FIGURE PRO Paula Ranta

Osa lääkäreistä elää semmosessa omassa elitistisessä kuplassa josta käsin sitten käsitellään narkomaaneja, alkoholisteja ja roinaajia paskana ilman ihmisarvoa. Onko kokemusta, on valitettavan paljon kyllä on.

Mutta kuitenki kaikista ammateista eniten lääkäreitä arvostan ja olen monelle suuressa kiitollisuudessa. Ei sitä tarkoita, etteikö osalla olisi parannettavaa omassa asenteessa heilläkin. Iso kiitos teille lekureille!
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osa lääkäreistä elää semmosessa omassa elitistisessä kuplassa josta käsin sitten käsitellään narkomaaneja, alkoholisteja ja roinaajia paskana ilman ihmisarvoa. Onko kokemusta, on valitettavan paljon kyllä on.
Varmasti joku käsitteleekin, mutta ihan samanlaista hoitoa nämä alkoholistit, narkkarit ja roinaajat lähtökohtaisesti saavat (ainakin julkisella puolella) kuin kaikki muutkin. Tietenkin jos ihminen ei pysty mihinkään hoitoon sitoutumaan mitenkään, se voi vaikuttaa mm päätöksiin tietyistä katkeamattomia lääkehoitoja edellyttävistä toimenpiteistä, tehohoitoon ottamisesta, elinsiirroista jne. Mutta kyllä esimerkiksi päivystyspotilaista merkittävällä osalla on huume- tai alkoholiongelma, ja heitä hoidetaan aivan samalla tavalla kuin muitakin. Vaikka osa näistä on viikon välein sairaalassa. Lääkiksen opetuksissa joskus muistan erään ortopedin todenneen, että tietyt jännevammat esiintyvät lähinnä anabolisten steroidien käyttäjillä, eikä heitä kannata siitä sen enempää syyllistää. Toisinkuin yleinen ajatus on, lääkäreillä ei ole mitään salaliittoa esimerkiksi roinaajia vastaan, vaikka tietysti suomen kymmeniintuhansiin lääkäreihin mahtuu monta eri tavoin asioihin suhtautuvaa yksilöä. Jos esimerkiksi alkoholisteja, narkkareita, ylipainoisia, peliriippuvaisia, työttömiä tai roinaajia jätettäisiin hoitamatta, ei lähes ketään oikeastaan jäisi hoidettavaksi…
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän tältä porukalta saa lääkäri kysellä ettei loukkaannuta?
Mitä vittua se lääkitys siihen vaikuttaa että se rinta on poikki? Mä menin yksityiselle, maksoin siitä, ekat sanat oli lekurilta "oho, sä taidat käyttää niitä lisäaineita". Mitä vitun väliä sillä on mitä olen käyttänyt, mä maksan siitä että se rinta korjataan tai katotaan mikä vikana. Horkalla ei ole MITÄÄN tekemistä siinä vaiheessa asian kanssa. Se miten se rinta meni poikki, ei muuta mitenkään toimenpiteitä. Se on poikki vaikka ite olisin sahannut sen kahtia.
 
Tuli yks ihotauti-lääkäri-käynti mieleen teinivuosilta. Meitä on kolme veljestä, ja kaikilla puhkes akne teininä. Mulla oli meistä pahin akne ja menin yksityiselle ihotauti-lekurille näyttämään. Ensimmäinen toteamus n. 16-vuotiaalle pojankoltiaiselle oli että olet tainnut käyttää niitä anapoolisia hormooneita. Huvittavaa näin jälkikäteen, kun en todellakaan silloin tiennyt mitään muuta doupista, kuin että Martti Vainio oli juuri kärynnyt hormoneista Losin kisoissa 1984. Myös se, että painoin n. 50kg 180-senttisenä, kun harrastin kestävyysjuoksua ja hiihtoa tekee tuosta käynnistä näin jälkikäteen lähinnä koomisen. Että kyllä silloin 80-luvullakin jo lekurit päätteli aknesta heti hormonien käytön...
 
Noin yleisesti toki voi todeta, että roinaaminen on yleisellä tasolla varsin pieni kansanterveydellinen ongelma, jos nyt vertaa viinaan, röökiin, ylipainoon, huumeisiin ja vähäiseen/olemattomaan liikuntaan esimerkiksi. Aikuinen ihminen saa käyttää roinaa, jos näin näkee itselleen parhaaksi, kunhan tunnistaa ja hyväksyy mahdolliset riskit. Se, mistä en erityisesti pidä henk koht, ovat nämä ketjun urheilijan tapaiset keissit, jossa hyvin nuorena lähdetään käyttämään (usein ehkä jonkun ehkä ei niin loppuun asti miettivän valmentajan ohjein whatever it takes-mentialiteetilla), ja vaikutelma ainakin itselle on, että ei ehkä oikein tiedetä kuitenkaan lopulta mitä tehdään/ei ole mietitty asioita pidemmällä tähtäimellä. Voi olla toki, että olen väärässä. Työmoraali tällä urheilijalla on kova ja hieno, mutta pikkusen jää vaikutelmaksi, että vauhti on liian kova tiettyjen asioiden suhteen.
 
Minä juoksin kännissä portaissa ja nilkka meni.
Lääkäri syytti hormooneja ja sano että ilman olisin kevyempi ja olis voinu jalka kestää.

Ei sanonu että älä hyvämies juo litraa vodkaa ja sitten loiki portaissa.
Toi ei voi olla totta? Tommoinen lääkäri pitäis saada virasta pois välittömästi ja hoitoon.
 
Mitä vittua se lääkitys siihen vaikuttaa että se rinta on poikki? Mä menin yksityiselle, maksoin siitä, ekat sanat oli lekurilta "oho, sä taidat käyttää niitä lisäaineita". Mitä vitun väliä sillä on mitä olen käyttänyt, mä maksan siitä että se rinta korjataan tai katotaan mikä vikana. Horkalla ei ole MITÄÄN tekemistä siinä vaiheessa asian kanssa. Se miten se rinta meni poikki, ei muuta mitenkään toimenpiteitä. Se on poikki vaikka ite olisin sahannut sen kahtia.
En ymmärrä, miksi tuollainen menee roinaajilla tunteisiin. Vähän sama kuin jos joku sattuu kysymään maahanmuuttajan näköiseltä suomalaiselta, että mistä on kotoisin. 99 % tapauksista toinen yrittää vain jutustella mukavia. Oikeat vastaukset näihin on "joo äiti on itse asiassa Keniasta" tai "joo onhan tuota tullut 20 vuotta käytettyä". Ihme mielensäpahoittajia nykyään aikuiset ihmiset.
 
En ymmärrä, miksi tuollainen menee roinaajilla tunteisiin
No se että sä et tajua, ei tee siitä lääkärin toimesta asiallista. Älytön epäkohtelias kysymys se on, mutta ethän sä sitä pääse koskaan kokemaan, niin miten vitussa sä ymmärtäisit? Sä oot perus mölli joka näkee vaan roinaajan, eikä osaa ajatella mitään muuta. Sulle se on likainen roinaaja, mutta se on oikeasti vain potilas, mutta te sohvaperunat ette pääse sen lihasvihan yli, vaan potilas muuttuu roinaajaksi.

Eli sinä pahoitat mielesi muiden lihaksista, älä höpise mitään muuta.
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä, miksi tuollainen menee roinaajilla tunteisiin. Vähän sama kuin jos joku sattuu kysymään maahanmuuttajan näköiseltä suomalaiselta, että mistä on kotoisin. 99 % tapauksista toinen yrittää vain jutustella mukavia. Oikeat vastaukset näihin on "joo äiti on itse asiassa Keniasta" tai "joo onhan tuota tullut 20 vuotta käytettyä". Ihme mielensäpahoittajia nykyään aikuiset ihmiset.

Moneen kertaan tuossa jo kerrattiin, että se saattaa vaikuttaa siihen minkälaista hoitoa tulet saamaan.
 
Mua huvitti intissä, kun lääkäri kysyi käytänkö mä jotain hormooneja, kun oli leposyke vähän koholla tms. En osannut kyllä mieltäni pahoittaa tästä. Kyseleehän ne lääkärit vaikka mitä muutakin, poltatko tupakkaa jne. Eikö se vähän kuulu työnkuvaan opastaa mahdollisesti terveellisempään suuntaan, eikä vain korjata mitä sattuu sillä hetkellä olemaan hajalla?
 
Kyseleehän ne lääkärit vaikka mitä muutakin, poltatko tupakkaa jne
Elikä joku jää auton alle ja tulee polille avomurtuman kanssa, niin lekuri kysyy "Poltatkos tupakkaa". Siihen normaali ihminen vastaa, "no mitä väliä sillä on nyt, paikatkaa jalka". Mutta ton toki kaikki ymmärtää, mutta kun kyse on lihaksista, ei tahdota ymmärtää mitenkään. Tai meet valittaan että pyörryttää, niin lekuri kysyy "Ootkos koskaan muuten käynyt Islannissa". Tajuatko nyt, että mitään perustetta ei ole kysellä mitään hormoneista jos vamma on tapahtunut, se on pelkkää ennakkoluuloista paskaa.

Mä olin ite istunut turhaan 4 tuntia rinta poikki Hartmannissa ja sitten yksisyisellä hoidon sijaan ekana "Oho, sä taidat käyttää niitä lisäaineita". Jos teistä KUKAAN olis ollut samassa tilanteessa, olisitte te yhtälailla ihmetelleet että mitä vittua toi tossa lässyttää. Mutta koska ette, niin kaikki leikkii jotain jeesusta. Ihmiset on kyllä saatanan sokeita, jos heitä ei haittaa, ei missään nimessä ketään muuta voi haitata, kattokaa nyt vähän avarammin asioita sen oman navan sijaan. Siinäkö mä maksoin jostain moralisoinnista vai siitä, että se katsois miten pahasti on mennyt? Meinaatko että mä ostin sen palvelun, että joku lääkäri alkais valistaan mua asiasta josta sillä ei ole mitään muuta kuin kusinen ennakkoluulonsa? Ootko sä oikeesti tosissas?
 
Viimeksi muokattu:
Tajuatko nyt, että mitään perustetta ei ole kysellä mitään hormoneista jos vamma on tapahtunut, se on pelkkää ennakkoluuloista paskaa.
No ei se sitä sen hetkistä vammaa korjaa, mutta tottakai lääkäri toivoo, ettei tarvitse samalta kaverilta samaa vammaa korjata uudelleen. Vaikkei se tietenkään tavoitteellisen treenaajan mieltä mihinkään muuta.
Mä olin ite istunut turhaan 4 tuntia rinta poikki Hartmannissa ja sitten yksisyisellä hoidon sijaan ekana "Oho, sä taidat käyttää niitä lisäaineita". Jos teistä KUKAAN olis ollut samassa tilanteessa, olisitte te yhtälailla ihmetelleet että mitä vittua toi tossa lässyttää. Mutta koska ette, niin kaikki leikkii jotain jeesusta. Ihmiset on kyllä saatanan sokeita, jos heitä ei haittaa, ei missään nimessä ketään muuta voi haitata, kattokaa nyt vähän avarammin asioita sen oman navan sijaan. Siinäkö mä maksoin jostain moralisoinnista vai siitä, että se katsois miten pahasti on mennyt? Meinaatko että mä ostin sen palvelun, että joku lääkäri alkais valistaan mua asiasta josta sillä ei ole mitään muuta kuin kusinen ennakkoluulonsa? Ootko sä oikeesti tosissas?
Joo toi oli ikävä keissi ja helvetin huono tilannetaju, varmasti jokainen siinä hetkessä ihmettelis. Ei se kuitenkaan sitä muuta, etteikö lääkäreillä olis muuta syytä kysellä roinaamisesta, kuin joku vaino, salaliitto, tai kateus.
 
Elikä joku jää auton alle ja tulee polille avomurtuman kanssa, niin lekuri kysyy "Poltatkos tupakkaa". Siihen normaali ihminen vastaa, "no mitä väliä sillä on nyt, paikatkaa jalka". Mutta ton toki kaikki ymmärtää, mutta kun kyse on lihaksista, ei tahdota ymmärtää mitenkään. Tai meet valittaan että pyörryttää, niin lekuri kysyy "Ootkos koskaan muuten käynyt Islannissa". Tajuatko nyt, että mitään perustetta ei ole kysellä mitään hormoneista jos vamma on tapahtunut, se on pelkkää ennakkoluuloista paskaa.

Mä olin ite istunut turhaan 4 tuntia rinta poikki Hartmannissa ja sitten yksisyisellä hoidon sijaan ekana "Oho, sä taidat käyttää niitä lisäaineita". Jos teistä KUKAAN olis ollut samassa tilanteessa, olisitte te yhtälailla ihmetelleet että mitä vittua toi tossa lässyttää. Mutta koska ette, niin kaikki leikkii jotain jeesusta. Ihmiset on kyllä saatanan sokeita, jos heitä ei haittaa, ei missään nimessä ketään muuta voi haitata, kattokaa nyt vähän avarammin asioita sen oman navan sijaan. Siinäkö mä maksoin jostain moralisoinnista vai siitä, että se katsois miten pahasti on mennyt? Meinaatko että mä ostin sen palvelun, että joku lääkäri alkais valistaan mua asiasta josta sillä ei ole mitään muuta kuin kusinen ennakkoluulonsa? Ootko sä oikeesti tosissas?
Itseasiassa tupakasta usein kysytään ennen kirurgisia toimenpiteitä, röökin
poltto saattaa vaikuttaa hyvinkin oleellisesti esimerkiksi haavojen paranemiseen jne. Näin sivuhuomiona. Ehkä roinasta ei nyt tosiaan rintalihasvammassa tarvitse kysyä, mutta esimerkiksi ammatti ja harrastuksia jne yleensä tavataan kysyä, koska saattavat vaikuttaa hyvinkin oleellisesti hoitolinjaan (esim ammattiviulistilla rannemurtuma leikataan herkemmin jne, kun vaadittu toimintakyky raajalta on tavallista korkeampi). Tai kisaavalla bodarilla joku muuten konservatiivisesti hoidettava lihasvamma saatetaan leikata herkemmin kuin muilla.
 
Itseasiassa tupakasta usein kysytään ennen kirurgisia toimenpiteitä, röökin
poltto saattaa vaikuttaa hyvinkin oleellisesti esimerkiksi haavojen paranemiseen jne. Näin sivuhuomiona. Ehkä roinasta ei nyt tosiaan rintalihasvammassa tarvitse kysyä, mutta esimerkiksi ammatti ja harrastuksia jne yleensä tavataan kysyä, koska saattavat vaikuttaa hyvinkin oleellisesti hoitolinjaan (esim ammattiviulistilla rannemurtuma leikataan herkemmin jne, kun vaadittu toimintakyky raajalta on tavallista korkeampi). Tai kisaavalla bodarilla joku muuten konservatiivisesti hoidettava lihasvamma saatetaan leikata herkemmin kuin muilla.
Tupakka nyt oli vain esimerkki, samoin omega3 vaikuttaa kovasti veren hyytymiseen. Pointti oli se, että kysellään jonninjoutavia tilanteessa, jossa sillä ei ole mitään merkitystä. "Sä taidat käyttä niitä lisäaineita". "Niin käytänkin, turpa kii ja tee työs mistä mä maksan sulle". Noin olis pitänyt vastaa.
 
Tupakka nyt oli vain esimerkki, samoin omega3 vaikuttaa kovasti veren hyytymiseen. Pointti oli se, että kysellään jonninjoutavia tilanteessa, jossa sillä ei ole mitään merkitystä. "Sä taidat käyttä niitä lisäaineita". "Niin käytänkin, turpa kii ja tee työs mistä mä maksan sulle". Noin olis pitänyt vastaa.
Onhan tuo kieltämättä kummallinen aloitus vastaanotolle. Eikä tuossa tilanteessa ehkä kovin relevantti tietokaan. Mikä lie ollut tarkoitus kysymyksellä. Ortopedit yleensä ihan hyvin kartalla näistä ”lisäaineasioista”.
 
Meillä nuorimmainen putos yläsängystä ja löi päänsä, eka kysymys päivystyksessä oli onko korona ja onko koronatesti tehty
Joskus oli samanlaista ihanuutta, silloisella tytärpuolella tosi kova kuume ilman muita oireita, mutta eivät sitten mitään tehneet muutaku pisti koronatesteihin ja kotiin odottaan. Kuume vaan paheni ja vointi huononi ja uudestaan sinne, edelleen sitä koronaa hössötti. Sitten jollai välähti, että vittu oisko virtsatietulehdus.
Sit mentiiki jo lujaa osatolle, tipasta antibioottia ja nestettä, kun oli jo munuaisissa

Sillon vitutti lääkärit ja kaikki. Yleisesti ei kyl valittamista
 
No se että sä et tajua, ei tee siitä lääkärin toimesta asiallista. Älytön epäkohtelias kysymys se on, mutta ethän sä sitä pääse koskaan kokemaan, niin miten vitussa sä ymmärtäisit? Sä oot perus mölli joka näkee vaan roinaajan, eikä osaa ajatella mitään muuta. Sulle se on likainen roinaaja, mutta se on oikeasti vain potilas, mutta te sohvaperunat ette pääse sen lihasvihan yli, vaan potilas muuttuu roinaajaksi.

Eli sinä pahoitat mielesi muiden lihaksista, älä höpise mitään muuta.
Ajatusleikki: Jos joku suomalainen tummaihoinen loukkaantuu ja nostaa älämölöä siitä, että vaikka 60v Kelan virkailija kehtaa kysyä häneltä, mistä hän on kotoisin niin oletko a) ensimmäisenä kutsumassa tätä mamua pelleksi vai b) vaatimassa pankkivirkailijalle varoitusta epäkohteliaasta käytöksestä. Tiedetään kaikki että a), mutta silti sinua pitäisi lääkärin kohdella silkkihansikkain?
 
Ajatusleikki: Jos joku suomalainen tummaihoinen loukkaantuu ja nostaa älämölöä siitä, että vaikka 60v Kelan virkailija kehtaa kysyä häneltä, mistä hän on kotoisin niin oletko a) ensimmäisenä kutsumassa tätä mamua pelleksi vai b) vaatimassa pankkivirkailijalle varoitusta epäkohteliaasta käytöksestä. Tiedetään kaikki että a), mutta silti sinua pitäisi lääkärin kohdella silkkihansikkain?
Me ollaan sairaalassa, ei missään kelassa. Lääkäri toimi epäasiallisesti, kertoo hyvin sun asenteesta kun pidät sitä sen kommenttia ihan asiallisena. Sulla nyt vain on lihaskammo joten älä jatka tätä aihetta enää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom