pari kysymystä nuorelta aloittelijalta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZeiZei
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
No niin. Nyt kun olen kerran rekisteröitynyt osaksi pakkotoistoa, niin on aika laittaa ensimmäiset kysymykset peliin. Toivon ettei kukaan laittaisi "käytä searchia" kommentteja, koska oon yrittäny jo jonkin verran ja haluun myös mielummin vastaukset henkilökohtaisesti minulle:) Nyt vaan vastauksia tulee!!!

A. Olen nyt treenannut salilla semmoset 7 kk "suht" hyvin, (elikkä huonost on menny luultavasti vaan tää treenin ja unen (ja hiemna ruuan) määrä). Joten ajattelin täs vahees tulla kyselee ohjelma vinkkejä. Oon ite treenannu jotenkin säännöllisesti kolme kertaa kaikki lihakset läpi viikossa (enennen neljä, välillä jopa viisi:( ) ja tulosta on tullu suht hyvin. mut tää ei kuitenkaan siis ole mikään säännöllinen paperilla oleva ohjelma vaan ihan treenaamisella muokkaantunut. Eli etin ohjelmaa jollanen sopis tällasseelle vähän treenanneelle (harjoittais suht tehokkaast kokovastaloo ja lisäis voimaa ja massa). mä olen myös lukenut threadin jossa on on paljon ohjelmia ja muitakin ohjelmiin liittyviä threadieja eli ei mitään sanomista siitä searchista. Nyt vaan ohjelmia tai vinkkejä tulee!!

B. Olen 178/69 ja treenaan TÄLLÄ HETKELLÄ (katso A:) kolme kertaa koko lihaksiston läpi per viikko. Tähän asti oon vaan syöny silleen et oon koittanu saada paljon proteiineja joka päivä (tonnikala, raejuusto jne), oon myös lisänny vitamiinin saantia (mehut, omenat) ja oon alkanu juomaan maitoa. Nyt tarttis vähän apua joka kertois vähän tarkemmin proteiinien ja hiilijydraattien syömisestä (paljonko ja milloin per päivä). myöskin jonkinlainen ohje, et paljonko mun pitäis saada kokooni nähden per päivä noita, et massaa tulis lisää, mutta että ei muuttuis kauheeks pullukaksi

C. kannattaako jo mun ikäsenä alkaa treenata, esim. mavee ja kyykyy?

D. kuinka vanhana/paljon treenanneena kannattaa ottaa Proteiinijuomat, palautusjuomat ja muut sen sellasseet mukaan?

Siin tais olla hetkeksi kaikki, kunnes keksin taas lisää.Sori jos noi mun kysymykset oli vähän huonosti muotoiltuja/kirjoitettuja ne kuitenkaan oo viel mikään kokenut kirjoittaja:) Näist taitaa kyl löytyy aika paljon tietoo searchillakin, mut toivon silti, et tulis paljon vastakuksia.

A. Mä olen myös lukenut threadin jossa on on paljon ohjelmia ja muitakin ohjelmiin liittyviä threadieja eli ei mitään sanomista siitä searchista. Nyt vaan ohjelmia tai vinkkejä tulee!!

No ei sitten kuin sieltä poimimaan mieluinen ohjelma. Perus-splitti variaatioita löytyy useita tuolta ylimmästä postista. Kolme kertaa viikossa kaikki läpi on varmaan ihan ok aloittelijalle etenkin, mutta yleisesti ottaen treenejä voisit koittaa jakaa lihasryhmittäin, jos ei muuten niin ihan vaihtelun vuoksi.

B. Olen 178/69 ja treenaan TÄLLÄ HETKELLÄ (katso A:) kolme kertaa koko lihaksiston läpi per viikko. Tähän asti oon vaan syöny silleen et oon koittanu saada paljon proteiineja joka päivä (tonnikala, raejuusto jne), oon myös lisänny vitamiinin saantia (mehut, omenat) ja oon alkanu juomaan maitoa. Nyt tarttis vähän apua joka kertois vähän tarkemmin proteiinien ja hiilijydraattien syömisestä (paljonko ja milloin per päivä). myöskin jonkinlainen ohje, et paljonko mun pitäis saada kokooni nähden per päivä noita, et massaa tulis lisää, mutta että ei muuttuis kauheeks pullukaksi

www.johnberardi.com käy sieltä lukemassa "Massive Eating" artikkeli. Voit käyttää myös saitin kalorilaskuria, että tiedät paljonko todellisuudessa pitäisi syödä. Sitä painoahan ei kannata kiireellä nostaa tai se on vaan läskiä, kukaan ei tarkoituksella halua bulkkata itselle rasvaa.

Kannattaa, mutta maltti on valttia. Pyydä jotain tarkistamaan, että tekniikka on ok. Itseä ei kannata rikkoa repimällä selkä mutkalla. Nämä isot nostot ovat treeniohjelmien kulmakivet. Näillä se kasvu saadaan aikaan...

D. kuinka vanhana/paljon treenanneena kannattaa ottaa Proteiinijuomat, palautusjuomat ja muut sen sellasseet mukaan?

Nämähän ei ole mitään taikajippoja, jos siitä kotiruuasta ei tunnu tulevan tarpeeksi kaloreita / proteiinia niin sitten täydentää ruokavalioa jollain proteiinijuomalla. Palautusjuoma kannattaa ottaa alusta asti peliin, jos salilla tulee käytyä tosissaan.

Sori jos noi mun kysymykset oli vähän huonosti muotoiltuja/kirjoitettuja ne kuitenkaan oo viel mikään kokenut kirjoittaja:) Näist taitaa kyl löytyy aika paljon tietoo searchillakin, mut toivon silti, et tulis paljon vastakuksia.

Kysymykset ei varmasti olleet turhia, enemmänkin laajoja. Eli nyt omatoimista opiskelua aiheista joista on kirjoitettu kirjoja. Näihin ei tuosta noin vaan forumilla kirjoiteta vastausta. Suosittelen kirjaston kirjoihin perehtymistä. Esim Voimaa! Massaa! on tuoreelle treenaajalle hyvää luettavaa. Hyviä treenejä, ja tervetuloa forumille...

Terve,ohjelma joka ainakin mulla toimii on seuraava:
ma:rinta
ti:selkä
ke:lepo
to:hauis+ojentaja
pe:jalat
la:olkapäät
su:lepo

Protskua kantsii syödä semmonen 2-2,5g per kilo eli sun pitäis saada sellanen 140-160g päivässä,niitä kannattaa ottaa monessa eri otteessa sillä kerralla elimistö pystyy hyödyntämään vain n30-50g ihmisestä riippuen

Kyykkyy ja Maastavetoo ei välttämättä kannata viel ottaa ku oot niin nuori ja sulla on pituuskasvukin vielä kesken,mutta jos välttämättä haluut niitä tehä niin oppettele tekniikat kunnolla ja tee vähän kevyemmillä painoilla,ettet tossa iässä mee vielä paikkoja hajottamaan

Mä olin reenannu noin puol vuotta kun otin lisäravinteet käyttöön ja kyllä ainakin mun kohalla ne on auttanut paljon.

n. 140 grammaa proteiinia voi ajatella syötäväksi päivän aikana näin:

1 raejuustopurkki, melkein 30 gramma proteiinia. Eli päivässä pitäis hotkia 5 purkkia tätä herrojen herkkua jotta kasvu olisi taattu. No helppoahan se on:

Aamiainen, puuroa ja maitolasi, pari kananmunaa ( = 1. purkki)

Lounas koulussa ( = 2. purkki)

Välipala, raejuustoa ( = 3. purkki)

Iltaruoka, nakit ja muusi ( = 4. purkki)

Iltapala, tonnikalasalaattia ( = 5. purkki)

Ja noita em. ruokia tulee sitten syödä paljon :cool: Näin helppoa on massanhankina!

Originally posted by ZeiZei
No niin. Nyt kun olen kerran rekisteröitynyt osaksi pakkotoistoa, niin on aika laittaa ensimmäiset kysymykset peliin. Toivon ettei kukaan laittaisi "käytä searchia" kommentteja, koska oon yrittäny jo jonkin verran ja haluun myös mielummin vastaukset henkilökohtaisesti minulle

Olin juuri kirjoittamassa sinulle todella pitkää vastausta, jossa olin hakenut searchilla jokaiseen kysymykseen 2-4 linkkiä palstan vanhoihin kysymyksiin + perustellut vielä itsekin asioita ja sitten saa-ta-nan koneeni teki tiltin ja koko vastaus meni sen sileän tien. Mutta PLEASE, älä sano, ettei searchista oo mitän hyötyä!

Nyt kyllä ärsyttää.

jos mixu jaksat nii olis toooossiiiiii kiva, jos jaksaisit vastata noihin mun kysymyksiin, vaik sun kone tilttas. Ku ei tähän asti porukka oo näköjään jaksanu tällast nyyppää kauheest auttaa:(

edit: ja oon muuten käyttäny searchii ja saanutkin siitä hieman sillä apua, mutta en kovinkaan hyvin juuri itselleni.

A. Olen nyt treenannut salilla semmoset 7 kk "suht" hyvin, (elikkä huonost on menny luultavasti vaan tää treenin ja unen (ja hiemna ruuan) määrä). Joten ajattelin täs vahees tulla kyselee ohjelma vinkkejä. Oon ite treenannu jotenkin säännöllisesti kolme kertaa kaikki lihakset läpi viikossa (enennen neljä, välillä jopa viisi:( ) ja tulosta on tullu suht hyvin. mut tää ei kuitenkaan siis ole mikään säännöllinen paperilla oleva ohjelma vaan ihan treenaamisella muokkaantunut. Eli etin ohjelmaa jollanen sopis tällasseelle vähän treenanneelle (harjoittais suht tehokkaast kokovastaloo ja lisäis voimaa ja massa). mä olen myös lukenut threadin jossa on on paljon ohjelmia ja muitakin ohjelmiin liittyviä threadieja eli ei mitään sanomista siitä searchista. Nyt vaan ohjelmia tai vinkkejä tulee!!
Mun mielestä voisit jo alkaa tekemään useampaan osaan jaetulla ohjelmalla. Elikkä silloin kysymykseen tulisivat 3-jakoinen tai 4-jakoinen ohjelma viikon kierrolla. 3-jakoinen ohjelman voisi jaotella vaikkapa sen normaalin kaavan mukaan:
1.päiva: Selkä+hauis (ma)
2.päivä: lepo (ti)
3.päivä: rinta+olkapää+ojentaja
4.päivä: lepo
5.päivä: jalat
6. päivä: lepo
7.päivä: lepo
4-jakoinen voisi mennä vaikkapa näin:
1. päivä: Selkä
2. päivä: rinta+olkapää
3. päivä: lepo
4.päivä: Jalat
5.päivä: Olkapää+ojentaja
6.päivä: lepo
7.päivä lepo
Ja vatsat laitat sen päivän jälkeen kun itsellesi on hyvä. Noista tuo 3-jakoinen voisi olla parempi. Liikkeet valitset sen mukaan kun hyvälle tuntuu, kuten palstalla aiemminkin on mainittu, toisen tekemä ohjelma harvoin on hyvä just sulle, vaan se pitää itse "rakennella". Ja nyt sit katot vaikka sen treeniohjelma threadin ja luet kaikki 3-jakoiset ja 4-jakoiset ohjelmat, otat mallia ja sovellat. Toki sulle kävisi 2-jakoinenkin ohjelma, mut mun kokemukset siitä eivät ole hyviä, eli joku muu saa jatkaa niistä jos sille tuntuu.

Itse olen pyrkinyt pitämään proteiinin ja hiilihydraatin suhteessa 1:2. Elikkä jos tulee 150g proteiinia, niin suunnilleen 300g hiilaria päivään. Proteiinia tulisi saada 2-2,5g/painokilo päivässä, riippuen tietty kuinkan kovaa treenaa, siitä sit voi hiilareiden määrän laskeskella. Ruokaa tulisi saada tasaisin väliajoin, elikkä n. 2-3 tunnin välein jotain suuhun. Tuo ei tarkoita, että tarviis lämmintäruokaa saada kahden tunnin välein, vaan jotain välipalaa ruokien väliin, mielellään tietty muutakin kuin pullaa ja kahvia. :) Kaloreita saa tulla aika runsaasti, koska toi sun paino on aikalailla alhainen entuudestaankin. Ei kannata pelätä sitä syömistä, koska on kylmä tosiasia, ettei kasva isoksi jos ei syö kunnolla.

Sä voit tehdä maastanostoa ja kyykkyäkin, mutta tee nuo liikkeet vielä kevyesti! Olet kuitenkin nuori, eikä kannata ottaa sitä riskiä, että pituuskasvu hidastuisi noiden liikkeiden vuoksi. Lisäksi tukilihakset ja nivelet eivät välttämättä "ole valmiita" vetoon ja kyykkyyn raskailla painoilla. Eli pikkuhiljaa voit tekniikoita opetella kevyesti, mutta kovempiin treeneihin sitten iän karttuessa.

Palautusjuoma kannattaa ottaa vaikka heti käyttöön. Mitään aloitus ikärajaa noihin ei ole, koska proteiinia sä syöt samalla lailla ruuastakin! Mut pääasia ois, että saat suurimmanosan proteiinista normaalista ruuasta, sitten jos tuntuu ettei voi syödä tarpeeksi, voit ottaa välipalaksi proteiinidrinkkiä. Jos itse sekoittelet palautusjuoman, niin siihen voisi tulla vaikkapa 1:1,5 proteiini:hiilihydraatti. Elikkä jos laitat 1dl:n proteiinia, niin laitat 1,5dl maltoa. Toki valmiita palutusjuomiakin on ja niistä ehken parhaat reco2 ja viking power. Molempia löytyy tuolta lisäravinnepalvelun bannerin takaa. Viking power sisältää siis kreatiiniakin, mutta se ei mielestäni ole välttämätön vielä. Ihan hyvää saat aikaan ilman sitäkin, mutta kyllä sen voi ottaa käyttöön vaik heti. Mielummin treenien koventuessa, iän kartuttua hieman.

Toivottavasti tässä nyt tuli edes jotain mistä on apua. Koitas kasailla aikanaan jokin ohjelma ja laitat sitä sit näytille tänne, niin saadaan katsottua sekin läpi. Kannattaa myös muistaa, että maltti on tässäkin valttia, kehitystä ei tule hetkessä. Eli ei kannata nyt heti alkuun alkaa repimään, vaan silleen sopivan kovia treenejä, puhtaalla tekniikalla jne..

Re: Re: pari kysymystä nuorelta aloittelijalta...

Originally posted by jpm
4-jakoinen voisi mennä vaikkapa näin:
1. päivä: Selkä
2. päivä: rinta+olkapää
3. päivä: lepo
4.päivä: Jalat
5.päivä: Olkapää+ojentaja
6.päivä: lepo
7.päivä lepo
Pitäisköhän toi 5. päivä olla kumminkin hauis + ojentaja vai miksi olkapäät 2 kertaa viikossa ja ei haukkareita? :)

Kiitti jpm:lle hyvistä ohjeista. jäi vaan vähän mietityttää, et paljonko liikkeitä pitäisi oottaa per lihasryhmä ja paljonko sarjoja per liike?? sopisiko toisto määräksi joku 8-12 per sarja?? Mun mielestä toi nelijakoinen kuuloostaa aika hyvältä ja taidan alkaa kokeilee sitä ens viikolla. Ajattelin myös, et vois ostaa sitä viking poweria, jos vaa sais jostai rahaa, ku en vielä haluis kauheest kuluttaaa itte noihin aineisiin:) paljonko muuten olis annos määrä VP:tä mulle ja riittääkö pelkkä viking power palautusjuomaksi, vai pitäiskö siihen lisätä jotain???:confused:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Elikkä 2-3 sarjaa riittää mainiosti liikettä kohti, kun taas liikkeiden määrä vaihtelee. Liikkeitä oon tehnyt 2-5 lihasyhmää kohden, elikkä selälle ja jaloille tulee enemmän liikkeitä kuin rinnalle, olkapäille, hauiksille ja ojentajille. 8-12 toistoa on alkuun hyvä, silleen kehosi tottuu treenaukseen.
Viking power toimii itessään palautusjuomana, annostuksen näkee pussin kyljestä. Kuten sanoinkin jo, kun saat ohjelman valmiiksi, niin kannattaa laittaa se kaikkine liikkeineen ja muineen esille..et sä ainakaan häviä siinä mitään!

Nuori kaveri ja pituuskasvu pahasti kesken. Itse en olisi niin varma, että vaikka kuinka kevyesti nyt aloittelisi MaVea ja kyykkyä niin etteikö painot parissa vuodessa nousisi jo helposti niin isoiksi, että ne vaikuttaisivat pituuskasvuun. Itse jättäisin nämä kaksi liikettä pariksi vuodeksi ja ottaisin ne mukaan vasta myöhemmin. Ei tuossa iässä ole vielä mikään kiire ja jos säännöllisesti aloittaa treenauksen, niin pitkälle siinä ilman MaVea ja kyykkyä pääsee ennen kuin on edes 20 vuotias. Kaveristahan kasvaa jättiläinen siihen mennessä.

Mitä sitten tulee lisäravinteisiin (ml. palautusjuoma), niin mikäs niiden käyttöä on nuorena rajoittamassa paitsi raha. Eivät ne mitään ilmaisia ole ja niihin helposti menee enemmän rahaa kuin muihin harrastuksiin, joita tuon ikäisillä on. Sponsoria vain etsimään sieltä kotipuolesta...

Ja nykyisellä "keho läpi kolmesti viikossa" -ohjelmallasi olet jo päässyt hyvään alkuun. Näin sen aluksi voikin tehdä, eikä tosiaan kannata yrittää mitään ihmeellistä (tuloksia tulee muutenkin, kuten olet huomannut). Kuten olit tuota 4-jakoista jo suunnittelemassa, niin pelkkä vaihtelu tuo varmasti taas sinua pykälän eteenpäin. Ei se ainakaan huono ratkaisu ole, eikä yhtään liian aikaisin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom