Penkin korvaaminen

Mulla on ainaki penkkiä loppujen lopuks aika vähä. Teen vinopenkkiä käsipainoilla ja kaikkia muita rinta liikkeita erikseen ja sitte erikseen ojentajat ja olkapäät jne. On mukava kokeilla sitte penkkiä aina välillä ku saa tehä sarjaa niillä painoilla mikä oli viimeks enkka ku teki penkkiä! :hyper:

Älä korvaa perusliikkeitä millään koneella, varsinkaan jos olet aloittelija. Penkin sijasta voi tehdä esim. penkkiä käsipainoin, mutta en mä siltikään tasapenkkiä tangolla pois jättäisi.

Miks pitää korvata? nauraako joku sun penkkipainoilles vai?

Varmaan sama juttu ku mulla eli ei vaan saa rintoihi tuntumaa,jatkossa teenki vinopenaa.En tajuu mite joku saa pumpin rintoihi penassa.

On noihin rintoihin vähä tullu lisää ku oon tehny rinnalle tarkoitetulla vempeleellä liikkeitä. Penkkiä en oo jaksanu ku siinä on aina joku himobodari nostelemas.

Potki se pois siitä:lol2: :lol2: sano että häivy siitä tai!! (ja jos se katsoo sinua murhaavasti niin sano että tai joudun tekemään käsipainoilla) jos ei katso niin sano että heitän sut niska perse otteella ulooooooos!!!!:D

Ite oon vääntäny nyt käsipainoilla kun ei oo varmistusrautoja eikä jaksa pyydellä varmistajiakaan. Millään koneella en kyllä suositteles vääntää, vapaat painot ftw.

Varmaan sama juttu ku mulla eli ei vaan saa rintoihi tuntumaa,jatkossa teenki vinopenaa.En tajuu mite joku saa pumpin rintoihi penassa.

Ja se pumppiko nyt on se oleellisin juttu?

No jos ei rinnassa tunnu yhtään, niin väitänpä että tekniikka kusee aika huolella. Ei silti, vähintään yhtä hyvä liike, etenkin bodarille, se vinopenkkin tangolla on kunhan muistaa pitää kulman riittävän loivana ettei mene olkapäille koko liike.

Voisiko joku perustella tai esittää tutkimuksia siitä, miksi korvaaminen ei kannata? Mitä menettää esimerkiksi tehtäessä penkkiä istuen painopakkakoneella? En väitä vastaan, haluan vain tietää, sillä ohjelman päivitys on ajankohtainen.

Itse olen treenannut juurikin tuolla koneella koko 10 kuukauden punttiurani ja olen mielestäni saanut tuloksia. Tykkään koneen liikeradasta enemmän kuin suoralla tangolla nostamisesta.

Penkkiä voi tehdä käsipainoilla jos ei tangolla huvita tehdä. Tietenkin vinopenkki tangolla/käsipainoilla, mutta tuo sopisi mielummin hyväksi kakkos liikeeksi ja ykkös liikkeenä penkki tangolla tai kässäreillä. Ei ole hirveän fiksua korvata perusliikkeitä koneella, koska vapaat painot ovat parempia, toki jos on loukaantunut niin sen ajan treenaa jollain koneella ja sitten takaisin vapaan raudan kimppuun.

EDIT:

Voisiko joku perustella tai esittää tutkimuksia siitä, miksi korvaaminen ei kannata? Mitä menettää esimerkiksi tehtäessä penkkiä istuen painopakkakoneella? En väitä vastaan, haluan vain tietää, sillä ohjelman päivitys on ajankohtainen.
Viime Bodylehdessä tai sitä edellisessä oli todella hyvä artikkeli vapaasta painosta ja koneista. En kuollakseni muista tarkalleen mitä kyseisessä artikkelissa sanottiin, mutta kannataa lukea se, hyvää matskua.

Itse olen treenannut juurikin tuolla koneella koko 10 kuukauden punttiurani ja olen mielestäni saanut tuloksia. Tykkään koneen liikeradasta enemmän kuin suoralla tangolla nostamisesta.
Alussa nyt kehittyy suurinpiirtein vaikka tekisi mitä satujumppaa siellä salilla näin kärvistetysti sanottuna. Noissa koneissa on vaan se, että itse ei voi hirvesti vaikuttaa niihin liikeratoihin eikä kaikkien koneiden liikeradat sovi läheskään kaikille.

Penkkiä kannattaa tehdä jos haluaa kehittää penkkipunnerrustaan. Muutenkin se on perusliikkeenä todella hyvä, mutta ei lihaskunnon kannalta välttämätön. Jos siinä nyt joku neutraali tai happo on penkillä pieruaan virittelemässä niin lämmittele huolella sillä aikaa tai tee muita lihasryhmiä tovi/lämmittele apuliikkeillä/lämmittele selkä ennen penkkiä.

Eihän sitä voi tietenkään mennä levyjä vaihtelemaan kesken sarjan, mutta tuskin se toverikaan siinä penkillä yli puolta tuntia tuhista. On ne lohetkin kiisken kokoisia jossain vaiheessa...

Perusliikkeet (eli lähes poikkeuksetta vapailla painoilla tehdyt) kehittävät myös koordinaatiota ja tukilihaksistoa. Koneilla tehtynä nämä eivät kehity ja ennemmin tai myöhemmin tulee yleensä ongelmia loukkaantumisten muodossa. Tossa tarpeeksi hyvä syy pitää pääpaino treenistä vapailla painoilla tehtävissä perusliikkeissä ja viimeistellä paketti koneilla ja taljoilla.

Ja tosta penkin välttämättömyydestä tai turhuudesta on aika turha ihmeemmin väitellä. Toiset tekee ennemmin käsipainoilla ja vinopenkillä ja toiset pitää pääpainon tasanpenkissä tangolla, molemmat ryhmät kehittyvät. Vai oletteko nähneet pienet rintalihat omaavia kovia penkkimiehiä?

Ite tein alkuun sellasella painopakkakoneella. Nykyinen kehoilu alkoi aika tarkalleen vuosi takaperin noin 6 vuoden tauon jäljiltä. Kehitys oli aika mukavaa ja koneesta loppu pakka kesken (muistaakseni 125kg) tosi nopeesti. Aattelin siinä sitten että penkistä nousee ihan helposti rautaa kans. Todellisuus oli kuitenkin karua. Ei noussut ja nyt on reenattu peruspenaa kesästä ja haettu kunnon tekniikkaa. Suosittelen kyllä penkkiä minäkin. Tekniikka vaan kuntoon jonkun kokeneemman kanssa heti alkuun.

Perusliikkeet (eli lähes poikkeuksetta vapailla painoilla tehdyt) kehittävät myös koordinaatiota ja tukilihaksistoa. Koneilla tehtynä nämä eivät kehity ja ennemmin tai myöhemmin tulee yleensä ongelmia loukkaantumisten muodossa. Tossa tarpeeksi hyvä syy pitää pääpaino treenistä vapailla painoilla tehtävissä perusliikkeissä ja viimeistellä paketti koneilla ja taljoilla.

Toi on täysin totta. Koordinaatio ei oikeen kehity, jos tekee laitteilla joissa on valmiit liikeradat. On hyvä oppia isojen painojen hallintaa ilman apuvälineitä. Jos ei ole ennen penkkiä tehnyt, siinä lähtee helposti painot vaappumaan pois tasapainosta. Liikeradat pitää ajaa hermostoon, tekemällä se onnistuu.

Viime Bodylehdessä tai sitä edellisessä oli todella hyvä artikkeli vapaasta painosta ja koneista. En kuollakseni muista tarkalleen mitä kyseisessä artikkelissa sanottiin, mutta kannataa lukea se, hyvää matskua.

Sanottiin, että laitteita kannattaa käyttää vain silloin, jos ne tuo liikkeeseen jotain uutta ts. lisäarvoa. Esimerkiksi vaikka jalkojen koukistus -liike on sellainen, jota ei ilman laitetta oikein voi tehdä ja hyvä liike muutenkin. Mutta joku penkkikone taas ei tuo mitään ihmeellistä lisää liikkeeseen. Miinusta aina koneissa on nämä kiinteät (jonkin verran kylläkin säädettävissä olevat) liikeradat, jotka ovat tehty ns. keskimittojen mukaan. Eli tällaisen lyhytraajaisen tapin on ihan turha kuvitellakaan, että ne liikeradat menisi läheskään oikein.

Mielestäni tämä on ihan totta, ja siksi tämän nyt tämän hieman offtopiccina halusinkin lisätä.

Kiitos kommenteista. Marraskuun alusta vaihtuu ohjelma ja painopakkakone vaihtuu käsipainopenkkiin. Peruspenan tekniikka koitan treenailla samalla.

Back
Ylös Bottom