Pelottaako poliisien määrän väheneminen? (Harrikkakuskin yliajo BMW:llä jne.)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Ja poliiseille itselleen on kivaa ku yhdistetään useita piirejä keskenään niin, ku joku mulkku päällystön jäsen saa päähänsä siirtää jonkun partioimaan 80 km päähän niin siinähän pikkasen työmatkat pompsahtaa...

Rajavartiossa taisi jo olla tätä ongelmaa että menet töihin ja tulee määräys mennä partioimaan vaikka 150km päähän. Ajat sinne ja partioit loppu työvuoron ja kun työaika loppuu niin ajat omalla ajalla sitten takaisin sen 150km jotta pääset kotia. Täällähän on yksi ainakin mulla tiedossa oleva rajamies joka voisi vahvistaa että onko huhu aito vai ei.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikkeen turhaan ne sitä aikaa tuhlaa joten ihan hyvä, että porukkaa lähtee. Ehkä ne oppii käyttämään ajan ja rahat paremmin. Koskee tosin enemmän muita yksiköitä kuin liikkuvaa poliisia.
Hyvä perustelu. Mitähän se turha ajan kuluttaminen lienee olevan? Mitä yksiköitä koskee enemmän kuin liikkuvaa poliisia? Rupes kiinnostaa.

Ei huoleta. Päinvastoin.
Apua ei oo herunu, kun ollut tarve.. mm. 2 kertaa soittanut kesken varkauden/murron tms, ja vittuilua lähinnä saanut kuunnella puhelimessa.

LP:n poistuminen ei hetkauttaisi, tuntuu olevan enemmän rahastusta toi niiden kyttäily kuin oikeaa liikenteen valvomista. (kameratolpat halvempi rahastustapa valtiolle, vaikkakaan en usko että yhtä tuottava yksistään), saa nähdä millainen villilänsi yleisistä teistä tulisi, jos muka näin kävisi, että poistuisi (itse en usko hetkeäkään että näin tulee käymään)

Eipä tunnu poliiseita kiinnostavan muut kun sellaiset rikokset, josta valtion kirstuun kilahtaa iso määrä euroja..
Soitot menevät hätäkeskukseen, jossa arvioidaan avun tarve ennen kuin asia laitetaan eteenpäin asianomaiselle viranomaiselle.

Liikkuva poliisi tekee muutakin kuin kirjoittaa sakkoja. Lisäksi sen verran porukkaa tiedän/tunnen siitäkin yksiköstä, että harva saa mitään seksuaalista tyydytystä sakottamisesta. Kerätyt rahat menee valtion kassaan ja siitä sitten allokoidaan kaikkeen mukavaan, kuten esim. muiden EU-maiden tukemiseen.

Kyllä mä uskallan väittää, että keskinopeudet tulee nousemaan varsinkin syrjäseuduilla, kun missää ei näy kohta edes liikkuvaa poliisia. Kerrotaan vielä se, että raskaan liikenteen valvonta tulee kärsimään ja sitä kautta onnettomuusriskit kasvamaan huomattavasti. Lista vaan sen kuin jatkuu...

^^ jos "ei väliä", niin sittenhän ei väliä vaikka menis se 2 päivää.. eli yhtä tyhjän kanssa.. ja kuten otsikkossa mainittu harrikka jätkä sanoo, niin eipä poliisista mitään apuja oo ollu vakka vieny epäillyn tiedot kyttikselle jne, eli ei mitään vaikutusta vaikka vähennettäisi.

Itse kyllä sitä mieltä että helpompi ne rosvot on kiinni saada itseteosta kun lähteä asiaa jälkikäteen selvittelemään ;p

mut joo, tää on mun mielipide.. ei sen enempää eikä vähempää!
Ei mene mun tajuntaan, miten ei ole mitään vaikutusta juttujen tutkintaan, jos resursseja vähennetään. Varsin kummallinen yhtälö.

Nää on näitä henkilökohtaisia painotuksia, mut niin kauan kuin on resursseja valvoa ylinopeuksia jossain moottoriteillä ja etsimällä etsiä hampunpolttajia Tullin koirien kanssa kadulla (!), kauppakeskuksissa ja tapahtumissa niin resursseja on aivan liikaa.

Ei pelota. Enempi päinvastoin, kun ei niistä poliiseista ole mulle apua ollut tähänkään asti, vain turhaa häiriötä ovat aiheuttaneet. Yksityiset vartijafirmat todennäköisesti tekisivät parempaa työtä laajemminkin, mutta poliisihan niiden kimppuun kävisi kun alkaisi pelätä oman valtansa murentumista.
Voi kyynel. Vartijoita ei tosin sido minkään näköinen virkavelvollisuus, poislukien vanginvartijat. Muutenkaan sun esityksessä ei tulisi olemaan yhteneväistä ylhäältä johdettua toimintamallia, kun kaikki vaksifirmat toimisivat omalla tyylillään. Siinäkö sitten sulle tulee turvallinen olo?

kukaan ei edes kunnioita vartijoita ja uskaltaa ryppyillä vartijatkin tarvitsee monesti poliisej akun eivät itse mahda mitään, kyllä jos pitää valita hakisinko turvaa poliiseilta vai vartijoilta nii vastaus on päivänselvä: poliiseilta

Enemmän huolestuttaa toi poliisiasemien karsiminen 24 --> 11. Siinä on rosmot aika kaukan, kun poliisilla kestää tulla paikalle vähintään se 30min. Eipä se helsinkiläisiä päättäjiä paljon huolestuta, koska sieltä viimeisenä ne karsitaan. Toisin on täällä kolmen suuren kaupungin keskellä, jossa vielä toistaiseksi on oma poliisiasema.

Itärajan pinnassa tekivät pelastusharjoituksen, eli tapahtui kuvitteellinen liikenneonnettomuus. Rajavartioston resurssit ovat myös rajalliset, heillä olisi kuitenkin muutamia helikoptereita. Lopputulema oli, että avunsaanti kestää liian kauan. Asialle ei tehty mitään.

Itä-Suomen kunnista on lakkautettu terveydenhoitopalveluita ja lisäksi viikonloppuisin ei ole paikalla lääkäreitä. Palvelut ovat keskitetty isompiin kaupunkeihin. Tuonne puolelle pitäisi rahaa ohjata enemmän. Tämä pelottaakin enemmän kuin poliisien resurssien karsiminen. Viikonloppuisin ei siis kannata teloa itseään, ainakaan pahasti. Jostakin Suomussalmen perukasta Kajaaniin on matkaa 180km.

Nää on näitä henkilökohtaisia painotuksia, mut niin kauan kuin on resursseja valvoa ylinopeuksia jossain moottoriteillä ja etsimällä etsiä hampunpolttajia Tullin koirien kanssa kadulla (!), kauppakeskuksissa ja tapahtumissa niin resursseja on aivan liikaa.

Jotkut ihmiset ei vaan tajua.
Nämäkin mainitut toiminnot kuuluvat poliisin tehtäviin, joten niitä täytyy aika ajoin tehdä. Se, että joskus ratsataan huumeita ja joskus valvotaan ylinopeuksia/rattijuoppoja/turvavöitä, ei tarkoita, että resursseja on liikaa. Ei näitä tehtäviä kuitenkaan joka päivä tehdä, eikä silloin jos keikkoja on muutenkin odotuksella.

Ja useimmiten näitä tiettyjä "teemaratsioita" tekevät niihin erikoistuneet, eli huumevalvontaa suorittavat huumepuolen tyypit jne. Eihän sairaalassakaan ortopedi mene leikkaamaan vaikka sydänpotilasta, jos sydänkirurgia ei ole. Ja lääkäreitähän hekin silti ovat, sama peruskoulutus. Voi siis olla, että jollakin poliisin työn osa-alueella resursseja on riittävästi, mutta monissa taas ei ole.

En ymmärrä poliisivastaisuutta. Mulla ei ole ollut ikinä mitään ongelmia poliisin kanssa eikä ylimielistä käytöstä vaikka olen parit ylinopeus sakot ajanut ja kuulusteluissakin käynyt epäiltynä (juttu tosin raukesi kun haaste oli niin vammainen muka kunnianloukkaus). Veikkaan että jos ongelmia on poliisin kanssa niin 99 tapauksessa sadasta vika on kyllä ihan itsessä. Työtään ne poliisit tekee ja tuskin pitäisi olla niin paljoa asiaa poliisin kanssa että oikein silmätikuksi joutuu. Ja jos joutuu niin voi kysyä että onkohan se vika sittenkin itsessä.

Siihen en osaa ottaa kantaa pitäiskö liikkuva poliisi lopettaa vai ei mutta jotenkinhan tuota liikennettä pitäisi valvoa. Tässä on lähipäivinäkin tapahtunut useampi törkeä liikennerikkomus mikä on tullut vain tietoon koska on tapahtunut sen seurauksena kolari.

Ja pamputus oikeus poliisille. Poliisit sarjaakin kun katsoo niin siellä teinit ja kaikenmailman narkit vittuilee. Kunnon sivallus pampulla ilman pelkoa liiallisesta voimankäytöstä olisi ihan ok ;)

Itärajan pinnassa tekivät pelastusharjoituksen, eli tapahtui kuvitteellinen liikenneonnettomuus. Rajavartioston resurssit ovat myös rajalliset, heillä olisi kuitenkin muutamia helikoptereita. Lopputulema oli, että avunsaanti kestää liian kauan. Asialle ei tehty mitään.

Itä-Suomen kunnista on lakkautettu terveydenhoitopalveluita ja lisäksi viikonloppuisin ei ole paikalla lääkäreitä. Palvelut ovat keskitetty isompiin kaupunkeihin. Tuonne puolelle pitäisi rahaa ohjata enemmän. Tämä pelottaakin enemmän kuin poliisien resurssien karsiminen. Viikonloppuisin ei siis kannata teloa itseään, ainakaan pahasti. Jostakin Suomussalmen perukasta Kajaaniin on matkaa 180km.

Totta tuokin. Ylipäätään en ymmärrä miksi jatkuvasti karsitaan oikeasti tärkeistä asioista. En keksi kauhean montaa asiaa, jotka menisivät turvallisuuden ja terveydenhuollon yläpuolelle.

Tämä on yksiselitteisesti perseestä. Fakta on se, että jonkun täytyy turvata ihmisten turvallisuus. Jos se ei ole poliisi, sen täytyy olla joku muu. En myöskään halua, että perheeni turvallisuudesta vastaa 10e/h palkalla joku yksityinen vartija, joksi pääsyyn riittää kun kävelee selvin päin haastatteluun.

Joten jos poliiseille ei anneta riittäviä resursseja turvata tätä yhteiskuntaa niin sitten on annettava ihmisille juridinen oikeus puolustaa itseään aseellisesti tarvittaessa. Kokonaan toinen kysymys on tietysti se, että onko moiseen jenkkimalliin lähtemisessä järkeä, kun lieveilmiöitä tulisi varmasti. Se mikä säästettäisiin poliisin liksoissa tulisi varmasti toisina kustannuksina takaisin.

Vittu, sisäinen turvallisuus on sellainen asia että siitä ei saatana tingitä. Jos ihan oikeasti mistään ei muka saada leikattua riittäviä kustannussäästöjä, niin sitten nostetaan veroja. Ja jos ei sekään riitä niin vittu sitten nostetaan niin kauan että riittää. Niitä maksetaan jo tässä maassa niin homona että viekää sit kaikki.

Kaiken muun voi mun puolesta yksityistää mutta ei poliisia. Tässä saatanan pippelinpyörittäjien yhteiskunnassa on ihan helvetin monta asiaa, josta mä en yhtään syytä, miksi niitä kustannetaan verovaroilla. Mutta sisäinen turvallisuus, eli poliisi, raja, tulli, on sellaisia, että niillä pitää olla riittävästi resursseja, maksoi mitä maksoi.

"Kolmas tukipaketti Kreikkaan mahdollinen". JUMALAUTA, EI TÄÄ NYT NOIN PASKA MAA VOI OLLA. EIHÄN?

Ei pelota mutta en mitenkään hyvällä katso poliisien määrän vähenemistä, ei heitä nytkään mitenkään turhan paljon ole. Suomalaiset poliisit on maailman huippuja, kun vertaa muihin maihin ka olen saanut aina asiantuntevaa ja kohteliasta palautetta poliiseilta, kun olen heidän kanssaan asioimaan, vaikka muutamia erimielisyyksiä on ollut mutta puhumalla on selvitty tähän mennessä. - poislukien tasan yksi liikennepoliisi, joka kiivastui kun kysyin parkkisäännöistä mulle tuntemattomassa paikassa.

Poliiseja pitäisi olla enemmän ja palkankorotuskin mieluusti vielä heille kaikille.

^ Itellekkään ei vaan mee kalloon tuo, että minkä takia juuri näistä elintärkeistä asioista karsitaan (poliisi, julkinen terv.huolto, pelastustoimi, puolustusvoimat ym), kun taas näille etelänpojille sitä rahaa työnnetään ovista ja ikkunoista. Ja viellä kun juuri vaikka tuo Kreikka, on ite ittesä tuohon jamaan ajanu väärentelemällä papereita ja kusettamalla muita.

^ Itellekkään ei vaan mee kalloon tuo, että minkä takia juuri näistä elintärkeistä asioista karsitaan (poliisi, julkinen terv.huolto, pelastustoimi, puolustusvoimat ym), kun taas näille etelänpojille sitä rahaa työnnetään ovista ja ikkunoista. Ja viellä kun juuri vaikka tuo Kreikka, on ite ittesä tuohon jamaan ajanu väärentelemällä papereita ja kusettamalla muita.

Joo eikä tarvitse katsoa edes etelän poikiin asti. Suorittavaa porrasta karsitaan samaan aikaan kun turhan byrokratian määrää ja byrokraatikkoja lisätään...

Jamilta kyllä hyvä pointti tuo, että jos on poliisin kanssa jatkuvia ongelmia, on vika siinä jolla niitä ongelmia on. Itsekin olen parit sakot saanut ja putkassakin ollut. Kertaakaan ei voi syyttää kuin itseään ja joka kerta saanut asiallista kohtelua.

Miten onkaan ollut niin että poliisin tai palolaitoksen suunnalta ei ole ikinä saanut paskaa palvelua, mutta sairaalassa tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus...

Ja Red28 heitti kanssa kovaa tekstiä. Olen 101% samaa mieltä. Jos resursseja oikeasti turvallisuudesta karsitaan, niin se täytyy sitten oikeasti ottaa omiin käsiin.

En ole koskaan ollut poliisien kanssa henkilökohtaisesti tekemisissä sen enempää kuin mitä ne mua liikenteessä pysäyttelee, mitä tosin tapahtui nuorempana valehtelematta päivittäin. Tämä taas johtui lähinnä mun laitetusta autosta, niin niitä aina kiinnosti sen katulaillisuus jne. Ei tää mua haitannut, mutta faija aina raivos himassa, että eikö niillä ole parempaa tekemistä ottaa kiinni oikeita rosvoja, tosin parin vuoden jälkeen kun kaikki sen seudun poliisit varmasti tiesi, että se on kaikin puolin ok auto, niin tämä onneksi loppui.

Sitten ehkä itse asiaan. Yhdysvalloissa asuneena olen tottunut näkemään poliiseita ihan törkeästi katukuvassa ja tämä on mun mielestä todella positiivinen asia. Luulen, että suomen poliisien koulutus eroaa todella paljon jenkkejen vastaavanlaisesta, mutta en pistäisi yhtään pahaksi, jos suomeen saataisiin vähän samanlaista mallia. Tässä vuoden mittaan on tohon taloon missä asun niin soitettu poliiseja useampaan kertaa ja ne tulee aina tyyliin 5-10min sisällä ja siinä on aina 2-3 partiota vaikka kyseessä ei olisi muuta kuin, että "joku nyt riehuu vähän kännissä ja se haittaa muiden nukkumista".

Toisena esimerkkinä esim kaupungin keskustassa, missä on ns. 3-4 "baarikatua" niin siellä on viikonloppuisin joka korttelin kulmassa 2-3 partiota päivystämässä niin mielestäni se luo todella turvallisen olon, koska tiedän, että tuolla liikkuu vaikka mitä puukkojunkkareita. Esimerkkinä tuolta keskustasta raidattiin tässä 6kk sisään 7 yökerhoa huume- ja asekaupasta sekä rahanpesusta, kun miettii millasta porukkaa siinä liikkuu, niin en voisi edes miettiä tuolla liikkumista ilman noita poliiseita. Yleensäkkin kun näkee, että jengi meinaa alkaa riehumaan, niin sieltä tulee poliisit niputtamaan ne hyvin äkkiä, samoin baaritappeluita ei juurikaan näe, koska se menee yleensä siten, että poket menee vähän väliin ja jos ei auta niin sit tuleekin poliisit hyvin äkkiä kantamaan ulos.

Enemmän mua hirvittää oikeasti liikkua yöllä helsingin keskustassa / rautatieasemalla / lähijunissa, kuin miljoonakaupungin keskustassa / sivukujilla.

Jos suomessa vain olisi määrärahoja niin vastaavanlaista kannattaisin hyvin pitkälti, mutta eihän se oli valitettavasti oikein mahdollista.

Mitä itse tämän ketjun tapaukseen, niin kuin jossain puhuttiin, että tossa taustalla olisi ehkä ollut jotain jengeihin liittyvää kärhämää ja pahasti yleistäen harrikkakuskin ulkonäönperusteella pitäisin tätä mahdollisuutena, mutta kys. henkilölle meinasikin tulla hätä, kun ollaan vähän tilanteen toisella puolella...

Edit: Timba, tosiaan puhuin ehkä vähän ohi suuni. Tosiaan vittuako noita paskamaita tuetaan mitään, tosiaan rahat pitäisi kohdetaa sellaisiin asioihin millä on oman maan kannalta oikeasti väliä.

Komppailen Timbaa, Jamia, Dragonia ja Red28:a, ei mulla oikeastaan muuta.

Poliisimäärässä, kansalaisten aseenkanto-oikeuksissa on laajemmin katsottuna, siis kansojen ja miljoonien ihmisten mittakaavalla (siis myös Suomen mittakaavalla) periaatteellisesti kyse siitä, kenelle suodaan minkä verran väkivaltaa käyttöön ja millä ehdoilla, eli millaisia aseita ja minkä verran kenellekin myönnetään ja kuka niitä saa milläkin lailla missäkin tilanteessa käyttää. Suomessa on ollut mielestäni järkevä linja mahdollisimman tiukasti monopolisoida väkivalta ja erityisesti aseellinen väkivalta poliisin, rajavartioston ja armeijan käsiin, tiukasti lailla säädetysti ja valtiollisesti, verovaroin kustannetusti. Nyt on noin viimeisen 20v aikana tuntunut, että säästötoimia verukkeena käyttäen osin oikeistolaiset (koska olettavat, että turvallisuuspuolella olisi lisää rahantekomahkuja vitusti) ja osin vasemmistolaiset (koska osin heillä on väärin perusteltua ja typerää pasifismia siellä puolueissa) ovat molemmat ajaneet valtiollista ja verovaroin kustannettua Suomen sisäistä turvallisuusjärjestelmää ja henkilöstöä pienemmäksi. Näin väkivalta ei enää ole niin tiukasti/tehokkaasti monopolisoitu ja säännöstelty, kuin ennen. Tämä on mielestäni väärin ja typerää.

Ups, ei jäänyt ihan pelkäksi komppailuksi. No sori. :D

Suomessa on aivan vitun turha lässyttää mitään määrärahojen puutteesta siihen asti kun rahaa syydetään miljardikaupalla pitkin eteläistä Eurooppaa ja kehitysapuja vai mitä vittuja ne nyt oli, jaetaan pitkin maailmaan satoja miljoonia.

Vittu oikeasti, tästäkö se säästäminen ja leikkaaminen tässä maassa aloitettiin? Poliisista? Siitä nyt ihan viimeksi pitäisi säästää latiakaan kun siihen sitten pitäisi turvautua kuitenkin entistä enempi jos paskat vielä enempi ropeliin lentelee.

Pakko vain väliin todeta tähän Kreikka-korttiin, että pointti tuossa rahan syytämisessä alunperin oli saada Kreikan talous takaisin jaloilleen, jotta se ei velkaantuessaan vetäisi ensin heikompia ja lopulta vahvempia maita mukanaan taantumaan. Perimmäisin tarkoitus oli siis nimenomaan varjella omaa taloutta, kuten aina. Ei sitä rahaa sinne ihan hyvästä hyvyydestään annettu. Nyttemmin menohan on lähtenyt täysin käsistä ja Kreikalla ei ole nähtävästi minkäänlaista motivaatiota edes yrittää, kun EU antaa aina periksi tarvittaessa. Odottaako Kreikka siis, että muut uhrautuisivat ja leikkaisivat rankasti omia menojaan, koska "meitä ei nyt oikein huvita tää tämmönen säästäminen"? Sopisi kyllä hyvin linjaan tämän leikkauksen kanssa... Vai onko kyse vain siitä, että poliitkoilla ei ole kertakaikkiaan enää munaa myöntää, että velkaisen maan pelastaminen lisävelalla on huono idea? Huvittavaa sinänsä, että kaikkihan ymmärtävät, että tuollainen järjestely ei ole ikuinen. Jossain vaiheessa raha loppuu ja poliitikot, jotka kyseiselle velkaa pois velalla-tielle ovat lähteneet menettävät kasvonsa. Kysymys onkin kai sitten uhraavatko päättäjät mielummin Unionin kuin oman maineensa?

Mutta Kreikkahan täällä ei aiheena ollut vaan LP:n lopetus.

Ja kyllä huolestuttaa. Mielestäni on ihme kuinka leikkauksen alle joutuvat aina ne kaikkein tarpeellisimmat asiat. Ensin leikataan poliiseista, sitten terveydenhuollosta ja sen jälkeen vasta niistä asioista, jotka voidaan katsoa ylimääräisiksi. Tällaisenä mainittakoon vaikka maaahanmuuttajien kotouttamiseen ja työllistämiseen käytetyt rahat. En ole rasisti millään tapaa, mutta mielestäni ensin valtion talous on hoidettava riittävän hyvään kuntoon, että se voi antaa hyvät edellytykset elämiseen senhetkiselle väestölle ja vasta sen jälkeen mietitään niitä "ylimääräisiä". Leikkauksia voitaisiin ja niitä tulisi tehdä jostakin muualta. On melko lyhytkatseista ja lähes naiivia luulla, että poliisien määrän vähentäminen vähentäisi kuluja pitkällä aikavälillä. Voin lyödä pääni pantiksi, että jos tämä ehdotus menee läpi, niin liikenneonnettomuustilastot ampaisevat melkoiseen kasvuun joka saralla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom