Parhaat lukemasi kirjat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tolkien: Lotr
Anne Rice: Kaikki, erit. The Witching Hour
Sylvia Plath: Kaikki -- joskaan en pitänyt the Bell Jarin suomennoksesta
Roald Dahl: BFG (Myös T. Nevanlinnan käännös IKJ on loistava)

Erikoismaininta Edgar Allan Poen runoelmalle Raven, jonka ottaisin mukaan autiolle saarelle jos en muuta saisi ja viihtyisin hyvin sen seuraavan 30 vuotta.

Tietysti hyviä kirjoja on kymmeniä, mutta nämä ovat kohdallani sellaisia vähintään kerran vuodessa luettavia. Opin neljävuotiaana lukemaan, joten en kaikkea muista ja paljon pitäisi varmaan lukea uudestaan (esim. Sinuhe ekalla lukukerralla 10-vuotiaana ei ollut samanlainen kuin 10 vuotta myöhemmin).

Salaisena paheena Potterit, ehdottomasti englanniksi (kaikki muukin aina mielellään jos se on alkukieli, muista ei taivu kuin ruotsi ja sekin riittää vain Bertin päiväkirjoihin). Nämä luen joka kesä putkeen, aikaa menee ~kolme päivää säistä riippuen.

Mä tykkään treenikirjoista ja elämäkerroista. Mainittakoon Taluksen "Elämäntapana fitness", "Massaa, Voimaa!" joka on kirjoitettu aika hc-natikka-asenteella:D ja sitten se Aino-Maija Kareen treeniopus. Ja oon lukenu molemmat Halmeen kirjat ja Boogien kirjan melkein yhdeltä istumalta:) Tykkäsin:)

Niin ja tottakai koulukirjat on huippukiinnostavia ja parhaiden joukossa:D

-Albert Camus: melkein koko tuotanto
- Michel Houellebecq: alkeishiukkaset, oikeusnautintoon
-Sartre: inho
-Baudelaire: Pariisin ikävä
-Edgar lee masterson: spoonriver antologia
-Sieppari ruispellossa
-Dostojevski: rikos ja rangaistus
-Oscar Wilde: dorian grayn muotukuva
-Neil Gaiman: maanalainen lontoo
-H.G Wells: Kun nukkuja herää ja ikuinen liekki

Clive cusslerin ja jack higginsin tuotanto on itellä aika suuresssa kulutuksesssa..myös tom clancyn - punaisen lokakuun metsästys on todella hyvä..

En tiedä onko sanottu, mutta tätä ei voi hehkuttaa liikaa:
Dalton Trumbo: Sotilaspoika (Johnny got his gun)
Pasifistikirjojen äiti ja isä. Pistää miettimään kyllä, kun tuon lukee.

katharziz sanoi:
-Albert Camus: melkein koko tuotanto
- Michel Houellebecq: alkeishiukkaset, oikeusnautintoon
-Sartre: inho
-Baudelaire: Pariisin ikävä
-Edgar lee masterson: spoonriver antologia
-Sieppari ruispellossa
-Dostojevski: rikos ja rangaistus
-Oscar Wilde: dorian grayn muotukuva
-Neil Gaiman: maanalainen lontoo
-H.G Wells: Kun nukkuja herää ja ikuinen liekki
Jeah! Palstalla on muitakin eksit...eksistensit...eksistenttiaal...listeja... niitä!

Mä pistän Inhon lisäksi pari muunmaalaista hihhulia:
*Japanin homofasistibodaajasemi-Nobelistin Yukio Mishiman kirjat oli aikoinaan kova sana, esim. hienosti suomennettu Kunnia on katkera juoma.
*Nabokovin Lolita on sulaa neroutta.
*Kaikki venäläiset! Jokaisen Venäjällä syntyneen jokainen kirja on maailman paras. Niillä on sanataide verissä :love:

Stanislaw Lemin Kyberias on ainoa kirja jonka olen lukenut kolmesti. Kertoo novellikokoelmanomaisesti kahdesta keksijärobotista. Mielipuolisen hauskaa ja nokkelaa tekstiä. Suomennos on erittäin onnistunut.

Sven Hasselin kirjat, enää yksi lukematta, sekin lähinnä nostalgiasyistä. Kirjahylly' pikkuhiljaa täytän Hasseleilla. Mielestäni maailman paras sotakirjailija.

Tracy Hickman & Margaret Weis - Dragonlance - kaikki kirjasarjan kirjat.

Onhan näitä vaikka kuinka paljon, mutta ei millään jaksa listata kaikkia. Tuossa on vain ne kaikkein mullistavimmat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
-Toni Halmeen kirjat aivan huippuluettavaa.Myös sen treenikirja pienellä varauksella.
-Sami Heleniuksen seitsemäs puolustaja
-Metallican:Metallimessiaiden sensuroimaton tarina
Siinäpä sitä jo onkin.Eli kaikkea tällaista yleissivistävää luettavaa:D

James Ellroy koko tuotanto. Jos pakko irroittaa joku teos niin American tabloid. Mikään kirja ei ole vienyt yhtä kovaa läpi mielenkiintoisten synkkien maisemien kuin Ellroyn mestariteokset. Yleensä hyvästä kirjasta ei ole hyvää leffaa pystytty tekemään, mutta Ellroyn L.A:confidential oli myös leffana hienosti tehty. Nyt on Brian de Palma on tekemässän Black Dahliasta leffaa saa nähdä pystyykä hollywoodin nuori kaarti(Harnett, Johansen; Swank.. tekemään uskottavaa jälkeä. Ellroyn hahmoja ei pysty mitkään Tom Cruiset esittämään
toisaalta Swank on jo nyt tehnyt huippu rooleja.

James Lee Burke koko tuotanto erityisesti Purple Cane road
( varmaan suomennettu mut en tiedä nimeä)

Elmore Leonard Koko tuotanto

Lawrence Block Kaikki Matt Scudder sarjasta

Tässähän nää kovimmat

Edit Pakko lisätä vielä Anthony Summers J. Edgar Hoover : FBI:n päällikön salainen elämä
Uskomaton äijä!

Sain juuri äsken luettua Bruce Sterlingin kirjan Schismatrix, ja on pakko sanoa että vaikka satoja kirjoja olen lukenut, tämä oli ehdottomasti paras. Suosittelen kaikille vaihtoehtoscifin, cyberpunkin ja elämän suurista kysymyksistä väittelemisen ystäville.

Itsehän olen kirjafriikki ihan työnikin puolesta:

Eli parhaat Kirjat Top 5 by Naapero: (vuonna 2005 luetut)

Quo Vadis? -Henryk Sienkiewich
Silmarillion -Tolkien
Yksisarvinen -Kaari Utrio
Myyrä -J. Tervo
Vikke Nilon Tarina -Päätalon Kalle

Peace and Respect!

Tässä mielenkiintoisia:

Jos englanninkieli sujuu, niin monipuolisesti kiinnostava (jännäriä, politiikkaa, lähihistoriaa, väkivaltaa, viinaa, rikosta, jne) on Boris Starlingin 'Vodka'.

Eräänä pääsykoekirjana jouduin tutustumaan kirjaan nimeltä Suomalainen Yhteiskunta, ja sekin osoittautui ensivaikutelmaa mielenkiintoisemmaksi. Kyse on tieteellisemmän puoleisesta teoksesta joka käy läpi sellaista kulttuuria mikä määrittelee mikä tekee meistä "suomalaisia".

Ja kunto-oppaista rankin tähän asti: The Complete Guide To Navy Seal Fitness. Ei yhtään kuntosalitreeniä, mutta jo parin viikon jälkeen voin sanoa että helvettiä on. :rock:

Stephen Kingin kirjat...
Ja Hitlerin Taisteluni...

Cthulhu sanoi:
Parhaat?

Waltari: Sinuhe, Turms, Mikaelit.
Dan simmons: Hyperion ja Hyperionin Tuho.
Martin: Tulen Ja Jään Laulut (1-2.5).

Tuo Tulen ja jään laulu on on erinomainen! Paras kirjasarja mitä olen lukenut... Fantasian saralta täällä on mm. mainittu Tad Williamsin Taru kolmesta miekasta, David Eddingsin tuotantoa, Robin Hobbin Salamurhaajaa jne. Ne kaikki lukeneena voin kertoa, että George Martinin sarja astuu aivan uudelle tasolle edellisiin verrattuna.

Vain muutaman romaani olen lukenut, mutta "herättävä" ja mielenkiintoinen oli jonkun jenkki kirjailijan 1900-luvun alussa kirjoittama sodan vastainen teos.

Tarina sijoittui ensimmäiseen mailmansotaan. Kirjassa kuvataan sodassa raajansa menettänyttä miestä, joka viettää päivänsä sariaalassa maaten puhekyvyttömänä. Kirjassa kuvaillaan hänen ajatuksiaan ja yrityksiään kommonikoida ulkomaailman kanssa. Mutta mikä oli kirjan nimi ja kuka oli kirjailija?

EDIT: Dalton Trumbo: Sotilaspoika, suosittelen!!!

Hyviä kirjoja, jotka olen lukenut, mutta jotka eivät ole romaaneja, ovat:

-Urheiluvalmennus 2004
-Nopeus ja nopeuskestävyysharjoittelu
-Massaa Voimaa
-Michael Johnson: Slaying the Dragon (Hyvä tai ei, mutta mielenkiintoinen teos siitä, kuinka asioita tehdään ja niihin suhtaudutaan, kun TODELLA halutaan saavuttaa jotain. Ja kyllähän tuloksena oli kaksi ME:tä, pari Olympiakultaa ja jokunen MM-kulta mitalli. Muita mitalleja ei muista Erkkikään :D)

David Masonin Hirvenmetsästäjä! On kyllä niin todentuntuinen ja hieno tarina Saddam Husseinin murhan suunnittelusta ja toteutuksesta että :rock:

Sitten yleensäkin Robert Ludlumin ja Ken Folletin teokset on hyviä!
Minä nyt vain olen innostunut kirjoihin, joissa on sekavia suurvaltojen välisiä vakoiluskandaaleja sekä armottomia ja taitavia agentteja..:)

Joskus koettanut lukea myös jotain "sivistävää", Hemingwayta tms..Ei ehkä ole oikein minun juttu.

E: mainitaan nyt vielä Tom Clancy ja suomalaisista Arto Paasilinna.
E2: En kai minä oikeasti unohtanut mainita Douglas Adamsin Linnunrata trilogiaa!?:eek: Plus ne kaksi jatko osaa päälle. Viihdyttävää luettavaa kun on niin älyvapaata juttua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom