Pari kysymystä ketodieetistä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Oon lukenu juttuja että jopa 65-kiloisella on tippunut painoa ensimmäisen ketodieettiviikon 5 kiloa. Itse olen kiristellyt hiilareiden ollessa 150-180g / vrk, ja oma paino on tipahtanut n.3 kiloa hiilaripäivästä, ensimmäisen viikon aikana. Olo kuitenkin tuntuu todella nesteiseltä, ja jos vaikka painoa sais sellaset 5-7kg pois niin lopputulos vois olla hieman silmää miellyttävämpi, painoa mulla on sellanen 95-97kg. Sellaista tilannetta hahmottelin mielessäni että tiputtaisin hiilarit max 30-40 grammaan / vrk.

1. Käsittääkseni runsas painonpudotus lihasglykogeenien tyhjentymisen ansiosta ei kuitenkaan korreloi voimatasojen laskuun. Ensimmäisen viikon aikana voimatasot eivät laske. Vasta toisella ketoosiviikolla voimatasot laskee. True or not?

2. Kärsiikö aerobinen suorituskyky nesteiden poistumisen takia (pidemmät lenkit, tai vaikkapa HIIT)?

3. Voiko nesteiden poistumista nopeuttaa muillakin tavoilla kuin jättämällä hiilarit pois, tai vetämällä ananaksia ja kofeiinia? :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tohon kysymykseen 1. voin vastata omasta kokemuksesta sen verran,että itellä voimatasoja pystyy nostamaan ketolla.siksi se on itellä laihdutuskeino numero uno. myös lihaa palaa vähän koska proteinit ovat korkealla. ainoastaan pitkissä sarjoissa 10-15 tuntuu että puristus loppuu kuin seinään. 2x pudottanut 15kg ketolla, niin joitakin havaintoja on jäänyt käteen. normaalidieetillä voimatasot laskivat tasaisesti. ketolla olotila on vaan jotenkin niin leppoisa!

muut jeesatkoon noissa muissa kysymyksissä!
tsemiä kokeiluun!

Rock^ sanoi:
Itse olen kiristellyt hiilareiden ollessa 150-180g / vrk
Noilla hiilarimäärillä ei olla lähelläkään ketoosia (ellet sitten tahkoa aerobista useita tunteja päivässä).

Kliinisesti määriteltynä mikä tahansa dieetti, jossa syödään alle 100 g imeytyvää hiilihydraattia päivässä, on ketogeeninen. Käytännössä hiilarien täytyy tosin olla alle 50 grammassa / päivä, jotta keto toimisi tehokkaasti.

Hulkki sanoi:
Noilla hiilarimäärillä ei olla lähelläkään ketoosia (ellet sitten tahkoa aerobista useita tunteja päivässä).

Missä niin olen väittänyt että olisin ketoosissa em. hiilarimäärällä? Kyllähän minä sen tiedän, että kyse on low-carb-dieetin hiilarimäärästä, ei suinkaan ketogeenisen dieetin.

Viikon pituisissa sykleissä ketogeeninen dieetti ei välttämättä ole tehokkaampi verrattuna siihen tilaan jossa oikein ajoitetut hiilarit ovat 100-200g / vrk. Keholla kuitenkin menee vähintään 24h edellisestä hiilihydraattiannoksen nauttimisesta edes jonkin asteiseen ketoositilan pääsemiseen, ja tällöinkin ollaan vielä hyvinkin tehottomassa ketoosissa. Jos syklit olisivat esimerkiksi yli 14 päivää olisi ketoositilan hyöty kiistaton.

Laffer sanoi:
No kuka nyt vain viikon mittaisia dieettejä harrastaa, varsinkaan ketona?

minäminäminä \o/. Tai kyllä se dietti kestää kauemmin, mutta kerta viikkoon hiilaritankkaus. CKD (cyclic ketogenic diet) on systeemin nimi.

edit. Taisit saada jujusta kiinni ;)

Rock^ sanoi:
Keholla kuitenkin menee vähintään 24h edellisestä hiilihydraattiannoksen nauttimisesta edes jonkin asteiseen ketoositilan pääsemiseen, ja tällöinkin ollaan vielä hyvinkin tehottomassa ketoosissa

kyllä tuo taitaa aika paljon riippua siitä syödystä hiilarimäärästä ja hiilarien kulutuksesta

Jakob sanoi:
edit. Taisit saada jujusta kiinni ;)

Joo pari sekuntia sen jälkeen kun olin kirjoittanut ymmärsin mitä tuossa oli kirjoitettu. Ei pitäisi näin yöllä alkaa kommentoimaan kun on tuo lukutaito sekaisin :)

1. Käsittääkseni runsas painonpudotus lihasglykogeenien tyhjentymisen ansiosta ei kuitenkaan korreloi voimatasojen laskuun. Ensimmäisen viikon aikana voimatasot eivät laske. Vasta toisella ketoosiviikolla voimatasot laskee. True or not?

Ei tuntunut itsellä laskevan, paino tippu n. 10 kg ja suhteelliset voimat nousi ja pystyn nyt painon jo hiukan noustuakin tekeen ihan erilailla omalla painolla.

2. Kärsiikö aerobinen suorituskyky nesteiden poistumisen takia (pidemmät lenkit, tai vaikkapa HIIT)?

Se olotila siellä aerobisella on siis jotain sinnepäin kuin maratoonari "katkeaa", eli hiilarit on lopussa. Joku korjailkoon jos olen väärässä, mutta sanoisin että kyllä se aerobiseen suorituskykyyn vaikuttanee, mutta toisaalta nostaa sitten sen aerobisen suorituksen vaikutusta rasvanpoltossa, kun eka energia joka alkaa palaa on rasvaa.

3. Voiko nesteiden poistumista nopeuttaa muillakin tavoilla kuin jättämällä hiilarit pois, tai vetämällä ananaksia ja kofeiinia?

Voi, mutta ei välttämättä kannata. Jos menet ostelemaan diureetteja niin katsele ensin kuvia kehonrakentajista kun ne on joutunut nestehukan takia sairaalahoitoon kisoista. Nesteenpoisto on tilapäinen ratkaisu laihduttajalle, ja voidaan ehkä nähdä itsensä pettämisenä pikemmin. Uskoisin, että jos saa rasvan pois niin nesteetkään ei näkyis niin hyvin.

Crusader sanoi:
Se olotila siellä aerobisella on siis jotain sinnepäin kuin maratoonari "katkeaa", eli hiilarit on lopussa. Joku korjailkoon jos olen väärässä, mutta sanoisin että kyllä se aerobiseen suorituskykyyn vaikuttanee, mutta toisaalta nostaa sitten sen aerobisen suorituksen vaikutusta rasvanpoltossa, kun eka energia joka alkaa palaa on rasvaa.

Auttaiskohan se, jos vetäis 30-60g maltoa/dextrosea 10-30min ennen lenkkiä, jotta elimistö saisi nopeasti helppokäyttöistä energiaa? Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna se auttaisi, jos vauhti hyytyy sen takia että kropassa ei oo energiaa. Mikäli syy olis se, että paine lihaksessa on kadonnut, ei siihen välttämättä noin pieni hiilarimäärä auttais...

Voi, mutta ei välttämättä kannata. Jos menet ostelemaan diureetteja niin katsele ensin kuvia kehonrakentajista kun ne on joutunut nestehukan takia sairaalahoitoon kisoista. Nesteenpoisto on tilapäinen ratkaisu laihduttajalle, ja voidaan ehkä nähdä itsensä pettämisenä pikemmin. Uskoisin, että jos saa rasvan pois niin nesteetkään ei näkyis niin hyvin.

No, en kuitenkaan niin rajusti itseäni kuivaksi haluaisi, että sairaalasta heräisin. Luulenpa että nuo kehonrakentajat on poistaneet 10+kg nestettä.. itselle riittää se 5-7kg. Mistä noita diureetteja sais, apteekeista? Ja mikä tuote olis hyvä..?

Rock^ sanoi:
No, en kuitenkaan niin rajusti itseäni kuivaksi haluaisi, että sairaalasta heräisin. Luulenpa että nuo kehonrakentajat on poistaneet 10+kg nestettä.. itselle riittää se 5-7kg. Mistä noita diureetteja sais, apteekeista? Ja mikä tuote olis hyvä..?

Muistelen lukeneeni jostain, että jo 12% nestevajaus voi olla kuolettava. Jos sinusta on nestettä noin 70%, laske siitä, kuinka paljon nestettä kannattaa menettää. :jahas:

Eli: Unohda nuo diureetit ja kehon kuivatus, jos et ole juuri astelemassa lavalle. Jo pienikin nestevaje hidastaa aineenvaihduntaa jolloin se rasvakaan ei pala kunnolla.

Omskakas sanoi:
Muistelen lukeneeni jostain, että jo 12% nestevajaus voi olla kuolettava. Jos sinusta on nestettä noin 70%, laske siitä, kuinka paljon nestettä kannattaa menettää. :jahas:

Eikai nyt sentään... Selailin vähän palstaa ja täältä löytyikin ihan kivasti tietoa. Raven kertoi pudottaneensa 12 kiloa 5:ssä päivässä. Joten eiköhän tuo 5-7 kilon tyhjennys ole ihan terveen rajoissa. Löytyi myös mukavasti ohjeitakin nesteiden tyhjennykseen. Jos yhteen kyssään vielä sais vastauksen niin olis iso kippis paikallaan:

Tomin nesteentyhjennysohjeita noudattaen (karsitaan hiilareita, vedetään nesteaineenvaihduntaa ylikierroksilla, lopussa sitten tankkausta pienellä vesimäärällä)... Niin nouseeko paino ollenkaan siinä vaiheessa, kun tankataan hiilareita kaliumin voimin, jotta hiilarit menisivät suoraan lihakseen, eikä muualle? Ja tämä tankkaus tehtiin siis ilman vettä. Siis nouseeko se paino tuosta paljoa, jos se veden avulla se nousisis 5kg. Ja oletetaan vaikka että tämä tankkaus on aika hillitty, hiilarit vaikka 200-300g.

Sori kun kyselen jonkun mielestä tyhmiä... mutta tää tieto on tarpeellinen meikäläisen tilanteessa...

Rock^ sanoi:
Eikai nyt sentään... Selailin vähän palstaa ja täältä löytyikin ihan kivasti tietoa. Raven kertoi pudottaneensa 12 kiloa 5:ssä päivässä. Joten eiköhän tuo 5-7 kilon tyhjennys ole ihan terveen rajoissa. Löytyi myös mukavasti ohjeitakin nesteiden tyhjennykseen. Jos yhteen kyssään vielä sais vastauksen niin olis iso kippis paikallaan:

Tomin nesteentyhjennysohjeita noudattaen (karsitaan hiilareita, vedetään nesteaineenvaihduntaa ylikierroksilla, lopussa sitten tankkausta pienellä vesimäärällä)... Niin nouseeko paino ollenkaan siinä vaiheessa, kun tankataan hiilareita kaliumin voimin, jotta hiilarit menisivät suoraan lihakseen, eikä muualle? Ja tämä tankkaus tehtiin siis ilman vettä. Siis nouseeko se paino tuosta paljoa, jos se veden avulla se nousisis 5kg. Ja oletetaan vaikka että tämä tankkaus on aika hillitty, hiilarit vaikka 200-300g.

Sori kun kyselen jonkun mielestä tyhmiä... mutta tää tieto on tarpeellinen meikäläisen tilanteessa...

Ooookei... Aloitetaan perusasiosta:
Jokainen gramma lihasglykogeeniä (lihassolun hiilihydraattivastasto) sitoo mukaansa 2,7 grammaa vettä. Lihaskiloa kohti glykogeenia on mahdollista saada 40-50 grammaa, mikä veden kanssa lisää lihaksen massaa n. 15-18%. Jos tyhjennät hiilihydrattivarastosi matalahiilarisella dietillä, myös vesi lähtee samalla. Tämän veden poistuminen ei varsinaisesti aihauta elimistön kuivumista, koska vettä sitovat molekyylit poistuvat myös. Tämä ei siis johda epäterveelliseen tilaan.

Sen sijaan hiilihydraattivaroja tankatessa tulisi juoda vettä riittävästi, jotta lihakset voivat palauttaa nestepaineensa. Veden juomatta jättäminen tässä vaiheessa on äärettömän typerää. Jos lihasglykogeeniä on vähän, syöty hiilari menee lähes täydellisesti lihaksiin.

Miksihän tämä tieto on niin tarpeellinen?

Omskakas sanoi:
.
Sen sijaan hiilihydraattivaroja tankatessa tulisi juoda vettä riittävästi, jotta lihakset voivat palauttaa nestepaineensa. Veden juomatta jättäminen tässä vaiheessa on äärettömän typerää. Jos lihasglykogeeniä on vähän, syöty hiilari menee lähes täydellisesti lihaksiin.

Joo. Ei sitä vettä ihan nolliin jätettykään. Tosin Raven kertoi eräässä threadissä että viimeisenä tankkauspäivänä ei juotu vettä, ja näin paino oli punnituksessa 6-8kiloa alhaisempi kuin normaalisti, ja voimatasot eivät laskeneet.

Mietiskelin tässä vaan nimenomaan tuota kilpailutilanteeseen valmistautumistaesimerkiksi voimannosto- tai itsepuolustuskisoihin. Jos tarkoituksena on kuitenkin saada kropan paino mahdollisimman vähäiseksi voimatasojen pysyessä samana, siten että energiaa kropassa kuitenkin on mutta ei grammaakaan turhaa nestettä.

Jos tankkauspäivänä joisi vaikka litran vettä, ja nauttisi 300g hiilareita, niin lihasglykogeeneihin tarttuisi 810 grammaa nestettä, plus hiilareiden paino 300g, ja 190g vettä sitten paikkaan x. Tällöinhän paino nousisi vain noin kilon?

Vai mitä mieltä itse olet Omskakas, miten tällaiseen tarkoitukseen pitäisi tankkaus suorittaa? Ainakin kun selailin palstaa niin lukuisissa threadeissä on painotettu sitä että tyhjennyksen aikana nautitaan paljon vettä, kun taas tankkauksessa vähän. Näin ollen kroppaan saadaan hiilareita, mutta ei nestepöhöä... kysymys siitä onko sitä voimaa sitten kropassa jos lihaksen glykogeenit ei ihan täydessä "pumpissa" ole, on sitten toinen... ilmeisesti voimaa löytyy koska nämä voimahemmot ovat tätä systeemiä tehneet?

Rock^ sanoi:

Mun mielestäni sun pitäis unohtaa toi kuivattaminen, ja varsinkin diureetit. Yleensäkin oon Omskakasin kans samaa mieltä, että jos et oo lavalle menossa niin se homma ei oo mielekästä.

Mieti asiaa näin: Oot mielestäs kohtuullisessa kunnossa, mutta haluat rasvaa pois. Otat diureetteja ja näytät kuivemmalta, mutta voi -nesteet palaavat muutamassa päivässä ellet välttele sitä normaalia juomista ja oo vitullisessa janossa. Kehonrakentajat käyttää niitä diureetteja ihan siihen viimeseen hiomiseen, ja jotkut tosiaan joutuu tiputukseen kun ovat nestevajauksensa takia niin paskana kisoissa. Jos eivät joudukaan tiputukseen, niin alkavat yleensä juomaan heti kisojen kisojen jälkeen. Ei varmaan kukaan kehonrakentaja yritä pitää itseään kuivana pidempää aikaa, koska se ei siis ole tervettä (sanottakoon, että pidän kehonrakennusta melkoisen hölmönä lajina, kenties ylevät ihanteet valuvat siihen että tyypit lähes rampauttavat liikuntavalmiutensa kuka mitenkin). Diureettien käytöstä ei ole pitkäaikaista hyötyä, mutta pitkäaikaista haittaa on.

Crusader sanoi:
Mun mielestäni sun pitäis unohtaa toi kuivattaminen, ja varsinkin diureetit. Yleensäkin oon Omskakasin kans samaa mieltä, että jos et oo lavalle menossa niin se homma ei oo mielekästä.[/U]

Ihan thermogeenien voimalla tässä vaan mennään, ja vihreän teen. Tämä tuskin on niin rajua puuhaa kuin kehonrakentajilla, ihan kokeilumielessä testaan vain. Vähän sama asia kuin testaisin kaksi viikkoa ketodieettiä, että miten kroppa reagoi yms.

Mua nyt kiinnostaa vaan se, että miten pudottaa ylimääräistä nestettä kropan energiatasojen pysyessä kohtuu hyvässä kuosissa. Kehonrakentajille riittää se, että kroppa näyttää hyvältä, ja tällöin voitaisiinkin ryhtyä paljon dramaattisempiin toimenpiteisiin.

Suositut

Back
Ylös Bottom