarjoja. 6kk sitten koitin jalat maassa, mut tuntu ihan helvetin oudolta :D

IMO samaa mieltä. Jos tekniikka on virheellinen normipenkissä eli lavat ei oo hallussa kunnolla ja olkapäät nousee, niin viimestään sotilaspenkillä ruvetaan sitten murjomaan olkapäät hapoilla tota rintaliikettä... Eli siis jos normipena on liiaan haasteellinen tekniikan kannalta, niin ei se liikkeen entisestään vaikeuttaminen oo varmaan se paras ratkasu..

Sotilaspenkkiä ehdottava sanoi "jos tekniikka on kunnossa, koita sotilaspenaa". Penkin tekniikkaketjuun annettiin myös linkki. Tästä voidaan päätellä, että ketjun aloittaja on idiootti jos tekniikka on lukemisen ja koittamisen jälkeen vieläkin päin vittua. Ehdotan siis vielä itsekin sotilaspenkkiä.

Kyllä sit ku oot vähän enemmän käynyt salilla niin opit tuntemaan lihaksen ja oppimaan tekniikan kunnol niin se tekee jo ihmeitä.:) mitä itse liike neuvoihin niin käsipaino penkki on hyvä vaihtoehto penkille. Sit on tää "bodypenkki" tyyli mitä rölli käyttää ja charles Glass neuvoo et lasket tangon rinnan yläkohtaa melkein kaulaan ja pidät liikkeen hallittuna ja kyynärpäät sivuilla.:) itsellä toiminut ainakin :) toivottavasti oli jotain apua :)

Mä en edes tajua, mistä ongelmasta ketjun aloittaja edes puhuu. Teho hiipunut penkissä? Eli onko penkin tehokkuus lihasten kasvattamisessa hiipunut vai onko sulla sarjapainot tippuneet? Vai penkkitulokset eivät nouse enää samaan tahtiin?

Kerrohan mies, paljonko sä penkkaat nyt? Paljonko penkkasit 3kk sitten? ja mitä sä penkkasit aloittaessas?

Huolimatta noista muutamista kommenteista sotilaspenkin puolesta, niin edelleenkin olen sitä mieltä että jalat maassa ja oikeanlaisella kaarella saa rinnan työskentelemään nimen omaan paremmin kuin jalat ilmassa. Eikä se, että penkkaa jalat maassa selkä kaarella tarkoita mitään "raivolla pomputtelua". Omaa tyhmyyttä se vaan on jos ei osaa säätää tekotapaa omien tavoitteiden mukaisesti.

En minä toki yksiselitteisesti ole sotilaspenkkiä vastaan, mutta kyllä tuntuu vähän väärältä tavalta lähteä tätä asiaa lähestymään. Jos ei tavallinen penkkaaminen onnistu niin tuskin onnistuu kovin hyvin vaikeutettu versiokaan. Enkä nyt muutenkaan välttämättä ymmärrä, että miksi penkkipunnerrusta pitäisi vaikeuttaa. Vähän sama asia ku kyykkäisi ilman käsiä, jos penkkaa ilman jalkoja, IMO.

Ja tuo viimeisin jeah1987:n kommentti on kans ihan aiheellinen kysymys. Väkisin jää auki sekin että mitä tuo aloittaja nyt edes tarkoittaa tuolla "ongelmallaan".

siis oon reenannut penkkiä koko ajan minkä olen salilla käynyt (1 v.) ja se on tuntunut rinnassa koko ajan ja hyvin, mutta nyt viimeisen kahden kuukauden aikana on tuntunut että se ei rasita rintaa tarpeeksi vaikka toistoja en tuolla painolla millä teen (60 kg) pysty tekemään kuin 6. Ymmärsikö kukaan mitä mä tarkotan vai selitänlö vaan ihan omia? :)

siis oon reenannut penkkiä koko ajan minkä olen salilla käynyt (1 v.) ja se on tuntunut rinnassa koko ajan ja hyvin, mutta nyt viimeisen kahden kuukauden aikana on tuntunut että se ei rasita rintaa tarpeeksi vaikka toistoja en tuolla painolla millä teen (60 kg) pysty tekemään kuin 6. Ymmärsikö kukaan mitä mä tarkotan vai selitänlö vaan ihan omia? :)
Sulla vaan on menn alottelijavaihe ohi, eikä tulokset nouse enään niin nopeesti. Lihaksia ei saa enää normaalilla reenillä niin hajalle, kuin alkuaikoina. Toi on ihan normaalia. Jos syömiset ja nukkumiset on kunnossa, muista variaatio ja progressiivisuus. Tossahan se about olikin? Olettaen, että se penkin tekniikka on kunnossa! Onko se?

KUKAAN ei oo jämähtäny penkissä ikuisiks ajoiks 60kg sarjapainoihin. Saliharjottelu vaatii vaan pitkäjänteisyyttä.

Kyllä minä hyvin pitkälti tuollaisissa sarjapainoissa keskittäisin kaiken tarmon sarjapainojen kasvatukseen ja tekniikan opetteluun, sillä aivan aloittelijatasollahan tuossa mennään. Turha alkaa kikkailemaan tuossa vaiheessa. Pyrit kasvattamaan sarjapainoja ensin vaikka 80kg asti ja siitä sataseen, niin on varma että myös tissit kasvavat samalla jos ruokailu on kunnossa.

Huolimatta noista muutamista kommenteista sotilaspenkin puolesta, niin edelleenkin olen sitä mieltä että jalat maassa ja oikeanlaisella kaarella saa rinnan työskentelemään nimen omaan paremmin kuin jalat ilmassa. Eikä se, että penkkaa jalat maassa selkä kaarella tarkoita mitään "raivolla pomputtelua". Omaa tyhmyyttä se vaan on jos ei osaa säätää tekotapaa omien tavoitteiden mukaisesti.

En minä toki yksiselitteisesti ole sotilaspenkkiä vastaan, mutta kyllä tuntuu vähän väärältä tavalta lähteä tätä asiaa lähestymään. Jos ei tavallinen penkkaaminen onnistu niin tuskin onnistuu kovin hyvin vaikeutettu versiokaan. Enkä nyt muutenkaan välttämättä ymmärrä, että miksi penkkipunnerrusta pitäisi vaikeuttaa. Vähän sama asia ku kyykkäisi ilman käsiä, jos penkkaa ilman jalkoja, IMO.

Ja tuo viimeisin jeah1987:n kommentti on kans ihan aiheellinen kysymys. Väkisin jää auki sekin että mitä tuo aloittaja nyt edes tarkoittaa tuolla "ongelmallaan".

Voimankasvatuksessa ei olekkaan järkeä vaikeuttaa liikettä, vaan joskus jopa helpottaa sitä loppuojennuksin, alakaltevalla penkillä jne. mutta pikkaisen edistyneemmälle kehonrakentajan alulle se liikkeiden vaikeuttaminen on varsinkin eristävissä liikeissä paras tyyli maksimoida lihaskasvu.

Kyllä sotilaspenkkikin leveällä otteella ja parantaa penkin tekniikkaa ja osuu varmemmin rintaan, varsinkin kokeneella normaalipenkkaajalla, joka osaa optimisti käyttää jalkojaan normaalipenkissä.
Itse ainakin saan helposti lavat sisään ja kaaren yläselkään vaikka teenkin sotilaspenkkiä. Itseasiassa professional sotilaspenkkaajan on pakko saada kaari ja lavat kohdalleen saadakseen tulokset nousemaan maksimaalisiin toistomääriin.

Taidan avata jossain vaiheessa threadin pelkälle kehonrakennus tyyppiselle harjoittelulle, kun täällä tulee ongelmia aina, kun joku haluaisi kehittää massaa jalkoihin, niin ohjeet on, vedä vaan helvetisti kolmosia ja jätä aina varaa toistohin, eli aivan perselleen menee.

Liikkeiden vaikeuttaminen esim. hauiskäänöissä, kaikenlainen keskittäminen ja cheattaamisen estäminen on kehittävää, samoin homma toimii olkapää ja selkä treeneissäkin, vaikka nissäkin kannattaa usemmiten tehdä kyseisen lihasryhmän ensimmäisinä liikkeinä voimaliikkeitä.

Scott-telineet ja vastaavat on rakenettu nimenomaan stabiloimaan/vaikeuttamaan hauiskääntöä niin että liike saataisiin menemään mahdollisimman tehokkaasti perille oikeaan kohteeseen.
Ristikkäistaljaa voi helpottaa tekemällä se punnerrustyylillä, mutta liike meneekin sen jälkeen ojentajille ja olkapäille.
Esimerkkejä on lukemattomia ja suurin osa liikkeiden oikeasta suoritustekniikasta perustuu niiden vaikeuttamiseen, joka itseasiassa on sama kuin eristäminen jolloin on käytettävissä mahdollisimman vähän muita lihaksia kuin niitä joille suoritus pitäisi ohjata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom