Pelaaminen urheilua?

Totta on että ei pelaamisella ruumiillisella rasituksella ole sijaa.. mutta jos se on ainoa asia mikä urheilusta tekee urheilun, niin sitten kyllä moni perinteinen urheilulaji ei ansaitse titteliään. Paineensieto, taktiikka, tarkkuus, reaktiokyky, tilanteen hahmotus, valtava määrä treeniä.. noin muutaman vaatimuksen listatakseni tekee hyvän pelaajan. Mitä sitten jos fyysinen puoli puuttuu!? Ja tarkkuushan syntyy viimekädessä ihmisen käden millintarkasta toiminnasta..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totta on että ei pelaamisella ruumiillisella rasituksella ole sijaa.. mutta jos se on ainoa asia mikä urheilusta tekee urheilun, niin sitten kyllä moni perinteinen urheilulaji ei ansaitse titteliään. Paineensieto, taktiikka, tarkkuus, reaktiokyky, tilanteen hahmotus, valtava määrä treeniä.. noin muutaman vaatimuksen listatakseni tekee hyvän pelaajan. Mitä sitten jos fyysinen puoli puuttuu!? Ja tarkkuushan syntyy viimekädessä ihmisen käden millintarkasta toiminnasta..
Oletko muuten ikinä ampunut ihan oikeasti livenä esimerkiksi jollain kiväärillä. Ihan ilmäkiväärikin käy esimerkin vuoksi. Siinä nimittäin siihen tarkkuuteen vaikuttaa ihan kaikki. Ei tarvitse, kuin vähän nykäistä jonkun lihaksen jossain päin kehoa kesken laukaisun ja osuma on ihan missä sattuu. Tai ase alkaa hengityksen pidättämisen vuoksi seilata yhä enemmän ja enemmän pitkin taulua ja ympäri maalin keskustaa. Tai käsi alkaa väsyä aseen kannattelusta ja tähtääminen alkaa käydä vaikeaksi. Siinä ei riitä ihan vain pelkän käden tarkkuus, vaan koko kropan pitää toimia kohdalleen. Liian voimakas sykekin saattaa haitata ampumista selvästi.

Ja tuon wikipedian pätkän vetäisin tuohon mukaan vain siksi, että minua alkoi huvittaa tuo sinun mielipiteesi perustelu lainaamalla yksi irtonainen lause lähteestä, jossa jo ensimmäisellä rivillä määritellään termi urheilu niin, ettei pelaaminen täytä kriteereitä. Onnistuit kuitenkin kätevästi ohittamaan tuon osan ja poimimaan sieltä seasta toisen pätkän, joka sopi paremmin omiin tarkoitusperiisi.

Ja niin hauskaa, kuin tästä olisikin jatkaa kinastelua hamaan tulevaisuuteen, niin valitettavasti minun pitää nyt lähteä lukemaan tenttiin. Minä kun en tienaa elantoani meuhkaamalla virtuaalisilla sotatantereilla.

Eli ei muuta, kuin tsemppiä pelaamisen julkisuuskuvan kiillotukseen ja pelien seuraamisen viihdearvon julistamiseen, mutta urheiluksi minä en sitä tule ikinä laskemaan.

Jeps, tenttiin tässä luen itsekkin. Olen kyllä ampunut oikeillakin aseilla ja kyllä se ilmakivääri tosiaan rupeaa kummasti painamaan, saati hirvikivääri tai rynkky. Mutta entäs shakkinappula?

No onhan se fakta, että oikein tiukassa tilanteessa (netti)räiskinnän tiimellyksessä ainakin mulla syke nousee jonkin verran hetkellisesti. En silti menisi väittämään pelaamista vielä tällä hetkellä urheiluksi, mutta ehkä jatkossa, kun laitteet ja peliohjaimet kehittyvät esimerkiksi Nintendon tulevan Wiin ohjainkapulan suuntaan, pitää harkita tuota mielipidettä uudelleen. Tämän hetken Counterstrike-sankarit saavat toki minulta hatunnoston hyvästä käsi-silmäkoordinaatiosta ja tajuttoman nopeista reflekseistä.:)

Onko sanaristikkojen tai sudokujen täyttäminen urheilua? Se vaatii myös paineensietoa, taktiikkaa, tarkkuutta, reaktiokykyä, tilanteen hahmottamista ja valtavaaa määrää treeniä.

Vitut ole mitään urheilua. Siinä vaiheessa ku jostain urheiluruudusta tulee jotain fakin cs:ää, jota pitsanaamaiset geekit vääntää 16 h päivässä, niin sammu mun telkkari. Kaikkea sitä kuulee, että vielä urheilua. :lol2:

Tuleehan sieltä urheiluruudusta jääkiekkoakin. Bodausta nyt ei sentään, luojan kiitos.

Perkele! Se joka väittää minulle kasvokkain jonkin shakin tai cs:n olevan oikeaa urheilua, tulee saamaan ilmaisen näytteen siitä mitä urheilu on. Samalla hän pääsee perehtymään myös urheiluvammoihin.
No, tuo edellä mainittu oli hieman kovasti sanottu. Mutta älkää nyt edes pelleilkö tuollaisilla asioilla! Joku roti sentään!

Perkele! Se joka väittää minulle kasvokkain jonkin shakin tai cs:n olevan oikeaa urheilua, tulee saamaan ilmaisen näytteen siitä mitä urheilu on. Samalla hän pääsee perehtymään myös urheiluvammoihin.
No, tuo edellä mainittu oli hieman kovasti sanottu. Mutta älkää nyt edes pelleilkö tuollaisilla asioilla! Joku roti sentään!

http://www.slu.fi/yhteystiedot/lajit_a_sta_o_hon/

kts. kohta s. :rock:

Jep Jep, herättelin keskustelua aiheesta myös muutamalla muulla saitilla ja yllätyksenäni jopa kauppalehden foruumilla löytyi selkeästi enemmän asian kannattajia kuin vastustajia. Toiminta painotteista virtuaali urheilua kaivataan valtamedioihin, kuten televisioon. :kippis1:

Toiminta painotteista virtuaali urheilua kaivataan valtamedioihin, kuten televisioon. :kippis1:

paremminkin voisi sanoa että toiminta painotteista virtuaali viihdettä kaivataan valtamedioihin, kuten televisioon.. sitä en kiellä etteikö noita olisi mukava joskus katsoakkin.. joskus olen kattonut bf2 matseja nettitv:stä.

vastaavanlaiseksi viihteeksi laskisin myös esim robowars (vai mikä ikinä olikaan ), radio ohjattavat autot yms.. kuuluisiko näidenkin sitten olla urheilua?

urheiluksi en itse pelaamista laske. jos pelaamista haluttaisiin viedä televisioon yms paikkoihin, pitäisi ennemminkin yrittää mainostaa sitä (virtuaali) viihteenä.

olen tällaista keskustelua nähnyt aikaisemminkin mutta se on jäänyt mietityttämään miksi pelaaminen yleensäkkään pitäisi saada saman sanan alle kuin esim perinteinen yleisurheilu tai muu vastaava? tekisikö se pelaamisesta sitten jotenkin parempaa? vai tulisiko pelaamisesta "hyväksyttävämpää" koska se olisi urheilua..? vai onko vain tarkoitus saada pelaaminen paremmin myyväksi viihteeksi?

yllätyksenäni jopa kauppalehden foruumilla löytyi selkeästi enemmän asian kannattajia kuin vastustajia. Toiminta painotteista virtuaali urheilua kaivataan valtamedioihin, kuten televisioon. :kippis1:

Ai yllätyksenä? Tälle foorumille nyt pääasiassa kirjoittelee ihan oikeaa liikuntaa harrastavat ihmiset. Siis sellaiset, jotka saavat kiksejä siitä itsensä kiusaamisesta ja voittamisesta. Kauppalehden sivuilla varmaan on hieman erilainen lukijakunta.

Mä oon pelannut aikoinaan paljon verkkopelejä (ei CS), mutta en kyllä missään kohtaa ole sitä urheiluksi laskenut. Lähinnä naurattaa koko idea.

Ei verkkopeleillä ole mitään tekemistä oikean urheilun kanssa. Siihen ei edes vaikuta se, että CS pitää sisällään ammattilaisia kovine palkkoineen. Mielellään kyllä voisin jonkun matsin selostuksella katsoa.

E:
alppix korjasi mainiosti. Eli kyse on virtuaaliviihteestä ei urheilusta.

Uskon että muutaman vuoden päästä suosituimpia pelisarjaa seurataan urheiluruudussa. Ketä ylipäätään kiinnostaa seurata pesäpalloa?

Ei vitussa seurata, eikä tulla ikinä seuraamaan missään urheiluruudussa. Sen uskon, että voi tulla joku peliohjelma missä sitten seurataan matseja, mutta koskaan se ei tule missään urheiluruudussa olemaan. Jotain bäfä matseja voisin itsekkin tykätä katsoa.

Se on ihan helvetin turhaa touhua ruveta puhumaan mistään urheilusta kun tietokoneella pelataan. Miks sen pitäisi edes olla urheilunimellä?

Se on sata varmaa, että koskaan ei tule kukaan saamaan pildeä sillä, että sanoo pelaavansa cs:ssä. Jääkiekkoilijat ja sählymiehet voivat ehkä joskus tällä verukkeella saadakkin....

Se on ihan helvetin turhaa touhua ruveta puhumaan mistään urheilusta kun tietokoneella pelataan. Miks sen pitäisi edes olla urheilunimellä?

Jep, ei siitä saa urheilua kirveelläkään, eikä sitä tarviikaan urheiluksi kutsua, en käsitä mikä ihmeen hinku noilla HC-gamereilla on saada joku urheilulajin nimike jollekin CS:n pelaamiselle. Noh, pystyis kotona isulle ja äiteelle sanomaan että on ammattilaisurheilija. :D

No helpottaahan se elämää kun voi esim. peliservujen alv:t tiputtaa nykyisestä 22% - 8%. Voi myös hakea urheiluliitoilta rahaa esim. bootcamppeihin ennen isoja skaboja. Siinä nyt muutama aluksi.

Pelaajia on kuitenkin se 145milj. Eli enemmän kun jalkapallon (maailman suosituimman "virallisen" urheilulajin) harrastajia. Milloin luulette että suomi pääsee esim. jalkapallon mm skaboihin? Electronisen / virtuaalisen urheiliun parissa Suomalaisia on huipulla pilvinpimein. Eikä tukea tule penniäkään valtiolta tai liitoilta. Paljon hassataan rahaa esim. yleisurheiluun tai jalkapallon tukemiseen!? Tietysti juniori liikuntaa ja urheilua tuleekin tukea, mutta mielestäni huippu-urheilija edustaa maataan ja anteeksi nyt vaan mutta Suomalaiset sellaiset tekevät mielestäni helvetin paskaa työtä, meidän rahoilla!

Suositut

Back
Ylös Bottom