Paras syy lihomiseen ja kunnon rapistumiseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä on mielestänne pätevin syy päästää itsensä läskiintymään ja kuntonsa rapistumaan. Yleisin selitys lienee stressi ja ajanpuute.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kalle2 sanoi:
Mikä on mielestänne pätevin syy päästää itsensä läskiintymään ja kuntonsa rapistumaan. Yleisin selitys lienee stressi ja ajanpuute.

En tiedä onko se pätevä syy, mutta kaksi päällekkäistä tutkintoa ja normaali päiväduuni syö kyllä enimmät innot yhtään mistään... Ei kiinnosta mikään eikä kukaan...

No aikansa kutakin.. tutkintojen loput häämöttävät ja paluu kunnon treeniin ja ruokavalioon on kohta tosiasiaa... ;)

kalle2 sanoi:

Monet taitaa olla vain 'tekosyitä', mutta jos ihan oikeita syitä hakee niin esim. sairaus. Toisaalta myöskin tietynlainen hedonismi/nautinnonhalu/laiskuus voi ajaa siihen, ja kaikkia se ei edes häiritse. [Esim itseäni aikoinaan kiinnosti huomattavasti enemmän nauttia syömällä/herkuttelemalla elämästä kaikin tavoin eikä kyse ollut mistään itsekurin puutteesta, vain yksinkertaisesti erilaisesta elämänkatsomuksesta tyyliin: Kun on tarpeeksi älykäs/rikas/kaunis saa olla laiska ja läski... hehe]

:D

MissEvilEve sanoi:
Monet taitaa olla vain 'tekosyitä', mutta jos ihan oikeita syitä hakee niin esim. sairaus. Toisaalta myöskin tietynlainen hedonismi/nautinnonhalu/laiskuus voi ajaa siihen, ja kaikkia se ei edes häiritse. [Esim itseäni aikoinaan kiinnosti huomattavasti enemmän nauttia syömällä/herkuttelemalla elämästä kaikin tavoin eikä kyse ollut mistään itsekurin puutteesta, vain yksinkertaisesti erilaisesta elämänkatsomuksesta tyyliin: Kun on tarpeeksi älykäs/rikas/kaunis saa olla laiska ja läski... hehe]

:D

Sellaset 20 tuntiset päivät tuijottaessa tietokonetta ei enää jaksa oikein motivoida mihinkään.. :D

Olen aina ollut heikkokuntoinen, mutta aloin lihoamaan oikeestaan 12v kun tuli tutustuttua uuteen kaveriin, jonka ravinto perustui pitkälti sipseille,karkeille jne. itsekin söin näin +kotiruuat ja paino nousi vuodessa n.6kg
toinen aalto oli 14v kun ei ollut kavereita ja vapaa-aika oli kotona löhöämistä ja pikkuveljen juoksuttamista karkkiostoksille (tavallinen annos 0,5l limu+isohko karkkipussi) monta kertaa viikossa. tupakkaakin tuli polteltua. paino nousi melkein vuoden aikana 10kg, elopaino lähennellen 80kg pituus 160-165cm.

tämän jälkeen tajusin tilanteeni, mutta alkomaholi alkoi maistua. ei paino tippunut mihinkää eikä noussu. 15v aloin uimaan ja käymään salilla. into loppui kuukauden jälkeen. talvella uudestaan hitaasti kypsytellen ideoita.
aamulenkkejä 2krt/vko + vapaa-ajalla polkupyöräilyä ja pakkotoiston lukemista.
kevät meni paino tippui muutaman kilon.
kesällä juoksin nelisen kertaa 8-14km lenkkejä ja söin helvetin vähän. paino tippui alle 70kg, vähäisetkin lihakset meni. loppukesästä olin säästöliekillä, aloin syömään "normaalisti" kotiruokaa ja paino laski nopeasti 3kg, n.67kg.

syksyllä suunnittelin ensimmäisen saliohjelmani ja ehdotin sitä tänne. ohjelmaan tuli paljolti muutoksia mutta toimi hyvin. ennen 16v täyttämistä syksyllä aloitin siis saliharjoittelun. paino nousi jouluun mennessä 67kg-->74kg runsaasti ruokaa syömällä. talvella dieetille ja harjoittelu vaihtui voimaharjoitteluun. paino tippui 10kg, nyt n.65kg
cooperista muutama viikko taaksepäin 2600m, 13v 2000m juoksussa ei aikaa ja 14v kuupperi alle 2000m, että sillee...

edit: jäi ne syyt. itselläni siis ongelma oli masennuksen poikanen, mitään tekemistä ei ollut (syömisen lisäksi). kiloja kun kattelee niin ei tää nyt kovin vakavaa ole, varmasti monella on karumpia lihoamistarinoita.

Net Virgin sanoi:
Sellaset 20 tuntiset päivät tuijottaessa tietokonetta ei enää jaksa oikein motivoida mihinkään.. :D

Uskon. Toisaalta, 20 tuntia koneen ääressä tarkoittaa joko työtä=helvetisti rahaa, tai opiskelua=tärkeämpi päämäärä kuin treenaaminen. Nämähän ovat silloiset prioriteetit ja asiat aina tärkeysjärjestyksessä.

Toisaalta, kiire on suhteellinen asia ja jonkun mielestä se voitaisiin lukea tekosyyksi sillä aikaahan on aina kun sen vain oikein järjestelee. Motivaation puute onkin jo ihan eri juttu ja toisaalta, miksi sekään olisi 'tekosyy', sehän on ihan oikea. Jos ei nappaa niin ei nappaa :)

MissEvilEve sanoi:
Uskon. Toisaalta, 20 tuntia koneen ääressä tarkoittaa joko työtä=helvetisti rahaa, tai opiskelua=tärkeämpi päämäärä kuin treenaaminen. Nämähän ovat silloiset prioriteetit ja asiat aina tärkeysjärjestyksessä.

Joo.. pakko oli päättää.. opiskeleeko edes jollain tasolla vaiko treenaako kovaa...

Niin kuin aiemmin sanoin. Aikansa kutakin

kalle2 sanoi:

"Kaikki syyt olla harrastamatta liikuntaa ovat tekosyitä."
-UKK

Itsellä rupsahtaminen kävi helposti, kun tulin raskaaksi ja pahoinvointiin piti syödä koko ajan jotain (tai siis pahoinvoinnin estääkseen) ja väsymys oli jotain älytöntä. Sitten kun salilla ehti käydä ekan lapsen jälkeen 5kk, tulin jälleen raskaaksi ja sama toistui.
Nyt kroppa alkaa jälleen muistamaan mitä treenaaminen on ja ruokavaliokin puree. Kyllä oli uskomaton fiilis kun vanhat housut mahtuivat jälleen päälle!

Meillä on 9kk vanhat kolmoset. Ajanpuutetta valittavat lapsettomat sinku ei tiedä paskaakaan ajanpuutteesta. Itse ajattelin ennen että ei voi tulla sellaista tilannetta etten kerkiä treenaamaan. Kyllä näköjään voi. :D

MissEvilEve sanoi:
tai opiskelua=tärkeämpi päämäärä kuin treenaaminen. Nämähän ovat silloiset prioriteetit ja asiat aina tärkeysjärjestyksessä.

Minulle ainakin terveys on tärkeämpi kuin opiskelu. sitä on töissä n.40 vuotta tai jotain ja opiskelu vaikuttaa tuohon aikaan. Mutta terveys on sulla koko loppuelämän, jos oot paskassa kunnossa nuorena niin harvemmin sitä on silloin hyvässä kunnossa vanhanakaan....

Sininenporkkana sanoi:
Minulle ainakin terveys on tärkeämpi kuin opiskelu. sitä on töissä n.40 vuotta tai jotain ja opiskelu vaikuttaa tuohon aikaan. Mutta terveys on sulla koko loppuelämän, jos oot paskassa kunnossa nuorena niin harvemmin sitä on silloin hyvässä kunnossa vanhanakaan....

No, terveys onkin taas mielestäni ensisijainen syy treenata [ei niinkään ulkonäkö], mutta mutta: Voi myöskin syödä terveellisesti ja harrastaa esim hyötyliikuntaa jos ei ole muuhun aikaa. Täysillä treenaaminen ainakin jää sivuun jos kiinnostaa opiskella/edetä uralla, sen täyspainoisen ja paljon panostetun treenaamisen aika on sitten myöhemmin. Näin siis joillekin.

Terveenä pysyminen ei pitäisi estää opiskelua, mutta kovaa urheiluun panostamisen useimmiten. Se on usein [ikävä kyllä] valittava jokotai kuten NetVirgin hieman tuolla jo vihjasi.

Itse en ole koskaan ajanpuutteen/opiskelun/työn takia joutunut kitsastelemaan muista asioista joten tämä opiskelu vs. treenaus ei sinänsä minua kosketa. Vastaan vain koska quotet oli jostain syystä minulle eikä NetVirginille :)

Paras syy voisi olla se ettei enää yksinkertaisesti kiinnosta? Tosta ajanpuutteesta tuli mieleen että mua on aina ihmetyttänyt ne tyypit jotka sanoo etteivät viitsi treenata kun ei pysty 5xviikossa käymään kuitenkaan!!

Mukavuuden halu, autolla liikkuminen joka paikkaan, stressi (ei jaksa välittää) tiedon puute ja opittu väärä syömiskäyttäytyminen (syödään tunnetilojen takia, ei osata koota terveellistä ruokavaliota).

Minä olen aikanaan lihonut tosi reilusti vaikka LAIHDUTIN jatkuvasti. Kokeilin ties mitä "naisten laihdutusjuttuja". Söin välillä pelkkää vihreää salaattia -> vähäisetkin lihakset hävisi, läski pysyi, nälkä, päänsärkyä, sairastelua... On syöty myös täysin rasvattomasti -> sairastelua, kuiva iho, ei juurikaan laihtumista. Sitten yritin syödä ns. "normaalia ruokaa", mutta vähän (mukaan lukien tavalliset einekset). Miksi en laihdu vaikka olen syönyt vähän ja ollut NÄLISSÄNI KOKO PÄIVÄN (ruoka kaupan pikkupitsa tmv. shaissea)? Kaikki pikadieetit vie vain ojasta allikkoon. On sitä ollut toivoton. Herkkujen, kuten suklaan ja leivonnaisten himo on myös ollut aikanaan lähes päivittäistä. Kauheaa kamppailua mielitekojen kanssa. Olo väsynyt melkein aina. Kuntosaliltakaan ei tuloksia tullut ilman korjattua ruokavaliota.

Nyt ruokavalio on saatu aika hyvin kuntoon (kiitos ruokavalio-opusten, pakkiksen yms foorumeiden sekä asian oma-aloitteisen opiskelun). Syön nykyään paljon terveellisemmin, paino on laskenut ja kehon koostumus muuttunut edullisempaan suuntaan (riittävästi proteiinia, hyviä rasvoja, paljon kasviksia, vähän nopeita hiilareita, ei pikaruokaa eikä kaupan einespöperöitä juuri koskaan). Muutenkin voin hyvin ja epäterveellisiin sapuskoihin ei ole enää himoa. Tämä kaikki ei ole tapahtunut hetkessä vaan tässä muutaman viime vuoden aikana hitaasti uutta oppien ja uusia ruokatapoja omaksuen. Ruuasta tulee huomioitua niitä ravitsemuksellisia arvojakin, mitä tahansa en enää suostu syömään. Nykyään syön terveellistä ja herkullista ruokaa päivittäin. Ja reilusti, nälissään ei todellakaan tarvitse olla :) .

Itse paisuin nuorempana kun kärsin nivelvaivoista enkä pystynyt kivutta liikkumaan. Tarkkaan olisi saanut (tuskin sen ikäisenä olisi osannutkaan) kalorit laskea ettei sillä kulutuksella olisi lihonnut. No, nyt ei ole enää sitä vaivaa :)

reinhardt sanoi:
"Kaikki syyt olla harrastamatta liikuntaa ovat tekosyitä."
-UKK

Meinasin itse vastata just näin, melkein samoin sanoin.

Kysehän on valinnoista. Ainoastaan vakava sairaus ym. henkinen tai fyysinen vamma voi olla syy olla liikkumatta. Työ, perhe ym. syyt ovat vain tekosyitä. Olen aina verrannut liikkumista tv:n katseluun. Jos katsot tv:tä, niin kaikki syyt olla liikkumatta, ovat tekosyitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom