penikkatauti?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Neuvoja? apua?
Elikkä treenaan 3x viikossa, joka kerta salille (ja takas) pyörällä ~4km. 1 päivä on jalka painotteinen ja sitä seuraava kertaan on laitettu jaloille 3 laitetta ("palauttavaa sarjaa" 20toistoo). Väli päivinä pyöräilen äkäisiä lenkkejä, en treeni mielessä mutta pakollisten matkojen tekemiseen. jokaisen pyöräily kerran jälkeen reisiä särkee ei kauaa eikä kipu ole kovaa mutta huomattavaa silti. Lenkkeilen 1x viikossa mutta lenkin jälkeen reisissä ei ole ilmennyt mitään.
Ylirasitusta tämä ei luultavasti ole, sen olen meinaa kokenut ennekin ja sen oireet tunnistan kyllä :hyper: Missä vika? viian vähän venytyksiä? vai pitääkö välipäivinä pyöräily jättää väliin kokonaan?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
kooma_potila$ sanoi:
nii joo ja kipu on reiden ala-osassa, ihan polven yläpuolella

Ettei vaan olisi etureiskojen venyttely unohtunut? Rasitusvammojakin on niin monenlaisia ja vaikuttaisi pikaisesti mietittynä sellaiselta...

juu sanoi:
Muistaakseni se voi olla myös muualla kuin sääressä mutta on erittäin harvinaista.

Aijoo, täälläkin oli juttua että jollain oli ollu käsivarsissa.. Mutta ei kai reidessä sentään?

Zone-sarja -42%
Aloitin juoksuharrastuksen vajaavuosi sitten ja heti ekojen lenkkien jälkeen iski karmea penikkatauti. En tuolloin edes tiennyt vaivan nimeä ja vasta kyseltyäni frendeiltä selvisi, mistä on kyse. Tässäkin threadissa on penikkatauti-sanalla kuvattu monenlaisia eri oireita, itse tarkoitan sillä "sääriluun lihaskiinnitysten ja -kudosten tulehdusta, jonka oireita ovat:

- Kipua tai arkuutta säären sisäosan puolella, yleensä puolivälissä. Kipu saattaaulottua polveen asti
- Kipua säärtä kosketettaessa tai painettaessa
- Kipu on pahimmillaan juoksun alussa, mutta voi hävitä myöhemmin
- Kipua kun paino asetetaan jalalle (käveleminen tai portaiden nouseminen)"

(Lähde: http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/penikkatauti.htm)

Itselläni tuo vaiva on jatkunut jo melkein koko vuoden. Olen pitänyt taukoja juoksemisesta, treenannut pohkeita, kokeillut mobilatit ja käärmevoiteet, uudet juoksukengät, vaikka mitä; mikään ei ole auttanut (lääkärissä en ole vielä käynyt).

Vasta kun kävin URHEILUHIEROJALLA joka osasi asianmukaisesti (siten että SATTUU) hieroa nuo säärten sisäosat, alkoi helpottaa.
Minulla siis auttoi tuo urheiluhieroja.

sen verran voin sanoa että jos kipu ei ole säären sisä tai ulkosääressä,niin kyseessä ei todennäköisesti ole penikkatauti.Jos kuitenkin on,niin hoitona kylmää ja kuumaa peräkkäin(verenkierto vilkastuu),hierontaa,lepoa ja viimeisenä vaihtoehtona säären aitioitten avaus leikkauksella...Kokemusta on..

Ei siinä sitten vois olla tämän lumpiojänteen (onko se sen nimi?) rasitusvamma?
Eikös se kiinnity just vähän polven yläpuolelle...

Jos koittas vähän rauhottaa reisien (maksimi)rasitusta, nappailla muutaman päivän burrea ja venytellä rauhallisesti. Vois auttaa jos se siis johtuu tämän jänteen ärtsyyntymisestä. :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom