Pelien väkivalta ja sen seuraukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja takomo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
6.10.2006
Viestejä
1 531
Kaupunki
Uusimaa
27.12.2007: Pelien väkivalta kiihdyttää jälleen

Ikuinen kiista tietokonepelien rappeuttavasta vaikutuksesta on saanut uutta vettä myllyynsä. Michiganin yliopistossa tehdyn tutkimuksenmukaan virtuaaliselle väkivallalle altistaminen lisää lapsen aggressiivisen käytöksen todennäköisyyttä.

Lähes samaan aikaan Uuden Seelannin terveysministeriö on julkistanut tiedon, jonka mukaan nuorten väkivaltaisuus on maailmanlaajuisesti hypähtänyt uudelle tasolle.

Ministeriön mukaan edistyneet pelikoneet mahdollistavat entistä realistisemman väkivallan kuvauksen, mikä entisestään lisää lasten ja nuorten turtumista väkivaltaan.

Saksan psykoterapeutikkojen liitto on mennyt jopa niin pitkälle, että se vaati kaikkien väkivaltaisten tietokonepelien täydellistä kieltämistä.

http://www.mbnet.fi/uutiset/?uutinen=2448

* * *

Eihän tuosta "rappeuttavasta vaikutuksesta" voi olla kuin samaa mieltä. Olisin kuitenkin sen verran maltillisempi, että löisin kaikkiin väkivaltapeleihin sen K-18 tai ehkä jopa K-20. Näin siksi, että kokemukseni mukaan 18-vuotias on kaikkea muuta kuin aikunen ja siten kykenevä erottamaan toden tarusta.

Kerro omia kokemuksiasi, oletko joskus BF-sessioden jälkeen huomannut etsiväsi "snaippaus-paikkoja" (eräs ystäväni, +30v. toimihenkilö, sanoi, että hänelle tullut tuollainen fiilis joskus), tuntuuko sinusta että on pakko päästä WoWin BG:lle räjäyttämään allyt paskaksi vai kuinka? Keskustelu on avattu ja pelien tuomiopäivä on käsillä:D!

Luultavasti aihetta on sivuttu useassakin ketjussa, viimeksi ainakin case Jokelan yhteydessä, mutta omaa aihetta en löytänyt haulla/selaamalla.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
monesti oon mättäny aamusta iltaan jotakin räiskintäpeliä enkä koe sen vaikuttaneen mitenkään väkivaltaa edistävästi tai todellisuudentajua sekoittavasti. tietty mullekkin tulee noita "snipupaikka" -hetkiä. istun pöydässä ja vedän aamupalaa katsellen ikkunasta ulos niin helposti voin itseäni viihdyttää miettimällä että mitäs jos olisin battlefieldissä, ja luon siinä samalla jonkun taktisen battlefieldkuvion. tai vaihtoehtoisesti jos autoa ajaessa ilmestyy poliisi taustapeiliin niin voi siinä kelailla että mitä jos lyön jarrut pohjaan, otan yhden wanted tähden ja alan räiskimään, GTA-tyyliin. tiedostan kuitenkin että nämä ovat vain huvittavia, fiktiivisiä "mitä jos" -skenaariota. en kuitenkaan ole yrittänyt hypätä katolta vihollisen niskaan etsiessäni "P" -näppäintä laukaistakseni laskuvarjon, vain huomatakseni että fuck, nyt oon oikeesti ilmassa enkä pelissä.

ei väkivaltapelejä ja elokuvia voida mun mielestä syyttää. väkivaltapeli ei suoraan tee lapsista väkivaltaisia. pienelle ryhmälle nämä pelit ja elokuvat kuitenkin antavat toimintamalleja joita seuraten voivat purkaa pahaa oloaan, sadistista luonnettaan tai mitä ikinä. 10000x suurempana uhkana koen esim median nälän julkaista joka ikinen pekka-eric auvisen manifesti, kuva, miete yms. nämä tälläiset jutut ovat niitä jotka oikeasti ruokkivat niitä yksilöitä joilla saattaa olla taipumusta johonkin "suurtekoon".

jos pelit aiheuttaa jonkun ihmisen väkivallan lisääntymistä niin jossakin on menty vikaan jo ennen kuin tyyppi on sitä peliä alkanut pelaamaan.
 
Näistä nyt on keskusteltu vähän väliä, mutta se kipeä totuus on, että se vika ei ole liian väkivaltaisissa peleissä vaan vanhemmissa, jotka antavat liian nuorien ja/tai liian epäkypsien lapsiensa pelata niitä.

Jos joku oikeasti pelaamisen seurauksena lähtee jengiä lahtaamaan niin saanen epäillä kasvatuksessa tapahtuneen jokusen muunkin pikku "glitchin".

Toki ikärajat olisivat jonkunlainen ratkaisu, paitsi että ne eivät toimi. Jo nyt monissa peleissä on k-18 leima, mutta sekä kauppiaat myyvät niitä alaikäisille, että vanhemmat ostelevat lapsilleen, välittämättä edes tarkistaa, että mistä niissä on kysymys.

Eli kyllä se avainsana olisi "Parental Control", oli pelissä sitten ikäraja mikä tahansa.
 
Munkin mielestä se, että nuori lähtee lahtaamaan kavereitaan ja muita on seurausta jostain ihan muusta kuin tietokone peleistä.
Pelit ei aiheuta tätä tilannetta, mutta niitä on silti helppo syyttää, kun joku joka on tappanut ihmisiä vetoaa siihen, että "pelasin GTA:ta".
Ite oon pelannut pienen ikäni pelejä, joissa tapetaan tietokoneen ruudulla olevia ihmisiä ja tähän päivään mennessä ei oo tullu fiilistä kokeilla millaista se on oikeasti.

Toki välillä tuntuu että joku sen ansaitsis, mutta jostain se mulle on vaan jääny päähän, että ihmisten tappaminen on pahasta.
Uskon että sekopäitä on löytyny aina, mutta pelejä on vaan niin helppo syyttää ja samalla unohtaa, että joku muu onkin saattanu mokata.
Entä jos tappamispelit on ollu se ainoa kasvattaja kun vanhemmat ei vaan ole "paikalla"? Tai jos kukaan ei vaan oo ollu sanomassa,
että tappaminen on pahasta. Informointi näistä tapauksista on varmasti kasvanut ja antaa vaan lisää ideoita näille jo valmiiksi rikki oleville ja sit pelit
yhtäkkiä pelit onkin syyllisiä näihin tapahtumiin.

Mitä jos kaikki pelejä pelaavat hankkis aseen ja tappas porukkaa? Saattas olla aika eri tavalla näitä koulumurhiakin.
Mutta tällä hetkellä niitä tapauksia on aika vähän verrattuna siihen miten moni niitä pelejä pelaa. Tietokonepeleistä on nyt vaan tehty syntipukki.
 
Ennen kun itse vastaan tähän, olis kiva kuulla siitä, kuinka moni on tekemisissä lasten/nuorten kanssa? Antaa vähän paremman pohjan noille perusteluille. IMO.
 
Ennen kun itse vastaan tähän, olis kiva kuulla siitä, kuinka moni on tekemisissä lasten/nuorten kanssa? Antaa vähän paremman pohjan noille perusteluille. IMO.

perustele. eiköhän melkein kaikilla ole omakohtaisia kokemuksia sekä joku sukulainen joka on sopivassa peli-iässä ja mättää räiskintöjä aamusta iltaan.

tunnen perheen jossa pelaaminen on suht vapaata ja jätkät pelaa gran theft autoa ja muita räiskintöjä käytännössä jo siitä iästä asti kun ohjain pysyy kädessä. kun taas alkoholin ja tupakan osalta kasvatus on äärimmäisen ankaraa, ja tietyt perusarvot tuntuu kasvatuksessa olevan kunnossa. kolme lasta kasvatettu tuolla tyylillä joista vanhimmalla jo kolmas vuosikymmen menossa. eikä mitään merkkejä sellaisesta väkivallasta/käytöksestä joka voidaan johtaa peleihin tai niiden tarjoamiin malleihin. tietynlainen kasvatus luo kasvavaan ihmiseen tietynlaiset standardit ja arvot. jos kasvatus toteutetaan niin että pelit aiheuttavat henkilölle tietynlaisia käytöstiloja niin kasvatuksen vika se on eikä pelien. tuskin kukaan on luullut olevansa shakkitorni ja hakannut sotilaita kumoon vaikka olisikin keskittynyt shakkipeleihin äärimmäisen intensiivisesti ja tunteellisesti kasvuiässä, ja jos on niin onko se pelin vika?

kaikki pelit ja tekemiset aiheuttaa pahan mielen jos häviää jolloin turhautuminen saattaa purkautua agressiivisella tavalla. jos näppäimistö lentää cs session aikana seinään niin tottakai se on pelin vika... mutta entäs jos se lentää futispelin aikana seinään? tai nyrkki seinään kun muija jättää? yms.
 
Tietokonepeleistä on nyt vaan tehty syntipukki.

Tuskin se ihan näinkään on. Ei pelit, kuten vaikkapa GTA tai Postal 2 voi ihan harmittomiakaan lapsille olla. Toki se että joku näiden pelien innottamana lähtee kadulle tai kouluu tappamaan porukkaa vaatii vähän muutaki kun pelkästää sitä pelaamista.
Mutta aatellaanpa että siihen näiden pelaamisee lisätään vaikka huonot perheolot ja ehkä masennusta tai muita mielenterveysongelmia, niin sillonhan asia on jo ihan toinen. Kukaan ei välttämättä oo sanomassa että toi on väärin, ja lapsi on kuitenki aika altis ympäristön ärsykkeille.

Jos pelissä haulikon äänenvaimennus hoidetaan tunkemalla kissa piipun jatkoks niin sopiiko se sillon lapselle?
 
Jos pelissä haulikon äänenvaimennus hoidetaan tunkemalla kissa piipun jatkoks niin sopiiko se sillon lapselle?

eipä se kaukana ole piirretyissäkään...

koko hommaa voi mun mielestä verrata hyvin nokian paskavesijuttuun. onko se niiden ihmisten vika jotka sen yhdysputken sinne laittoivat vai sen joka sen väänsi auki? aukivääntäjä on toki se joka loppupeleissä veti liipasimesta mutta jos hän ei olisi sitä vääntänyt auki niin joku muu olisi tai se olisi hajonnut jossakin vaiheessa. jos putkea ei olisi ollut niin eipä tälläistä ongelmaa olisi saatu aikaan yhden venttiilin vääntämisellä.

jos pelit aktivoivat jossakin ihmisessä väkivaltaisuutta ja pelit otetaan häneltä pois niin kyllä löytyy joku muu joka sen käytöksen aktivoi.
 
perustele.

Minä teen viikottain lasten kanssa töitä. Vedän kerhoa, olen leireillä n. kolme kertaa vuodessa, käyn aktiivista keskustelua opettajien jne. muiden "ammattilaisten" kanssa asiasta.

Minun vastuullani on n. 40 lasta viikottain. Sen lisäksi olen vetänyt monta vuotta lapsille junnujujutsua, ja käynyt erilaisia koulutuksia asiaan liittyen. Tämä kiinnostaa minua, siitä mielenkiinto.

Kun sinä tunnet erkjetter nuo edellä mainitsemasi lapset, ja minä tunnen oman siivuni. Niin kumman perustelulla on (tässä asiassa) parempi pohja?

Todennäköisesti sinä, ja moni muu, tietää enemmän peleistä, mutta minä tiedän lasten käyttäytymisestä.

Ja tämä ei ole provo, halusin vain vastata kysymykseesi perusteellisesti.
 
Tuskin se ihan näinkään on. Ei pelit, kuten vaikkapa GTA tai Postal 2 voi ihan harmittomiakaan lapsille olla.
Siksi niissä on ikärajat. Pelejä ja leffoja tarkastellessa tulee muistaa keille ne on tarkoitettu ja kenen pitäisi jakelua/pelailua valvoa.

Vanhemmat ja jälleenmyyjät tajuavat kyllä miten porno ja silpomisleffat voivat olla vahingollisia lapsille, mutta harvempi osaa katsoa pelejä samalla tavalla.

Mutta turha niitä pelejä on kaikesta syyttää. Media vaan tykkää välillä tuoda pelit esille, vaikkei tapauksella olisi mitään tekemistä pelien kanssa.
esim.
http://plaza.fi/edome/uutiset/ukkos...rtal-kombatia-syytetaan-pikkutyton-kuolemasta
 
Hyvän kasvatuksen saanut terve nuori ei todellakaan toteuttais mitään murhaa/tappoo. 12-vuotiaan pitäis jo tajuta pelin ja irlin ero tarpeeks hyvin. Vanhemmista loppupeleissä kiinni. Kunnes toisin todistetaan, pysyn tällä kannalla :)

Itse tosin, 22-vuotiaana (vai 23? lol), oon huomannu, että Bäfää pelattua tulee joskus tunne et ku on parvekkeel tai jossain vois hypätä alas laskuvarjolla. Mikrosekunnin on ollu tollanen ajatus päässä, mutta eipä se oo toteuttamisen tasolle koskaan päässy :D
 
Toki, mutta ikärajat ei suuremmin toimi.
Mikseivät toimi? Toimii se suht hyvin alkoholinkin kanssa. Pelimyyjien on otettava tiukempi linja myymiensä tuotteiden kanssa ja vanhempien on katsottava lastensa tekemisien perään.

Tietenkään kovin suuressa osassa talouksista ei tapahdu mitään, mutta eipähän ole pelien vika.

edit. Toki lapsoset saavat käsiinsä niitä väkivaltaisiakin pelejä vaikka netistä salattuihin kansioihin jos oikein haluavat, mutta niinhän se on vähän joka asian kanssa.
 
Minä teen viikottain lasten kanssa töitä. Vedän kerhoa, olen leireillä n. kolme kertaa vuodessa, käyn aktiivista keskustelua opettajien jne. muiden "ammattilaisten" kanssa asiasta.

Minun vastuullani on n. 40 lasta viikottain. Sen lisäksi olen vetänyt monta vuotta lapsille junnujujutsua, ja käynyt erilaisia koulutuksia asiaan liittyen. Tämä kiinnostaa minua, siitä mielenkiinto.

Kun sinä tunnet erkjetter nuo edellä mainitsemasi lapset, ja minä tunnen oman siivuni. Niin kumman perustelulla on (tässä asiassa) parempi pohja?

Todennäköisesti sinä, ja moni muu, tietää enemmän peleistä, mutta minä tiedän lasten käyttäytymisestä.

Ja tämä ei ole provo, halusin vain vastata kysymykseesi perusteellisesti.

en ajatellutkaan sitä provoksi. kai oot myös ottanut huomioon että lapset eivät ole kotonaan omassa ympäristössään vaan jossakin muualla ja useimmille lapsille joiden kanssa olet tekemisissä olet todennäköisesti enemmänkin ammattilainen ja kerhon vetäjä jonka kanssa yritetään käyttäytyä tietyllä tavalla, kuin samalla aallonpituudella oleva kaveri. jotta et tajuaisi väärin niin käytännön esimerkki. pelasin pikkupoikana jalkapalloa, valmentajani oli helvetin rento ja mukava tyyppi josta pidin, silti hän oli valmentajani ja yritin käyttäytyä tietyllä tavalla.

enkä yrittänyt tuolla esimerkkiperheelläni kumota väitettä siitä että pelit saattavat aiheuttaa joillekkin väkivaltaista käytöstä. vaan tukea sitä väitettä että pelit saattavat aktivoida joissakin henkilöissä väkivaltaista käytöstä. tämä väkivaltaisen käytöksen mahdollisuus taas on luotu kasvatuskella.

en väheksy kokemustasi ja duuniasi lasten parissa mutta huomioithan ettei se ole ainoa näkökulma.
 
Pelit nähdään monen pahan aiheuttajana ja niistä saadaan myyviä otsikoita ("Mortal Kombat kuolemat"). Harvoin kerrotaan peleistä jotain positiivista.

Itse olen kahden lapsen isä ja annan nelivuotiaan lapseni pelata tietokonepelejä. En tosin anna hänen pelata mitään väkivaltaista peliä. Tuon ikäiset lapset oppivat matkimalla. Jos hän minun erehdykseni vuoksi näkee pätkän elokuvasta jossa on taistelukohtaus menossa tai nyrkkeilyä telkkarista, niin saman tien hän on matkimassa ja soveltamassa näkemäänsä.
Eikä siinä mitään. Silloin meidän perheessä vain lopetetaan kaikki hetkeksi ja keskustellaan asiasta. Lapset ymmärtävät hyvinkin nopeasti, että nyrkkeily on urheilua ja sitä voi ruveta vaikka harrastamaan jossakin vaiheessa. Ja he ymmärtävät myös sen, että kavereiden lyöminen ei ole ok.

Mielestäni väkivaltaiset tietokonepelit aiheuttavat lapsissa väkivaltaista käyttäytymistä. Tosin kavereiden kanssa kokeiltaessa Mortal Kombatin oppeja ollaan vielä suhteellisen harmittomalla alueella. Kukapa meistä ei olisi nuoruudessaan tehnyt jousipyssyjä ja muita aseita ja leikkinyt Robin Hoodia. Tällaisesta on vielä hurjasti matkaa koulusurmiin.
Näistä asioista pitää keskustella lasten kanssa. Ja jos perheolot ovat huonot, niin silloin keskusteluja ei käydä. Olen ihan varma että tällaisissa perheissä väkivaltaiset pelit/elokuvat/televisio ohjelmat synnyttävät väkivaltaa.

Lasten väkivaltainen käyttäytyminen on vain yksi näkyvä piirre yhteiskunnan muuttumisesta. Suurin osa (ellei kaikki) suuret sivilisaatiot ovat tuhoutuneet koska yhteiskunnan perusyksiköt eli perheet ovat menneet kuralle. (Näin ainakin minulle on opetettu, korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä). Nyky-yhteiskunnassamme samaa alkaa jo näkymään. Perheet ovat kuralla ja helpoiten perheiden huonovointisuuden näkee lapsista.
Kysykääpä ala-asteen opettajilta, millaisia ne kullannuput oikein ovat.

En siis lähtisi syyttämään pelejä, vaan vanhempia, jotka eivät osaa huolehtia itsestään, saati lapsistaan.
 
Olen samaa mieltä, mutta miten sä ratkaisisit tämän ongelman? Pelien myynnin alaikäisille.
K-15 ja alle on suosituksia. Ne vois vaihtaa ihan laittomiks alaikäsille.
 
Damn tuli noista snaippaus-jutuista mieleen, että ois siistiä kun olisi sellainen peli, jota vois kaverinkin kanssa pelailla, meinaan jonkinlaista taktista sniper-peliä, jossa eri mestoissa liikuttaisiin erilaisissa tehtävissä juonimassa pakoreitit jne. salamurhaamassa kiikarikiväärillä eri puolella maailmaa. Vai onko sellainen jo tehty? PS2?
Hitman nyt oli hyvä muuten, paitsi että kaksinpeli puuttui(en jaksa yksin pelailla) ja se snaippaamisen ilo.

Mutta asiaan:
Itse olen katsellut noita silpomisleffoja jo ihan ala-asteikäisestä saakka ja ainoastaan mielikuvitus on siitä kieroutunut(ei haittaa kyllä arkielämässä).
Oikeudentajulleni tai kyvylleni tuntea empatiaa ja vastuuta kanssaihmisiä kohtaan ei ole käynyt kuinkaan.

Olen itsekin ihmetellyt mistä johtuu nuorison huoleton väkivaltaisuus ja mitään kunnioittamattomuus. Yksi selkeä syypää on sanktioiden olemattomuus kyllä epäilemättä, päähäntaputtelua nyt ken fiksumpi ja häikäilemättömämpi kersa pelkäisikään...ja tiedostavampiahan nykypäivän junnut ovatkin.

Pelejä en oikein osaa yhdistää tähän kehitykseen, ainahan väkivalta on siistiä ja sitä stimuloidaan poikaporukoissa ja leikeissä, näinhän se oli jo meilläkin kersoina, mutta mistä lähtee ajatus ja asenne sen todellisen tekokynnyksen ylittämiseen?
Arvomaailmastahan sen on lähdettävä, eikö?

Kun saisi järkeviä vastauksia ja perusteluja vielä.
 
Ite olen melko aktiivisesti pelannut 5-vuotiaasta kun ensimmäisen tietokoneen kotiin sain, myös väkivaltapelejä kuten Doom, Mortal Kombat, Resident Evil, GTA, Postal jne. sitä mukaa kun niitä on ilmestynyt eli käytännössä sieltä 5-vuotiaasta.

En tiedä miten tarkkaan vanhempani tietävät pelien sisällön, mutta en ole sitä salaillut eikä se heitä ole suuremmin haitannut. Toki ovat joskus pienempänä huomauttaneet, että muistanhan erot pelien ja todellisuuden välillä.

Joskus on hetkellisesti tullut mieli hypätä parvekkeelta tai ajaa autolla vastoin sääntöjä, mutta kuten sanottua se menee ohi murtosekunnissa.

Vika on mielestäni aina pelaajassa eikä pelissä. Olisi älytöntä kieltää kaikilta jotain sellaista joka aiheuttaa vahingollisia reaktioita osassa käyttäjiä. Vaikken halua viedä keskustelua sivuraiteille, sama pätee mielestäni jossain määrin moneen muuhunkin asiaan, jopa huumeisiin. Useat kaverit ovat käyttäneet mietoja huumeita alkoholin ja tupakan ohella eikä ongelmia ole ollut sen enempää kuin muistakaan päihteistä.

En näe kovin mielekkäänä ikärajoja, peleissä tai oikeastaan muussakaan mediassa. Jos joku kasvaa kieroon pelatessaan GTA:ta, selatessaan Rottenia tai katsoessaan Big Booty Backdoor Bitches:iä, niin se ei vielä mielestäni tarkoita, että näiltä asioilta pitäisi "varjella" yhteiskunnan toimesta.

Päätetään posti tyylilleen uskollisesti typerällä vertauskuvalla pelien vaaroihin: Jos silloin tällöin joku kuristuu penkatessaan tai rikkoo polvensa kyykätessään, niin pitääkö suunnitella salien sulkemista vai jättää vastuu yksilölle?
 
Saarnamies tuossa jo hyvin asian kiteytti, eli ns. "normaaleissa" perheissä nuo pelit tuskin aiheuttavat suuria ongelmia, koska vanhemmat valvovat ettei väkivaltaisia tms. pelejä anneta liian pienille junnuille ja vanhempien tervejärkisten nuorten tulee jo muuten ymmärtää mikä on oikein ja mikä väärin.

Näissä ei niin "normaaleissa" perheissä taas on helppo kuvitella, että muksut saavat jo hyvin nuorena pelata ihan mitä tahansa pelejä sillä aikaa kun isi ja äiti vähän maistelevat viron tuliaisia. Toki mikä tahansa muukin kuin alkoholisimi voi aiheuttaa sen, ettei lasten tekemisiä yhtään seurata ja sitten on vielä yksi seikka, eli tietämättömyys siitä mitä pelit sisältävät ja mitä niissä tehdään. Vanhemmat kun ovat ehkä nuoruudessaan pelanneet jotain Super Mariota ja luulevat kaikkien pelien olevan vain uudempia versioita näistä vanhanajan peleistä, joissa kaikilla oli vielä hauskaa ja hahmot söivät sieniä ja kukkasia:D

Mitä mielestäni nuo pelit saattavat joillekkin yksilölle aiheuttaa, on vääränlaisten toimintamallien antaminen. Pelissä eteentulevat ongelmat hoidetaan pesäpallomailalla, konepistoolilla tai vaikkapa liekinheittimiellä. Suit sait ja ongelmat on ratkaistu. Tähän kun yhdistetään kenties muutenkin huono keskittymiskyky ja lyhyt pinna, ei lopputulos ole välttämättä kovinkaan mairitteleva. En tarkoita sitä, että tämä kärsimätön jannu alkaisi kaikkia häntä vastaan asettuvia tyyppejä mätkimään pesismailalla, mutta pikaisen toimintamallin mukaan jannu saattaa esim. hoitaa ongelmat väkivallan avulla, eikä hoitaa niitä esim. keskustelemalla.

Lopputulemana, pelit itsessään eivät ole ongelma - vaan aikuiset jotka laiminlyövät lastensa kanssa olemisen ja näiden tekemisien seuraamisen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom