Pelottaako poliisien määrän väheneminen? (Harrikkakuskin yliajo BMW:llä jne.)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Tänäkin aamuna ajelin työmatkallani erään suuren suomalaisen kaupungin läpi ja näin peräti kaksi sakotustapahtumaa, yksi kaupungin molemmilla puolilla ja voisin lyödä vaikka pääni pantiksi, että kyse ei ole ollut täysin päättömästä, useita henkiä vaarantaneesta kaahaamisesta työmatkaliikenteessä. Tehtäköön vielä selväksi, että itsekään en ole törmännyt asennevammaisiin poliiseihin, mutta olen maksanut ylinopeussakkoja yhteensä joitakin tuhansia euroja ja koska ajan aivan jatkuvasti ainakin jonkinlaista ylinopeutta ja tuloja on kohtuullisesti, suurin vaara liikenteessä itselleni on poliisi.

Ja miksi sitten pitää ajaa ylinopeutta? Siksi, että mielestäni terveen ihmisen huomiokyvyllä varustettuna hyvällä autolla esteettömien näkymien vallitessa vaikka sitten 85 km/h nopeus kaupungin 60 km/h rajoitetulla sisäänmenotiellä ei ole millään tavalla vaaraksi kenellekään, koskaan, piste. Ja silti poliisin sattuessa kohdalle sopivasti maksan siitä itseni kipeäksi.

Melkoista VAARAA ne poliisit aiheuttaakin. Enkä voi sanoa kohteliaisuutena, että olet sitkeä: saat sakkoja, kun ajat ylinopeutta, mutta silti ei järki sano että kannattaisi ajella rajoitusten mukaan... hymm.

Eikä poliisit ole teiden nopeusrajoituksia määritelleet. Mutta heidän laissa säädettyihin tehtäviin kuuluu mm. nopeuksien valvominen. Jos joku ajelee 60km/h alueella 85, niin eiköhän se ole asiallinen puuttumiskynnys. Ja luuletko tosiaan, että poliisi pystyy tekemään arvion (ylinopeutta) ohiajavan auton kuljettajasta, että tuo on terve ihminen ja sillä hyvä huomiokyky, joten antaa sen mennä?

Ja vaikka SINÄ olisitkin niin loistavan mahtava kuljettaja, että hallitset autosi missä tilanteessa ja nopeudessa tahansa, niin aina kaikki ei riipu sinusta. Sivutieltä voi kääntyä eteesi se puolisokea ja -kuuro papparainen, joka ei ole edes nähnyt sinun lähestyvän. Ja hups, ajat papan perseeseen/kylkeen. Tällaisissa tilanteissa jo 25km/h ero nopeudessa voi olla erittäin ratkaisevaa.

No, meni nyt vähän ohi aiheen, mutta rasittaa vaan ihmiset, jotka valittavat aina poliisin toimannasta, vaikka täysin omasta syystään ko. tilanteihin joutuvat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole mikään Itämaan Tietäjä, mutta väitän, että Suomalaisista kuljettajista, niin miehistä kuin naisista, n. 600% arvioi olevansa parempi kuljettaja, kuin todellisuudessa on. Näistä pieni prosentti valitettavasti joskus tajuaa todellisuuden liian myöhään.

Suomalainen mies on auton ratissa tuomari, keisari ja pyöveli, moottoripyörän selässä jumala ja veneen ruorissa kännissä.

Ihailen kärsivällisyyttä ja itsehillintää, joita poliiseilla täytyy olla suorittaakseen työnsä. Mulla ei olis.

Ja miksi niiden palomiesten pitäisi ylipäätään jumittaa siellä laitoksella. Parempi vaan että menevät varmuuden vuoksi kohteeseen jos muuta tekemistä ei ole. Siitä niille maksetaan.

Niin no sikäli jos niille ei makseta erikseen lähdöistä niin samahan tuo. Tulee jannuille vähän vaihtelua.

No äkkisiltään tulee mieleen vaikkapa 16 vuotta perheväkivaltaa, jonka aikana poliisista oli hyötyä nolla kertaa.
Tekis mieli sanoa pahasti, mutta sanotaan tällai suhteellisen neutraalisti. Syytä pitäis varmaan etsiä jostain muusta kuin poliisista. Mä tiedän monta tapausta missä perheen isä on haettu kotoa, mutta kun tulee kuulusteluiden aika niin eipäs se äijä olekaan mitään tehnyt. Ei sitä nyt voi asianomistajaa kiduttaakaan kertomaan mitä viime yönä on tapahtunut.

Tekis mieli sanoa pahasti, mutta sanotaan tällai suhteellisen neutraalisti. Syytä pitäis varmaan etsiä jostain muusta kuin poliisista. Mä tiedän monta tapausta missä perheen isä on haettu kotoa, mutta kun tulee kuulusteluiden aika niin eipäs se äijä olekaan mitään tehnyt. Ei sitä nyt voi asianomistajaa kiduttaakaan kertomaan mitä viime yönä on tapahtunut.

Tää oli kyllä typerintä paskaa mitä olen vähään aikaan kuullut. Enpä muista, että olisi edes koskaan haettu putkaan vaan "miehen sana" riitti vakuuttamaan, että kaikki on kunnossa. Puhumattakaan siitä, että vaivauduttaisiin ottamaan ase pois ihmiseltä joka uhkailee pentujaan haulikolla. Tuohon aikaan ei ainakaan puututtu tuollaisiin paskan vertaa, en tiedä miten nykyään. Kyllähän se ois kivaa, jos poliisit tekisi sitä mihin ne on tarkoitettu, mutta kun siihen ammattiin valitettavan usein hakeutuu täysiä idiootteja.

Edit. Sanotaan nyt se vielä tähän, että toisinaan nuoremmat poliisit saattaa olla ihan asiallisia, mutta ne vanhemmat kaverit on lähes poikkeuksetta aikamoisia natseja.

Tää oli kyllä typerintä paskaa mitä olen vähään aikaan kuullut. Enpä muista, että olisi edes koskaan haettu putkaan vaan "miehen sana" riitti vakuuttamaan, että kaikki on kunnossa. Puhumattakaan siitä, että vaivauduttaisiin ottamaan ase pois ihmiseltä joka uhkailee pentujaan haulikolla. Tuohon aikaan ei ainakaan puututtu tuollaisiin paskan vertaa, en tiedä miten nykyään. Kyllähän se ois kivaa, jos poliisit tekisi sitä mihin ne on tarkoitettu, mutta kun siihen ammattiin valitettavan usein hakeutuu täysiä idiootteja.

Edit. Sanotaan nyt se vielä tähän, että toisinaan nuoremmat poliisit saattaa olla ihan asiallisia, mutta ne vanhemmat kaverit on lähes poikkeuksetta aikamoisia natseja.

Näin siinä käy kun ei kerro kuin yksittäisellä lauseella sen enempiä selittelemättä. Jos olisit tämän viestin ensimmäisenä kirjoittanut niin tuollaista "typerintä paskaa" ei välttämättä olisi tullut. Kovin useasti se puuttumisen vaikeus perheväkivaltaan johtuu juuri siitä, että ilmoituksia ei tehdä ja puolisoa suojellaan.

Samalla tavalla yleistäisin omien kokemuksien perusteella.

Kun tätä ketjua nyt lukee, niin yllättävän suurelle osalle poliisien ja muiden viranomaisten väheneminen tuntuu olevan hyvä asia. Moni haluaa lisää omia oikeuksia.

Harva tuntuu kuitenkaan muistavan, että lisäoikeudet tuovat samalla lisävastuut. Vähän kuten raflassa; kaikki on kyllä kovaan ääneen huutamassa "minulla on oikeus siihen ja tähän", mutta kukaan ei ikinä muista että samalla on "vastuu siitä ja tuosta". Kuten esimerkiksi siitä, että siellä sisällä on muitakin asiakkaita joiden iltaa ei ole oikeus pilata.

Aika raskas ajatus, että pitäis vielä nelkyt vuotta puolustaa itseään aina ja joka paikassa. Ei jaksais.

OT. Hassua, että Wikipediasta ei löydy selitystä sanalle "vastuu".

Tässäkin menty sitten ääripäästä toiseen. Riittää pelkkä kuiskaus että tuo uhkaillut aseella ja ne haetaan pois kyselemättä. Takaisin saat jos saat. Näin kertoili metsästystä harrastava työkaveri. Hänen ystävänsaä kanssa uskollinen aseharrastaja. Vaimon kanssa tullut törkeen iso riita. Vaimo suutuspäissään soittanut kytille että mies on hullu hakkaaja ja sillä aseita. Aseet haettiin pois samantien sen enempiä kyselemättä. Tämäkö sitten on se mitä halutaan?

Niin, se saattas olla hullu tai sitten ei. Parempi siis alkaa elämään erakkona jos omistat aseita.

Luultavasti Izzman on myös huomattavasti keskivertoa parempi kuljettaja...

Juurikin näin! No ei vaines, mutta ihan oikeastikin olen toki ainakin sopeutunut liikkumaan keskivertoa suuremmilla nopeuksilla, onhan radallakin turvallisempi ajaa kilpaa jos siihen on tottunut :) Ei se siitä riskitöntä tee, mutta tuota edellistä väittämää ei kuitenkaan täysin voi kiistää ihan näin filosofiselta kannalta ajatellen.

En tietenkään SYYTÄ poliiseja mistään, varsinkaan henkilöinä. Kunhan totesin, että nopeusvalvonnassa puututaan niin pieniin juttuihin niin raskaalla kädellä että mulle se osoittaa resurssien riittävyyden siihen tarkoitukseen. Kun kerran en halua alistua systeemin määrittämiin enimmäisnopeuksiin ja tämä tuottaa lisääntynyttä kustannusriskiä niin on mulla ihan luonteva syy (muu kuin puhdas mulkvistius) olla tyytyväinen jos joku mun puolestani tuota riskiä alentaa. Ja, että minunko pitäisi saada sitten määritellä nopeusrajoitukset oman mieleni mukaan? Ei, mutta onhan jokaisella melko varmasti joitain asioita, joissa omasta mielestään systeemi on väärässä (Kreikan tukipaketit, anyone? :D) joten mikään "Tämä nyt vain on yhteiskunta, jossa jokaisen on elettävä yhteisten normien ja demokraattisten prosessien muodostamien päätösten mukaan" ei ole kovin hyvä argumentti (joskaan sitä ei ole vielä esitetty, mutta ajateltu taatusti on) jos itse on valmis sitten jossakin muussa asiassa "joustamaan", vaikka nostamaan ansiosidonnaista ja tekemään samalla korvausta vastaan pientäkin työtä, antamaan naapurin Reiskalle kossupullon wc-pöntön vesijohtojen kytkemisestä tai hyödyntämään työnantajan postimerkkejä henkilökohtaisten papereiden lähettämiseen.

Sama homma kuin uskonnollisissa yhteisöissä, se mikä on itselle tärkeää, siitä voidaan joustaa/oikaista ja se mistä toiset joustavat tai oikaisevat on sitten hyi hyi.

Ja miksi sitten pitää ajaa ylinopeutta? Siksi, että mielestäni terveen ihmisen huomiokyvyllä varustettuna hyvällä autolla esteettömien näkymien vallitessa vaikka sitten 85 km/h nopeus kaupungin 60 km/h rajoitetulla sisäänmenotiellä ei ole millään tavalla vaaraksi kenellekään, koskaan, piste. Ja silti poliisin sattuessa kohdalle sopivasti maksan siitä itseni kipeäksi.
Terveen ihmisen huomiokyky kun ei aina riitä. Liikenteen seassa liikkuu paljon vanhuksia, rattijuoppoja, urpoja ynnä muita riskiryhmiä jotka voivat aiheuttaa vaaratilanteita, vaikka koko muu liikenne ajaisi täydellisesti. Hirvi voi moottoritiellä tulla metsästä eteen tai taajamassa vaikka pallon perässä juokseva pikkulapsi. Kun nopeus kasvaa, aikaa reagoida yllättäviin tilanteisiin on vähemmän ja ihmisiin sekä autoihin kohdistuvat vahingot suurenevat kun liike-energia kasvaa.

Tiedän tilanteita että hätäkeskukseen on selvällä suomenkielellä ilmoitettu syy miksi tarvitaan vain sairaankuljetusta ja kuitenkin pihaan kaartaa sammutusauto , ambulanssi ja puolijoukkueen verran palomiehiä
Hätäkeskuspäivystäjä on varmastikin luokitellut tehtävän kiireelliseks, jonka seurauksena paikalle on lähetetty paloauto lisäkäsiks. Jälleen, hätäkeskuspäivystäjä tekee riskiarvion tilanteesta muutaman minuutin mittaisen puhelinkeskustelun pohjalta. Puhelun aikana kysytään tiettyjä kysymyksiä ja tietyt vastaukset aiheuttavat tietynlaisen vasteen. Vaikka itse paikan päällä näkisi tilanteen niinkuin se on, ei hätäkeskuspäivystäjä voi ymmärrettävistä syistä 100% luottaa siviilin arvioon jonkun tilanteen kiireellisyydestä ja joku päivystäjän hätäilmoituksesta poimima avainsana saattaa nostaa kiireellisyysluokitusta ylöspäin.

:offtopic:

Ei nyt suoraan liity aiheeseen

Näin. Samanlaisia kokemuksia vanhemmista. Ajoittain on tullut sellainen olo, että ihan oikeastiko tuota idioottia pitäisi kuunnella ja totella. Nuorempien kanssa en juuri ole ollut tekemissä, joten siihen en sano mitään.

En muuten tiedä yhtään ammattiryhmää missä olisi yhtä paljon mielenvikaisia (siis ihan todennetusti) alkoholisteja. Tämä kansakunnan selkäranka sitten ojentaa tuolla väkeä.

:offtopic:En muuten tiedä yhtään ammattiryhmää missä olisi yhtä paljon mielenvikaisia (siis ihan todennetusti) alkoholisteja. Tämä kansakunnan selkäranka sitten ojentaa tuolla väkeä.
Kerrotko lisää, laita vaikka se linkki siihen tutkimukseen missä tuo todennetaan.

:offtopic:

Ei nyt suoraan liity aiheeseen

Näin. Samanlaisia kokemuksia vanhemmista. Ajoittain on tullut sellainen olo, että ihan oikeastiko tuota idioottia pitäisi kuunnella ja totella. Nuorempien kanssa en juuri ole ollut tekemissä, joten siihen en sano mitään.

En muuten tiedä yhtään ammattiryhmää missä olisi yhtä paljon mielenvikaisia (siis ihan todennetusti) alkoholisteja. Tämä kansakunnan selkäranka sitten ojentaa tuolla väkeä.

No nyt alko kiinnostamaan...Laitatko vaikka sitten jotain faktoja pöytään.

En. uskoo ken uskoo. Minulle se on ihan sama, olen tuota touhua katsonut harvinaisen läheltä.
:face:
No siinä tapauksessa mä sanon, että paskapuhetta.
Höh, mitäs nyt tehdään? Meillä on kaksi yhtä validia väitettä...

Edit: Tämä tutkimus taas viittais johonkin muuhun, toki tässä puhutaan vain työkyvyttömyyseläkkeestä, että ei ihan korreloi tuohon mutta antanee jotain osviittaa.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/04/04/varo-nama-tyot-vievat-voimat/20114654/139
Mutta pelkkä anonyymi "Mä tiedän" -argumentointi tuntuu joillekin riittävän. Tämä kertonee jotain argumentin esittäjästä...

Mee ny helvettiin niitten tutkimusten kanssa. Ei sellaista tutkimusta ole olemassakaan. Jos sä nyt katsot mitä minä kirjoitin:

Tämä on MINUN subjektiivinen näkökulma asiaan. Tiedän henkilökohtaisesti läjän näitä tapauksia.

Todennettu tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että syövät jos jonkimoista pilleriä.

Ei sellaista dataa ole olemassakaan millä minä todistan olevani oikeassa. Enkä minä täällä voi alkaa toisten ihmisten tekemisiä kertomaan. Ja vaikka alkaisin, niin seuraavaksi todetaan, että paskapuhetta, kun sitä ei ylen sivuilta löydy. Ymmärrätkö?

Kuten sanottua, uskoo ken tahtoo. Ei se multa ole pois. En edes ymmärrä miksi minä tällaisesta asiasta puhuisin paskaa.

E: korjauksia

Kultalusikka perseessä syntyneet ihmiset vaan tuppaa olemaan hieman naiiveja ja heille asiat kuten poliisien kritisoiminen aiheuttaa närkästymistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom