Tässä viestiketjussa silmiini tarttui kommentoitavaa...
Siihen en ota kantaa mikä on paras akku, ehjä akku on paras akku. Vm.2001 woortissani on tehtaalla asennettu mikä lie... Toyotan 9700lbs sähkövinssi syö keltakantisia muutaman vuoden välein.
Inska:n kommentti on loistava tuolla aiemmin, "pieni ja keltainen akku varustettuna hurjalla hinnalla", palataan tuohon myöhemmin. Monilla ihmisillä näyttää olevan taipumus laittaa tilalle niin paljon akkuun Ah:ta kun pellin alle sopii, jos tämä ei riitä niin, IP65 automaattilaturia rinnalle edellyttäen että, menopeli on kahlittuna valtakunnallisen sähköverkon kulmaan. Tuo ei mielestäni ole se mitä tavoitellaan, tai ainakaan se mitä valmistaja on tarkoittanut. Monet tietävät joskus näpit jäässä menopelin konehuoneessa pakkasaamuna touhunneena kuinka ankarat olosuhteet Suomessa välillä on. Toisaalta taas tiedetään myös sekin, millaisella käytöllä kunkin menopeli normaalisti on. Tämä voi poiketa tehtaalla käytettyihin oletusarvoisiin keskimääräisiin auton käyttö-aikakertoihin sähköjärjestelmää suunniteltaessa. Tähän kun vielä liitetään tieto siitä, millaisia sähkövarusteita siinä omassa menopelissä on ollut tehtaalta toimitettaessa ja mitä sinne on lisätty matkan varrella. Vieläpä kaikilla on ainakin epäillys millaisessa kunnossa ne sähkölaitteet ovat käytön jäljiltä. Aina se sähköverkkoon kytkeytyminenkään ei ole mahdollista.
No miksi saivartelen?
Kaikki tuo edellä mainittu vaikuttaa siihen, millainen energianlähde(akku), siinä omassa menopelissä tarvitaan!
Nyt jotenkin pitäisi korostaa seuraava: Nyt kun tiedetään, paljonko tarvitaan energiaa sen oman menopelin käyttötarpeisiin. Meidän pitää huolehtia että, tällä käytöllä, se energiavarasto(akku), jää käytön jäljiltä täytenä odottamaan seuraavaa käyttökertaa.
Tässä kohtaa otan uudestaan esille Inska:n kommentin. Loistava esimerkki hyvästä valinnasta energiavaraston suhteen.
Kakkosauto, akun Ah:t pikkusen pienemmät kuin autoon on tarkoitettu mutta, luovuttaa reilusti energiaa kylmäkäynnistyksen tarpeisiin ja latautuu rivakasti auton omalla latausjärjestelmällä. Auton käyttö juuri sopivaa että, akku jää aina täytenä odottamaan seuraavaa käyttökertaa.
Tällä koitan tuoda esille, ettei ne Ah:t mitä konehuoneeseen sopii aina ole oikea ratkaisu monessakaan mielessä.
Auton oma latausjärjestelmä on auton valmistajan toimesta mitoitettu sen mukaan, millaisilla sähkövarusteilla auto on tehtaalla suunniteltu, mukaan lukien valinnaiset varusteet. Nyt jos autoon jälkiasennetaan suunnittelusta poikkeavia suuritehoisia audiojärjestelmiä, polttoainelämmitin, tehokas inverteri, jne. Auton sähköenergian tarve kasvaa tälläisen asennuksen jälkeen alkuperäisestä melko paljon. Tämä tietysti vaatii isomman akkukapasiteetin, mutta tälläinen muutos vaatii myös isomman auton oman latausjärjestelmän. Nyt jos näistä asioista ei huolehdita kokonaisvaltaisesti, jossain kohtaa joudutaan tilanteeseen ettei se iso akku olekkaan hyvässä varaustilassa ja kovan pakkasyön jäljiltä akku on riittämätön antamaan tarvittavaa käynnistysenergiaa tai jäässä ja kokonaan pilalla. Tai menopelin käyttöajat kerrallaan on niin lyhyitä, ettei se pienemmälle akulle suunniteltu latausjärjestelmä kerkiä koskaan lataamaan isoa akkua täyteen. Joskus jotkin automallit ovat jatkuvasti niin lyhyellä käytöllä, ettei se valmistajan tarkoittama akku olekkaan se paras vaihtoehto käyttötarpeeseen, vaan hieman pienempi ja pippurisempi toimii tarkoitukseen paremmin.
Toinen mikä mietityttää on, kun ihmiset kertovat joissain viestiketjuissa vaihtelevan vanhan tavallisen akun tilalle jopa CA-akkuja. Siirtyminen AGM-akun käyttöön lyhyt jaksoisessa käytössä, pitäisi säätää auton latausjännitettä 0.5V ylöspäin samaan latauksen tehohyötysuhteeseen pääsemiseksi. Tällä ei silloin ole suurta merkitystä AGM-akuille, jos ajokerrat ovat pitkiä, mutta CA-akkua ei 14V latausjärjestelmällä saada koskaan täyteen tehokkaasti. CA-akun latausjännite on tyypillisesti 16.5V. Toki CA-akkukin latautuu useiden satojen kilometrien ajonautintojen aikana jonkin verran 14V järjestelmässä... Osassa uudemmista automalleissa tälläistä ongelmaa ei ole sopivasti älykkään latausjärjestelmän takia.
Keskustelkaa ihmiset akku-alan asiantuntioiden kanssa mikä ratkaisu on paras teidän käyttötarpeisiin menopeleissänne... Heillä on rautaista osaamista kun pyydätte muutakin kuin, sen halvimman tarjousakun siitä akkutyypistä jota "kaverit/naapurit/jne" suositteli....
Toivottavasti tämä auttaa tulevaisuuden lukijoita ymmärtämään paremmin sitä, miksi joku moittii jonkun akun sopimattomuutta johonkin tarkoitukseen omien käyttökokemuksien perusteella. Osa kommenteista saattaa johtua riittämättömästä tietämyksestä ja tästä johtuen käyttökokemus jostakin akkutyypistä on saattanut jäädä lyhyeksi syystä tai toisesta. Ihminen oppii monia asioita yritys-erehdys tekniikalla mutta, se ei aina ole se halvin tie menestykseen.
Japa:n kommentteja arvostan, koska hänen käsiensä läpi on kulkenut massoittain akkuja eri valmistajilta. Hänellä on rautainen tietämys akkujen kestävyydestä ja varmasti muutenkin.
Kenenkään tietämystä/osaamista vähättelemättä kannan korteni kekoon kommenteillani. Onnistuneita talvi-käynnistyksiä kaikille!