- Liittynyt
- 25.7.2005
- Viestejä
- 923
Fallout ja fallout 2. Kolmatta odotellessa..
^^ Kyllä!!! Päällikköpeli(t)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Fallout ja fallout 2. Kolmatta odotellessa..
Vihdoinkin sain aikaiseksi aloitettua Witcherin, ja onneksi odotin että sai kunnon koneen alle. Aivan tajuttoman hyvä peli, vaikea vielä tässä vaiheessa varmasti sanoa, mutta aineksia on yhdeksi parhaimmista peleistä mitä on ikinä tullut pelattua. Jos pitää roolipeleistä eikä vielä tätä löydy, ostakaa ihmeessä - Enhanced Editioninkin luulisi jo saavan kohtuuhintaan.
20€ www.thehut.com:ssaVihdoinkin sain aikaiseksi aloitettua Witcherin, ja onneksi odotin että sai kunnon koneen alle. Aivan tajuttoman hyvä peli, vaikea vielä tässä vaiheessa varmasti sanoa, mutta aineksia on yhdeksi parhaimmista peleistä mitä on ikinä tullut pelattua. Jos pitää roolipeleistä eikä vielä tätä löydy, ostakaa ihmeessä - Enhanced Editioninkin luulisi jo saavan kohtuuhintaan.
Mass Effect oli aika tyhjänpäiväinen loppujen lopuksi; tuntitolkulla täysin tarpeetonta dialogia ja C-luokan räiskintää.
Muutama viikko sitten ilmestyi Puolalaisen CD Projekt studion pitkään kehittämä The Witcher, joka pohjautuu Puolalaiseen fantasiakirjallisuuteen.
Päähenkilö on Geralt of Rivia, ammattimainen hirviönmetsästäjä, eli Witcher.
Pelissä on erittäin mielenkiintoinen juoni, jonka kulkuun voi omilla päätöksillään vaikuttaa useassakin kohdassa, eli pelissä on myös vaihtoehtoisia loppuja.
Peli on audiovisuaalisesti todella komea, eli maisemat ovat parhaimmasta päästä mitä peleissä on nähty ja äänimaailma tukee kokemusta hienosti. Pienenä miinuksena se, että peli vaatii ehdottomasti nykyaikaisen PC:n ja muistia olisi hyvä olla vähintään 2gb.
Peli pyörii Biowaren Aurora Enginellä, sitä ei tosin ikinä uskoisi, kun peliä katsoo ja suhteuttaa näkemänsä siihen, että Aurora on jo useamman vuoden vanha engine. Tosin tässä on Auroran 2007 versio.
Pelissä on about 250 eri taitoa, joita pelin edetessä pystyy oppimaan, kaikkia ei pelin aikana ehdi opettelemaan, eli käytännössä opetellaan ne, jotka omaan pelityyliin sillä pelikerralla parhaiten istuvat.
Aseistuksena on pääsääntöisesti käytössä kaksi miekkaa, teräsmiekka ja hopeamiekka. Teräsmiekka on tarkoitettu ihmisten ja muiden "luonnollisten" olioiden tappamiseen, hopeamiekka sitten monstereille. Miekkoja pystyy myös "tuunaamaan" esim. riimukivillä.
Käytössä on myös kevyitä loitsuja, joita kutsutaan Witcher Signeiksi. Niitä oppii pelin myötä ja voi sitten kehittää hahmon levelin parantuessa (samalla kehitetään toki myös muita ominaisuuksia).
Taistelusysteemi on hieman tavallisesta poikkeava, eli miekkojen kanssa on käytössä kolme eri taistelutyyliä. Nopea (ketteriä vihollisia varten), voimakas (vahvoja ja hitaita vihollisia varten) ja ryhmä (vihollisjoukkoja varten). Itse taistelu toimii niin, että yksinkertaisesti klikataan vihollista, Geralt aloittaa hyökkäyskombon, oikea-aikainen toinen klikkaus ja hyökkäys jatkuu toisella kombolla. Eri hyökkäyskombot riippuvat siitä, että paljonko on opeteltu käytössä olevalle aseelle ja hyökkäysmuodolle.
Itse pelailin pelin ekalla kertaa läpi noin viikossa, tuntimäärää en tarkkaan osaa arvioida, mutta pelattavaa oli ihan kiitettävästi + peli tarjoaa ihan hyvän uudelleenpeluuarvon.
tässä vielä virallinen kotisivu:
http://www.thewitcher.com/
Niin ja peli on K-18, koska siinä on mukana mm. hyvinkin yksityiskohtaista väkivaltaa, vahvoja seksuaalisia teemoja ja huumausaineita + alkoholin käyttöä.
Ekalla kerralla upposi itselle täysillä, kun kaikki oli vielä uutta jne. Kesällä pelasin, ja yritin nyt jouluna aloitella uudestaan mutta jäi nyt ainakin toistaiseksi - onhan siinä pieniä eroja Renegadella pelatessa Paragon-hahmoon verrattuna, mutta aika vähäisiksi nekin loppujen lopuksi jäävät.
Tuokin on Witcherissä esimerkillisesti toteutettu, on melkein pakko pelata uusiksi läpi sillä tehtävien aikana joutuu tekemään valintoja jotka myöhemmin vaikuttavat todella paljon pelin etenemiseen.
Witcherkin saa osansa:
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/22-The-Witcher
Häh, kukaan ei tainnu vielä mainita Arcanumia? Ihan mahtava Fallout-tyylinen RPG teollistuneessa maailmassa. Ihan täysin erilainen maailma kun normi-rpg:issä, kun teknologia ja taikuus tappelee keskenään. :P
En kyllä oikein tajua miten joku ei voi pitää Mass Effectistä. Iski ekalla kerralla niin helvetin lujaa että oli pakko pelata uusiksi läpi hyviksellä. Sen jälkeen vielä kunnon renegadella. Taistelu on IMO parasta mitä on ikinä 3rd personissa nähty, maailma on jäätävän kiinnostava ja detailien määrä on ihan huikee, ja dialogi on mageeta. No eihän kaikki tietenkään voi tykätä mutta mun pienet aivot ei pysty ymmärtämään miten tota ei vois rakastaa. Paras peli BG2:n jälkeen, ikinä.
Witcheriä pitäs kyllä kokeilla itsekin, vaikuttaa ihan mielenkiintoselta.
Itseäni Mass Effectissä viehätti juurikin helkkarin hyvä taistelusysteemi, mielenkiintoinen dialogi ja tekoälystäkin oli välillä oikeasti vastusta.Arcanum oli ihan jees, pikkasen buginen tosin.
Mass Effectissä vitutti mm. täysin päämäärätön jargonidialogi, kökkö taistelusysteemi, idiootti tekoäly, toistensa kaltaiset planeetat noin alkuun.
Witcherissä ei vituttanut juuri mikään, hieno peli enkä ole ehtinyt edes Enhancedia testaamaan.
Zero Punctuationin fiilikset Mass Effectistä, oikeassa kuten aina:
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/18-Mass-Effect
No onhan tuokin näkökulma tavallaan ihan oikea. Jotkut ihmiset vain ovat allergisia roolipeleille yleensäkin, toiset eivät tykkää suuresta määrästä dialogia. Eräät eivät vain ymmärrä hyvän päälle. :lol2:
Minulle Mass Effect toi mieleen KOTOR:in, joka on sijoitettu "realistisempaan" maailmaan. Tai pitäisi ehkä sanoa KOTOR 2, ainakin mitä viimeistelemättömyyteen tulee; Hiomaton timantti, viittä vaille mestariteos, maamerkki RPG:jen historiassa samaan tapaan kuin Planescape: Torment ja KOTOR.
Mass Effect muistuttaa monella tapaa myös jotain laadukasta avaruusooppera-elokuvaa. Kerronta on sujuvaa, hahmot kiinnostavia ja sympaattisia. Pelimaailma on uskottava ja visuaalisesti häikäisevä, ainakin siltä osilta kuin vieraillut paikat liittyvät pääjuoneen. Peräplaneettojen koluaminen mineraalien sun muiden löytämisen touhussa on puuduttavaa, kentät itseään toistavia ja "dungeonit" ovat toistensa klooneja. Kenttäsuunnittelijat pitivät ilmeisesti vapaapäivän silloin kun olisi pitänyt panostaa näihin sivupaikkoihin. Suoraan sanottuna rupesi hieman häiritsemään se tuntikausien Makolla jyystäminen ja pomppinen. Makon ohjaussysteemi ja ajomallinnus olivat suoraan *sieltä*. Toivoisen että jos tehdään jotakin, se tehdään kunnolla tai jätetään tekemättä.
En ymmärrä miksi porukka valittaa taistelusysteemistä. Se toimii. Ei se nyt mitään erityismainintaa ansaitse, mutta on selkeästi parempi kuin KOTORin vastaava.
Hiomatonta Mass Effectissä oli grafiikkamoottori, muutamat bugit (peli kaatui joitain kertoja, pelihahmot jumittuivat välillä ja piti ladata edellinen tallennus...), latausajat ja raskaus. Oma kone ainakin rupesi piiputtamaan jos ruudulla oli suuri määrä vihollisia.
Pelin hyvät ominaisuudet lyövät viat kuitenkin laudalta selvästi. Juoni on kiinnostava ja hyvä, Mass Effectin voi pelata useita kertoja läpi eri tavoilla - on tunne siitä että omilla valinnoilla on suora merkitys juonen kulkuun. Ääninäyttelijät ja pelihahmot on synkronoitu kunnolla, sen verran hyvin että tuntuu enemmänkin siltä että katsoisi näyttelijää eikä virtuaalista hahmoa. Musiikin integroiminen pelikokemukseen oli minulle positiivinen yllätys. Parhaimmillaan musiikki toimii juuri näin; Se auttaa siirtymään tunnelmasta toiseen ja johdattelee pelaajan tuntemaan empatiaa pelihahmoja kohtaan. Tällainen monitasoinen interaktiivinen narratiivi on roolipelien tulevaisuus. Tai ainakin toivoisin niin.
Minusta on mielenkiintoista verrata toisiinsa Bethesdaa ja Biowarea. Bioware onnistuu kerta toisensa luomaan mukaansatempaavan roolipelikokemuksen; Baldur's Gate, Neverwinter Nights, KOTOR, Mass Effect. Valitettavasti monet heidän peleistään on julkaistu hieman hätäillen. Bethesda taas tekee viimeisteltyjä, teknisesti moitteettomia mutta kolhoja ja kankeita seikkailupelejä, joista roolipelielementti jää vaisuksi ainakin siltä osin kuin haluaisi tuntea jotain empatiaa pelin hahmoja kohtaan. Esim. Oblivion ja Fallout 3.
Odotukseni Mass Effect 2:n osalta ovat kovat. Toivon sen tekevän Mass Effectille saman mitä BGII teki Baldur's Gatelle.
Häh, kukaan ei tainnu vielä mainita Arcanumia? Ihan mahtava Fallout-tyylinen RPG teollistuneessa maailmassa. Ihan täysin erilainen maailma kun normi-rpg:issä, kun teknologia ja taikuus tappelee keskenään. :P --