Pelaaminen urheilua?

Tarvisiko tällaista keskustelua edes käydä? Niin kaukana ollaan oikeasta urheilusta. Lähimäpänä fyysistä työtä ovat NES-ajat, jolloin Track & Fieldissä näpytettiin niin jumankauta nopeeta niitä näpyköitä sormet rakoilla, tai C64:llä piestiin TAC2:ta. Forkut sain myös kipeäksi ihan Gran Turismo 4:llä, kun pistin Logitechin Driving Force Pro-rattini kiinni pleikkariin ja tehosteet täysille. Sitten kun ajaa jollain ratakireellä vehkeellä 380-400 km/h niin se jyskyttää aika hyvin käsille jo. Ja tuskanhiki tulee kun katsoo sitä menoa isolta screeniltä, meinaa tippua kelkasta väkisin. Mutta urheilua se ei saatana ole, piste.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös jossain kiinassa / koreassa ole ihan tv-kanava josta tulee starcraft-matseja 24/7?

näkyyhän noita pelejä jo nyt suomessakin digitv:stä.

taitaa olla koko pelaamisesta urheilua hanke olla vain rahan perässä.. säälittävää sinänsä että pitää yrittää tehdä urheilua jostain mikä ei ole urheilua.. kuten joku jo aikasemmin sanoin niin sitten ois koodaaminenkin urheilua.. kaikki vaan katsomaan hakkeroinnin mm-kisoja, kohteena tämän älyttömän idean nettisivut, paras voittakoon.

jopa siinä shakissa pelaaja fyysisesti itse siirtää sitä nappulaa ilman mitään välikäsiä mikä se tietokone olisi siinä.. mielestäni siinä on yksi selvä ero, tietokoneella pelatessa pelaaja vain käskyttää konetta tekemään jotain, se olisi sama asia kun esim jääkiekossa olisi joku ukko (valmetaja) joka huutaisi tarkat ohjeet pelaajille kenelle syöttää ja millon laukoa, silloinkin valmentaja olisi se urheilja eikä ne pelaajat itse...

Ne jotka pelaa CS:ää elääkseen ansaitsee No-Life statuksen.

Syystä että..? Samalla tavalla ne siihen panostaa kun joku satasen juoksija. Ja Voivat samalla tienata paremmin ku se joka on omistanut elämänsä 10 sekunnin juoksupyrähdykseen.

Ei ¤%&#¤/#¤ ¤&E¤%/&#¤ ¤/¤% sentään. Huvittavaa on se, että sä Headshot väität vielä että olisi jotenki järkevää näyttää televisiossa. Kellä oikeasti kiinnostaisi edes katsoa kun jotkut muut ammuskelee toisiaan virtuaalisesti 30 min. Kaikki jotka on kattonu joskus vierestä ku joku muu pelaa tietää kuinka kuolettavan tylsää se on. CS ei ole mitään urheilua. Tietokonepelaaminen ei ole urheilua. Jonkinlaisia taitoja ne voi vaatia mutteivät ole urheilua.

Ne jotka pelaa CS:ää elääkseen ansaitsee No-Life statuksen.

Quottaan sun tekstiäs esimerkkinä vaan.

Pelaamista vois mun mielestä kutsua virtuaali-urheiluksi. Jos sitä nyt tarvitsee edes urheiluksi sanoa. Ite en pidä esim. shakkia urheiluna, mutta jos se sitä on niin onko se myös sillon jos sitä pelataan tietokoneella? :david:
Eli jos shakki ei ole urheilua niin sillon pitää vetää raja fyysisiin lajeihin. Mikä sitten on tarpeeks fyysistä? Snookeri?

Jos on joskus pelannut ihan tosissaan jotain suositumpaa peliä, jossa on rankingit ym. niin tietää, että se huipulle pääsy vaatii vitun paljon töitä. Mitä suositumpi peli, sitä enemmän joutuu panostaa. Oon ite pelannu FPS pelejä (tosin en CS) ja kyllä niissä kovissa turnauspeleissä on urheilu-fiilikset.

Kovimmissa matseissa tosiaan saattaa olla selostajakin ja satoja spectatoreja. Paljon mielummin seuraisin töllöstäkin noita pelejä, kuin jotain fakin uimahyppyjä. Tiedän kyllä että kovin moni ei varmana jaksais kattoa pelejä, koska eivät tajuaisi mitään niistä taktiikoista tai toisille lähetetyistä messuista.

Huvittaa joidenkin kommentit, jotka haukkuu tosissaan pelaavat nörtit, tai paremminkin "siimakädet". Tää menee vähän samaan sarjaan, ku haukkus netin kautta seuraa hakevia.

Mites voiko kehonrakennusta sanoa urheiluksi? Ei se touhu nyt kovin urheilulliselta näytä, kun kisapäivänä vaan heilutaan tangat jalassa lavalla. :)

Edit: Jos ammunta on urheilua, on se sitä myös tietokoneella kilpailtaessa, mutta se on virtuaaliurheilua?

Kiteytit aika napsakasti mun hakemat asiat. Mulla ulosanti ei tohon ilmeisesti riittänyt. Ei siis vielä ehkä urheilua, ihan siinä perinteisessä mielessä, mutta ei se enää mitään kynäniska pizzanaamojen wänkkäilyäkään ole. Huipulla on yhtä vaikea olla kuin missä muussa lajissa ja ainoa erottava tekijä on fyysisyys. Kumpi muuten onkaan oikeasti rankempaa kropalle kova fyysinen rasitus vai kova henkinen kuormitus.. kyllähän urheilussakin henkiset paineet on. Pelaamisessa vaan sitä on pirusti enemmän, useita matseja päivittäin. Yleisurheilija hyppää pari kertaa kesässä. :)

Eteläkoreassa on kolme tv kanavaa joiden ohjelmisto on pelkkää pelaamista. Itse olen katsonut aika paljon ammattilaisten starcraft-matseja ja ovat todella viihdyttäviä...ainakin esim jääkiekkoon verrattuna.

Lainaus wikipediasta (starcraft):
In the late 1990's, the game grew popular among South Korean online gamers, establishing a successful professional scene.[36] Most active StarCraft players now come from South Korea, where professional game players are celebrities. Their games are broadcast over three television channels that only play professional computer game matches.[37] A few top players have gained wealth as professional players from television contracts, sponsorships, and tournament prizes. Professional gamers dedicate nearly all their waking hours to playing StarCraft to prepare for the highly competitive leagues. Lee Yunyeol, known in game as [RED]NaDa Terran, reported earnings in 2005 of $200,000 USD.

Kiteytit aika napsakasti mun hakemat asiat. Mulla ulosanti ei tohon ilmeisesti riittänyt. Ei siis vielä ehkä urheilua, ihan siinä perinteisessä mielessä, mutta ei se enää mitään kynäniska pizzanaamojen wänkkäilyäkään ole. Huipulla on yhtä vaikea olla kuin missä muussa lajissa ja ainoa erottava tekijä on fyysisyys. Kumpi muuten onkaan oikeasti rankempaa kropalle kova fyysinen rasitus vai kova henkinen kuormitus.. kyllähän urheilussakin henkiset paineet on. Pelaamisessa vaan sitä on pirusti enemmän, useita matseja päivittäin. Yleisurheilija hyppää pari kertaa kesässä. :)

Sanoisin että oikeassa urheilussa on kovempi henkinen kuormitus. Ei toki ole huipulla esim. cs:ssä mitään ihan randomeita oo enää mukana. Mutta miksi haluat sen laskettavan urheiluksi, edes virtuaalisemmoiseksi. Se on pelaamista. Kilpailua on, mutta niin on elämä muutenkin jos haluaa missään pärjätä. Jos haluat olla paras asiassa jota teet sun pitää tehdä ihan järjetön määrä duunia sen eteen. Ei sekään ole urheilua. Ei pelkkä panostus ja harrastajamäärä tee siitä urheilua. Urheilu on kuitenkin helvetin helposti selitettävä termi, eikä sitä mun mielestä pitäis muuttaa että siihen mahtuu muut mukaan.

Sanoisin että oikeassa urheilussa on kovempi henkinen kuormitus. Ei toki ole huipulla esim. cs:ssä mitään ihan randomeita oo enää mukana. Mutta miksi haluat sen laskettavan urheiluksi, edes virtuaalisemmoiseksi. Se on pelaamista. Kilpailua on, mutta niin on elämä muutenkin jos haluaa missään pärjätä. Jos haluat olla paras asiassa jota teet sun pitää tehdä ihan järjetön määrä duunia sen eteen. Ei sekään ole urheilua. Ei pelkkä panostus ja harrastajamäärä tee siitä urheilua. Urheilu on kuitenkin helvetin helposti selitettävä termi, eikä sitä mun mielestä pitäis muuttaa että siihen mahtuu muut mukaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sport

Sports that fall into multiple categories
Bowling
Curling
Darts
Fishing
Golf

En ite kyllä sanois kalastamista tai golffiakaan urheiluksi, mutta aivan sama. Ihme möly nousee jos joku sanoo tietokoneella pelaamista urheiluksi. Onko se nyt niin suuri vääryys? Joudutte kuitenkin huomaamaan sitten ku ollaan vanhoja ja rupisia, että kaiken maailman vitun virtuaalilajit on urheilua. "Ei näistä nuorista ole mihinkään, meiän nuoruudessa urheilu oli vielä urheilua." :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Sport

Sports that fall into multiple categories
Bowling
Curling
Darts
Fishing
Golf

En ite kyllä sanois kalastamista tai golffiakaan urheiluksi, mutta aivan sama. Ihme möly nousee jos joku sanoo tietokoneella pelaamista urheiluksi. Onko se nyt niin suuri vääryys? Joudutte kuitenkin huomaamaan sitten ku ollaan vanhoja ja rupisia, että kaiken maailman vitun virtuaalilajit on urheilua. "Ei näistä nuorista ole mihinkään, meiän nuoruudessa urheilu oli vielä urheilua." :D

Miten vitussa golf ei oo urheilua? Siis aivan ehdottomasti on. Samoin keilaus ja darts. Kilpakalastukseen en ole perehtynyt joten en mene suoralta kädeltä teilaamaan. Ja vaan koska se ehkä hyväksytään tulevaisuudessa ei tarkoita että siitä ei saa puhua nyt.

Niinpä! Mitä se muutenkaan olisi keneltäkään pois vaikka joskus "virallisen" urheilu statuksen saisikin!? Pelkäättekö että urheilijoiden imago tai sponsori tulot sen vuoksi laskevat?

Tuossa linkissä mainitaan pelaajia oleva 145 miljoonaa, mutta pelaajien määrä ei tee pelaamisesta urheilua. Esim. Ralliautoilu on urheilua, mutta rallipelin pelaaminen on vain pelaamista. Siitä puuttu oikean ajamisen fyysinen rasittavuus. Tämä pätee kaikkeen muuhunkin pelaamiseen.

Mä voin määritellä teille urheilun: Ollaan urheita siinä mitä tehdään. Niinku luistelu = luistellaan, kävely = kävellään, hyppely = hypellään, ole urhea = urheile.

Voisitko sitten selittää sen helposti minulle?

Hallittu laji jossa kilpaillaan fyysisesti tietyillä säännöillä.

headshot, kyllä, virtuaaliurheilusta voi puhua mielestäni. Mutta mikä tekee verkkopelaamisesta oikeaa urheilua. Fyysisyyden puute tekee siitä jotain muuta kuin urheilua.

Ei pelaaminen oo kyllä urheilua, katsottiin asiaa missä mittakaavassa tahansa. Työksi sen voi jotkut mieltää jos siitä kerran saa hyvää palkkaa mutta vaikka itsellänikin saattaa vierähtää pari hikikarpaloa tiukassa änärimatsissa niin en silti katso sitä urheiluksi.

eikö sekin todettu että shakki nappulan käskyttämisessä on yhtä paljon fyysisyyttä kun hiiren näpyttelyssä! :D

btw. http://www.clanbase.com/news.php?nid=225356/

Shakkia voi pelata ilman nappuloitakin. Ei ole siitä kiinni. Ja shakin pelaaminen tietokoneella toista ihmistä vastaan on ihan yhtäpaljon shakkia kuin livenä. Se netti ei tuo siihen mitään lisää eikä ota mitään pois. Shakkia ei pelata sillä laudalla vaan päässä. Mutta esim cs:ssä painat nappia niin tietokone tekee sen työn ja simuloi ne vaikutukset jota aiheutit nappia painamalla.

ps. linkki ei toimi.

edit: en laske shakkia urheiluksi. Tai ehkä sen voi nähdä niin että se on urheilun fyysisen puolen minimointia ja henkisen maksimointia.

Suositut

Back
Ylös Bottom