Paras akku autoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ja nyt napsahti sitten omaan nilkkaan.... eli exide sanoi aamulla että keväällä... vittu. Ensimmäinen kerta kun tuo merkki teki mulle omissa tai myydyissä tenän. Oli viellä premiun akku joka ostettu noin 2vuotta sitten joten takuu voimassa. Lisävirralla auto liikkeen eteen ja siellä vaihtoivat ilman mitään mietintäjä akun uuten ja autoon paikoilleen. Vertailuna olen myynyt noin 30-40 bosch akkua tänä vuonna ja 2 tullut takuuseen. Exidea taas on tuo meidän tukkuri myynnyt satoja ja alle 1% kuulemma menee takuuseen.
Mutta liekö tässä taas tämän saatanan pakkasen ja oman tyhmyyden syytä kun viimeiseen 2viikkoon en ole ajanut kuin tuollaisia 4-6km matkoja töihin/kauppaan. Eli ei nuo saatanan autot kaikkinen härveleinen viellä jaksa ladata noita akkuja noin lyhyvillä matkoilla. Viime vitun talvena kovilla pakkasilla meni huohotin letkuja tukkoon kun ei auto kunnolla lämmennyt ja nyt sitten akku. VITTU ETTÄ MENEE HERMO NOIDEN PAKKASTEN KANSSA
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Älkää ostako Tranea. Olikohan akku kaksi viikkoa autossa ja nyt jo tsippas. Yritä nyt sitten tänään jostain ostaa uusi akku. Ehdotuksia saako edes mistään?
 
Älkää ostako Tranea. Olikohan akku kaksi viikkoa autossa ja nyt jo tsippas. Yritä nyt sitten tänään jostain ostaa uusi akku. Ehdotuksia saako edes mistään?

Biltemat näkyy olevan kiinni, mutta Hongkongit auki klo 12 asti. Siitä en sitten ole varma, että myydäänkö siellä akkuja, mutta latureita ainakin on.
 
Kannatta tosiaan sijoittaa neljä- viisikymppiä kunnon laturiin (Ctek tai vastaava älylaturi). Ei minusta ylipääsemätön vaiva pari kertaa kuukaudessa laittaa akkua latautumaan yön seuduksi. Tietty jos ei ole lämmitystolppapaikkaa niin sitten tilanne on toinen..
 
Älkää ostako Tranea. Olikohan akku kaksi viikkoa autossa ja nyt jo tsippas. Yritä nyt sitten tänään jostain ostaa uusi akku. Ehdotuksia saako edes mistään?

Keravan honkkarissa on ainakin akkuja, vantaallakin olis ollu eiliseen asti ;)
 
Mulla on autossa 2 kertaa tyhjentynyt ja kerran jäätynyt + kyljistään pullistunut Exide:n akku. Vielä toimii kuin junan vessa, jaksaa pyörittää hyvin ja pitää sähköt sisällään.

Seuraavana samaa merkkiä jos se tuosta joskus hajoaa :rock:
 
Keravan honkkarissa on ainakin akkuja, vantaallakin olis ollu eiliseen asti ;)
Hehe ;)


Pakkaset tuli ja tämä tuli jälleen ajankohtaiseksi kun en raahtinut viime vuonna akkua ostaa. Nyt tilasin Varta Silver 110Ah akun tohon. 195 euroa maksaa.
 
Ajattelin akun vaihtaa Skoda Feliciaani, mutta uuden hankinnassa vähän ongelmia. Siis muut tiedot löytyy vanhan akun kyljestä mutta sanovat että tuo kokoluokitus lukisi manuaalissa, mutta eipä lue.

Pitääkö ottaa vaan mittanauha käteen ja arvailla ostaa oikean kokonen akku vain onko tohon muuta keinoa, esim. akussa lukee joku koko-tunnus yms.
 
Ajattelin akun vaihtaa Skoda Feliciaani, mutta uuden hankinnassa vähän ongelmia. Siis muut tiedot löytyy vanhan akun kyljestä mutta sanovat että tuo kokoluokitus lukisi manuaalissa, mutta eipä lue.

Pitääkö ottaa vaan mittanauha käteen ja arvailla ostaa oikean kokonen akku vain onko tohon muuta keinoa, esim. akussa lukee joku koko-tunnus yms.

Mittanauha käteen, autosta riippuen korkeus on tärkein ettei ota navat konepeltiin kiinni :D Mitat on varmaan aika lähelle 24x18x19, mutta onhan siinä skodassa ainakin bensamallissa tilaa laittaa isompikin akku.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja niinhän siinä taas kävi. Elämäni 10-13:sta exide kosahti. Kuinkas taas sattuikaan. Tilalle tulee Vartan 110aH akku.

+1. Sinne meni taas yksi exide. On se muuten vitun jännä, että lähes kaikissa ostamissani autoissa on ollut exiden akku paikallaan. Kaipa ihmiset ottavat ennen myyntiä kunnon akut pois ja laittavat noita aikapommeja tilalle.
 
Älkää ostako Tranea. Olikohan akku kaksi viikkoa autossa ja nyt jo tsippas. Yritä nyt sitten tänään jostain ostaa uusi akku. Ehdotuksia saako edes mistään?

Kävin ostamassa Tarjoustalosta (ties jo kuinka monennen) akkulaturin ja latasin akun sillä. Lähti käyntiin ja pääsin liikenteeseen. Nyt on akkulaturi aina auton perässä valmiina. En tiedä mikä akun päästi tyhjäksi, mutta nyt se on taas toiminut hyvin tuota yhtä kertaa luukuunottamatta. Yritin soitella jouluaattona kaikenmaailman akkupäivystyksiin, mutta heti ekassa paikassa joku vastasi hirveässä krapulassa ja ei kiinnostanut akun myynti. Toivotin hyvää joulua ja luuria kiinni. Trane edelleen kiinni ja hyvin näyttäisi toimivan.
 
Itselläni asennettu konehuoneeseen akkulaturi joka lataa akkua aina kun auto on tolpassa. Ainakin hyvin hörähtänyt käyntiin -35 pakkasillakin. Akulla kohta ikää 5 vuotta.
 
Kävin ostamassa Tarjoustalosta (ties jo kuinka monennen) akkulaturin ja latasin akun sillä. Lähti käyntiin ja pääsin liikenteeseen. Nyt on akkulaturi aina auton perässä valmiina. En tiedä mikä akun päästi tyhjäksi, mutta nyt se on taas toiminut hyvin tuota yhtä kertaa luukuunottamatta. Yritin soitella jouluaattona kaikenmaailman akkupäivystyksiin, mutta heti ekassa paikassa joku vastasi hirveässä krapulassa ja ei kiinnostanut akun myynti. Toivotin hyvää joulua ja luuria kiinni. Trane edelleen kiinni ja hyvin näyttäisi toimivan.

Jos ei piuhassa saa pidettyä autoa niin yksi vaihtoehto on ostaa apukäynnistin.
esim http://www.biltema.fi/osteri/osteri...a.htm&linkki=37902.htm&tuote=37902&ryhmaid=23
 
Tässä viestiketjussa silmiini tarttui kommentoitavaa...
Siihen en ota kantaa mikä on paras akku, ehjä akku on paras akku. Vm.2001 woortissani on tehtaalla asennettu mikä lie... Toyotan 9700lbs sähkövinssi syö keltakantisia muutaman vuoden välein.
Inska:n kommentti on loistava tuolla aiemmin, "pieni ja keltainen akku varustettuna hurjalla hinnalla", palataan tuohon myöhemmin. Monilla ihmisillä näyttää olevan taipumus laittaa tilalle niin paljon akkuun Ah:ta kun pellin alle sopii, jos tämä ei riitä niin, IP65 automaattilaturia rinnalle edellyttäen että, menopeli on kahlittuna valtakunnallisen sähköverkon kulmaan. Tuo ei mielestäni ole se mitä tavoitellaan, tai ainakaan se mitä valmistaja on tarkoittanut. Monet tietävät joskus näpit jäässä menopelin konehuoneessa pakkasaamuna touhunneena kuinka ankarat olosuhteet Suomessa välillä on. Toisaalta taas tiedetään myös sekin, millaisella käytöllä kunkin menopeli normaalisti on. Tämä voi poiketa tehtaalla käytettyihin oletusarvoisiin keskimääräisiin auton käyttö-aikakertoihin sähköjärjestelmää suunniteltaessa. Tähän kun vielä liitetään tieto siitä, millaisia sähkövarusteita siinä omassa menopelissä on ollut tehtaalta toimitettaessa ja mitä sinne on lisätty matkan varrella. Vieläpä kaikilla on ainakin epäillys millaisessa kunnossa ne sähkölaitteet ovat käytön jäljiltä. Aina se sähköverkkoon kytkeytyminenkään ei ole mahdollista.
No miksi saivartelen?
Kaikki tuo edellä mainittu vaikuttaa siihen, millainen energianlähde(akku), siinä omassa menopelissä tarvitaan!
Nyt jotenkin pitäisi korostaa seuraava: Nyt kun tiedetään, paljonko tarvitaan energiaa sen oman menopelin käyttötarpeisiin. Meidän pitää huolehtia että, tällä käytöllä, se energiavarasto(akku), jää käytön jäljiltä täytenä odottamaan seuraavaa käyttökertaa.
Tässä kohtaa otan uudestaan esille Inska:n kommentin. Loistava esimerkki hyvästä valinnasta energiavaraston suhteen.
Kakkosauto, akun Ah:t pikkusen pienemmät kuin autoon on tarkoitettu mutta, luovuttaa reilusti energiaa kylmäkäynnistyksen tarpeisiin ja latautuu rivakasti auton omalla latausjärjestelmällä. Auton käyttö juuri sopivaa että, akku jää aina täytenä odottamaan seuraavaa käyttökertaa.
Tällä koitan tuoda esille, ettei ne Ah:t mitä konehuoneeseen sopii aina ole oikea ratkaisu monessakaan mielessä.
Auton oma latausjärjestelmä on auton valmistajan toimesta mitoitettu sen mukaan, millaisilla sähkövarusteilla auto on tehtaalla suunniteltu, mukaan lukien valinnaiset varusteet. Nyt jos autoon jälkiasennetaan suunnittelusta poikkeavia suuritehoisia audiojärjestelmiä, polttoainelämmitin, tehokas inverteri, jne. Auton sähköenergian tarve kasvaa tälläisen asennuksen jälkeen alkuperäisestä melko paljon. Tämä tietysti vaatii isomman akkukapasiteetin, mutta tälläinen muutos vaatii myös isomman auton oman latausjärjestelmän. Nyt jos näistä asioista ei huolehdita kokonaisvaltaisesti, jossain kohtaa joudutaan tilanteeseen ettei se iso akku olekkaan hyvässä varaustilassa ja kovan pakkasyön jäljiltä akku on riittämätön antamaan tarvittavaa käynnistysenergiaa tai jäässä ja kokonaan pilalla. Tai menopelin käyttöajat kerrallaan on niin lyhyitä, ettei se pienemmälle akulle suunniteltu latausjärjestelmä kerkiä koskaan lataamaan isoa akkua täyteen. Joskus jotkin automallit ovat jatkuvasti niin lyhyellä käytöllä, ettei se valmistajan tarkoittama akku olekkaan se paras vaihtoehto käyttötarpeeseen, vaan hieman pienempi ja pippurisempi toimii tarkoitukseen paremmin.
Toinen mikä mietityttää on, kun ihmiset kertovat joissain viestiketjuissa vaihtelevan vanhan tavallisen akun tilalle jopa CA-akkuja. Siirtyminen AGM-akun käyttöön lyhyt jaksoisessa käytössä, pitäisi säätää auton latausjännitettä 0.5V ylöspäin samaan latauksen tehohyötysuhteeseen pääsemiseksi. Tällä ei silloin ole suurta merkitystä AGM-akuille, jos ajokerrat ovat pitkiä, mutta CA-akkua ei 14V latausjärjestelmällä saada koskaan täyteen tehokkaasti. CA-akun latausjännite on tyypillisesti 16.5V. Toki CA-akkukin latautuu useiden satojen kilometrien ajonautintojen aikana jonkin verran 14V järjestelmässä... Osassa uudemmista automalleissa tälläistä ongelmaa ei ole sopivasti älykkään latausjärjestelmän takia.
Keskustelkaa ihmiset akku-alan asiantuntioiden kanssa mikä ratkaisu on paras teidän käyttötarpeisiin menopeleissänne... Heillä on rautaista osaamista kun pyydätte muutakin kuin, sen halvimman tarjousakun siitä akkutyypistä jota "kaverit/naapurit/jne" suositteli....
Toivottavasti tämä auttaa tulevaisuuden lukijoita ymmärtämään paremmin sitä, miksi joku moittii jonkun akun sopimattomuutta johonkin tarkoitukseen omien käyttökokemuksien perusteella. Osa kommenteista saattaa johtua riittämättömästä tietämyksestä ja tästä johtuen käyttökokemus jostakin akkutyypistä on saattanut jäädä lyhyeksi syystä tai toisesta. Ihminen oppii monia asioita yritys-erehdys tekniikalla mutta, se ei aina ole se halvin tie menestykseen.
Japa:n kommentteja arvostan, koska hänen käsiensä läpi on kulkenut massoittain akkuja eri valmistajilta. Hänellä on rautainen tietämys akkujen kestävyydestä ja varmasti muutenkin.
Kenenkään tietämystä/osaamista vähättelemättä kannan korteni kekoon kommenteillani. Onnistuneita talvi-käynnistyksiä kaikille!
 
Kävin ostamassa Tarjoustalosta (ties jo kuinka monennen) akkulaturin ja latasin akun sillä. Lähti käyntiin ja pääsin liikenteeseen. Nyt on akkulaturi aina auton perässä valmiina.

Mitäs tollasen akkulaturin ostossa pitää ottaa huomioon. Noitakin on nimittäin aika helvtin monta erilaista myynnissä.

Molemmissa autoissa 110 Ah akut. Toinen alkoi valittamaan, kun oli näillä pakkasilla vain pientä ajoa. Laturi on kuitenkin uutta akkua halvempi hankinta...
 
Zone-sarja -42%
Tuollainen on tuossa riisseli autossa, kun siinä on tuo polttoainelämmitin:jahas:
121
 
Minkälainen apukäynnistin kannattaisi ostaa? Biltemassa ja motonetissä on näköjään 40 eurosta ylöspäin malleja.
 
Minkälainen apukäynnistin kannattaisi ostaa? Biltemassa ja motonetissä on näköjään 40 eurosta ylöspäin malleja.

Minä ostin tuon Motonetin 40 euron jumpperin ja sain sillä autoni käyntiin mutta en ala enää pelleilemään viisi vuotta vanhalla akulla, huomenna autoon laitetaan Boschin uusi akku.
 
Silläkin ite meinasin tuota apukäynnistintä, että kun nykyautoilla ei oikein suositella apuvirran antamista autosta toiseen. Voi kuulemma aika helposti aiheuttaa kalliita elektroniikkavaurioita. Ainakaan missään nimessä antava auto ei saisi olla käynnissä apuvirtaa annettaessa. Varmin olisi tietysti irrottaa kengät akusta, mutta ei sitä viitsi rueta kovassa pakkasessa ja yleensä vielä pimeässä tekemään näpit jäässä. About joka talvi joku tuttu on soittanut virtaa antamaan niin ei siinä helposti viitsi kieltäytyäkkään ja kyllähän sitä itekkin saattaa joskus tarvita. :)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom