Parhaat proteiinit, hiilarit ja rasvat (top 5)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Esquire
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tarvitsisin sellaista nopeata muistilistaa että mitä ottaa jääkaapista ja kaupan kassiin kun haluaa noudattaaa hyvää ruokavaloita.

Olisko täällä kiinnostusta listata omat suosikkinne joka ravintoryhmästä? Siis vaikka ihan päivittäisen käyttömäärän pohjalta, erittelemättä onko aine palautusjuomassa vai ruoan yhteydessä. Tai sitten ränkäten onko joku aine "hyvää" vai huonoa.

Tässä kai sitten tulee niitä luokitteluongelmia helposti, eli onko vaikka avokaado hiiilareita vai rasvaa. Tämä siis olisi tyyliin hyvä ruoka tavalliselle aloittelijalle, jolla on sekä mahankadotus että bulkkaus-tarpeita.

Jotakuikin siis ehkä tyyliin (varmaan osa menee väärin kun olen aloittelija)..

Proteeiinit (proteiinin lähteet)
1. heraproteiinijauhe
2. tonnikala
3. kana/kalkkuna
4. kananmunat
5. raejuusto
tms.

Hiilarit (esim. suosikki kasvikset)
1. malto
2. tomaatti
3. ruisleipä
4. omena
5. porkkana

Rasvat (rasvanlähteet)
1. oliiviöljy
2. rypsiöljy
3. mantelit (myös proteiinin lähde)
4. edam juusto
5. majoneesi

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos tällainen listailu siis ylipäätänsä ketään kiinnostaa, niin voisi vielä lisätä bonus-aiheena [vaikeasti luokiteltavat] suosikkilisäravinteet.

Esim.

Lisäravinteet
1. monivitamiinipilleri
2. c-vitamiinipilleri
3. kreatiini

Taitaa olla hiukan rasittava kysymys, mutta aidolla mielenkiinnolla tässä ollaan liikkeellä!

Tässä meikäläisen listaa

Proteiinit
1.rahka (päivittäin)
2.tuna (lähes päivittäin)
3.jauheliha (lähes päivittäin)
4. kana (viikottain)
*tässä on vielä paljon ruoka-aineita*
5.hera
(tuohon jauhelihan ja heran väliin mahtuu vielä aimo kasa ruokaa, jota otan heraa mielummin..)

Hiilarit
1.Puuro, lähinnä eloveena. Ruispuuroa joskus (päivittäin)
2. vihannekset (päivittäin)
  • kurkku
  • tomaatti
  • salaatti
  • porkkana
  • tästä listasta tulee liian pitkä...
(Edelliset nyt ei porkkanaa lukuunottamatta merkittävästi edes sisällä hiilaria. vitamiineja ja hivenaineita kyllä :))
3.Tumma riisi (harvoin)
4.Tumma makarooni (harvoin)
5. peruna (erittäin harvoin)

Hiilarit tulee mulla lähes kokonaan puurosta, en edes jaksa muistaa milloin olen viimeksi riisiä/pastaa syönyt, paketit on kaapissa, mutta ei vaan jaksa koskaan tehdä (joojoo, on siinä perkeleellinen homma :D).. Perunaa tuli viikonloppuna vedettyä sitten aivan liikaa, mutta edellisestä kerrasta on viikkoja..

Rasvat
1. rypsiöljy (päivittäin)
2. oliiviöljy (lähes päivittäin)
3. pähkinät (n. kerta viikkoon)
4. Rasvaiset kalat (n. kerta viikkoon)

Tällaisen listan tekeminen on mulle melkein mahdotonta, koska mulla nuo ruokailut menee kausittain, välillä syödään paljon kanaa ja vähemmän jauhelihaa jne. Välillä syödään kurinalaisesti välillä ei..

miljoonas edit:

Lisäravinteet
1. monivitamiinipilleri
2. c-vitamiinipilleri
3. kreatiini
4. kalsium
5. sinkki

Atkins sanoi:
Hiilarit (esim. suosikki kasvikset)
1. malto
Jotenkin pisti silmään, pakko kommentoida :nolo: Ei oikeen sovi kategoriaan "parhaat hiilarit". Paikallaan ainoastaan palautumisjuomassa, muualla menee kategoriaan mahan kasvatus. Itse laittaisin ykköshiilarilähteeksi täysjyvärukiin.

Ykkösrasvana rypsäri ja kalaöljy, en pysty laittamaan toista edelle.

Proteiinin listaykkösenä komeilee broitsun rinta. Lähelle yltää lohi.

Jortsu sanoi:
Jotenkin pisti silmään, pakko kommentoida. Ei oikeen sovi kategoriaan "parhaat hiilarit". Paikallaan ainoastaan palautumisjuomassa, muualla menee kategoriaan mahan kasvatus. Itse laittaisin ykköshiilarilähteeksi täysjyvärukiin.
Joo, ite oon niin nuubi että mulla palautusjuoma tuli vuoden (kesyn)treenin jälkeen vasta viime kuussa mukaan, ja koostuu pelkästä heraproteiinista, joko veteen tai maitoon sekoitettuna. Mutta pakko oli toi malto laittaa tohon listaan, kun olin searchilla ymmärtänyt että paikan pro:t käyttää sitä palautusjuomassa, jos siis rasvaprosentti on lähellä 10:ntä, toisin kun mulla. Ite just pelkään noita kaloreita sen verran että ylimääräistä sokeria en ota ollenkaan, ellei tuu joku heikko hetki. Kreatiiniä en oo kans käyttänyt, mut se on kai aika suosittua tavaraa?

Jakob :thumbs: Hyvä lista.

Ite en oo oikein puuro-ihminen, aamupalankin pakottauduin ottamaan mukaan kuvioihin vasta viime vuonna, ja se menee kyllä leipä-linjalla. Joskus otan jotain mysliä kun siinä saa maitoa mukaan ruokavalioon, joka on multa kanssa hiukan jäänyt pois kuvioista. Aamupalalla tulee kans vedettyä se pakollinen monivitamiinipilleri ja c-vitamiinipilleri rutiinilla, tohon vois jonkun muunkin pillerin kehittää jos tulisin vakuuttuneeks sen eduista. Kalsium ja sinkki toivottavasti tulee tosta monivitamiintabusta.

Tänään tuli kaupasta täydennystä:
-Ehrmannia
-Elovena kaurahiutaleita
-Banaaneja
-Tonnikalaa
-Raejuustoa
-Kanan rintafilettä
-Tomaattia
-Kurkkua
-Keittokinkkua
-Real Täysjyväleipää
-Kylmäpuristettua rypsiöljyä
-Maitoa
-Vähäkal. mehukeittoa
Aika suurilta osin mun ruokavalio koostuu noista ja paikkaan sitten tietysti noita lisäravinteilla: Jotain perus heraa(välipaloille), jotain hitaasti imeytyvää(yl. evon kaseinaattia), jokin palautusjuoma. Lisäksi sitten vielä vitamiinit ja hivenaineet vitamaxista+c-vitamiinia tabletteina.

Proteiinit
-heraproteiini
-tonnikala
-rahka/raejuusto
-kana
-jauheliha

Hiilarit
-kaurapuuro
-ruisleipä
-hedelmät (erityisesti omen)
-peruna
-makaroni
-riisi

Rasvat
-rypsiöljy
-kalanmaksaöljy
-juustot

:thumbs:

Proteiinit:
-rahka
-maito
-raejuusto
-hera/kaseiini

Hiilarit:
-ruisleipä
-kaurahiutaleet
-peruna/riisi/makaroni
-kasvikset/hedelmät (näitä tulee ihan liian vähän...)

Rasvat yksinomaan rypsiöljystä, satunnaisesti ehkä ruoan mukana.

Välillä tulee kyllä :wall: olo ku pitäis joku välipala vetää eikä viittis taas sitä ehrmannii pistellä naamaan :curs: pitää varmaa opetella keittää kananmunia :D

Zone-sarja -42%
Kanan munat! Luannon parasta proteiinia ja halpaa!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Protskut:

1. rahka
2. broileri
3. rahka
4. muut lihat ja leikkeleet
5. tonnikala

Hiilarit:

1. Kaurahiutaleet
2. Riisi (mieluummin tumma)
3. Tumma pasta
4. Ruisleipä
5. "rehut"

Rasvat

1. Rypsäri
2. Juustot
3. muu sapuskan mukana tuleva rasva

Lisäravinteet

1. Hera
2. vitamiinit
3. kreatiini
4. malto

Proteiinit:
  • Jauheliha (2-3 kertaa viikossa)
  • Broileri (1-3 kertaa viikossa)
  • Lidlin kalkkuna (1-7 kertaa viikossa)
  • Rahkaa (Joka päivä 1-2 purkkia)
  • Proteiinijauhe (Päivittäin)

Hiilihydraatit:
  • Kaurahiutaleet (Joka päivä)
  • Tumma riisi (~5 kertaa viikossa)
  • Real tai muu tumma leipä (Päivittäin)

Rasvat:
  • Oliiviöljy (Yleensä ruoanlaitossa)
  • Rypsiöljy (Tätä otan suoraan pullosta, päivittäin)
  • Kalaöljy (Kapselit joka päivä)
  • Voimariini (Leivän päällä, en jaksa vaihtaa terveellisempään)

Lisäravinteet:
  • Kalaöljy
  • Vitamiinit
  • Palautusjuoma

Kiitosta! :thumbs:

Toi rahka on sitten tosi suosittua, ite en oo innostunut sen mausta tosin. Voiskin sitten kokeilla. Onko siinä hyvä biologinen arvo sitten?

Ja sitten yleisempi kysymys. Onks kukaan niitä hiilareita ja proteiinejä sitten alkanut pistään jonoon jonkun systeemin kautta esim. glygeeminen indeksi (hillarit) ja biologinen arvo (proteiini) muistisääntöjen kautta? Eli "hitaat" hiilarit ja "tehokkaat" proteiinit on niitä joita kantsii syödä? Ite oon vasta on/off tasolla eli yritän syödä joitain ja välttää toisia ruokia.

Varmaan noi herat ja maltot sitten kuuluu tohon lisäinekatergoriaan. Niistä pari juttua kysymykseks:

- Kalanmaksaöljy - onks toi parhaita Omega3-lähteitä mitä löytyy vai mikä taika siinä on?
- Mitäs toi kreatiini on koostumukseltaan? Onks se joku proteiini (aminohappo?) vai? Onks siinäkin paljon kaloreita?

Atkins sanoi:
- Kalanmaksaöljy - onks toi parhaita Omega3-lähteitä mitä löytyy vai mikä taika siinä on?
- Mitäs toi kreatiini on koostumukseltaan? Onks se joku proteiini (aminohappo?) vai? Onks siinäkin paljon kaloreita?

Tuli noi jo sitten vastattua muita kautta, eli ei tartta vaivautua, sorry.

Mitäs otatte noista ryhmistä jos tulee tarve ottaa (ylimääräistä) välipalaa? Ite esim. nappaan proteiineista usein vaan leikkelettä jääkaapista sellaisenaan suuhun tai jos on paha nälkä niin sitten tonnikalapurkin, hiilareista sitten mitä tahansa vihannesta tulee vastaan ja rasvapuolelta otan noita manteleita. Jää sitten sipsit ja karkit ja ladatut voileivät ottamatta aika hyvin. Ja kahvia vedän ihan hervottomasti, mikä on kai jonkinlainen miinus, mut kun ei vaan jaksa vettä ottaa, työpaikalla varsinkin.

Atkins sanoi:
Joo, ite oon niin nuubi että mulla palautusjuoma tuli vuoden (kesyn)treenin jälkeen vasta viime kuussa mukaan, ja koostuu pelkästä heraproteiinista, joko veteen tai maitoon sekoitettuna
Älä sekoita palautusjuomaa maitoon. Maitoon sekoitettuna imeytyy hitaampaa kuin veteen sekoitettuna.

Ja itse käytän mielummin kalaöljyä, en kalanmaksaöljyä. Kalanmaksaöljyssä on reilusti A- ja D-vitamiinia.

Kimple sanoi:
Älä sekoita palautusjuomaa maitoon. Maitoon sekoitettuna imeytyy hitaampaa kuin veteen sekoitettuna.

Ja itse käytän mielummin kalaöljyä, en kalanmaksaöljyä. Kalanmaksaöljyssä on reilusti A- ja D-vitamiinia.
Mikä se on se treenin jälkeinen ikkuna palautusjuomalle? Alkaaks ne lihakset kerään hiilareita ja proteiiniä heti vai vasta tunnin-parin päästä treenistä ja tekee sitä vaan alle tunnin vai? Kuinka paljon toi maito sitten hidastaa sitten hommaa. Joku sano vanhassa viestissä että maito tekee kalvon joka hidastaa imeytymistä, mut jos vaikka sitten vetäsee vaikka dieettikokista samalla niin rikkooks toi maitokalvot mahasta?

[Se on se hera vaan aika pahaa veden seassa, ja ajattelin että maidosta saa hiukkasen hiilareita ja lisäproteiinejä, ite kun en siis ota mitään maltoa tms. palautusjuomassa]

Atkins sanoi:
Toi rahka on sitten tosi suosittua, ite en oo innostunut sen mausta tosin. Voiskin sitten kokeilla. Onko siinä hyvä biologinen arvo sitten?
Onhan 250g purkissa rahkaa merkistä riippuen 25-30g protskua. Kaloreita 250g purkissa on finelin mukaan 149, eli ei paljoa.

Jos et voi syödä rahkaa sellaisenaan, niin sekoita se jugurttiin tai mehukeittoon. Kyllä se sitte raakanakin alkaa maistua kun pari purkkia on syöny.

Atkins sanoi:
Toi rahka on sitten tosi suosittua, ite en oo innostunut sen mausta tosin.

Jep täälläkin kuluu rahkaa noin kaksi purkkia päivässä! Jos rahkat ei maistu sellaisenaan nii laitappa mukaan esim. fun lightia, raejuustoa, jugurttia, banaania. Ja rupee rahkat maistumaan :thumbs:
Edit: hups yajo ehti eka

Kannattaa maistaa maitorahkaa myös mustikkakeiton kanssa.On aika :kuola:

Hiilarit:
1. Täysjyväruisleipä (monesti päivässä)
2. Ruishiutalepuuro (kerran päivässä)
3. Hedelmät, vihannekset, marjat jne (monta kertaa päivässä, mut ei näistä oikeesti taida kertyä kovin montaa grammaa hiilareita silti)
3. peruna/ruispasta/tumma riisi (jotakin näistä yleensä joka päivä)
ja malto/dekstroosi palautusjuomassa

Proteiinit:
1. Maito (pari litraa päivässä)
2. Kananmuna (monta päivässä)
3. Raejuusto (kerran päivässä)
4. Naudanliha (sen monissa muodoissaan, joka päivä)
5. Broileri, kala, rahka (sillon tällön)
ja sit tietty noi jauhot

Rasvat:
1. Kylmäpuristettu rypsiöljy (joka päivä useita rkl)

Back
Ylös Bottom