FIGURE PRO Paula Ranta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Enemmän kuin Paulan somepostausta kummastelen että joku todella ostaa valmennusta 21 vuotiaalta? Mitähän asiakas siinä kuvittelee saavansa?

Tuossa iässä on hyvä jos osaa itse edes reenata kunnolla ja oikein. Sille on syynsä miksi tuon ikäisillä on itsellään valmentajat eikä päinvastoin.

Paula Ranta noudattaa ilmeisesti itse joka päivä samoja treeniohjelmia ja ruokavaliota. Lisäksi treenaa myös sairaana ja jatkuvasta kireästä kunnosta päätellen ei ole erikseen massakausia ja painon pudotuskausia ja ilmeisesti myös "kemiallinen valmennus" pyörii tauotta ympäri vuoden.

Poikkeaa niin radikaalista tuollainen siitä, mikä on yleisesti hyväksi todettu tapa treenata, että Paula valmentajineen on nero joka on kehitellyt jotain aivan uutta ennen näkemättömän tehokasta tai sitten on törmäämässä täydellä vauhdilla seinään. Minä itse en suosittelisi ketään ostamasta valmannusta henkilöltä, joka itse treenaa noin.

Jos asiakkaaksi tulevalla ihmisellä on jotain fyysisiä vaivoja, kuten ongelmia vaikka selässä tai muualla tuki- ja liikuntaelimissä, niin vaatii kyllä viimeisen päälle ammattitaitoisen valmentajan, että onnistuu ne niiden tuomat ongelmat välttämään ja mahdollisesti parantamaan niiden toimintaa treeneillä. Usein niillä todella hyvillä ammattilaisilla onkin sitten parikin soveltuvaa ylempää yliopistotutkintoa ja osalla myös tohtorin tutkinto. Toki se hintakin sellaisella ammattilaisella on sitten sen mukainen. Siinähän esimerkiksi helposti rikkoo selän jos asiakkaalla on vaikka lannerangan välilevyrappeumamuutoksia väleissä L4/5 ja L5/S1 eikä ymmärrä mitä liikkeitä sen kanssa tulisi välttää ja mitä taas suosia.

Paula Rantaan tämä ei liity, mutta aivan järkyttäviä "personal trainerien" myymiä "valmennuskursseja" tullut joskus netissä vastaan. Säälittävimpiä on ehkä ne 3-4 viikon mittaiset teho-ohjelma kurssit netissä "kesämorsiammille" tms. Siinä ajassa ei taatusti ehdi mitään muuta näkyvää muutosta saada aikaan kuin laihtua korkeintaan muutaman kilon. Siitä sitten maksaa useamman satasen ja odottaa että ylipainoinen sohvaperuna muuttaa vartaloltaan parissa viikossa joksikin salikissaksi. Ohjelmat ovat vielä niin raskaita, että eivät taatusti sovellu aloittelijoille.

Huvittava oli myös se kerta kun Paula mainosti jotain rasvanpolttovalmennusta ja sanoi, että "näillä metodeilla myös itse sain 5kg painoa lisää ja kunto vain kiristyy" ja siitä seuraavana päivänä "nyt jostain syystä kuvitellaan että valmentaisin samalla metodilla mitä itse treenaan" :D

Onhan tuo uskomatonta. Tänään kertoo kuinka "breikki teki hyvää" ja ollaan oltu kehityskaudella - kaikki neljä kuukautta siis, nyt on kisat kalenterissa heinäkuun alkuun. Eli dieetti alkanee pian. Muut ovat offilla helposti vuoden tai jopa kaksi. Ei voi kuin pyöritellä päätään ja miettiä että mihin tuo johtaa.

Onko kukaan muu ihmetellyt, että käsille on ihan oma tuplatreeni päivänsä, vaikka eivät se heikkous ole. Samaan aikaan pakaralle ei ole (ainakaan näkynyt storyissa) omaa päivää, eikä taida olla ollut ihan puhdasta treeniäkään? Omaan silmään tuo taka-akseli on ainakin yksi heikkous kuitenkin.

Onko Paulalla edes mitään koulutusta työhönsä? Onko käynyt edes mitään pt-kurssia?

Tuntuu, että joku roti pitäisi saada tähän netissä rehottavaan etävalmennus-kulttuuriin.

Personal trainer ei ole suojattu ammattinimike. Eli kuka tahansa voi alkaa käyttää itsestään personal trainer titteliä vaikka ainoa koulutus olisi kesken jäänyt peruskoulu ja sekin aika apukoulussa.

Aika vaikea sitä on varmaan koskaan tehdäkkään personal trainer nimikkeestä suojattua ammattinimikettä kun alalla olevat kouluttamattomat tai heikosti koulutetut vastustaa sitä. Vaatimuksena sille voisi olla vaikka soveltuva ammattikorkeakoulututkinto esimerkiksi fysioterapeutti ja vuoden liikuntalääketieteen opinnot jossain.

Sitten voisi olla jotain ylempää tutkintonimikettä ja sille vaatimuksena vaikka soveltuva ylempi yliopistotutkinto esimerkiksi lääkätieteen lisenssiaatti ja erikoisopintoja vuosi päälle.

Personal trainer ei ole suojattu ammattinimike. Eli kuka tahansa voi alkaa käyttää itsestään personal trainer titteliä vaikka ainoa koulutus olisi kesken jäänyt peruskoulu ja sekin aika apukoulussa.

Aika vaikea sitä on varmaan koskaan tehdäkkään personal trainer nimikkeestä suojattua ammattinimikettä kun alalla olevat kouluttamattomat tai heikosti koulutetut vastustaa sitä. Vaatimuksena sille voisi olla vaikka soveltuva ammattikorkeakoulututkinto esimerkiksi fysioterapeutti ja vuoden liikuntalääketieteen opinnot jossain.

Sitten voisi olla jotain ylempää tutkintonimikettä ja sille vaatimuksena vaikka soveltuva ylempi yliopistotutkinto esimerkiksi lääkätieteen lisenssiaatti ja erikoisopintoja vuosi päälle.

No mitä hyövyttää, ku eiks nää vanhat PT:t ole jo nykyään alkaneet käyttämään itsestään nimikettä hyvinvointivalmentaja. Sitten pitäs suojata hyvinvointivalmentaja nimikekkin. Ja sit seuraava... ja seuraava...

Liikunta/hyvinvointialalla on kyllä hämmentävän paljon mahdollisuuksia tehdä töitä nimikkeen alla joka ei vaadi mitään muuta kuin pokkaa.

Itse kun on aina pyrkinyt kouluttautumaan, jatkokouluttautumaan ja ylläpitämään omaa ammattitaitoa kaikella mahdollisella niin tuntuu hurjalta miten jotkut uskaltaa myydä palveluita ilman mitään konkreettista koulutusta.

Ja siis itse kävin aikoinaan pt-koulutuksen lähinnä muun tueksi ja se oli kyllä sellainen villi länsi koko vuosi, että jos pelkästään niiden tietojen varassa olisin ollut niin en missään tapauksessa olisi uskaltanut alkaa tekemään esim. valmennuksia työkseni.

Liikunta/hyvinvointialalla on kyllä hämmentävän paljon mahdollisuuksia tehdä töitä nimikkeen alla joka ei vaadi mitään muuta kuin pokkaa.

Itse kun on aina pyrkinyt kouluttautumaan, jatkokouluttautumaan ja ylläpitämään omaa ammattitaitoa kaikella mahdollisella niin tuntuu hurjalta miten jotkut uskaltaa myydä palveluita ilman mitään konkreettista koulutusta.

Ja siis itse kävin aikoinaan pt-koulutuksen lähinnä muun tueksi ja se oli kyllä sellainen villi länsi koko vuosi, että jos pelkästään niiden tietojen varassa olisin ollut niin en missään tapauksessa olisi uskaltanut alkaa tekemään esim. valmennuksia työkseni.
Kun on riittävän tietämätön, voi kuvitella tietävänsä tarpeeksi 😄

Mun silmissä ei merkkaa oikein mitään toi pt koulus. Voi olla todella pätevä ilman sitä ,kun taas voi omata koulutuksen ja olla ihan puoskari.

Samojen raamien sisällä pyörii niinkuin muukin markkina, ennen kuin on on tyytyväistä asiakaskuntaa ja nimeä ,pitää asiakkaat haalia muulla tavoin esim halvemmalla hinnalla kertoen että kokemus ei ole vielä huippuluokkaa. Jos osaa hommansa puskaradio toimii mainoksena, kuin myös silloin kun puoskaroi. Näkisin myös että kyllä kuluttajalla on itsellään iso vastuu kun tällästa palvelua valitsee. En kannata yhtään mitää säätelyä että pitäisi olla joku lanketti tähänkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun silmissä ei merkkaa oikein mitään toi pt koulus. Voi olla todella pätevä ilman sitä ,kun taas voi omata koulutuksen ja olla ihan puoskari.

Samojen raamien sisällä pyörii niinkuin muukin markkina, ennen kuin on on tyytyväistä asiakaskuntaa ja nimeä ,pitää asiakkaat haalia muulla tavoin esim halvemmalla hinnalla kertoen että kokemus ei ole vielä huippuluokkaa. Jos osaa hommansa puskaradio toimii mainoksena, kuin myös silloin kun puoskaroi. Näkisin myös että kyllä kuluttajalla on itsellään iso vastuu kun tällästa palvelua valitsee. En kannata yhtään mitää säätelyä että pitäisi olla joku lanketti tähänkin.
Sama homma, ikävä kyllä. Vaimonni on virallinen PT, mutta omaa myös 27 vuoden kokemuksen alalta. Itse en ole virallinen PT, mutta olen tehnyt sivutoimisesti joitain valmennuksia, tosin en yhtäkään kilpalevaa ihmistä ole maaliin asti valmentanut. Oman rajallisuuteni vuoksi joudun myymään paljon EI kiitosta, koska en rohkene lähteä alueelle mistä en riittävästi tiedä eli valikoin asiakkaani hyvin tarkkaan. Sana PT on meillä kotona sellainen pieni vitsi, sitä ei oikein haluta käyttää missään virallisesti, koska se on kokenut melkoisen inflaation viime vuosina. Mutta niinhän se usein on, ammattitaito ei ole synonyymi koulutukselle tai toisin päin.

Sama homma, ikävä kyllä. Vaimonni on virallinen PT, mutta omaa myös 27 vuoden kokemuksen alalta. Itse en ole virallinen PT, mutta olen tehnyt sivutoimisesti joitain valmennuksia, tosin en yhtäkään kilpalevaa ihmistä ole maaliin asti valmentanut. Oman rajallisuuteni vuoksi joudun myymään paljon EI kiitosta, koska en rohkene lähteä alueelle mistä en riittävästi tiedä eli valikoin asiakkaani hyvin tarkkaan. Sana PT on meillä kotona sellainen pieni vitsi, sitä ei oikein haluta käyttää missään virallisesti, koska se on kokenut melkoisen inflaation viime vuosina. Mutta niinhän se usein on, ammattitaito ei ole synonyymi koulutukselle tai toisin päin.

Mikä on virallinen PT?

Yhtä virallinen kuin joku ravintoterapeutti tai diplomi-ravintoterapeutti?

Sehän voisi olla hyvä pisnes kun alkaisi myymään kiinnostuneille vaikka virallisen näköistä oikein sineteillä ja nauhoilla terästettyä PT diplomia vaikka hintaan 100 euroa kappale. Joku virallisen kuuloinen keksitty yliopisto tai instituutti siihen vielä myöntäjäksi. Rahantuloa ei voisi estää. Ostajakin varmaan olisi tyytyväinen kun saisi hienon näköisen diplomin jonnekkin seinälle pistettäväksi pienellä rahalla ja ennen kaikkea olemattomalla vaivalla. Pienellä lisämaksulla diplomiin voisi tulostaa vielä ekstrana vaikka sen "Magna Cum Laude" tai "Summa Cum Laude" merkinnän merkiksi siitä että kurssin parhaita ollut.

Amazonista noita sinetti saisi halvalla ison kasan:

Varmaan alle euron diplomia kohti maksaisi joku erittäin laadukas paksu A4 tai "US Letter" kokoinen paperi ja laadukas laser väritulostus sille. Eiköhän laserin jälki vältä tuollaisessa tarkoituksessa eikä tarvi mitään kummoisempaa kalliimpaa painotyötä teettää diplomin pohjiksi.

Mikä on virallinen PT?

Yhtä virallinen kuin joku ravintoterapeutti tai diplomi-ravintoterapeutti?

Sehän voisi olla hyvä pisnes kun alkaisi myymään kiinnostuneille vaikka virallisen näköistä oikein sineteillä ja nauhoilla terästettyä PT diplomia vaikka hintaan 100 euroa kappale. Joku virallisen kuuloinen keksitty yliopisto tai instituutti siihen vielä myöntäjäksi. Rahantuloa ei voisi estää. Ostajakin varmaan olisi tyytyväinen kun saisi hienon näköisen diplomin jonnekkin seinälle pistettäväksi pienellä rahalla ja ennen kaikkea olemattomalla vaivalla. Pienellä lisämaksulla diplomiin voisi tulostaa vielä ekstrana vaikka sen "Magna Cum Laude" tai "Summa Cum Laude" merkinnän merkiksi siitä että kurssin parhaita ollut.

Amazonista noita sinetti saisi halvalla ison kasan:

Varmaan alle euron diplomia kohti maksaisi joku erittäin laadukas paksu A4 tai "US Letter" kokoinen paperi ja laadukas laser väritulostus sille. Eiköhän laserin jälki vältä tuollaisessa tarkoituksessa eikä tarvi mitään kummoisempaa kalliimpaa painotyötä teettää diplomin pohjiksi.
Kai virallinen PT minun silmissäni on henkilö jolla on jonkinlainen kurssi tai sertifikaatti kyseisestä puuhasta. Minulla ei ole minkään valtakunnan kurssia mistään asiasta, joten en voi mainostaa itseäni yhtään minään. Sitä en osaa sanoa onko näillä koulutuksilla jotain eroa, esimerkiksi Trainer4You tai Spartan. Itselle merkitsee ainoastaan valmentajan ammattitaito, riippumatta ammattinimikkeestä :)

Onhan monella alalla näitä koulutusta vailla olevia ammattilaisia ja vastavuoroisesti kymmenkunta kurssia käyneitä ammattitaidottomia pyrkyreitä. Ja kaikkea siltä väliltä. Eniten tästä kärsii kuluttaja joka palveluita ostaa.

nykyään ihmiset on niin avuttomia että tarvitsevat jonkun PT:n kuntoon päästäkseen. Ei se nyt mitään vitun rakettitiedettä ole
On kyllä havaittavissa että PT on tietynlainen muoti-ilmiö, on hienoa olla PT ja on hienoa käyttää PT:n palveluita. Kyllä hyvällä valmentajalla paikkansa on, ja tiedänkin että et tarkoittanut tässä heitä ketkä tarvitsevat valmentajaa jostain muusta syystä, kuin 5 kilon painon pudotukseen. Kuntoon pääsee tekemällä asioita pitkäjäntisesti ja monet on hyvässä kunnossa, vaikka eivät olisi ikinä salilla käyneetkään.

Mutta sitten on niitä ketkä eivät kykene mihinkään ilman kädestä pitäen ohjausta. Näitä ihmisiä on varmasti ollut aina, mutta ennen he eivät käyneet salilla, tekivät vain omia juttujaan. Nykyään kun pitää olla kunnossa vaikka ei huvittaisi, niin tämä uusavuttomien määrä saleilla on lisääntynyt. Toisaalta, hyötyy siitä ainakin kuntosaliyrittäjät eli hyvä homma 🙂

On kyllä semmoinen epäkohta tämä pt-touhu. Salilla voi kuitenkin opettaa väärin suhteellisen vaarallisiakin liikkeitä. Otetaan nyt esim mave, joka on sekin kovin yksilöllinen liike ja sitä ei voi opettaa minkään perustiedon varassa, vaan riippuu välityksistä. Sitten Pt- antaa jollekin ohjeet jatkoon maveen ja tämä tekee selälle huonosti sopivaa liikettä ja samalla hallaa itselleen.

On kyllä semmoinen epäkohta tämä pt-touhu. Salilla voi kuitenkin opettaa väärin suhteellisen vaarallisiakin liikkeitä. Otetaan nyt esim mave, joka on sekin kovin yksilöllinen liike ja sitä ei voi opettaa minkään perustiedon varassa, vaan riippuu välityksistä. Sitten Pt- antaa jollekin ohjeet jatkoon maveen ja tämä tekee selälle huonosti sopivaa liikettä ja samalla hallaa itselleen.
Moninivelliikkeissä on todella suuri mahdollisuus paskoa jotain jos rahalla palkattu valmentaja neuvoo väärin. Jokainen meistä pystyy varmasti tekemään oppikirjan mukasen maven ohjeiden mukaan, mutta kuinka moni voi sanoa että tekee sen normaalisti juuri niin? Itse en "normaalia mavea" pysty tekemään lattiasta, mutta kappas kun tekee hex barilla tai 10cm korokkeet limppujen alla niin kaikki nivelet toimii ilman kipua. Valmentajan pitäs osata heti alusta asti huomioida asiakkaan tuntemukset vuorovaikutuksessa sen varsinaisen suorittajan kanssa ja tarpeen mukaan muuttaa omaa ohjeistustaan yksilöllisesti kyseiselle ihmiselle, ei toisin päin.

Monet "valmentajat" räplää kännykkäänsä samalla kun keski-ikäinen jenkkakahva laittaa esimerkiksi ylätaljassa menemään parastaan. Surullisen näköistä kun selkäliikettä, eli ylätaljaa leveällä otteella rintaan, tehdään niin että tanko ottaa reisiin kiinni ala-asennossa. Eikä tähän edes puututa, koska ei huomata, saatika olla kiinnostuneita.

Monet "valmentajat" räplää kännykkäänsä samalla kun keski-ikäinen jenkkakahva laittaa esimerkiksi ylätaljassa menemään parastaan. Surullisen näköistä kun selkäliikettä, eli ylätaljaa leveällä otteella rintaan, tehdään niin että tanko ottaa reisiin kiinni ala-asennossa. Eikä tähän edes puututa, koska ei huomata, saatika olla kiinnostuneita.
Joo ja selkä pyöristyy ja vedellään hauiksilla.

Siellä valmentaja kehuu kuinka valmennettava ei keksi tekosyitä ja ottaa treeniajan "yöstä".

Jos minä sanoisin valmentajalleni että otan treeniaikani yöunista niin vastauksena ei kyllä tulisi kehuja vaan käsky lopettaa hölmöilemästä ja alkaa nukkua. Joka paikassa puhutaan unen ja unen laadun tärkeydestä elämäntapamuutoksen/dieetin ja ihan hyvän elämän jopa tärkeimpänä kulmakivenä, mutta ilmeisesti Paulan metodi sisältää myös ohjeet kuinka pärjätä töissä, kahden lapsen vanhempana ja muutenkin arjessa, treenata kolmelta yöllä ja silti kehittyä niin perkeleesti.

Ehdottaisin seuraavaksi että Paula jakaisi viisauttaan vauva- ja pikkulapsiperheisiin! Tekosyitä ne valvomiset, salille vaan!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom