Paras "itsepuolustuslaji"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
AndyS sanoi:
En ole varsinaisesti treenannut krav magaa, mutta olen treenannut krav magan harjoittelijoiden kanssa ja eräät näistä ovat kavereitani. Tässä on nyt kyse siitä, miten hyvin osaat hoitaa tilanteita ilman, että vastustaja hakataan muusiksi. Sitä pitää harjoitella, jotta sen osaa. Tietty pitää myös harjoitella sitä hakkaamispuoltakin, että osaa senkin.

Ehkä ymmärsin väärin tuosta ja siitä aikasemmasta kommentista, missä viittasit vähemmän brutaaleihin tekniikoihin. Eli et ole missään sanonut, että magassa opetettaisiin hakkaamaan aina muusiksi.

Peruskurssin tasokokeessa oli meillä muutama lyöntien torjunta ilman vastahyökkäystä. Sitten oli puhuttelut, asennot joissa ei olla uhkaavia sille häirikölle, mutta kuitenkin valmiita puollustautumaan ja parit kaatumiset (joita et varmaankaan tarkoittanut). Joo ei siellä kauheesti ole niitä tekniikoita ole, joissa ei tehdä vastahyökkäystä.

Jos mietitään peruskurssin käynyttä ihmistä (sellaista joka ei välttämättä osaa tehdä muuta kun juuri sen joka on opetettu, eli ei osaa jättää lyömättä) jolla ei ole mitään aikasempaa kamppailulaji kokemusta ja se suorittaa torjunnan ja huonosta tasapainosta lyö vastahyökkäyksen, niin saa kyllä olla aika huono tuuri, että se naama menee muusiksi. Samallalailla jossain pyyhkäsyssä / heitossa voi käydä se huono tuuri ja kaveri halkasee takaraivonsa katuun. Ne taas ketkä on harjotellut pidempään niin ehkä osaa jättää sen lyönnin siitä pois jos sitä ei tartte. Sitä en ihan purematta kyllä niele etteikö sitä muka treenaamatta osaa jättää pois.

Ja edelleen, ei ole huonoja tai hyviä lajeja. On hyviä ja huonoja treenajia.

Chd sanoi:
Joku valitti ettei maahan saisi mennä kadulla, todellakin kannattaa jos osaa itse vaikkapa subbaria ja katsoo ettei ole huolta niistä kuuluisista +1:stä sillä vastapuolella.

Itselläni ei ole ensikäden tietoa asiasta mutta muistaakseni se oli protestnetin nhb-foorumilla jossa joku kertoi katutappelusta jossa sellaiset henkilöt jotka eivät tunteneet *kumpaakaan* osapuolta menivät potkimaan niitä maassa möyriviä.. Eli ei ehkä kannata mennä sinne maahan jos siinä on jotain porukkaa lähistöllä.

Taalta tulee yksi aani perinteiselle nyrkkeilylle. Suomessa talvi on pitka, paksuissa vaatteissa kaiken muun kuin lyomisen tekeminen on aika vaikeaa + on liukasta. On eriasia treenata salilla tekniikoita kuin ottaa osaa kamppailuun kun joku tulee lyomaan nakkikioskilla kuonoon, siina ei ole aikaa kovinkaan moneen jippoon.

En siis ole varsinaisesti tapellut kadulla, ei ole tarvinnut koskaan lyoda. Muutamia kertoja on ollut tilanne jossa toinen on avannut tilanteen nyrkilla mutta ei ole silloinkaan ollut tarvetta lahtea nyrkki vaihtoon.

Maahan meneminen on epamiellyttavaa (baarissa lattialla siideria + lasia, ulkona likaista, markaa tai lumista). Vaikka suuri osa kamppailuista paatyy maahan niin lahes jokaisessa paatetaan pystyssa kumpi menee maahan ja missa kunnossa.

Chd sanoi:
Photsku :Krav magaa ovat kehuneet enemmän tai vähemmän, varmasti toimii. Hapkidosta on pari vuotta kokemusta ja kyllä tuollakin aika paljon käytännön shittiä opetetaan. Joku valitti ettei maahan saisi mennä kadulla, todellakin kannattaa jos osaa itse vaikkapa subbaria ja katsoo ettei ole huolta niistä kuuluisista +1:stä sillä vastapuolella. Nyrkkeily toimii, voi sitä olla lyömättäkin toista, hyvän boxaajan ei pitäisi kovin ahtaalle joutua nakkikioskiheijareista.

Itse osaan suojella itseäni maasta käsin melkeimpä paremmin kuin pystyssä ainakin yhtä vastustajaa vastaan. Eri asia on tietysti jos vastustajia on useampia samaan aikaan. Useampaa vastustajaa vastaan omat taitoni eivät riittäisi.

Pitää vain tietää mitä tekee. Olin aikoinani yhden "terroristi kouluttajan" (siis Ranskan armeijan anti-terroristi kouluttajan) itsepuolustus kurssilla treenailemassa heidän itsepuolustus / kamppailumenetelmäänsä.

Tekniikoissa käytettiin paljon esim. kämmensyrjällä kurkunpäähän lyömistä, polvilla potkittiin, mutta muuten jalkoja ei käytetty pahemmin. Nyrkillä ei lyöty yhdessäkään tekniikassa, koska siinä kuulemma helposti vain hajottaa kätensä. Monissa tekniikoissa vastustajan kädet lukittiin tai ohjattiin sivuun vasta iskua tai pakenemista varten. Paljon harjoiteltiin myös maassa ottelemista ja erilaisista otteista irtautumista jollakin tekniikalla. Lisäksi harjoiteltiin erilaisia lukkoja, joilla voi vääntää vastustajan vaarattomaksi.

Vaikka kyseinen menetelmä ei perustunut Krav Magaan niin luulen, että tekniikat olivat varsin samanlaisia molemmissa. Itselläni ei ole kokemusta Krav Magasta, koska kaverini, jolla on mustavyö Taikwandossa haukku sen kusipäiden lajiksi, jossa vain opetellaan vahingoittamaan, niin en koskaan sitä ruvennut treenailemaan. Kaverini mukaan vain kusipäät haluavat oppia mahdollisimman nopeasti helppoja tekniikoita, joilla voi saada aikaan mahdollisimman paljon vaurioita tappelussa.

Demoritus sanoi:
Itselläni ei ole kokemusta Krav Magasta, koska kaverini, jolla on mustavyö Taikwandossa haukku sen kusipäiden lajiksi, jossa vain opetellaan vahingoittamaan, niin en koskaan sitä ruvennut treenailemaan. Kaverini mukaan vain kusipäät haluavat oppia mahdollisimman nopeasti helppoja tekniikoita, joilla voi saada aikaan mahdollisimman paljon vaurioita tappelussa.

:jahas: Kaverisi on toki oikeutettu mielipiteisiinsä, idioottimaisiinkin.

Photsku sanoi:
Useimmissa lajeissa on siis myös osa-alueita, joista ei sinällään ole apua itsepuolustuksessa (liikesarjat ym.).

Liikesarjoista voi olla paljonkin apua itsepuolustusta opetellessa. Niissä tekniikka on puhdasta ja oikeaoppista liikkumista ja voimantuotantoa voi harjoitella rauhassa. Toki liikesarjoja näkee tehtävän myös tanssinomaisesti, tällöin ne eivät palvele mitään käytännönläheistä tarkoitusta. Ne eivät myöskään yksinään riitä toimivan itsepuolustustaidon opetteluun, paritekniikkaa ja sparria tarvitaan ehdottomasti lisäksi.
Muuten Photskun kanssa samaa mieltä lajien haukkumisesta, arvostellahan toki saa.

Willie sanoi:
:jahas: Kaverisi on toki oikeutettu mielipiteisiinsä, idioottimaisiinkin.

Olihan tuo aika idioottimainen.
Itse olen harrastanut krav magaa kaksi vuotta, sitä ennen nyrkkeilyä ja karatea yhteensä kuusi vuotta. Krav magahan ei ole kilpaurheilua, eikä ehkä sanan varsinaisessa merkityksessä "kamppailulajikaan", se on puhtaasti itsepuolustuslaji. Kauniita krav magan liikkeet eivät ehkä ole, mutta sitäkin TEHOKKAAMPIA. Onko tositilanteissa kadulla aikaa ja mahdollisuuksia "näyttäviin" kung fu tekniikoihin? Ei ainakaan minulla ole ollut. Yksin kertainen on TEHOKASTA. Eli alkuperäiseen kysymykseen "paras itsepuolustuslaji", niin OMA mielipiteeni on se, että krav maga on kamppailulajeista se tehokkain ja paras. Eikö monien tutkimuksienkin perusteella krav maga ole luokiteltu tositilanteissa testatuimmaksi ja tehokkaimmaksi "lajiksi".
No, ny meni ehkä vähän brassailuksi, sorry vaan. Onhan totta, että parasta itsepuolustustahan on omata nopeat jalat =D!

Demoritus sanoi:
Vaikka kyseinen menetelmä ei perustunut Krav Magaan niin luulen, että tekniikat olivat varsin samanlaisia molemmissa. Itselläni ei ole kokemusta Krav Magasta, koska kaverini, jolla on mustavyö Taikwandossa haukku sen kusipäiden lajiksi, jossa vain opetellaan vahingoittamaan, niin en koskaan sitä ruvennut treenailemaan. Kaverini mukaan vain kusipäät haluavat oppia mahdollisimman nopeasti helppoja tekniikoita, joilla voi saada aikaan mahdollisimman paljon vaurioita tappelussa.

Kaverisi ei kannattaisi puhua paskaa lajista, josta ei ole kokemusta. Toki jokainen tietää että se oma laji on aina paras, mutta minä en krav magan harrastajana ole koskaan haukkunut yhtäkään lajia kusipäitten lajiksi, sillä minulla ei yksinkertaisesti ole kokemusta kuin kolmesta eri lajista joitan olen harrastanut.
PS:Lähdekritiikki on aina hyvä pitää mukana

Edit:Kiitos Thomas84, itsekin noita pointteja hain mutteivat väsyneenä tulleet mieleen :thumbs:

Thomas84 sanoi:
Eikö monien tutkimuksienkin perusteella krav maga ole luokiteltu tositilanteissa testatuimmaksi ja tehokkaimmaksi "lajiksi".

Tutkimusten? Mainoksia varmaan tarkoitit..

Mitään lajeja ei ole tutkittu, on vain harrastajien mileipiteitä, mainoksia ja mainosten uhreja, joilla ei ole kokemusta mutta "tietopohjaa" on sen verran että voi tulla foorumille kertomaan kuinka "taikvando" on aivan paska laji ja "graw maga" on supertehokas itspuolustuslaji... :zzzz:

taisto sanoi:
Taalta tulee yksi aani perinteiselle nyrkkeilylle. Suomessa talvi on pitka, paksuissa vaatteissa kaiken muun kuin lyomisen tekeminen on aika vaikeaa + on liukasta. On eriasia treenata salilla tekniikoita kuin ottaa osaa kamppailuun kun joku tulee lyomaan nakkikioskilla kuonoon, siina ei ole aikaa kovinkaan moneen jippoon.

Siinä olet oikeassa. Paitsi, että olet väärässä :)
Nyrkkeily vaatii alustan jossa ei liukastella tai sitten kyseessä on pelkkää käsien ojentelua. Lyönnin kun maasta ponnistaa niin silloin pyllähtää. Seuraava tiltti tulee osumavaiheessa. Nyrkkeilykin perustuu siihen, että vaikutus saadaan muodostamalla omasta kehosta silta maan ja vastapuolen leuankärjen välille. Jos boksaaja toimii samalla periaatteella kuin sinko, eli on siis rekyylitön systeemi, purkautuu voima molemmista päistä (ei viittaa ruuansulatusjärjestelmään) jolloinka lyöjä työntää itseään poispäin kohteestaan.

Toki on olemassa menetelmiä lyödä mm. piiskamaisesti jolloinka raaja ikäänkuin heitetään rajulla vartalon ravistuksella vastustajan arkoihin paikkoihin (muistaakseni Quake ykösen zombit teki näin :D ) mutta tämä ravistus saattaa taas viedä tasapainon...

Tuossa vasta Wing Chunia liukkaalla asfaltilla väännettiin. Se luonnistu kohtalaisesti.

eikös Krav Maga ole suurimmaks osaks munillepotkimista jne...(ehkä vähän törkeetä) ? :(
En sitten tiedä onko niitä erilaisia tyylejä... Ikärajakin taitaa olla k18..Hyvä itsepuolustuslaji on mun mielestä sellanen jossa kehitetään jokaista osa-aluetta...shootfighting ja muut tällaiset vapaaottelu muodot..Itse harrastanu vähän erilaisia lajeja ja nyrkkeily on musta hyvin kehittävä jos harjoitellaan kovaa ja ei pelätä pientä iskua :) vapaaottelu on myös kova jossa oppii paljon jos vetää vaan kovaa. Niinkun varmaan kaikissa lajeissa oppii jos vaan treenaa kovaa ja ahkerasti :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ei tuo kovaa treenaaminenkaan mitään tositilanteesta kerro. on hieman eri asia olla kadulla 4. danin musta kakka takataskussa ja vino pino tummapintaisia maahanmuuttajia ympärillä. siinä menee jokaisen lajin tekniikat sekaisin. aina paras olisi treenata mahdollisimman todentuntuisessa ympäristössä.

mikä tahansa tekniikka toimii hyvän kaverin kanssa harjoitellessa selvinpäin, hyvässä valaistuksessa, sisätiloissa, löysissä vaatteissa, kun kaveri vielä valmiiksi lyö vähän ohi...

eli mahdollisimman monipuolinen treeni kunniaan. on myös hyvä treenata muiden lajien harrastajia vastaan. mikään yksittäinen laji ei voi kattaa jokaista tilannetta, ei sitten mitenkään.

vapaamuotoiset sparraustilanteet mielestäni kehittävät parhaiten. lisäksi kun vaihellaan vastustajaa, treenipaikkoja ym.

lajeista esim. systemaharrastajat treenailevat näin.

taisto sanoi:

Näinhän se juuri on.

"
flamm sanoi:
Tutkimusten? Mainoksia varmaan tarkoitit..
Mitään lajeja ei ole tutkittu, on vain harrastajien mileipiteitä, mainoksia ja mainosten uhreja, joilla ei ole kokemusta mutta "tietopohjaa" on sen verran että voi tulla foorumille kertomaan kuinka "taikvando" on aivan paska laji ja "graw maga" on supertehokas itspuolustuslaji... :zzzz:
"

Kyllä kuule eri lajeja on todellakin tutkittu, esim: monien maiden armeijat, poliisivoimat ja turvallisuuspalvelut ovat testanneet eri lajeja, ja itsepuolustusmenetelmiä, ja sitä, mikä on sopivin kyseisiin organisaatioihin. Onhan se krav maga vähän joka paikassa pinnalle ponnahtanut..... =D

Krav magasta minulla on tietopohjaa, koska olen sattunut harrastamaan sitä kaksi vuotta (vasta?). Olen harrastanut pitkään myös nyrkkeilyä, ja junnuna tuli vedettyä karateakin yli kolme vuotta.
Olenko jossain vaiheessa väittänyt taekwondoa paskaksi lajiksi? En!
Ei ole kokemusta lajista, mutta olen kyllä nähnyt useita otteluita. Varmasti taekwondokin on tehokasta.
Krav magan tehokkuus perustuu siihen, että siitä on karsittu kaikki ylimääräiset, näyttävät tekniikat minimiin. Tekniikat ovat sen sijaan sitäkin tehokkaampia. Ne perustuvat suurelta osin ihmisten luontaisille reaktioille. Minun on toki mahdotonta sanoa, mikä kamppailulaji on tehokkain, koska minulla on kokemusta vain kolmesta kamppailulajista. Näistä kolmesta voin kuitenkin todeta, että ehdottomasti tehokkain on krav maga (ja tämähän on minun mielipiteeni!). Tätähän alkuperäinen kysyjä nimen omaan kysyi.

"
Gazzu sanoi:
eikös Krav Maga ole suurimmaks osaks munillepotkimista jne...(ehkä vähän törkeetä) ? :(
En sitten tiedä onko niitä erilaisia tyylejä... Ikärajakin taitaa olla k18..Hyvä itsepuolustuslaji on mun mielestä sellanen jossa kehitetään jokaista osa-aluetta...shootfighting ja muut tällaiset vapaaottelu muodot..Itse harrastanu vähän erilaisia lajeja ja nyrkkeily on musta hyvin kehittävä jos harjoitellaan kovaa ja ei pelätä pientä iskua :) vapaaottelu on myös kova jossa oppii paljon jos vetää vaan kovaa. Niinkun varmaan kaikissa lajeissa oppii jos vaan treenaa kovaa ja ahkerasti :D
"

Kuulehan nyt. Krav maga ei todellakaan ole pelkkää munille potkimista. Se on vain yksi tekniikka monien muiden joukossa. Toiseksi, mistä sait päähäsi, ettei magassa kehitetä kaikkia osa alueita? Juuri sehän siinä on ideana, kaikkia tekniikoita käydään läpi nyrkki taistelusta maassa käytäviin kamppailuihin/painiin. Sen sijaan magassa pyritään välttämään maahanjoutumista viimeiseen asti, ja pyritään ratkaisemaan tilanne jotenkin muulla tavoin ennen sitä.
Siis, krav magassa EI OLE SÄÄNTÖJÄ, sehän erottaakin sen muista lajeista. Eihän muissa lajeissa (edes NHB matseissa) saa potkia tai lyödä vastustajaa esim: munilla, silmiin tai kurkkuun. Krav magassa saa, sehän on katutappelussakin mitä tehokkainta. Nyt taas pitää muistuttaa, että en todellakaan vähättele noita mainitsemiasi vapaaottelua/shootfightingiä/nyrkkeilyä. Helvetin tehokkaita kaikki! Nyrkkeilystä pidän kamppailu urheilulajina eniten.

Kadullahan säännöt kuuluvat: EI SÄÄNTÖJÄ! Ainakin omasta mielestäni on täysin turhaa kuvitella päälle karkaajan puolelta mitään herrasmiesmäisiä otteita. On totta, että krav magan tekniikat ovat törkeitä ja todella brutaaleitakin, mutta siitä sitten vaan miettimään ja sopimaan tositilanteessa hyökkäjän kanssa niistä herrasmies otteista. Onko siihen sitten aikaa tai mahdollisuutta, on toinen juttu..........
Kun omalle kohdalleni on, ikävä kyllä, muutamasti kadulla tilanne tullut, niin en kyllä ole jäänyt miettimään, että onkohan tekemäni tekniikka ollut liian "brutaali" hyökkääjää kohtaan.
Näin se homma vaan menee, sitä saa mitä tilaa! .

"
AndyS sanoi:
Voisitko täsmentää, miten tämä seikka erottaa krav magan vaikkapa Hokutoryu ju-jutsusta?
"

No, nyt tuli ehkä vähän hätiköidysti päästettyä sanoja suusta, olet oikeassa.
Ei pitäisi verrata magaa lajiin, josta ei ole henkilökohtaista kokemusta. Minullahan ei ole kokemusta Hokutoryu ju-jutsusta. Siis onko tuokin laji sellainen, jossa ei ole mitään sääntöjä? Munille, silmiin ja kurkkuun saa lyödä ja potkia ym.?

No sanotaan, että onhan suurimmassa osassa kamppailulajeja jonkin moiset säännöt. Tosin, niistä lajeistakin on nykyisin niin monia eri tyylejä, että vaikea sanoa. Sanoisin kuitenkin, että krav magan periaate: ei sääntöjä erottaa sen suurimmasta osasta muita kamppailulajeja. Ehkä tuo kuulostaa paremmalta...............

Mitä tarkoitat säännöillä? Tarkoitatko magan slow fight tyyppistä ottelua, vai ylemmillä tasoilla oteltavaa ottelua suojilla? Missään tietämässäni lajissa ei harjoitusottelussa tai vyökokeessa saa tehdä mainitsemiasi tekniikoita. Mukaan lukien Kravmaga jota harrastin 2,5 vuotta. Missään tietämässäni lajissa toisaalta ei erikseen kerrota sääntöjä katutilannetta varten.

Toi on mun mielestä aina hauskaa(oikeasti se on mielestäni ääliömäistä), kun mainostetaan kuinka siinä ja siinä lajissa (usein krav magassa) EI OLE SÄÄNTÖJÄ, munille SAA potkia ja silmiin SAA tökkiä. Kuitenkaan lajin sisällä kun sparrataan niin näitä tekniikoita ei tehdä. Ja vaikka painia harrastaisikin, kadulla silti SAA tökkiä silmiin jne. Kuka sitä tulee kieltämään, vaikka itse painissa ei näitä tekniikoita varsinaisesti harjoitellakkaan?

"
rusakko-600 sanoi:
Toi on mun mielestä aina hauskaa(oikeasti se on mielestäni ääliömäistä), kun mainostetaan kuinka siinä ja siinä lajissa (usein krav magassa) EI OLE SÄÄNTÖJÄ, munille SAA potkia ja silmiin SAA tökkiä. Kuitenkaan lajin sisällä kun sparrataan niin näitä tekniikoita ei tehdä. Ja vaikka painia harrastaisikin, kadulla silti SAA tökkiä silmiin jne. Kuka sitä tulee kieltämään, vaikka itse painissa ei näitä tekniikoita varsinaisesti harjoitellakkaan?
"

Harrastatko sinä sitten krav magaa, kun tunnut jotain oikein "tietävän".....=D?

Meillä ainakin slow fight otteluissa saa munille potkia, onhan kaikilla muna suojat. Ei ny täysillä vedetä, mutta kuitenkin. Silmiin ny harvemmin tökitään, mut voihan sitä silmäkulmiin näpäyttää.
Totta kai katutappelussa silmiin saa tökkiä, vaikka painia harrastaisi! OLENKO VÄITTÄNYT ETTEI SAISI? Mikäköhän heitto toi nyt taas oli..........?

Pointini tässä jutussa nyt vaan sattuu olemaan se, että kun kadulla tilanne tulee, niin eiköhän esim: painija kuitenkin ala vähän niin kuin "automaattisesti" ja "luonnostaan" vääntämään sen oman lajinsa mukaan, minkä parhaiten osaa, tässä tapauksessa paini.
Samoin nyrkkeilijä varmasti aika äkkiä menee otteluasentoon, ja alkaa pamauttelemaan suoria ja koukkuja, kun tämän parhaiten osaa. Tuskin hän heti ensimmäiseksi alkaa jotain painiotteita kehittelemään, jos ei lajia koskaan ole harrastanut. Toki tämä mahdollista on, mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Taekwondo kaveri pistelee taekwondoa, karateka karatea, judoka judoa ym. ym. ym. koska sitä lajia he nimen omaan osaavat ja ovat harjoitelleet, ja ne lajin liikkeet tulevat luonnostaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom