Pelien väkivalta ja sen seuraukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja takomo
  • Aloitettu Aloitettu
Olen samaa mieltä, mutta miten sä ratkaisisit tämän ongelman? Pelien myynnin alaikäisille.

Paperit tiukkaan tarkastukseen. Mutta tässä on vielä sekin ongelma että pelit ei muksujen koneille tuu pelkästään kaupan hyllyltä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikseivät toimi? Toimii se suht hyvin alkoholinkin kanssa.

Tän asian kanssa ollaan aika välinpitämättömiä. Eikös tässä ollu joku testikin missä lapset laitettiin ostaa eri liikkeistä ja kirjakaupoista niiltä kiellettyjä pelejä? en nyt muista missä oli mut kuitenki lähes järjestäin myytiin.

Niin ja vielä mitä tohon viinaan tulee. Viinaa ei voi ladata netistä.
 
Tän asian kanssa ollaan aika välinpitämättömiä. Eikös tässä ollu joku testikin missä lapset laitettiin ostaa eri liikkeistä ja kirjakaupoista niiltä kiellettyjä pelejä? en nyt muista missä oli mut kuitenki lähes järjestäin myytiin.

Niin ja vielä mitä tohon viinaan tulee. Viinaa ei voi ladata netistä.
Tuossahan tuosta:
http://plaza.fi/edome/uutiset/pelikauppiaat-lipsuivat-k-18-peleja-myytiin-alaikaisille

Uskon, että vanhempien tietoisuus peleistä kasvaa tietotekniikan ymmärryksen myötä.

Onhan sitä tullut kersasta asti pelattua kaikenmaailman mättöhuttua. Kersana sain kokea Doomit ja Wolfensteinit, mutten saanut pelata saati katsoa CGA-grafiikkaista lääkäripeliä nimeltä Life & Death :D Pelissä suoritettiin leikkaus ja oli kuulemma liian raaka. Noh, kukin tavallaan. Esim. palkkamurhaaja on varmaan jännä duuni, mutta sisältää murhaamista sun muuta ilkeää ja vastenmielistä, joten voin hyvillä mielin tyydyttää tarpeeni Hitmanilla :)

Onhan se ihan hyvä, että asioista tiedostetaan ja asioita tutkitaan, mutta nuo pelien bannaukset ja niiden syyllistäminen joka helvetin asiasta on kyllä jo naurettavaa touhua.
 
Helvetinmoista touhua kyllä, sehän on ihan yksilöllistä kenelle sekoittuu todellisuus ja epätodellisuus vai miksikä sitä kutsuisi, tottakai sellasii fiiliksii on että tosta vois sniputtaa hyvin mutta ei kait se helvetissä tarkota sitä että sitten hankitaan se snipu ja tehdään näin tai vastaavaa.

Kait sen nyt jokainen tervejärkinen älyää saatana että seuraukset on kovemmat oikeassa elämässä kun pelissä.

Itse pelailen räiskintä pelejä koska voi tappaa teurastaa ja räiskiä vapaasti ilman mitään seurauksia jota oikeasti ei voisi tehdä (en sitä meinaa että olis mitään haluja:kuola::jahas:) ja en usko että sellanen mitään päätä sekoittaa niin pahasti yksinään.:david:

Tais tulla vähän epäselvä mutta minkäs teet kun neljältä aamulla kirjottelen.:D

Niin ja sellasta että eikös ne elokuvat sun muut ole vähän sama asia kun sentään "oikeaa" kuvaa, meinaan että kyllä se elokuva vaikuttaa muhun enemmän ku pelit, entäs kirjat ja uutisissa on väkivaltaa sun muuta mutta sehän on todellista niin eihän siihen tarvi mitään ikärajoja :jahas:

Vittu laittakaa sitten kaikki media/viihde/mikätahansa kieltoon jossa on vähänkin väkivaltaisuutta tai sen sellaista.

Jos joku saa vaikutteita jostain mistä tahansa niin päässä on vikaa eikä sisällössä, ikärajat niissä on ja pelaajan oma vastuu. eikös se jo riitä.
 
mitä saatanan väliä sillä on vaikka kaikki pelit laitettais k-40?

Skidit pyytää ja vanhemmat ostaa :lol2:

Problem solved..

Ainakin minulla pelit toimivat juuri toisinpäin.
Kun ammun ja hakkaan porukkaa vaikkapa Saints Rowissa tuntitolkulla se helpottaa.
Väkivalta missä tahansa muodossa lievittää sen väkivallan nälän joka muuten tarvitsisi purkaa johonkin muuhun.
 
Saarnamiehen puheenvuoro oli täyttä asiaa alusta loppuun, tuon puheenvuoron pitäisi jokaisen vanhemman lukea. Pelit vaikuttavat lapsiin, piste.

Eräs asia, joka vaikuttaa myös vanhempiin pelaajiin, on kuitenkin jäänyt vallan huomaamatta, eli:

Lähes samaan aikaan Uuden Seelannin terveysministeriö on julkistanut tiedon, jonka mukaan nuorten väkivaltaisuus on maailmanlaajuisesti hypähtänyt uudelle tasolle.

Ministeriön mukaan edistyneet pelikoneet mahdollistavat entistä realistisemman väkivallan kuvauksen, mikä entisestään lisää lasten ja nuorten turtumista väkivaltaan.


Väitän, että näköaisti on ihmisen tärkein aisti ja että sillä on väliä, onko kyseessä soturi C-64 pelistä, vai PS3:sta. Kun samaistumiskohde on realistisempi, on luonnollista, että myös samaistuminen on voimakkaampaa. Siksipä tulevaisuudessa väkivaltasisällön rajoittamiseen pitäisi suhtautua vakavammin. K18 ja paperien kysyminen kuulostaa askeleelta oikeaan suuntaan.

Kehityksessä on kuitenkin paradoksi, sillä kun pelien parissa kehittyneet tulevat vanhemmiksi, sallivat he lapsilleen enemmän, koska heistä itsestään on kasvanut tulkintansa mukaan normaaleja. Eli tulkintani mukaan toleranssi kasvaa huomaamatta. Tämän huomaavat varmasti ihmiset kuten Purtsi, mutta ennenpitkää hänkin väistyy ja antaa paikkansa nuoremmille, jolloin näkökulma on pykälän turtuneempi.

Ei kielloilla ihmiskuntaa pelasteta, mutta saadaan niillä ainakin hieman lisäaikaa ja vältetään ehkä muutama tragedia.
 
Ymmärrän hyvin pointtisi.

Eli jos jossain GTA:ssa pyörit kaupungilla ja tapat ihmisiä ihan silmää räpäyttämättä, niin kai se jotenkin vaikuttaa siihen että voit hyväksyä sen eritavalla?

Eli tappamisesta ILMAN SEURAAMUKSIA tulee hyväksyttävämpää.
Ei peleissä tunnu miltään viedä henki, joltain kävelijältä..

Mutta tässäkin on poikkeuksia:D
Esimerkiksi tytöt ja pelit on sitten todella mielenkiintoinen yhdistelmä.
Annoin tyttöystävän kerran kokeilla GTA:ta. vähän aikaa meni ennenkuin näppäimet oli hallussa mutta sitten: Se ajeli ympäriinsä, ei kovempaa kuin muut, katsoi risteyksissä vasemmalle ja oikealle:D
Sanoin että mene ja ammu joku, hän tähtäsi mutta ei kuitenkaan voinut ampua sitä ihmistä joka oli siinä edessä kädet pystyssä kauhusta jäykkänä...

Tämä on mielenkiintoista sillä tyttöjen/naisten moralisointi on aikalailla eritasolla miesten kanssa.
 
Ehkäpä pitäis hieman korotella noita ikärajoja. Varsinkin näissä uuden sukupolven konsolien peleissä.
Ja kaikki ikärajat SITOVIKSI! Eihän se auta mitään jos on K-15 kun se on vaan suuntaa antava...

Ja koska kuitenkin kiinnijäämisen riski on niin pieni niin sais kohtuullisen tuntuvatkin rangaistukset (sakot?) laittaa jos vanhempi ostaa lapselleen kielletyn pelin. Tms.

Jos laki on laki niin sitä pitää noudattaa... sama asia kuin vaikka alkoholin kanssa. Sakothan sieltä rapsahtaa jos alaikäiselle luovuttaa sitä. Olkoonkin hän vaikka 17v ja henkisesti vaikka kuinka "aikuinen".
 
Kyllähän ne vaikuttaa lapsiin varmasti mutta eihän kaikkea voi kieltää ja vika se on niissä ihmisissä jotka sen pelin möivät/ostivat sille ipanalle ja itse pelaajassa, jos kerta se peli on tehty ja luokiteltu k18 niin ei kait se syy ole pelin tekijässä tai luokittelussa vaan niissa jotka sallivat ne niille alle 18v.

Pitäs kysyä niitä henkkareita kun niitä pelejä ostaa, ihan sama kuka kukkahattu täti tai joku joka ei tiedä peleistä mitään siellä myy niitä koska selvä k18 merkintä niissä on.
 
Tässä keskustelussa on varsinaisia superihmisiä... mikään kokemus ei näköjään vaikuta itseensä millään tavalla. Haluaisin kuitenkin tietää millä tavalla pelit vaikuttavat alitajuntaan. Vaikka ei ketään tappaisikaan, ei se silti tarkoita etteikö peli olisi jollain tasolla vaikuttanut. Ehkä on mahdollista että alkaa tapahtumaan vasta kun ihminen on todella vaikeassa tilassa, esim. kokee jotain todella kovaa vääryyttä tai jotain vastaavaa?

En kuitenkaan usko että pelit ovat niinkään kovia vaikuttajia, uskoisin että elokuvat voivat vaikuttaa syvemmin?

Sekin varmaan vaikuttaa paljon, että perheet eivät tänäpäivänä ehkä ole yhtä yhtenäisiä kuin ennen. Nuoret oppivat roolinsa perheensä ulkopuolelta, esim. peleistä, elokuvista, musiikkiartisteista...
 
Höhöö... Luin jostain jenkki sivulta MANHUNT
Nimisestä pelistä. Kun joku murkku oli veivannut pelin läpi oli mennyt kaverinsa
kanssa metsään ja hakannut kaverinsa kylmäksi vasaralla.
Myös pelissä mätkitään vasaralla varsin raa`asti!
 
Tämä aihe on siitä kinkkinen, että ihmisiä on niin monenlaisia. Pelialalla työskentelevänä minun todennäköisesti pitäisi sanoa, että kaikki on loppukädessä ihmisestä itsestään kiinni ja nuorten väkivaltaisuudesta pitäisi syyttää liian lepsuja vanhempia, jotka antavat lastensa pelata väkivaltaisia pelejä sekä katsoa väkivaltaisia elokuvia. Todellisuudessa asia ei tietenkään ole niin yksinkertainen, mutta toisaalta peleistä, elokuvista sekä musiikista saadaan aina helppo syntipukki, sillä silloin kukkahattutätien ei tarvitse mennä itseensä.

K-18 leima ei ole peleissä sekä elokuvissa turhan vuoksi ja on aivan oikein ettei se enää ole suositus vaan laki, ettei niitä alaikäiset saa katsoa/pelata. Ihmiset, nuoret miehet varsinkin, kehittyvät henkisesti niin ailahtelevasti, että jonkun mielestä 15- vuotias pystyy ja valla hyvin itse muodostamaan aikuismaisen maailmankuvan sekä erottamaan oikean väärästä siinä missä joku toinen 18- vuotias hihittelee vielä biologian tunnilla pippelin kuville. Lapsenmielisen henkilön maailmankuva on vielä niin herkkä ulkoisille vaikutuksille, että sen potentiaalista kieroutuneisuutta ei pitäisi ruokkia millään väkivaltaan lietsovalla tuotteella, oli se sitten televisio, elokuvat tai pelit. Samaan hengenvetoon tekisi mieli saaranata näiden tekopyhyyden huippujen, amerikkalaisten kukkahattutätien, eettisistä ja moraalisista linjauksista sekä koko kansan huumeesta, televisiosta, mutta jätetään se asia sikseen.
 
Minusta suurin ongelma tässäkin asiasta muodostuu siitä, että pelaaminen on vielä suhteellisen uusi juttu. Vasta joskus 90-luvun puolella pelaaminen alkoi olla yleistä ja jokaisen lapsen nuoruuteen kuuluva asia. Myöskin pelit ovat kehittyneet huimasti viime vuosina. Tästä johtuen suurimmalla osalla vanhemmista ei ole omakohtaista kokemusta peleistä, joten niihin ei osata suhtautua oikein. Pelaaminen on heille tuntematon ja pelottava käsite (isolta osalta median takia). Tästä syystä pelejä ei osata säädellä oikein lapsille niinkuin elokuvia ja muuta viihdettä.
Asiaa ruetaan varmaan käsittelemään objektiivisemmin kun tällä pelejä koko ikänsä pelanneella sukupolvella alkaa olemaan jälkikasvua peli-iässä.
 
Tuo mass effect "kritiikki" kirvoitti päivän naurut. Melkomoinen veto, ei vissiin ole kommenttia heittänyt kaveri pelannut/nähnyt pelin seksikohtauksia. Pahempaa katsottavaa löytyy aivan varmasti lähes jokaisesta k-18 leffasta, oli se sitten seksiä tahi väkivaltaa. Jospa joskus 20 vuoden päästä noita pelejä osattaisiin tarkastella osana normaalia viihdekulttuuria, kun nykyään pelit tuntuvat olevan valtamedian silmissä pääasiassa marginaaliryhmien ja lasten juttu.
 
Miten tämä ei yllättänyt..

Perjantai, 18.1.2008
Verkkopelitaistelu levisi reaalielämään

Ufan kaupungista kotoisin ollut 33-vuotias venäläinen pelaaja surmattiin, kun online-pelin virtuaaliväkivalta karkasi reaalielämän puolelle, raportoi Russia Today. Uhri, jonka nimeksi ilmoitetaan vain Albert, oli Platanium-klaanin jäsen pelissä, jonka nimeä Russia Today ei mainitse. The Registerin tietojen mukaan kyseessä olisi Lineage II: The Chaotic Throne. Albertin klaaniin kuului etupäässä kokeneita, yli 30-vuotiaita pelaajia.

Platanium ajautui verkossa taisteluun kilpailevan Coo-clocks klaanin kanssa. Klaanit järjestivät tapaamisen oikeassa elämässä, jonka yhteydessä Albert hakattiin niin pahasti, että hän kuoli vammoihinsa matkalla sairaalaan. Surmasta syytetty 22-vuotias ei ole osoittanut katumusta. Coo-clocksin jäsenet, joilla mitä ilmeisimmin on sekoittunut todellisuus ja virtuaalimaailma, ovat jatkaneet surmatun perheenjäsenten häirintää mm. tappouhkauksin.

Lue juttu K2, 18.1.2008 00:05. Lähde: The Register

Kopioitu sektori.com sivuilta.

Vitun siistiä. Milloin Suomessa?
 
En väitä, että räiskintä- ja muiden väkivaltaisten pelien pelaaminen vaikuttaisi kaikkiin.

En ole mikään psykologi tai mikään vastaava, mutta mielestäni jos sinulla ei ole muuta elämää kuin väkivaltaisten pelien pelaaminen, pelit vaikuttavat varmasti sinuun, ainakin alitajuntaisesti.
 
Gta-peliä vastaanhan oltiin nostettu joku aika sitten syytteitä, kun joku taulapää oli matkinu ampua autosta aseella muita ihmisiä. En muista, häviskö pelin tekijät tuota kheissiä. Kyllä pitää olla jo valmiiks mt-ongelmia, jos alkaa ottaa mallia peleistä. Ja onhan niissä ne suositusikärajat... nimenomaan suositusikärajat on alle k 18 pelit. K 18pelejä ei sais myydä alaikäselle, mutta kyllä noita ostaa voi...
 
Olin ennen todella tätä ajatusta vastaan (joten älkää pitäkö mua nyt minään kukkahattutätinä) mutta kun oon asiaa ajatellu enemmän niin on pakko myöntää että saattaa sillä jotain vaikutusta olla. Tarkotan sitä väkivaltaan turtumista. Jos päivät pitkät lahtaa porukkaa ruudulla niin voi olettaa että ei se oikea tapahtumakaan niin hirveesti sen jälkeen säväytä. Muutenkin väkivaltaa tulee joka tuutista nykyään ja siihen on yhdistetty sellanen tietty glamuuri.


Mutta en väitä mitään suuntaan tai toiseen. Sanon vaan että kannattaa kuunnella asiantuntijoita ja pohtia itse asiaa ennenku tuomitsee. Ja huom. Ei pelit yksinään mitään ampumavälikohtauksia aiheuta mutta saattaa hyvin olla osa ongelmaa.

(ps. en kannata pelien kieltämistä :david:)
 
Videopelit tekevät väkivaltaisemmaksi
27.10.2008 9:16 Iltalehti

Nyt se on ensimmäistä kertaa todistettu: jos peleissä on väkivaltaista sisältöä, pelaajista tulee aggressiivisempia.

Söpöt piirroshahmot pudottavat toisiaan aidalta piirakoilla heittämällä. Eihän tämä voi olla vaarallista peliä pelaavan lapsen kehityksen kannalta? Kyllä voi: jos videopelit sisältävät aggressiivisia toimintamalleja, ne lisäävät aggressiivista käyttäytymistä.

Vaikka lasten peleissä väkivalta on sarjakuvamaisempaa ja vähemmän realistista, ne lisäävät aggressiota yhtä paljon kuin teini-ikäisille suunnatut realistiset videopelit.

Pelkkä aggression toteuttaminen johtaa kohonneisiin aggressiotasoihin.

Tutkijoiden Craig A. Anderson, Douglas A. Gentile ja Katherine E. Buckley tutkimuksessa vaikutus ilmeni niin miespuolisilla kuin naispuolisillakin osallistujilla ja sekä lapsilla että korkeakouluopiskelijoilla.

Lisäksi tutkijat huomasivat, että videopeliväkivallalle altistumisen taso oli hyvin vahvassa suhteessa muihin aggression muotoihin, kuten sanalliseen ja väkivaltaiseen aggressioon.

Väkivaltaisilla videopeleillä on myös laajempia pitkän aikavälin vaikutuksia kuin televisiolla ja elokuvilla. Tämä johtuu muun muassa siitä, että peleissä väkivaltainen käytös palkitaan.

Kukaan ei ole immuuni

Peliväkivaltaa Suomessa tutkinut psykologian tohtori ja koulupsykologi Tarja Salokoski on tutustunut tutkimukseen ja pitää sitä uskottavana.

- Anderson on yksi pitkäaikaisimmista tutkijoista pelitutkimuksen areenalla ja hyvin uskottava.

Salokoski ei tutkimustuloksista yllättynyt, sillä hän on tutkinut väitöskirjassaan pelien suurkulutusta ja tietokonepelaamisen väkivaltaista sisältöä.

- Täytyy vain muistaa, ettei väkivaltaisia pelejä pidä kuitenkaan vetää yksiin. On eri asia, millaista väkivaltaa peli sisältää.

Suomessa ei ole tehty vastaavaa pitkäkestoista tutkimusta peliväkivallan vaikutuksista.

Amerikkalaistutkijoiden mukaan hälyttävää oli erityisesti se, että korkeakouluopiskelijat ovat yhtä alttiita pelien haittavaikutuksille kuin pienet lapset. Kukaan ei ole immuuni pelien väkivallan vaikutuksille.

Toistuva altistuminen väkivaltaisille peleille paitsi lisää aggressiivista käyttäytymistä myös vähentää empaattista ja auttavaa käyttäytymistä. Ja huonontaa koulumenestystä.V

Violent Video Game Effects on Children and Adolescents: Theory, Research and Public Policy (Oxford University Press) ilmestyy suomeksi marraskuussa.

TEKSTI JUHO RISSANEN juho.rissanen@iltalehti.fi

Linkki uutisen Iltalehden sivuilla

Mun mielestä totta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom