Paska treeni

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ensimmäinen kerta kun tuntuu siltä kuin treeni olisi mennyt hukkaan ja kaikki vituttaa. Oon nyt vetänyt 2kk starting strength ohjelmalla kai ihan hyvillä tuloksilla.

Tänään vedin sitten ekat kaks kyykkysarjaa (100kg sarjapaino) hyvin mutta kun vikaa tein niin tokalla toistolla tanko osui turvakaariin ja sen takia tanko sitten jäi siihen ja koko sarja meni pipariksi. Menin vähän liian syvälle, onneksi henki ei lähtenyt. En viitsinyt tehdä neljää viimeistä suoritusta enää koska en tämä oli vähän pelottava ja nolo tilanne. Tavallaan on aika iso kynnys että lasken turvakaaria pykälän verran alaspäin, koska silloin ne on jo todella matalalla. Silloin kun joskus en pääsekään kyykyssä ylös, niin en tiedä että mitä tekisin koska en usko että pystyn heittämään tankoa taaksepäin.

Penkki on jumahtanut 65 kiloon ja nyt olen vetänyt viimeset kolme treeniä sillä ja nyt kahel viimesel treenil on jäänyt yhden toiston (5,5,4) päähän että oisin saanut 3×5. Ärsyttää ja harmittaa että en ole kehittynyt.

Pystypunnerruksessa on tullut ihan hyvin kehitystä. Viimeksi kun vedin niin sain 50kg sarjat just ja just tehtyä. Seuraavaksi sitten 52,5kg.

Mave on kehittynyt hyvin ja nyt viimeks tein 80kg sarjapainolla.

Tein aluksi pystysoutua levytangolla, mutta en saanut sitä tuntumaan kauhean hyvin niin vaihdoin pendlay soutuun. Siinä sarjapaino tällä hetkellä 57,5kg, mutta sekin on aika paljon ja huomaan että ranteet vääntyy hiukan sisäänpäin kun teen toistoja.

Omat mitat on n170cm ja 73kg, onko mulla hyvät sarjapainot ja miten te kokeneemmat konkarit näette että miltä mun voimatasot näyttää?

Hyvä alku. Muistaa pitää lepopäivät ja syödä oikeeta ruokaa oikean määrän tuon lisäks niin kyllä niitä tuloksia alkaa tulemaan.

Ensimmäinen kerta kun tuntuu siltä kuin treeni olisi mennyt hukkaan ja kaikki vituttaa. Oon nyt vetänyt 2kk starting strength ohjelmalla kai ihan hyvillä tuloksilla.
Näitä tulee riittään aivan vitusti, jos pitäydyt treenaamisessa. 2kk ei oo yhtään vitun mitään potentiaalisessa kokonaiskuvassa. Treenaa se 2 vuotta vähintään, ja sit mieti saitko mitään aikaan vai et. Jos et, ni sit voi jo sanoo et metodit kaipaa tarkastelua. 2kk ei erikoisia johtopäätöksiä voi tehdä imo.
Tänään vedin sitten ekat kaks kyykkysarjaa (100kg sarjapaino) hyvin mutta kun vikaa tein niin tokalla toistolla tanko osui turvakaariin ja sen takia tanko sitten jäi siihen ja koko sarja meni pipariksi. Menin vähän liian syvälle, onneksi henki ei lähtenyt. En viitsinyt tehdä neljää viimeistä suoritusta enää koska en tämä oli vähän pelottava ja nolo tilanne. Tavallaan on aika iso kynnys että lasken turvakaaria pykälän verran alaspäin, koska silloin ne on jo todella matalalla. Silloin kun joskus en pääsekään kyykyssä ylös, niin en tiedä että mitä tekisin koska en usko että pystyn heittämään tankoa taaksepäin.
Ei mitään noloa, ja 99% tsänssi, että todellisuudessa yhtikäs ketään ei kiinnostanu sun mokas. Henk. koht en kyllä tekis jostain turvaraudoista noin elintärkeitä, vaan opettelisin heti bailaamaan sen kyykyn mieluummin. Se ei oo todellakaan vaikeeta. Imo#2 jos tehdessä jtn liikettä sun täytyy pelätä oman henkes vuoks, tai että ihan puskista sytyt spontaanisti tuleen, polvet räjähtää tjs. ni se on kyllä aika kämästä & heikkous. Jos vaikka keskikroppa pettää kyykätessä ihan saatanasti, ja täytyy pelätä että liiskaannut, ni sillon se keskikroppa tulee treenata niin vahvaks, ettei jää ainakaan siitä kiinni. Jos sen sijaan alakroppa vaan hyytyy tehdessä, ni se on paljo ymmärrettävämpää, ja siitä pystyy kyllä pelastautuun varsin helposti. Samaten jos kyykyn syvyys on jostain parista sentistä kiinni, että rämähdät alas sen pisteen jälkeen, ni totuttelisin ehkä käymään syvemmällä. Vähintään, että tiiät miltä se tuntuu siellä olla. Tiivistelmä: jos joudut pelkään liikettä X tehdessä, ni se on kyllä aika paskaa se. Täysin ymmärrettävää 2kk taustalla toki. Et ole ainoa, joka on riippuvainen siitä telineestä/turvaraudoista, mut henk. koht en ymmärrä tollasta.
Penkki on jumahtanut 65 kiloon ja nyt olen vetänyt viimeset kolme treeniä sillä ja nyt kahel viimesel treenil on jäänyt yhden toiston (5,5,4) päähän että oisin saanut 3×5. Ärsyttää ja harmittaa että en ole kehittynyt.

Pystypunnerruksessa on tullut ihan hyvin kehitystä. Viimeksi kun vedin niin sain 50kg sarjat just ja just tehtyä. Seuraavaksi sitten 52,5kg.

Mave on kehittynyt hyvin ja nyt viimeks tein 80kg sarjapainolla.

Tein aluksi pystysoutua levytangolla, mutta en saanut sitä tuntumaan kauhean hyvin niin vaihdoin pendlay soutuun. Siinä sarjapaino tällä hetkellä 57,5kg, mutta sekin on aika paljon ja huomaan että ranteet vääntyy hiukan sisäänpäin kun teen toistoja.
Ei näillä kahella liikkeellä oo kyllä liikaa yhteistä edes. Koukistat tod. näk vaan ranteita vähän ylös mennessä, jolla saat sen tangon vietyä kokonaan ylös asti. En näe asiassa äkkikuoleman riskiä.
Omat mitat on n170cm ja 73kg, onko mulla hyvät sarjapainot ja miten te kokeneemmat konkarit näette että miltä mun voimatasot näyttää?
Imo#3 voimatasoilla ei oo tossa vaiheessa juuri mitään merkitystä, joten en ota kantaa. Sillä on vitusti merkitystä, että sun motivaatios ei kuole täysin sukupuuttoon, koska yks treeni ei menny putkeen. Treenaus on mun mielestä aivan turhaa, ellei asennoidu siihen, että teet sitä käytännössä loppuelämäs. Ihan turhaa olla ajankohtana X kunnossa, ja sit pitää joku 20v taukoa, kasvattaen masua.

Ensimmäinen kerta kun tuntuu siltä kuin treeni olisi mennyt hukkaan ja kaikki vituttaa.

Tarpeeksi pitkään kun treenaa ja tulee sellainen pätkä että elämäntilanne ja kaikki pistää vastaan, niin voi tulla vaikka vuoden putki että likimain joka treeni tuntuu tuolta. Salitreeni on kärsivällisyyslaji, jossa ei auta murehtia yhtä eikä kahtakaan huonoa treeniä vaan vääntää sitkeästi vuodesta toiseen.

En viitsinyt tehdä neljää viimeistä suoritusta enää koska en tämä oli vähän pelottava ja nolo tilanne. Tavallaan on aika iso kynnys että lasken turvakaaria pykälän verran alaspäin, koska silloin ne on jo todella matalalla. Silloin kun joskus en pääsekään kyykyssä ylös, niin en tiedä että mitä tekisin koska en usko että pystyn heittämään tankoa taaksepäin.

Sellaista sattuu ja siksi ne turvaraudat ovat olemassa, ei siinä mitään noloa ole. Noin muuten sekin vaatii kokemusta ja itseluottamusta, että ne raudat uskaltaa heittää turvarautoihin, alussa usein kehon ja tangon hallinta ei ole tarpeeksi hyvää että voimien loppuessa kesken pystyisi hallitusti palaamaan monttuun ja siitä sukeltamaan itse eteen ja jättämään tangon taakse raudoille. Kun tekniikka paranee ja failaa muutaman kerran lisää, niin kyllä ne pelot hälvenevät.

Riippuu lähtötasosta ja kaikesta, pääasia että kehitystä tulee. On kuitenkin hyvä muistaa, että sellainen alun putki jossa kehitystä tulee koko ajan on lyhyt ja sen jälkeen kehitys on hyvässä tapauksessa suoran ja sinikäyrän summa, jossa mennään välillä ylös ja välillä alas mutta pitkän päälle enemmän ylös. Välillä kroppa vaatii kevennystä, välillä ei muuten vain jaksa ja silloin pitää ottaa rauhassa askel taaksepäin että sen jälkeen pääsee toivottavasti taas kaksi eteenpäin. Vasta parin kuukauden treenien jälkeen se voi olla vaikeaa, mutta kehitystä pitäisi ennemmin seurata vaikka kuukauden, puolen vuoden ja vuoden tähtäimillä eikä aina verrata vain tätä päivää edelliseen treeniin tai edelliseen viikkoon.

Täytynee kirjoittaa viesti seitsemän vuoden tauon jälkeen, jottai voin jakaa viisaampien neuvoja. 2016 olin itse samassa tilanteessa penkin suhteen (172cm, 72kg), tosin olin tehnyt 2x6 ohjelmalla ja penkki pysähtyi ihan samoihin, 60 kilon, lukemiin. Kyselin foorumilta ja tuolloin sain itselleni toimineen vinkin JTO:lta:

"tetsm: paljo enempi muuntelua sarjapituuksiin ja määräprogressiota kehiin myös. enemmän treenejä, enemmän sarjoja ja pidempiä selkeesti myös. esim... ota rauta, jolla nyt menee suht helposti 3*8 (ehkä 50kg) ja työstä siitä 5*12 seuraavan 3kk aikana. sama systeemi parilla muulla oteleveydellä myös. ennen noita pidempiä työsarjoja voit ottaa vipoina lämppinä pari helppoa ykköstä tai kakkosta, joissa on varaa pari toistoa. 3kk jälkeen sitten piikkailua kehiin ainakin jollain asteella."

Eli tein penkin kerran viikkoon siten, että tein sarjat seuraavasti:

3x8x50kg
3x10x50kg
3x12x50kg

Kevyempi treeni

4x8x50kg
4x10x50kg
4x12x50kg

Kevyempi treeni

5x8x50kg
5x10x50kg
5x12x50kg

Kevyempi treeni

Tein tuolloin yksijakoisella siten, että 1. päivänä penkki, 2. pystäri ja 3. kapea penkki. Kapealla otteella (2x8 - 3x12x40kg tms), joskin selvästi kevyemmillä painoilla.

Vaikka tuo 50 kilon nostaminen tuntui ajoittain vähän tylsältä, otin kuitenkin tuon ohjelman jälkeen 82,5kg penkkiykkösen. Myös silmin havaittavaa eroa oli rinnassa ja ojentajissa, kun tuli vähän lihaakin. JTO:ta lainaten, etsi itsellesi söpö ja täysi jääkaappi.

Sittemmin loukkasin selän kulmasoudussa muutaman viikon jälkeen ja treenit jäi sikseen 6kk kipuilun myötä. Motivaatiokin ehti olemaan hukassa noin 6 vuotta, joskin se löytyi pari kk sitten. Oli melko kurjaa aloittaa uudelleen kun saavutetut voimatasot oli luonnollisesti poissa ja 10 kiloa tullut lisää elopainoa. Toki "voimatasot" nousseet viimeisen 2-3kk aikana aikalailla samoihin mitä oli tuolloin; penkissä noussut 85kg ja dippiäkin tuli tehtyä 15kg lisäpainolla. Nyt vain muistaa pitää sen maltin ja huolehtia myös lihashuollosta, jotta välttyisi loukkaantumisilta. Sitä ei voi korostaa liikaa. Itse olen venytellyt treenipäivän jälkeen illalla aina kaikki treenatut lihakset ja usein myös välipäivänä uudelleen. Kannattaa luonnollisesti myös lämmitellä hyvin.

Tällä hetkellä teen 5x5 ohjelmaa penkissä ja treenipainona oli tällä viikolla 60kg. Jatkan muutaman viikon nostaen aina 2,5kg/viikko 70 kiloon asti. Siten siirryn 2-3 toiston sarjoihin ja helmikuussa kokeilen sitten ykköstä uudelleen.

Mitä tulee voimatasoihin, tuo 50kg pystäri kuulostaa aika hullun kovalta omaan korvaan. Kun nostin penkistä 82,5kg niin oman pystärin sarjapainot pyöri 40 kilon paikkeilla (jossa se on edelleen) tai alla.

Tsemppiä treeneihin, ja kannattaa lukea tuota treeniosion yleiset kysymykset ketjua, siellä on paljon hyviä vinkkejä kokeneilta kavereilta.

Itse olen treenannut salilla enemmän tai vähemmän aktiivisesti kolmisenkymmentä vuotta. On välillä ollut parikin vuotta lähes taukoa ja joskus jaksoja jolloin käyn vain kerran parissa viikossa jotain tekemässä. Silti käytän turvarautoja.
Tunnen hemmoja jotka naureskelee niille ja on olevinaan kovia, mutta ne yleensä jättää sarjat kesken ja näyttää painotkin junnaavan vuodesta toiseen samoina. Itse haen salilta pääasiassa voimaa. Kestävyystreenit teen muualla. Kun vetää 1-6 toistoa niin tykkään että voin sarjojen lopussa yrittää vielä yhtä. Teen siis usein sarjat ihan loppuun ja feilejä tapahtuu usein. Penkissä monesti viimeisen sarjan viimeinen toisto jää rautoihin.

Kyykyssä kannattaa pelkällä tangolla kokeilla sen jättämistä rautoihin. Laskeutuu vain alas ja keinahtaa eteenpäin. Ne raudat kannattaa laittaa niin alas että ei ole lähellä kyykkysi ala-asentoa. Mut tosiaan kannattaa tyhjällä tangolla treenata painojen laskemista rautojen varaan niin kyykyssä kuin penkissä. Kun kävin salilla jossa ei turvarautoja ollut, tein paljon etukyykkyä sen vuoksi että tarvittaessa saa pudotettua painot helposti. Olen yhden kerran vuosikymmeniä sitten pudottanut tangon selälle ja en halua kokea samaa uudelleen.

Oman treenifilosofian mukaan kehittävät sarjat tehdään loppuun saakka. En tiedä miten vois kehittyä jos vain heiluttelee kevyitä rautoja eikä treenin jälkeen tunnu missään.

Itse olen treenannut salilla enemmän tai vähemmän aktiivisesti kolmisenkymmentä vuotta. On välillä ollut parikin vuotta lähes taukoa ja joskus jaksoja jolloin käyn vain kerran parissa viikossa jotain tekemässä. Silti käytän turvarautoja.
Tunnen hemmoja jotka naureskelee niille ja on olevinaan kovia, mutta ne yleensä jättää sarjat kesken ja näyttää painotkin junnaavan vuodesta toiseen samoina. Itse haen salilta pääasiassa voimaa. Kestävyystreenit teen muualla. Kun vetää 1-6 toistoa niin tykkään että voin sarjojen lopussa yrittää vielä yhtä. Teen siis usein sarjat ihan loppuun ja feilejä tapahtuu usein. Penkissä monesti viimeisen sarjan viimeinen toisto jää rautoihin.

Kyykyssä kannattaa pelkällä tangolla kokeilla sen jättämistä rautoihin. Laskeutuu vain alas ja keinahtaa eteenpäin. Ne raudat kannattaa laittaa niin alas että ei ole lähellä kyykkysi ala-asentoa. Mut tosiaan kannattaa tyhjällä tangolla treenata painojen laskemista rautojen varaan niin kyykyssä kuin penkissä. Kun kävin salilla jossa ei turvarautoja ollut, tein paljon etukyykkyä sen vuoksi että tarvittaessa saa pudotettua painot helposti. Olen yhden kerran vuosikymmeniä sitten pudottanut tangon selälle ja en halua kokea samaa uudelleen.

Oman treenifilosofian mukaan kehittävät sarjat tehdään loppuun saakka. En tiedä miten vois kehittyä jos vain heiluttelee kevyitä rautoja eikä treenin jälkeen tunnu missään.
Boldatut kohdat ovat vähän ristiriidassa keskenään.

Suositut

Back
Ylös Bottom