PARAS multivitamiinivalmiste?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Verba
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä mutta purkissa ainakin lukee 100% päivän saantisuosituksesta aika monen vitamiinin kohdalla, muistaakseni. Kenestä toi yleissuositus oikein määritellään siihen?

Suomessa vitamiinien saantisuositukset ovat niin matalia että joissain piireissä puhutaan "keripukkirajoista". Eli saantisuositukset ovat kai vähimmäismääriä joiden alittamisesta voi seurata puutostila.

Tässä on Kansanterveyslaitoksen saantisuositukset joillekin vitamiineille ja hivenaineille: http://www.ktl.fi/portal/suomi/tiet...inien_ja_kivennaisaineiden_saantisuositukset/

Tässä vertailun vuoksi jenkkiläiset saantisuositukset: http://1stholistic.com/Nutrition/hol_nutrition-dosages.htm

Kuten huomaatte erot ovat aika mahtavat.

Nojoo jos haluaa ja pystyy joka päivä syömään n. 7 kg puhdasta ja optimaalista ruokaa niin siitä vaan...:rolleyes: on tutkittu että tuollainen määrä pitäisi ravintoa imuroida sisuksiinsa jos haluaa saada kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet... Haittana tietysti lihoaminenkin...

Voitko antaa viitteet noihin tutkimuksiin?

Suomessa vitamiinien saantisuositukset ovat niin matalia että joissain piireissä puhutaan "keripukkirajoista". Eli saantisuositukset ovat kai vähimmäismääriä joiden alittamisesta voi seurata puutostila.

Tässä on Kansanterveyslaitoksen saantisuositukset joillekin vitamiineille ja hivenaineille: http://www.ktl.fi/portal/suomi/tiet...inien_ja_kivennaisaineiden_saantisuositukset/

Tässä vertailun vuoksi jenkkiläiset saantisuositukset: http://1stholistic.com/Nutrition/hol_nutrition-dosages.htm

Kuten huomaatte erot ovat aika mahtavat.

Jenkkilässähän tuo RDA (tai tarkemmin DRI) on se valtion hyväksymä virallinen suositus ja ne eivät kyllä eroa merkittävästi Suomen Finelin suosituksista.

Tässä vertailua vähäsen muutamasta arvosta aikuisille miehille:
A-vitamiini 900 / 900 (Fineli / DRI)
D-vitamiini 7,5 / 5
E-vitamiini 10 / 15
C-vitamiini 75 / 90
B12-vitamiini 2,0 / 2,4
B6-vitamiini 1,6 / 1,3
folaatti 400 / 300
niasiini 20 / 16
tiamiini 1,5 / 1,2
riboflaviini 1,3 / 1,7
rauta 9 / 8
magnesium 350 / 420
kalsium 800 / 1000

Tästä otoksesta, jossa on melkein kaikki Finelin antamat raja-arvot sekä DRI vastaavat, ainakin näkyisi olevan aika yhteneväisiä lukuja. Muutamassa Fineli (kuudessa) antaa suuremmat minimisuositukset ja muutamassa taas jenkkilän DRI (kuudessa myös). En siis sanoisi ainakaan tämän perusteella, että jenkeissä viralliset terveysviranomaisten suositukset ovat Suomen vastaavia pääsääntöisesti suuremmat ainakaan missään merkittävässä mitassa.

http://1stholistic.com/Nutrition/hol_nutr-SONA.htm

^ Tuo linkki sisältää jonkun yhdysvaltalaisen ilmeisesti yksityisen organisaation suositusvertailun heikäläisten viralliseen suositukseen.

Paras vitamiinivalmiste on ehdottomasti Aloe vera mehu. Se on täysin luonnontuote ja sisältää lähes kaiken mahdollisen lukuun ottamatta D-vitamiinia.

Paras aloe mehu tulee yritykseltä nimeltä foreverliving products. Tuotetta on valmistettu yhdysvalloissa jo lähemmäs 30 vuotta ja käyttäjiä on yli 100 miljoonaa ympäri maailmaa. Suomessa suhteellisen uusi juttu.

Tähän nyt ei pidä sekoittaa niitä luonnontuotekaupoissa myytäviä mehuja jotka sisältävät "erikoishapetettua" vettä ja 2 prosenttia aloeta. Mehu on tuorepuristettua eikä sisällä säilöntäaineita. Sitä ei saa kaupoista vaan yksittäisiltä jälleenmyyjiltä. Mikä parasta, tuotteissa on 90 päivän tyytyväisyystakuu. Voit 3 kuukautta käyttää tuotteita niin paljon kuin haluat ja jos et ole tyytyväinen niin palautat tyhjät purkit myyjälle niin saat rahasi takaisin. Tietysti sinulle ei enää myydä niitä tämän jälkeen.

Olen itse käyttänyt tuotetta kohta kolme vuotta, enkä missään tapauksessa vaihda ikinä mihinkään muuhun vitamiinivalmisteeseen.

Ja kun nuo maksavauriot ovat nyt kaikkien mielenkiinnon kohteena niin tätä mehua pitäisi pystyä juomaan kymmeniä litroja päivässä ennenkuin se aiheuttaisi jonkinlaista vauriota maksalle.

Voin antaa lisätietoja yksityisviestillä.

Paras vitamiinivalmiste on ehdottomasti Aloe vera mehu. Se on täysin luonnontuote ja sisältää lähes kaiken mahdollisen lukuun ottamatta D-vitamiinia.

Paras aloe mehu tulee yritykseltä nimeltä foreverliving products. Tuotetta on valmistettu yhdysvalloissa jo lähemmäs 30 vuotta ja käyttäjiä on yli 100 miljoonaa ympäri maailmaa. Suomessa suhteellisen uusi juttu.

Katsopa tätä blogia

Tuolla on joku tyyppi selvitellyt noita aloe vera -juomien koostumuksia, mukana myös Forever Living -yhtiön juoma. Johtopäätös: Tuotteet sisältävät 90-99% vettä ja minimaalisesti vitamiineja tai muuta hyödyllistä.

Ettei vain JayLenolla olisi oma lehmä ojassa, kun tuollaiset myyntisupliikit... :D
Milloinkohan ihmiset oppisivat pysymään erossa noista verkostomarkkinointi-hömpötyksistä...

Empä usko että se hömpötystä olisi. Olen itse juonut samoja mehuja nyt vuoden verran ja moneen asiaan se on vaikuttanut mm. vatsan toimintaan, uneen ja immuunivasteeseen.
Ei se ihan placeboa ole, jotku placebot on vain ennakkoluuloissa.

Katsopa tätä blogia

Tuolla on joku tyyppi selvitellyt noita aloe vera -juomien koostumuksia, mukana myös Forever Living -yhtiön juoma. Johtopäätös: Tuotteet sisältävät 90-99% vettä ja minimaalisesti vitamiineja tai muuta hyödyllistä.
Tämä blogi on tiedossani. FLP:n valmistama aloe vera mehu eroaa suurimmmasta osasta kilpailijoistaan siinä, että se sisältää hedelmälihaa (joka sisältää ne ravinteet), siihen ei LISÄTÄ valmistuksessa vettä (ainakaan suuria määriä.. yli 95 prosenttia purkissa olevasta mehusta on lähtöisin kasvista) purkissa oleva tavara on sitä itseään mitä sieltä lehdestä saadaan, sitä ei pastöröidä vaan se säilötään luontaisin menetelmin (luonnosta löytyy monista kasveista ja hedelmistä säilyttäviä ainesosia (esim. merilevästä, rypäleistä).

Aloe veran teho ei perustu siihen, että siinä olisi jotenkin erityisen PALJON vitamiineja. Aloen teho perustuu vitamiinien, aminohappojen, kivennäisaineiden jne. moninaisuuteen. Aloesta löytyy 22 ihmiselle tarpeellista aminohappoa. Lisäksi siitä saa seitsämää niistä aminohapoista joita elimistö ei itse pysty valmistamaan. Eri ainesosat toimivat synergiassa tukien toinen toistensa vaikutusta.

Minä ainakin (aiheeseen tutustuneena) valitsen aina luontaistuotteen synteettisen (esim. mivitotal) tuotteen sijaan. Kemiallisesti valmistettu vitamiini (esim. askorbiinihappo) on periaatteessa sama kuin esim. appelsiinista saatu c-vitamiinikin mutta jos katsotaan mitä elimistö sen aineen kanssa touhuaa niin homma menee mielenkiintoiseksi. Moni täälläkin varamasti vannoo esimerkiksi 500 mg tai vahvempienkin c-vitamiiniporetablettien nimeen. Hauskaa on sinänsä se, että kun c-vitamiini otetaan juomassa niin se ei kauaa ehdi elimistössä hillumaan vaan tulee virtsan mukana viimeistään parin tunnin kuluttua ulos. Elimistö ei ehdi imeä kuin murto-osan tuosta c-vitamiinin määrästä. No tähänkin on keksitty ratkaisu. C-vitamiinitabletit, joissa c-vitamiini on imeytetty leseisiin. Leseet eivät sula elimistössä, joten c-vitamiinia imeytyy koko sen ajan mitä leseet kulkeutuvat elimistön läpi. Eikö olekkin mielenkiintoista. :)

Yksi mielenkiintoinen asia on myös se, että elimistö ei osaa välttämättä käsitellä kemiallisesti valmistettuja lisäaineita. Tästä yksi esimerkki on tuttuni kaveri. Hän oli vakavasti ylipainoinen ja joi erästäkin light colajuomaa hyvin suuria määriä päivässä. Hän päätti laittaa elämänsä reilaan ja treenasi itsensä kuntoon. Kun läskit olivat sulaneet hän pelästyi suunnattomasti kun kroppa oli täynnä valkoisia laikkuja. Hän luuli, että hänellä on syöpä taijotain muuta kivaa mutta kun lääkäri tutki laikut tulos oli mielenkiintoinen. Laikut olivat aspartaamia. Elimistö ei käsittele aspartaamia mitenkään vaan se kertyy lihaksiin ja niveliin.

Ja kaapelille.. kyllä olen jälleenmyyjä mutta pääsääntöisesti ostan tuotteet omaan käyttööni. En ole mikään verkostomarkkinointihihhuli (enkä myöskään luontaistuotehihhuli)... Kerron vain oman kokemukseni tuotteesta. Jos joku haluaa ostaa tuotetta niin minulle on aivan sama ostaako sen minulta vai joltain muulta.

Minulla on kyseisestä aineesta vain positiivisia kokemuksia. Jos ne ovat lumevaikutuksia niin aivan sama. Hyvin on tuote mulle myyty... toimii jokatapauksessa. :D

--
*hirvittää mitä ihmeset tunkevat suuhunsa*

Empä usko että se hömpötystä olisi. Olen itse juonut samoja mehuja nyt vuoden verran ja moneen asiaan se on vaikuttanut mm. vatsan toimintaan, uneen ja immuunivasteeseen.
Ei se ihan placeboa ole, jotku placebot on vain ennakkoluuloissa.
Hyvin konkreettisesti tuote on minulla toiminut juuri vatsaan. Minulla oli valtavia vatsakipuja ja närästystä ennenkuin tuotteeseen tutustuin (syömistottumukset olivat mitä olivat). Kivut loppuivat kuin seinään kun aloin mehua juomaan.

Hyvät elämäntavat omaava terve ihminen ei varmastikkaan huomaa minkäänlaista vaikutusta mehusta mutta huonokuntoiset ja stressaantuneet voivat huomata. On hyvä muistaa, että kyse on luontaistuotteesta ja se vaikuttaa eri ihmisillä eri tavalla. Suurin osa sairauksista johtuu siitä, että elimistö on epätasapainossa. Esirmerkiksi kromin ja sinkin puute voi aiheuttaa yli 200 erilaista sairautta ja tautia. Tällaisen epätasapainon korjaaminen vie aikaa. Hyvin usein lääkäri tarjoaa sinulle pillereitä vaivaan kun syy on jossain muualla. Paljon syvemmällä kuin nykylääketiede opettaa. Esimerkiksi masennus on seurausta d-vitamiinin puutteesta. Eräiden arvioiden mukaan jopa 75% masennustapauksista voitaisiin hoitaa vain d-vitamiinikuurilla.

No tämä minun avautumisestani tänään. :)

Alkoi kiinnostamaan tämä aloe vera nyt enemmänkin, ihan rakentavasti koitan nyt sitten keskustella, minulla ei ole mitään ennakkokäsityksiä asian suhteen, toki hienoa on jos tuote oikeasti toimii, ties vaikka ostaisin itsekin.

Aloe veran teho ei perustu siihen, että siinä olisi jotenkin erityisen PALJON vitamiineja. Aloen teho perustuu vitamiinien, aminohappojen, kivennäisaineiden jne. moninaisuuteen. Aloesta löytyy 22 ihmiselle tarpeellista aminohappoa. Lisäksi siitä saa seitsämää niistä aminohapoista joita elimistö ei itse pysty valmistamaan. Eri ainesosat toimivat synergiassa tukien toinen toistensa vaikutusta.

Mutta noita samoja aineita löytyy suurempina määrinä monesta muustakin tuotteesta, mikä siinä aloe verassa on sitten niin ihmeellistä? Tuosta aminohappojen määrästäkin nopealla googletuksella löytyi useampaakin versiota, siis että montaako siitä löytyy. Joidenkin sivustojen mukaan 7+11, toisten sivujen 8+12.

Oklahoman yliopiston tutkimuksessa Tutkittiin Aloen lehtien pitoisuuksia. Tosiaan yli 90% vettä. Näyttäisi olevan 17 aminohappoa. Kuivattujen lehtien aminohappopitoisuudet on 15-449 mikromoolia/100g

Minä ainakin (aiheeseen tutustuneena) valitsen aina luontaistuotteen synteettisen (esim. mivitotal) tuotteen sijaan.

Toki minäkin ennemmin otan luontaista jos mahdollista, mutta jos tuossa aloessa on tosiaan niin vähän vitamiineja ym. mitä esim. mainitsemani linkki kertoo, pitäisi tuota aloe-mehua juoda litratolkulla jotta siitä saisi yhtä paljon vitamiineja kuin ruokalusikallisesta mivitotalia tms.

Mitä Aloe veran osaa tuossa juomassa sitten on? Nimittäin Työterveyskirjaston mukaan:

"Aaloen lehdestä erotettua väritöntä, hyytelömäistä sisäosaa kutsutaan aaloegeeliksi (Aloe vera gel) ja lehden kuoriosan sisemmistä soluista saatua kellertävää uutetta lääkeaaloeksi (Aloe latex)."

Ja "Lääkeaaloe sisältää antrakinonijohdoksia, joista tärkein on aloiini. Aloiini ärsyttää voimakkaasti suolen seinämän lihaksia nopeuttaen ulostamista. Aaloeta onkin käytetty sisäisesti ulostuslääkkeenä.

Aloiinin takia lääkeaaloeta saa aikuinen käyttää suun kautta yhtäjaksoisesti enintään viikon ajan. Pitkäaikainen suolen ärsytys häiritsee suolen normaalia toimintaa. Tämä voi johtaa kierteeseen, jossa suolen toiminta ei enää onnistu ilman lääkettä. Useimmat ravintolisinä myytävät aaloevalmisteet sisältävät aaloegeeliä, josta aloiini on yleensä poistettu."

Todenäköisesti kyseessä on siis Aaloegeeli? Sivuston mukaan tuote sisäisesti nautittuna voisi auttaa tämmöisiin vaivoihin:

* Ruoansulatushäiriöt
* Pohjukaissuolen haavauma
* Verensokerin alentaminen diabeetikoilla
* Kohonnut seerumin kolesterolipitoisuus eli hyperkolesterolemia

Ruoansulatushäiriöiden vuoksi tuote kyllä voisi kiinnostaakin, useassa lähteessä on mainintoja ruoansulatusjutuista tuon yhteydessä, mutta siitäkään ei taida hirveästi kunnon tutkimuksia olla. Noista vitamiini ym. hyödyistä en kyllä vieläkään ole vakuuttunut.

Enpä tiedä, voisihan tuota joskus kokeilla jos kerran rahatkin saa takaisin jos ei toimi.

Mutta noita samoja aineita löytyy suurempina määrinä monesta muustakin tuotteesta, mikä siinä aloe verassa on sitten niin ihmeellistä? Tuosta aminohappojen määrästäkin nopealla googletuksella löytyi useampaakin versiota, siis että montaako siitä löytyy. Joidenkin sivustojen mukaan 7+11, toisten sivujen 8+12.
Aiheesta ei todennäköisesti ole tutkimuksia ja tämä seuraava on vain minun omaa päätelmääni. Hyvin todennäköisesti on eri asia laittaa monta ainesosaa samaan purkkiin ja sekoittaa kuin, että luontoäiti hoitaa saman homman. Yleensä luontoäiti on hoitanut homman paremmin kuin ihminen... ;) Minä en hirveästi tuijottaisi tuota vesimäärää koska se nyt on joka tuotteessa korkea. Se on tärkeää, että onko tuote tuorepuriste vai tiivisteestä valmistettu.

Noista aminohapoista... minulla sattui lukihäiriö. Materiaalini mukaan aloe sisältääkin 20 aminohappoa. Mutta tiedä sitten, tutkimuksia on monenlaisia...

Jos haluat tutustua käyttökokemuksiin niin suosittelisin Audun Myskjan kirjoittamaan kirjaa. Sitä löytyy lähes jokaisesta kirjakaupasta (http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9519107738).
Kirjan esittely kertoo jotain:
" Maailmassa on harvoja asioita , joiden arvostus on säilynyt antiikista nykyaikaan. Aloe Vera kuuluu näihin harvinaisuuksiin, ja vasta nyt tiedetään tarkasti, kuinka suuri aarreaitta Aloe Vera todella on: siinä on yli 200 vaikuttavaa ainetta aminohapot, mineraalit ja vitamiinit mukaan luettuina. Monet tunnetut historian henkilöt ovat paljastaneet sen salaiseksi aseekseen, mm. Mahatma Gandhi jaksoi pitkät paastonsa Aloe Veran avulla, Kleopatra kylpi siinä ja Kristoffer Kolumbuskin sai Aloe Verasta avun vaivoihinsa.

Nykyään Aloe Vera on maailman tutkituin lääkekasvi. Kirjan kirjoittaja, norjalainen lääkäri Audun Myskja, on seurannut pitkään Aloe Veran kansainvälistä tutkimusta ja käyttänyt Aloe Veraa täydentämään onnistuneesti perinteisen lääketieteen menetelmiä."

Sitten on toinen kirja, jonka nimeä en nyt muista. Se käsittelee aloe veraa enemmän tieteelliseltä kannalta. Myös tutustumisen arvoinen... kaivan nimen vaikka huomenna.

Toki minäkin ennemmin otan luontaista jos mahdollista, mutta jos tuossa aloessa on tosiaan niin vähän vitamiineja ym. mitä esim. mainitsemani linkki kertoo, pitäisi tuota aloe-mehua juoda litratolkulla jotta siitä saisi yhtä paljon vitamiineja kuin ruokalusikallisesta mivitotalia tms.

Valmistajan ohjeen mukaan sitä otetaan n. 40 ml joka aamu tyhjään vatsaan. Minä otan joka aamu huikan. Ja lisää silloin kun siltä tuntuu... aluksi sitä ei suositella otettavaksi enempää kuin 30-40 ml, jotta vatsa tottuu siihen (voi mennä kuralle). Jos tuntuu siltä, että flunssa on iskemässä päälle saatan juoda puoli pulloa päivän mittaan tukemaan vastustuskykyä. Mutta suositus on tuo 40 ml päivässä. Sitä enempää ei välttämättä ole hyötyäkään kerrallaan ottaa koska elimistö ei pysty sitä hyödyntämään. Parempi vähän useasti kuin paljon kerrallaan.

Tämän lisäksi on hyvä muistaa, että sinä et voi päättää mitä ravinteita elimistösi käyttää hyväksi. Sinä vain kaadat suuhusi jotain ja elimistösi poimii tarvitsevansa ainesosat.

Mitä Aloe veran osaa tuossa juomassa sitten on? Nimittäin Työterveyskirjaston mukaan:

"Aaloen lehdestä erotettua väritöntä, hyytelömäistä sisäosaa kutsutaan aaloegeeliksi (Aloe vera gel) ja lehden kuoriosan sisemmistä soluista saatua kellertävää uutetta lääkeaaloeksi (Aloe latex)."

Tuo aloiini on se "myrkyllinen" ainesosa aloessa ja sitä on kuoressa. Lehden sisällä oleva geeli on täysin myrkytöntä. Ja mehu on valmistettu tuosta geelistä.... tai oikeastaan mehu on tuota geeliä. Siinä on hyvin runsaasti hedelmälihaa... en varmaankaan valehtele hirveästi jos sanon, että 1/3 pullon sisällöstä on hedelmälihaa.

Ruoansulatushäiriöiden vuoksi tuote kyllä voisi kiinnostaakin, useassa lähteessä on mainintoja ruoansulatusjutuista tuon yhteydessä, mutta siitäkään ei taida hirveästi kunnon tutkimuksia olla. Noista vitamiini ym. hyödyistä en kyllä vieläkään ole vakuuttunut.

Enpä tiedä, voisihan tuota joskus kokeilla jos kerran rahatkin saa takaisin jos ei toimi.
Suosittelen lämpimästi! Tutkimustuloksia noista ruoansulatusjutuista ei ole eikä niitä todennäköisesti tehdäkkään. Kun olet tuotetta kokeillut niin todennäköisesti et enää mitään tutkimuksia kaipaakkaan. Peräsuoli on kuin teflonia sen jälkeen. :D Luontaistuotteissa on aina kuitenkin muistettava se, että jos se jollain muulla auttaa tiettyyn vaivaan niin sinulla se ei välttämättä tehoa ainakaan yhtä nopeasti. Jos kohdallasi on pidempiaikainen epätasapaino niin sen korjautuminen vie pidemmän aikaa.

En tiedä onko tuossa tarpeeksi vitamiineja täyttämään päivittäisen tarpeesi mutta monipuolisen ruokavalion tukijana se on täydellinen tuote. Toisaalta en usko, että elimistösi pystyy käsittelemään enempää vitamiineja kuin tuotteesta ja monipuolisesta ravinnosta saat. Kuten aikaisemmin sanoin niin sillä ei ole väliä paljonko vitamiineja tuote sisältää vaan sillä paljonko elimistösi pystyy niitä kerrallaan käsittelemään. Luontoäidiltä ei parempaakaan löydy.

Jos haluat kokeilla niin pistä mailia:

:offtopic: mites porukka vetää noi prolabin training pakin napit? kaikki kerralla yhden ruoan kanssa vai pitäskö jakaa päivän eri ruokailukertoihin? en kyllä huomannu mahassa mitään negatiivisia reaktioita kun vedin kaikki napit pussista ja lisäks maitohappobakteerinapin yhen ruoan aikana. :)

Täällä ollu tkäytössä parisen viikkoa mivitotal flex. Piristänyt ihan saatanasti, eli en voi muuta kuin suositella lämpimästi.

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen on ehdottomasti
MIVITOTAL

Samaa mieltä. Maistuukin niin pahalle, että sen täytyy olla toimivaa tavaraa.. Aika monta pulloa jo juonu ja joka kerta aamulla saa hyvän herätyksen kun huitasee vitamiinit naamariin.

Samaa mieltä. Maistuukin niin pahalle, että sen täytyy olla toimivaa tavaraa.. Aika monta pulloa jo juonu ja joka kerta aamulla saa hyvän herätyksen kun huitasee vitamiinit naamariin.
Tosin tuo aine vaatii jo jonkinlaista masokistista luonnetta, että sitä viitsii kiskoa naamariin :urjo:

Kuten monessa threadissa olen leijunut, Life Extension Two per day -pillerit ovat stydeintä kamaa mitä olen nassuuni sullonut. Valitettavasti tuota ei taida enää Suomesta saada.. :(

Tosin tuo aine vaatii jo jonkinlaista masokistista luonnetta, että sitä viitsii kiskoa naamariin :urjo:

Kuten monessa threadissa olen leijunut, Life Extension Two per day -pillerit ovat stydeintä kamaa mitä olen nassuuni sullonut. Valitettavasti tuota ei taida enää Suomesta saada.. :(
Jo on herkkämakuhermoisia tyyppejä. Eihän mivitotal pahalta maistu. Itse toki juon myös maustamattomat kalanmaksaöljyt suoraan pullosta :D

Melkeimpä multi-tabs ja sitten omistan Efi C plus paketin
jossa on tablettia kohtaan 200mg c-vitamiinia

Suositut

Back
Ylös Bottom