Penkin vaikutus pituuskasvuun

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

pubiruusu

GhettoBootyBro'z™
Ikä
34
Terve

Vaikuttaako penkkiki paljon pituuskasvuun?? ku mave ja kyykky saattaa vaikuttaa jos ottaa kovia maksimeja.... mut oon kuullu et penkkiki ottais jos ottaa 1-6 toistoja.... mut jotku sanovat et penkki ei vaikuta mitenkää pituuskasvuu.. miten on? vastailkaa..

En usko et vaikuttaa..Sen tiedän et mave ja kyykky voi vaikuttaa mutten sitten penkistä tiiä..Searchilla voi löytyä ku vaan jassaa ettiä.

jos tuntuu et vaikuttaa niin pidä jalat penkillä niin ei selkä mee niin kovalle kaarelle..mun mielestä ne ei vaikuta jos pitää tekniikan hyvänä..

En asiasta varsinaisesti tiedä mutta näin loogisesti ajatellen en ymmärrä miksi se vaikuttaisi..kyykky ja mavehan vaikuttavat sen takia että niissä selkäranka painuu kasaan.

Logiikan mukaanhan tuossa sitten kädet jäisivät lyhyiksi, mikä olisi kovaa penkkitulosta haluavalle periaatteessa positiivinen asia. :)

Varmaahan ei ole mikään, mutta tuskin vaikuttaa mitenkään.

köysi sanoi:
En asiasta varsinaisesti tiedä mutta näin loogisesti ajatellen en ymmärrä miksi se vaikuttaisi..kyykky ja mavehan vaikuttavat sen takia että niissä selkäranka painuu kasaan.
kyllä se ranka kasaan painuu penkissäkin jos vetää kunnon kaaren mut ei niin kovasti kuin esim.kyykyssä..ja rautamäärät ovat pienemmät..mut jos on aloittelija tai kovin nuori niin onko niitä maksimeita joka kerta pakko koittaa prkl :curs:

mutua.... sanoisin että kaikki vaikuttaa, esim jos et tekisi yhtään liikettä pystyssä siten että rankaan kohdistuisi paljon painoa vaan tekisit reidet jossain laitteissa jne. niin energia menisi lihasten kasvattamiseen eikä tällöin pituuteen. uskoisin että mitä kovemmin treenaa sitä enemmän vaikuttaa.

voi olla että on paska puhetta, mutta mistä sitä koskaan tietää...

tiedän yhden kaverin joka on penkkityyppejä ja on penkannut jo 13-14 vuotiaasta asti ja pituutta hänellä on 165cm max, ja hänen isoveljensä on yli 10 cm pitempi. tämä kyseinen tyyppi on tehnyt isoilla painoilla aina.

Ainaki omasta mielestä kyllä :anssi: nämä pituuskasvuun vaikuttamiset. Itte olin muistaakseni kasvanu 188cm --> 195cm tässä noin puolentoista vuoden aikana ja oon kyllä treenannu. Kyykkyä, mavea, pystypunnerrusta ja muita on tullut tehtyä. Body tyylillä tosin oon treenaillu että en ihan lyhimpiä sarjoja oo tehny. Tääkin juttu on varmasti yksilökohtasta. Turha tässä on yrittää mitään yleistä "sääntöä" kehittää.

itse oon ainaki vetäny penkkiä omilla maksimeillani nuoresta asti nyt pituutta 186 cm ..isä 180cm...en ite ainakaa oo mitää huomannu :) ...mutta mutta ..riippuu mistä roikkuu...olen kyllä vetänny kyykkyäkin aika isoilla painoilla ...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Unohtu muuten kirjottaa tuohon edelliseen että pitää muistaa syödä kunnolla. Kyllähän se kasvu varmasti kärsii jos syö kun keskitysleiriläinen. Moni urheilematon nuorikin jo syö niin vähän että varmasti haittaa normaalia kasvua. Saati sitten jos vielä urheilis.

Oon ZweCCon kanssa samoilla linjoilla...eiköhän noi pituus jutut oo melkosen paljon geeneistä kiinni kunhan syö tarpeeks.Saattaahan se sali rokottaa pari kolme senttiä siitä kokonaispituudesta mutta tuskin enempää.

Dynamite88 sanoi:
vaikuttaa varmasti jos maximi raudoilla vetää ja paskalla tekniikalla

näin selvät yleistykset kannattaa jättää sanomatta.. vai onko sulla oikeesti jotain perustelua tähän? :D

Amerikan Jeesus sanoi:
näin selvät yleistykset kannattaa jättää sanomatta.. vai onko sulla oikeesti jotain perustelua tähän? :D

Kerta maximiraudoilla vetää ja huonolla tekniikalla niin saattaa vaikuttaa. Selkä sanoo riks raks poks ja menee kaksinkerroin. :D

Pituuskasvun aiheuttaa kasvuhormooni HGH. Pituuskasvu loppuu, kun testosteronitasot kasvavat riittävästi kehossa ja luiden päät tms luutuvat nopeammin lopettaen niiden kasvun. Kova treenaaminen voi nostaa varhaismurkun testotasoja niin paljon että pituuskasvu loppuu.

edit: ym juttu meni MUISTAAKSENI noin, siitä on aikaa kun noita luin

Eli käytännössä jos vielä kasvat pituutta, treenaa max 3 kertaa viikossa. Herra Weider opasti näin mua joskus teinipoikana ja ihan pitkäksi pizzanaamaksi kasvoin :)

lexx sanoi:
Pituuskasvun aiheuttaa kasvuhormooni HGH. Pituuskasvu loppuu, kun testosteronitasot kasvavat riittävästi kehossa ja luiden päät tms luutuvat nopeammin lopettaen niiden kasvun. Kova treenaaminen voi nostaa varhaismurkun testotasoja niin paljon että pituuskasvu loppuu.
[mod]Korjasin quotet :Timba79[/mod]
Jeps!

"Luiden päät" eli kasvulevyt (epifyysilevyt), jotka sijaitsevat lähellä raajojen luiden nivelkohtia, luutuvat ja päättävät näin pituuskasvun. Naisilla luutumisajankohtaan vaikuttavat menkkojen alkaminen, ts estrogeeni+progesteroni. Miehillä testosteroni, jonka tasot väistämättä nousevat huimasti murrosiässä. Keskimäärin kasvulevyt luutuvat viimeistään ennen 20 vuoden ikää. Naisilla usein jo paria vuotta aiemmin.

Pituuskasvun kesto on pitkälti geeneissä ohjelmoituna, mutta raskas fyysinen kuormitus voi hidastaa sitä. Samoin TUPAKOINTI!

Luonnollisesti myös energiansaannista kannattaa huolehtia.
Uni on myös tärkeää, koska kasvuhormonin (GH) eli somatotropiinin erityshuippu aivolisäkkeestä (hypofyysista) tapahtuu yöllä ns nREM-unessa (=syväuni).

Johtopäätökseni: Tarpeeksi unta ja ruokaa! Erityisen kuormittavaa punttailua varovaisemmin. :rolleyes:

ZweCCo sanoi:
Kerta maximiraudoilla vetää ja huonolla tekniikalla niin saattaa vaikuttaa. Selkä sanoo riks raks poks ja menee kaksinkerroin. :D

sinähän sen sanoit ;)

Back
Ylös Bottom