Paras jouluolut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mikkeller Santa´s little helper 2010

images

Jouluatrian päätteeksi rupesin kiskomaan tätä kun pitäisi olla joku all time best jouluolut (mm. täälläkin hehkutettu). Helvetin kireä oli muovinen korkki ja kun sen viimein sai kiskottua irti niin mukavan ruskea vaahto puski ulos pullosta hiljalleen. Tuoksu makea. Makua ei jaksa kauheesti analysoida, koska ei oikein mitään ruokahalua ole enää tässä vaiheessa iltaa jäljellä. Olis pitäny säästää toi myöhemmäksi kun tekee oikein mieli.

Mutta jottei yli 10e pullo menis ihan hukkaan niin sanotaan sen verran että olut on kyllä jouluinen, sopii nimenomaan joulupöytään, väri hienon tumman ruskea; vaahto oikein runsas ja tukeva; tuoksu lupaileva; maku on antava, vahva, hieman kirpeä ja jopa raikaskin näin tummaksi, sekä toki mausteinen. Maku on hyvä, kaikenlaista nyanssia tuosta varmasti irtoaa jos syventyy. Suosittelen. Lonkalta laitetaan :4:

:kippis1: joulua kaikille!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Täälläkin juuri avattiin Mikelleri, toinen pullo tänä vuonna. Oli kuitenkin mennyt varastossa hieman liian kylmäksi joten joutuu vielä odottamaan maistiaisia, tämä olut kun on parhaimmillaan melkein huoneen lämpöisenä.

Hmm, sekoitatkohan sää nyt tämän joko Guinnessin Imported Extra Stouttiin tai Foreign Extra Stouttiin, koska varsinaista porteria Guinness -tuotemerkin alla ei ainakaan minun tietääkseni ole..

Katos joo... Tuli vähän sekoiltua yöllä, eli tarkoitin tuotetta joka löytyy alkon sivuilta nimellä Guinness Special Export. Itse en pidä kauheasti tuosta normi tölkki Guinnessista, maistuu jotenkin niin ihmeelliseltä. Joten jos juon Guinnessia niin se on juurikin tuo Special export tai sitten hanasta pubissa.

Ja sitten vielä asiaan. Sinebrychoffin jouluolut maistui aika hyvältä ruoan kanssa, vaikka oli vähän ennakkoluuloja kyseistä olutta kohtaan.

Olipa sattunut sekaan taas sekä hyviä että vähemmän hyviä. Paras jouluolut oli ehdottomasti Shepard neame christmas ale (7%) ja talvioluista maistuvimmat oli Keisarin talvi (6%) sekä Samuel Adamsin winter lager (5.5%).

Harmi kun ei omasta kaapista löydy tuota Mikkelleriä, vaikuttaa aika herkulliselta.

Itse tulin ryystäneeksi tuossa aattona Malmgårdin "Hyvä Tuomas" ja "jouluolut" nimiset juomat ja täytyy sanoa että Tuomas oli ihan mukava juoma, mutta ei ehkä niin jouluinen kuin olisi voinut olla. Itse jouluolut tökkasi parin hörpyn jälkeen kun vehnä ei nykyään oikein putoa. Malmgårdin jouluoluessa on vähän spelttivehnää eikä vehnän maku ole vahva, mutta sen verran sitä kuitenkin oli että jätin juomatta.

Skottikamana tuli ryystettyä Caledonian 80 ale ja siitä huolimatta että se ei ole jouluolut, sopii se jouluun varsin mainiosti. Joku britti tuplasuklaa stoutti tuli kanssa imuroitua, mutta täydellä mahalla myöhään illalla tuollainen ruokaisa juoma ei enää pudonnut täysillä. Ei sillä, hyvää se silti oli ja suklaiset stoutit ovat yleensä lähellä meikäläisen makua.

Jep, saman kävin toteamassa :) Miten mä muistelin, että ne olis ollut takavuosina auki... Kaupasta sain sentään normi Guinnessia ja Magnersia. Menköön nyt noilla tähän hätään.

Guinness ja etenkin saman puljun Kilkenny maistuu kyllä juhannuksesta jouluun :)

Ei viitti enää pistää rahaa hukkaan ja ostaa montaa paskaa bisseä. Gouden Carolusta kun ei enää Suomessa myydä niin tyydyin Saku Porteriin. Muut jääköön hyllyyn, ei huvita kokeilla summa mutikassa kalliita bissejä.

Voi poikien pojat! Kylläpä olikin hyvää tuo Porter! Parasta bisseä mitä voi joulupöydässä juoda. Täydellistä. Täydet 10 pistettä. Nyt jää Belgia kakkoseksi!

Sakun porter ja tume ovat kyllä molemmat todella hyviä oluita. Kukon porter oli myös Koffin porterin ohella kotimaisista parasta mitä olen juonut. Harmi kun sitä ei ole enää näkynyt Alkossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Piti ottaa vallan varaslähtö jouluolusten maisteluun. Mielihän ei ois ees tehnyt, mutta kun kerta paikalliseen oli tämän kauden oluset jo saapuneet, niin piti sen verta joustaa...

Ensin tuli maistettua itselle uusi tuttavuus pukin perse, eli virallisemmin Santa's Butt Ridgeway Brewingiltä. Ei paha, mutta liikaa karamelin/kaakaon makua ja sitä kautta makeutta mun makuun. No, hauska nimi, pisteet siitä.

Jälkiruuaksi maistiaiselle piti ottaa paha tonntu, eli perus Bad Elf. Tuollainen oli tullut hanaan jouluun asti, niin piti ottaa varman päälle että saa hieman katkeruuttakin kielenpäälle. Jatkaa ens kerta sitten uutuuksian maisteluilla.

Piti jatkaa eilistä varaslähtöä matkalla poksingia katsomaan. Nyt lasiin eksyi Mikkellerin Hoppy Loving Christmas ja olipa vain maukas olunen! Tuon piti olla inkiväärin ja männynneulasten kera pantua, mutta inkivääriä tuosta ei mun suuhun mausta juuri eksynyt, onneksi. Mukavan sitruksinen ja pihkainen ja reilun katkeroinen, eli ei ehkä se perinteisin jouluolunen, mutta muutoin erittäin maistuva. Suosittelen!

Zone-sarja -42%
Uijui, Insanely Bad Elffiä taas jouluoluissa. Jos tuo on se sama Bad Elf mitä tuli pari vuotta sitten juotua, ni pitänee ostaa laatikollinen jemmaan. Ehdottomasti paras vahva vaalea mitä ikinä o tullut juotua.

Vielä kerkesi yhden käväistä siemasemassa varaslähdön nimiin... Nyt lasiin sattui Ridgewayn Reindeer Droppings. Jouluinenhan tuo nyt ei kyllä varsinaisesti ollut pätkääkään, mutta muutoin ihan maistuva olunen. Hieman katkeroinen ja hetelmäinen, hetelmää ei yhtään liiaksi ollut mun makuun.

Tuli noista Ridgewayn tuotteista mieleen, että niissä on jotenkin oma, tunnistettava tatsi. En nyt muista mikä tuote tossa naapurikuppilassa oli raanassa, olisko ollut toi Bad Elf, mutta ensimmäisenä tuli mieleen, että näissä on joku oma juttu, jonka tunnistaa heti, kun ottaa ensimmäisen kulauksen. Fuller'silla ja Shepheard Neamella olen ollut huomaavinani samaa. Ja tää on minusta siis hyvä juttu.

Fullerin Old Winter Alea tuli yksi pullo juotua ja tänään on vuorossa Schelnkerin savuolut. Olikos tämä Urdbock olevinaan sitä vielä savuisempaa/tervaisempaa kun se perus mitä alkosta löytyy aina vai mikäköhän näiden erona on?

Tuli Alkosesta kipastua huomiseksi muutama kotimainen, mm. Stadin panimon Barley Wine ja verrokiksi Laitilan kievarin samanmoinen. Nuo kuiten saa jäädä muutaman muun kanssa odottamaan huomista ja nyt lasissa jouluolusien testauksia tälle vuotta jatkaakaseen Anchorin Merry Christmas Happy New Year 2012.

Ei tuo paha ole, mutta mun makuun tuossa on vähän liikaa kaikkea tai ei ainakaan tarpeeksi "sitä jotain". Ei tuosta oikein pääse jyvälle mille tuo nyt varsinaisesti maistuu.

Onkos joku jo bongannut mahdollisesti BrewDogin jouluolutta tälle vuodelle? Jos on, niin mistä mahtaa saada pääkaupunkiseudulla?

Viimevuotinen oli ainakin mun makuun oivallista kun oli selkeä inkiväärin ja piparin maku.

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/702664 - saatavuuden perusteella vielä ihan hyvin jäljellä ja ainahan sitä saapi lähialkoon pyytämällä. Ihan ok tuote, mutta itse tykkäsin enemmän tanskalaisten virityksestä http://www.alko.fi/tuotteet/fi/708774 :)

Back
Ylös Bottom