Siltä varalta, että joku muu Windows 7 / Vistaa käyttävä, törmää Baldurs Gaten kanssa samaan ongelmaan kuin minä, niin säästetään aikaa ongelman setvimisestä.
Eli tuli tuo perinteinen "Fog of War palikoituu" ongelma, kun eilen tuota BG1:stä testasin (asennettuna lisäksi TuTu ja Widescreen mod, mutta ne eivät luultavasti liity asiaan, vaan kyseessä on tuo pelin engine + "liian uusi" nvidian näyttis).
Palikoitumisen poistamiseen löytyi ainakin mulla 2 ratkaisua.
Vaihtoehto 1. (Helppo, mutta mun mielestä huono).
16bit värit käyttöön ja "Software Standard BLT" (taitaa olla muuten BG2:n asetuksista, eli tarvitsee tuon TuTun, jotta on BG1:ssä edes käytössä) täppä päälle.
Vaihtoehto 2. (Hankalampi, mutta ei huononna peliä graafisesti, kuten eka optio)
Lataa tämä:
http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=3021d52b-514e-41d3-ad02-438a3ba730ba
Tuo on directx 9 developer kitti, jolla ei sinänsä normikäyttäjä tee mitään, mutta siitä löytyy myös erinäisiä asetuksia, joihin ei 7:ssa/Vistassa enää pääse niin kuin XP:ssä pääsi.
Kun tuo on asennettu, niin asennuskansiosta löytyy dxcpl.exe. Jos käytössä 64bit käyttis niin se löytyy sekä 64bit, että 32bit versiona, mutta omien testien mukaan riittää, että asetuksia muutetaan 32bit puolella.
Eli käynnistää tuon, kuten minkä tahansa ohjelman niin päästään niihin asetuksiin.
Sieltä sitten Direct Draw tabista täppä pois "Use Hardware Acceleration" kohdasta ja niin häviää palikat BG:stä
Pelisession jälkeen sitten kannattaa muistaa laittaa täppä takaisin, muuten saattaa uudemmat softat vähän pyöriä heikosti ;)