Paritalossa asuminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makez
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Nyt olisi tarkoitus ostaa asunto paritalosta. Kyseessä on uudiskohde, eli uusi paritalo.

Tuo talo on asunto-osakeyhtiö muotoinen. Mites tuollaisessa paritalossa nuo yleiset asiat hoidetaan? Yhteisten laksujen hoitamiset yms. taloyhtiön asiat?
Täytyykö/kannattaako hankkia joku ulkopuolinen noiden tilien ja muiden asioiden hoitamiseen?

Kaikenlaiset vinkit paritalossa asumisen suhteen otetaan vastaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä talossa kauemmin asuneet hoitavat yhteiset laskut, kuten taloyhtiön sähkölaskun, kaukolämpömaksut, vesilaskut yms. ja laittaa kuitit talteen. Taloyhtiöllä on oma tili josta laskut maksetaan ja minne maksamme vastikkeet. Kerran vuoteen ne kärrätään tilintarkastajalle joka tekee tilinpäätöksen.
Joka vuosihan on pidettävä taloyhtiön kokous ja siitä on tehtävä dokumentit. Turhauttavaa puuhaa pistellä turhia asioita paperille..

Tosin naapurikämpän ensimmäinen asukas oli hieman laiska makselemaan laskuja ja löytyipä kuittikansiosta laskuja sähköyhtiöltä, missä uhataan sähkön katkaisemisella jos ei laskua makseta. Eli tuolloin on pitänyt jo aika monta karhua tulla...

Omat puolet pihasta hoidetaan, eikä yhteistä omaisuutta ole muuta kuin kottikärryt ja tikapuut.

Pitääkö nuo taloyhtiön kokouksista tehtävät dokumentit toimittaa johonkin vai tehdäänkö ne vain mappiin, koska joku säädös niin vaatii?

Noin kuukausi sitten oli lehdessä juttua lisääntyneistä naapuririidoista ja eräs haastateltu poliisi totesi, että hänen mielestään paritalot pitäisi lailla kieltää, niin paljon ongelmia niissä syntyy :)

Käytännön asioissa olen antimuksen kannalla, meidänkin pienessä rivariyhtiössä toimitaan juuri noin. Tilinpäätös tosiaan kannattaa teettää tilitoimistossa, ei se paljon maksakaan.

Itse asun paritalossa jossa on tehty hallinnanjakosopimus. Meille tulee kaikki laskut molemmille omat (tontin vuokrat, vedet jne kiinteistöverot). Yhteisesti sitten on sovittu roskalaatikon tyhjennykset ja jos tarviaa aura-autoa ja niin eespäin. Ei oo ollu ongelmia..

Mulla on semmonen käsitys että nykyään enemmän käytetään tuota hallinnanjakosopimusta ?

Mä kyllä suosittelisin kiertään paritalot todella kaukaa.
Itellä on semmoisesta asumisesta omakohtaista kokemusta ja mulle se 8 vuotta oli yhtä helvettiä.
Ehkä jotkut pystyy semmoisessa asustaa mut mun päätäni sellaiseen ei vaan ole tehty.
Makez suosittelen kuiteskin vielä miettimään.

Nyt asuttu muutama vuosi paritalon puolikkaassa ja ei todellakaan valitettavaa. Naapurin perhe erittäin OK. Ollaan tehty kimpassa remontteja (ja dokailtu) jne.
Tosin emme ole seinänaapureita, vaan talojen välissä mm. autokatokset. Eli periaatteessa kaksi erillistä taloa..

Pari kertaa vuodessa "yhtiökokous", eli juodaan kahvit ja mutustetaan pullaa. Tilinpäätöksen hoitaa ulkopuolinen tilintarkastaja. Meillä ei ole yhtiövastiketta, vaan roskat, vedet jne yhteiset kulut maksetaan puoliksi ja sitten muut sovitaan erikseen..

Paritalossa on siis sangen tärkeää, että millaisen naapurin sitä saa toiselle puolelle :)

Mä kyllä suosittelisin kiertään paritalot todella kaukaa.
Itellä on semmoisesta asumisesta omakohtaista kokemusta ja mulle se 8 vuotta oli yhtä helvettiä.
Ehkä jotkut pystyy semmoisessa asustaa mut mun päätäni sellaiseen ei vaan ole tehty.
Makez suosittelen kuiteskin vielä miettimään.

Ikävää että sinun kohdalla on käynyt huonosti mutta meitähän riittää joka junaan. Paljon merkkaa se miten tontti on jaettu, ollaanko seinänaapureita (vai onko autokatos välissä). Meillä on hyvinpitkälti niin että takapihakin on porrastettu ja aidalla jaettu eli ei tarvia katsella naapurin rumaa pärstää ensinkään jos ei halua. Ollaan seinänaapureita mutta porrastuksen ja tuplaseinän takia ei ole ikuna kertaakaan kuulunut inahdustakaan naapurin puolelta.

Nykyaikana kun talot maksaa mitä maksaa niin paritaloasuminen on todellakin varteenotettava vaihtoehto.

Kyllähän v-mäinen naapuri voi sattua kohdalle vaikka omakotitalossakin, eli vain korpiasuminen olisi siltä osin turvallista.

Luulisi, että paritalossakin mahd. riitojen eskaloituminen riippuu siitä, koostuuko koko taloyhtiö vain tuosta yhdestä paritalosta vai kuuluuko yhtiöön muitakin asuntoja. Kahden kesken riidat ja erimielisyydet menevät helpommin henkilökohtaisuuksiin, kun taas hieman suuremmassa yhtiössä asioihin saa muitakin kantoja.

Meillä myös autokatoselle ja varastolla kytketty "paritalo". Ei siis asuinhuoneiden seiniä vastakkain, ja muutenkin väljää, yhdessä tasossa olevaa omakotimaista asumista. Ei yhtiömuotoa, ei siis mitään vastikkeita tai yhteisiä laskuja / tilejä tms. Jätehuolto on yhteinen, koska on järkevämpää pitää pihalla yhtä roskakatosta; kulut jaetaan puoliksi. Tie on meidän yksityinen, joten me muutamat sen varrella asuvat kustannamme aurauksen talveksi - hintaa n. 70e/ talvi. Jos tulee ongelmaa, niin sitten alkaa jokainen hoitaa nekin omanaan. Oma tontti on jaettu hallinnonjakosopimuksella. Talo on uusi mutta sijaitsee ns. vanhalla asuinalueella, joten ei tarvitse navigaattorin kanssa hakea omaansa satojen samanlaisten joukosta.

Naapuriongelma lienee kaikkialla sama ja iänkaikkinen riippumatta asumismuodosta. Meillä ei mitään valittamista.

Pitääkö nuo taloyhtiön kokouksista tehtävät dokumentit toimittaa johonkin vai tehdäänkö ne vain mappiin, koska joku säädös niin vaatii?

Kylläpä nuo taitaa olla asuntoyhtiö-laissa, eli tilinpäätös ja toimintakertomus pitää kerran vuodessa tehdä. Meniköhän siitä omat version verottajalle vai minne... Mutta ainakin tulevaisuutta varten ne pitää olla osakkeen myyntiä varten tallessa.

Kiitoksia vinkeistä tähän asti, lisääkin saa laittaa.

Sama asiahan se tosiaan on naapureiden suhteen asui sitten minkäläisessa asunnossa tahansa, kerrostalo, rivitalo, omakotitalo, paritalo... aina voi saada v-mäisen naapurin jonka kanssa menee sukset ristiin.

Ja ei olla enää tuota miettimässä :) tuo paritalo ollaan ostamassa jos ei mitään todella ihmeellistä tapahdu.

Nostellaampa tätä ketjua, eli työ joilla on kokemusta niin mitä etuja asunto-osakeyhtiö asumisessa on. Maksaako tuossa yhtiövastikkeessa tyhjässä vai tuleeko nuo kulut omakotitaloasumisessa eteen vain eri muodossa? Tuli vastaan bueno paritalo joka ois hyvällä alueella ja säästäis itteään tuolta rakentamiseltakin kun ostais tuon poissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom