Enemmän kuin Paulan somepostausta kummastelen että joku todella ostaa valmennusta 21 vuotiaalta? Mitähän asiakas siinä kuvittelee saavansa?
Tuossa iässä on hyvä jos osaa itse edes reenata kunnolla ja oikein. Sille on syynsä miksi tuon ikäisillä on itsellään valmentajat eikä päinvastoin.
Paula Ranta noudattaa ilmeisesti itse joka päivä samoja treeniohjelmia ja ruokavaliota. Lisäksi treenaa myös sairaana ja jatkuvasta kireästä kunnosta päätellen ei ole erikseen massakausia ja painon pudotuskausia ja ilmeisesti myös "kemiallinen valmennus" pyörii tauotta ympäri vuoden.
Poikkeaa niin radikaalista tuollainen siitä, mikä on yleisesti hyväksi todettu tapa treenata, että Paula valmentajineen on nero joka on kehitellyt jotain aivan uutta ennen näkemättömän tehokasta tai sitten on törmäämässä täydellä vauhdilla seinään. Minä itse en suosittelisi ketään ostamasta valmannusta henkilöltä, joka itse treenaa noin.
Jos asiakkaaksi tulevalla ihmisellä on jotain fyysisiä vaivoja, kuten ongelmia vaikka selässä tai muualla tuki- ja liikuntaelimissä, niin vaatii kyllä viimeisen päälle ammattitaitoisen valmentajan, että onnistuu ne niiden tuomat ongelmat välttämään ja mahdollisesti parantamaan niiden toimintaa treeneillä. Usein niillä todella hyvillä ammattilaisilla onkin sitten parikin soveltuvaa ylempää yliopistotutkintoa ja osalla myös tohtorin tutkinto. Toki se hintakin sellaisella ammattilaisella on sitten sen mukainen. Siinähän esimerkiksi helposti rikkoo selän jos asiakkaalla on vaikka lannerangan välilevyrappeumamuutoksia väleissä L4/5 ja L5/S1 eikä ymmärrä mitä liikkeitä sen kanssa tulisi välttää ja mitä taas suosia.
Paula Rantaan tämä ei liity, mutta aivan järkyttäviä "personal trainerien" myymiä "valmennuskursseja" tullut joskus netissä vastaan. Säälittävimpiä on ehkä ne 3-4 viikon mittaiset teho-ohjelma kurssit netissä "kesämorsiammille" tms. Siinä ajassa ei taatusti ehdi mitään muuta näkyvää muutosta saada aikaan kuin laihtua korkeintaan muutaman kilon. Siitä sitten maksaa useamman satasen ja odottaa että ylipainoinen sohvaperuna muuttaa vartaloltaan parissa viikossa joksikin salikissaksi. Ohjelmat ovat vielä niin raskaita, että eivät taatusti sovellu aloittelijoille.