Pelottaako poliisien määrän väheneminen? (Harrikkakuskin yliajo BMW:llä jne.)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Ei suoraan liity aiheeseen, mutta soitin tänä kesänä arki-iltana hätäkeskukseen. Kuuntelin 90 min nauhoitetta: "Soititte hätäkeskukseen, kaikki päivystäjät ovat varattuja, vastaamme mahdollisimman pian".

Vähän myöhemmin arkiyönä asiakas pysytti kadulla ja kertoi yrittäneensä soittaa hätäkeskukseen, mutta ei päässyt läpi, koska siellä oli ruuhkaa.

Onneksi kummassakaan tapauksessa ei ollut akuuttikiire, mutta ei hyvältä näytä.

Poliisipuolellakin on säästöjä tehty ja väkeä vähennetty ainakin suorittavasta portaasta. Tuuriakin on ollut mukana, mutta on tässä odoteltu, että millon se tuuri loppuu. 60 min on pitkä aika odottaa poliisia, kun joku seuraa sua puukon kans, mut tätähän tää on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja kyllä huolestuttaa. Mielestäni on ihme kuinka leikkauksen alle joutuvat aina ne kaikkein tarpeellisimmat asiat. Ensin leikataan poliiseista, sitten terveydenhuollosta ja sen jälkeen vasta niistä asioista, jotka voidaan katsoa ylimääräisiksi. Tällaisenä mainittakoon vaikka maaahanmuuttajien kotouttamiseen ja työllistämiseen käytetyt rahat. En ole rasisti millään tapaa, mutta mielestäni ensin valtion talous on hoidettava riittävän hyvään kuntoon, että se voi antaa hyvät edellytykset elämiseen senhetkiselle väestölle ja vasta sen jälkeen mietitään niitä "ylimääräisiä". Leikkauksia voitaisiin ja niitä tulisi tehdä jostakin muualta. On melko lyhytkatseista ja lähes naiivia luulla, että poliisien määrän vähentäminen vähentäisi kuluja pitkällä aikavälillä. Voin lyödä pääni pantiksi, että jos tämä ehdotus menee läpi, niin liikenneonnettomuustilastot ampaisevat melkoiseen kasvuun joka saralla.

+1

Topikissa jo mainittujen kehitysapujen ja EU-tukien lisäksi me maksamme myös muiden EU maiden jäsenmaksuja. Englannin maksuja maksellaan 70-170 miljoona euroa per vuosi.

Googletin noista maksuista tarkistaakseni tuon Englannin tuen summan ja törmäsin tällaiseen artikkeliin:
http://www.tiedonantaja.fi/2010-17-11/suomi-eu-n-suurin-nettomaksaja

Tuon mukaan me maksamme myös muiden EU valtioiden EU maksuja :jahas: Lähteen luotettavuudesta ei ole mitään tietoa, mutta linkkasin kuitenkin.

Kamerat tulee joka tielle ja sen lisäksi satelliittivalvonta ja ruuhkamaksut. Ehkä tuolla tavalla saadaan automaattinen sakotusjärjestelmä jossa joka kerran kun ajat tiellä yli rajoituksen, niin pärähtää sakot?
Ne kamerat ovat niin kalliita, ettei niitä ole kuin muutamassa hassussa pöntössä. Eikös noista suurin osa ole tyhjiä? Tuossakin on säästetty toki. Kaivokadulla pitäis sen tolpan olla kuin strobo, mutta koskaan se ei välähdä vaikka jengi vetää reippaasti yli 30kmh.

Tuo liikkuvan poliisin mahdollinen lakkauttaminen kyllä huolestuttaa ja pelottaa. Voin vain kuvitella sitä meininkiä sen jälkeen liikenteessä kun ei ole kiinnijäämisen pelkoa. Ihan varmasti loukkaantumiset ja liikennekuolemat tulevat lisääntymään jos liikkuva poliisi lakkautetaan ja peltipoliiseilla yritetään karsia ylinopeuksia. Niitten peltipoliisien paikat kuitenkin oppii ihan suht nopeasti jos ajaa samaa pätkää esim. työkseen ja navigaattorit ilmoittavat niistä eli riittää kun aina välillä laskee nopeuden ja sitten voikin taas ajaa miten huvittaa. Myös rattijuoppojen kynnys astua rattiin pienenee huomattavasti kun kiinnijäämisen pelkoa ei juurikaan ole. Rattijuoppoja ja kamapäissään ajavia kun ei niillä peltipoliiseilla mitenkään saada kiinni. Valitettavan usein rattijuoppojen uhriksi joutuvat täysin sivulliset henkilöt ja rattijuopot selviävät onnettomuudesta suhteellisin pienin vammoin. LP:n lakkauttaminen ei kyllä todellakaan tule karsimaan kuluja vaan pitkällä aikavälillä ne nousevat ihan varmasti kun sairaalassa makaa liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneita henkilöitä. Itsekin ajan välillä ylinopeutta ja jos LP lakkautetaan niin luultavasti minä ja moni muu "kunnon autoilija" tulee sakoilta välttymään, mutta minä ainakin olen valmis sakkoni maksamaan ja teen sen ihan mielelläni jos LP:n säilyttämisellä pelastetaan edes yhden ihmisen henki. Toivottavasti päättäjät tajuavat, että tässä asiassa mennään metsään ja pahasti.

Peltipoliiseista tämän verran....

...ja sitten itse aiheeseen. Poliisien määrän väheneminen ei suoranaisesti pelota, vaan enemmänkin vituttaa ylipäätään se suunta, mihin Suomen sisäisten turvallisuuspalveluiden tilanne on menossa. Koskee poliisia, terveydenhuoltoa, pelastustoimea, hätäkeskuslaitosta ynnä muita tämän kaltaisia toimijoita. Palveluita yhdistetään ja keskitetään, koska rahaa koitetaan säästää koko ajan enemmän ja enemmän juuri niistä palveluista, mitkä tavallinen veronmaksaja luultavasti arvottaa korkeimmille sijoille veromarkkojensa sijoituskohteista.

Bahamiehen postiin lisäten, niitä turhia kuluja voisi alkaa leikkaamaan eri hallintoelimistä. Suomi ei tarvitse 200 kansanedustajaa avustajineen. Puolet riittää tämänkokoiselle valtiolle. Samalla voisi puolittaa joka ikisen kunnanhallituksen yms. Alkaisi niitä todellisia säästöjä löytyä ja hommat voisi mielestäni vain tehostua. Vaan tuo ei IKINÄ onnistu kun kukaan ei sitä uskalla aloittaa.

Tää video on ollut mun lemppareita jo jonkin aikaa. Toi kuva minkä McCandles on tehnyt on aika jäätävä. Toi ekana esiteltävä piirros on paras. Varsinkin kun vertaillaan Irakin ja Afganistanin sodan budjetteja.. Haluaisin nähdä tälläisen piirroksen myös Suomen budjetista. Olisi kiva nähdä miten iso pala poliisin (+tulli ja raja) budjetti on kokonaisuudesta.

Asia mikä minua häiritsee tässä eniten, on se etten voi vaikuttaa asiaan millään tavalla. Tai en ainakaan ole keksinyt toimivaa keinoa. En usko, että numeron raapustaminen paperille neljän vuoden välein on vaikuttamista. Enkä taida olla ainut..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei minua niin paljon haittaisi jos poliiseja vähennetään jos samalla helpottaisiin itsensä puolustamista. Aselupia pitäisi saada helpommin ja asetta pitäisi saada myös käyttää itsensä puolustamiseen. Maaseudulla pitäisi olla jenkkityyli käytössä, että saat ampua tuntemattoman joka tulee kotiisi.

Ne kamerat ovat niin kalliita, ettei niitä ole kuin muutamassa hassussa pöntössä. Eikös noista suurin osa ole tyhjiä? Tuossakin on säästetty toki. Kaivokadulla pitäis sen tolpan olla kuin strobo, mutta koskaan se ei välähdä vaikka jengi vetää reippaasti yli 30kmh.

Oon ottanu sakot siitä pöntöstä joten kyllä se kuvaa.

Ei minua niin paljon haittaisi jos poliiseja vähennetään jos samalla helpottaisiin itsensä puolustamista. Aselupia pitäisi saada helpommin ja asetta pitäisi saada myös käyttää itsensä puolustamiseen. Maaseudulla pitäisi olla jenkkityyli käytössä, että saat ampua tuntemattoman joka tulee kotiisi.

Mutta kun siellä maaseudulla ei ole sitä samaa riskiä joutua rikoksen uhriksi kuin kaupungissa. Ja siellä maaseudulla rikokset yleensä tapahtuu tutuissa ryyppy porukoissa jne ja aika usein ne jo ratkotaan metsästysaseilla tai puukoilla/kirveillä.
Ja kokonaisuudessa poliisien vähentämisellä on merkitys muuhunkin kuin vain henkilökohtaiseen rikokseen. Eli ei mikään ase esim omaisuus rikoksia jne vähennä jos et ole aina omaisuuttas vahtimassa.

Kyllä minua ainakin huolestuttaisi ottaa omien oikeuksien puolustaminen omiin käsiin. Aika raskasta, olis tässä vähän muutakin tekemistä. Aina on joku mua vahvempi/isompi ase/tatuoidumpia frendejä/jne. Siinähän sit :itku: kun on nenä poskella ja omaa torrakkoa katsoo ihan väärästä suunnasta. Etupuolelta.

Kyllä minua ainakin huolestuttaisi ottaa omien oikeuksien puolustaminen omiin käsiin. Aika raskasta, olis tässä vähän muutakin tekemistä. Aina on joku mua vahvempi/isompi ase/tatuoidumpia frendejä/jne. Siinähän sit :itku: kun on nenä poskella ja omaa torrakkoa katsoo ihan väärästä suunnasta. Etupuolelta.

Ja se käsiaseen käsittely ei ihan helppoa ole oikeassa tilanteessa tai vaikka esim muussa paineen alaisena. Voin ihan kertoa sellaisen 10vuoden kilpailu sekä kouluttajan näkökannasta.
Pikku OT: vuosia sitten oli etelän jupeilla muotia hakea käsiasetta sen takia että kun syksyllä on itärajalla tai lapissa metsällä niin käsiase olisi karhuja vastaan puolustuksena jos pitkällä aseella ei pystyisi ampumaan. No yksikään näistä jannuista ei olis kerinnyt ottaa asetta repusta tai vyöltäkään kun karhu tulee päälle.

Tää video on ollut mun lemppareita jo jonkin aikaa. Toi kuva minkä McCandles on tehnyt on aika jäätävä. Toi ekana esiteltävä piirros on paras. Varsinkin kun vertaillaan Irakin ja Afganistanin sodan budjetteja.. Haluaisin nähdä tälläisen piirroksen myös Suomen budjetista. Olisi kiva nähdä miten iso pala poliisin (+tulli ja raja) budjetti on kokonaisuudesta.

Hesarissa oli tuossa about vuosi sitten tehty koko aukeaman kokoinen grafiikka Suomen budjetista. Oli kyllä todellä mielenkiintoista ja selkeää luettavaa, kun tulot ja menot oli jaettu tulo- ja menoryhmien mukaan eri kokoisiksi nuoliksi.

Poliiseja ja valtuuksia pitäs lisätä paljon. Sama meininki ku Amerikassa et itseä saa puolustaa jos sua, sun läheisiä tai omaisuutta koitetaan vahingoittaa. Pesäpallomaila on aina tossa ovenpielessä turvana parilla ruuvilla höystettynä mulla, kun asetta ei saa.

Kukas sulle sitten on kotiin tulossa kun tuollaisia virityksiä täytyy olla? Pidä rauhassa, mutta näin tavallisen ihmisen silmin aikalailla yliampuvaa. Mä olen yöelämää kiertänyt kohta 20-vuotta enkä ole edes vielä tappeluun joutunut. Puhumattakaan, että kotona pitäisi alkaa hutkimaan ruuveilla höystetyllä pesäpallomailalla.

Ja ei kiitos.Ei oteta mallia Amerikasta. Amerikka on muuten iso maa ja se koostuu osavaltioista. Mistä osavaltiosta sitten pitäisi ottaa mallia?

Kaiken varalle. Kokoajan saa lukea ku joku tunkeutuu asuntoihin. Ja se on lisääntynyt kokoajan näiden ulkomaansankareiden vaikutuksesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom