Paras akku autoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Liittynyt
1.6.2004
Viestejä
16 123
Ikä
48
Toisilta foorumeilta olen tuota jo lueskellut mutta varmasti askarruttaa myös pakkislaisia.
Uudehkossa TM-testissä oli noiden riisikuppien (eli pienet) akut testissä:

http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-7477-ahn-kaynnistysakut

Josta lopputulokset:

TM-testi:
1. Trane
2. Faam
3. Varta Silver
4. Banner
5. Energie Silver (paras kylmäkäynnistyvyys)
6. Exide
7. Bosch (oleellisesti huonompi kuin saman tehtaan sama Varta eri tarroilla!)
8. Hankook
9. Powerline
10. Zap
11. Biltema, jossa ei muuta hyvää kuin pitkä takuu.

Nämähän ovat sitten aivan perusakkuja ja esim. Webastoon kannattaa harkita jotain järeämpää vehjettä. Jopa AGM-tyyppistä akkua. Tosin tällöin hinta pompsahtaa lähelle 300 euroa, joka on mielestäni aika paljon auton akusta. Energien (Silver) 100Ah akun saa noin 90 eurolla kun Vartan Silver maksaa noin tuplat.

Uusissa autoissa kannattaa huomioida myös mahdolliset vikakoodit jotka tulevat akun vaihdon seurauksena. Näin esim. uudessa BMW:ssä, jossa erilaisen akun kiinnittäminen aiheuttaa huoltokäynnin ja koodauksen. Koodaus maksaa 140 euroa Laakkosella, muualla toki halvempi. Kuitenkin 140 eurolla saa todennäköisesti vastaavanmallisen/-arvoisen akun, joten vastaavan akun saa käytännössä "ilmaiseksi", mikäli siis auto ei huomaa että akku on vaihdettu. Eli ei kannata välttämättä ottaa sitä akkua mikä hyllystä sattuu löytymään.

Akun vaihto, tuo kannattanee (mutua) tehdä niin että syöttää vaikka laturilla akun kenkiin virtaa akun vaihdon ajan, jotta autossa kestää ylläpitovirta eikä ajonestot, puhelimet, radiot jne. nollaudu. Uuden auton tapauksessa akun irroittaminen voi vaatia hinausauton ja jälleen joudutaan maksamaan satoja euroja marmoritiskille.

Itse poimisin tuosta listasta tosiaan Energie -akun edullisen hinnan vuoksi sekä Vartan suht. koht tasaisen laadun vuoksi. Energiellä laatu vaihtelee vuosittain, edellisessä TM-testissä Energie hävisi, tällöin tuo oli valmistettu Portugalissa. Tällä kertaa valmistusmaa oli Italia. Biltema voitti joskus, hävisi nyt. Varta on käsittääkseni pärjännyt aina suht. koht. hyvin ja on ns. Varma valinta. Vartan arvot myös yleensä kohtaavat ensiasennus akkujen arvot. Eli sieltä saa esim. BMW:hen sopivan 110Ah akun, mitä ei esim. Energiellä ole valikoimissa.

Paikallinen jobbari taas kertoi vaihtaneensa BMW-autoon erilaisen akun tilalle, eikä siitä tullut vikakoodeja, ainakaan kojelautaan.

Akut talvikuntoon
Jos sinussa on insinöörin vikaa, niin osta yleismittari. Vuorokauden latauksen jälkeen levänneen akun jännitteen kuuluu olla 12,7 volttia ja latausta kaipaavan akun jännite on 12,2 volttia. Jos mittari näyttää 12 voltin akulle esimerkiksi 9 volttia, on akku viallinen. Jokin kennoista on vaurioitunut. Vaihda akku. Toista lataus ainakin kerran talven aikana.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/910

Akut:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vaihdatin tiistaina omaan E39 520d Baijerilaiseen akun. Autosähköliike veloitti vaihtotyöstä huimat 5 euroa :wtf:
Vanha akku oli alkuperäinen 80ah ja auto vm. 2003. Jännite oli vielä tuon 12,7V mutta pyöritti konetta vähän hitaanpuoleisesti pakkasyön -22C ja webaston käytön jälkeen. Kun tilaa oli niin tilalle laitettiin 100ah akku ja Tekniikan Maailman aivopesun seurauksena merkki on Trane. Hinta 150eur.
Virrat katkesivat vaihdon aikana, kellon ja erillisen Webaston kellon aikojen uudelleen asettamisessa meni huimat 5min.
Parin päivän kokemuksella oli peliliike, nyt startti jaksaa pyörittää konetta kuin kesäkelillä ja ei tarvitse pelätä hyytymistä. Otin vielä vanhan akun itselleni kun tarvitsin veneeseen akun, eiköhän tuo kesäkeleillä pidä riittävästi virtaa vielä muutaman vuoden.
 
Joskus akku kauppaa tehneenä niin ainakin faamin en luota yhtään olipa mikä hyvänsä testin tulos. Faamia kun myytiin niin kymmenestä akusta tuli alle takuu ajan 9 takaisin.
Itse poimin tuosta listasta varta,exide ja bosch. Noitten kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Yhtään ei ole mennyt takuuseen. Ja eipä ole noita tullut muutenkaan n 2-3 vuoden ikäisenä vaihtoon.
Mutta esim. Banneria näkyy useinkin juuri takuun ylittäneenä vaihdossa. Tuo Trane on taas ihan uusi merkki, koskaan kuullutkaan.
Nykyyään uusissa autoissa akun ikä on noin 4-6vuotta. Ja riippuen paljon ajosta. Nyt kovilla pakkasilla pitäisi ajaa auto kunnolla lämpimäksi eikä pelkkää kauppalle ja takaisin ajoa. Joissakin merkeissä jopa tarvitaan jopa 20min ajoa että kaikki sähkötoiminnot ovat normalisoituneet ja laturilta riittää latausta jo akullekin.
 
Joskus akku kauppaa tehneenä niin ainakin faamin en luota yhtään olipa mikä hyvänsä testin tulos. Faamia kun myytiin niin kymmenestä akusta tuli alle takuu ajan 9 takaisin.
Itse poimin tuosta listasta varta,exide ja bosch. Noitten kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Yhtään ei ole mennyt takuuseen. Ja eipä ole noita tullut muutenkaan n 2-3 vuoden ikäisenä vaihtoon.
Mutta esim. Banneria näkyy useinkin juuri takuun ylittäneenä vaihdossa. Tuo Trane on taas ihan uusi merkki, koskaan kuullutkaan.
Nykyyään uusissa autoissa akun ikä on noin 4-6vuotta. Ja riippuen paljon ajosta. Nyt kovilla pakkasilla pitäisi ajaa auto kunnolla lämpimäksi eikä pelkkää kauppalle ja takaisin ajoa. Joissakin merkeissä jopa tarvitaan jopa 20min ajoa että kaikki sähkötoiminnot ovat normalisoituneet ja laturilta riittää latausta jo akullekin.
Arvelinkin että täältä löytyy ihan faktatietoakin käytännön asioista eikä tarvitse perustaa valintaa vain TM-paperiin.

Hienoa. Tässä on jo hyvä ja arvokas yhteenveto akuista.
 
Uusissa autoissa kannattaa huomioida myös mahdolliset vikakoodit jotka tulevat akun vaihdon seurauksena. Näin esim. uudessa BMW:ssä, jossa erilaisen akun kiinnittäminen aiheuttaa huoltokäynnin ja koodauksen. Koodaus maksaa 140 euroa

Hyvä BMW! :jahas:

Pikkasen epäilyttää voiko pitää paikkansa...
 
Pikkasen epäilyttää voiko pitää paikkansa...
Mietin ihan samaa, mutta voihan se pitää paikkansa. Tossa vaiheessa tulis kyllä itse lyötyä akut rinnan vaihdon ajaksi ettei virta katkea.
 
Hyvä BMW! :jahas:
Pikkasen epäilyttää voiko pitää paikkansa...

Olen kuullut jopa huhuja että airbag on pamahtanut kun laitettu väärä akku autoon. Mutta hieman epäilen. Mutta nuo koodaukset jne ovat ihan normia. Ja paras taitaa olla että yksi renu oli niin että kun akku simahti niin keskus lukko ei enää toiminu uudella akulla ja autossa ei enää ollutkaan mitään avaimen reikää millä lukita ovia. Kaikki on mahdollista kun on kyse autosähköstä.
Sitten pari autoa on tullut vastaan jotka on tuotu Saksasta ja niissä joku pikku akku joka suunniteltu lämpimään ilmastoon. Ja olihan tuo 97 ja uudemmat passatin pitkään liian pienellä akulla kun ne tulivat satamaan. Siellä sitten vaihtoivat isompaa akkua maahantuojan toimesta. Itselläni on -04 vekkuli jossa meni akku tuossa pari viikkoa sitten. Puhtaasti siksi että sillä viikolla ajoin kolmesti töihin ja takaisin matkaa noin 3km per sivu. Ja sitten auto seisoi viellä 4päivää jossakin -10 pakkasessa. Lataamalla olis sen viellä saanu toimimaan tai jos ajaisi pitempää matkaa mutta en jaksa turhaan leikkiä sillä omilla suhteilla sain uuden akun reilusti alle 100€ svh. n.140-160€ ja juuri noista omista suosimista merkeistä. (Huom. akkujen hinnat ovat varsin korkealla kun viime vuosina on lyijyn hinta noussut pirun paljon.)
Tuossakin oli maahantuojan toimesta jo uutena ennen myyntiä vaihdettu isompi akku.

Muuten aika monessa uudemmassa autossa taitaa olla ohjeissakin että akun vaihto tulee juuri suorittaa siten että kaapelit kiinni toisessa akussa tai laturissa. Samoin joissakin autoissa on maininta että ei saa antaa apuvirtaa toiseen autoon tai ottaa vastaan apuvirtaa. Itse ainakin pyrin välttämään noita operaatioita sillä aina on riski että jotain menee pieleen ja sitten pamahtaa joku boxi autosta.
Ja en tiedä tai pysty todistamaan että oliko mitä vaikutusta sillä että perheen passatista meni ensin akku ja se jouduttiin käynnistämään apuvirralla(oltiin niin korvessa että akun hakeminen aika iso reissu) niin siitä meni sitten saman syksynä sytty boxi.
 
Jokainen suurin piirteinen oikean kokoinen akku varmastikin ajaa asiansa uutena. Ainoat mua kiinnostavat asiat ovat hinta ja kestävyys. Näitä TM:n testeillä ei saada selville. Siksipä ainakaan itse en kovin tarkkaan lue noita testejä.
 
... airbag on pamahtanut kun laitettu väärä akku autoon
.... renu oli niin että kun akku simahti niin keskus lukko ei enää toiminu uudella akulla ja autossa ei enää ollutkaan mitään avaimen reikää millä lukita ovia
... akun vaihto tulee juuri suorittaa siten että kaapelit kiinni toisessa akussa tai laturissa
... ei saa antaa apuvirtaa toiseen autoon tai ottaa vastaan apuvirtaa.

Autoissa turvallisuus kyllä paranee, muuten menee kyllä aivan vituiksi tää autohomma. Tämmösiä pommeja pitäis ees tuoda tänne pohjolaan.
 
Muuten aika monessa uudemmassa autossa taitaa olla ohjeissakin että akun vaihto tulee juuri suorittaa siten että kaapelit kiinni toisessa akussa tai laturissa. Samoin joissakin autoissa on maininta että ei saa antaa apuvirtaa toiseen autoon tai ottaa vastaan apuvirtaa. Itse ainakin pyrin välttämään noita operaatioita sillä aina on riski että jotain menee pieleen ja sitten pamahtaa joku boxi autosta.
Ja en tiedä tai pysty todistamaan että oliko mitä vaikutusta sillä että perheen passatista meni ensin akku ja se jouduttiin käynnistämään apuvirralla(oltiin niin korvessa että akun hakeminen aika iso reissu) niin siitä meni sitten saman syksynä sytty boxi.
Itse olen ainakin kuullut huhuja vaikka mistä ongelmista mikäli uudesta autosta on annettu apuvirtaa vanhaan rieskaan. Olikohan se juuri uudehko Bemari jossa turvatyynyt meni epäkuntoon moisessa operaatiossa. Ja se on sitten useamman tonnin avustus. Tulee kallista virtaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jokainen suurin piirteinen oikean kokoinen akku varmastikin ajaa asiansa uutena. Ainoat mua kiinnostavat asiat ovat hinta ja kestävyys. Näitä TM:n testeillä ei saada selville. Siksipä ainakaan itse en kovin tarkkaan lue noita testejä.

Ei jokainen akku tuostakaan testistä aja asiaansa, trust me.

Olen aina ollut tuon TM:n testien kanssa hieman epäilevä. On vaan oma kokemus osoittanut kun myynnyt samaa tuotetta kuin testi voittaja ollut ja kun niitä on sitten ruennut tulemaan takaisin niin siinäpä hieman epäilyttää. Siksi juurikin noita testejä pidän vain suuntaa antavana ainakin omille ostoille.
 
Mä oon käyttäny Bilteman akkuja pitkään eikä niissä ole ollut mitään moitittavaa. Käyttökohteita ovat olleen katu- ja kilpa-autot sekä moottoripyörät ja kannettavat musiikkilaitteet. Myös firman autoissa on käytetty pitkään.

Edullinen hankintahinta kompensoi. Taidan kuitenkin lukaista testin jos sieltä ilmenee jotain mielenkiintoista.
 
Exiden akuista en löydä kyllä mitään hyvää sanottavaa. Oon viimeisen kahden vuoden aikana viskonut tusinan verran noita paskoja menemään eri autoista kun eivät kestä.

Bannerin akut on toiminu tosi hienosti.
 
Exiden akuista en löydä kyllä mitään hyvää sanottavaa. Oon viimeisen kahden vuoden aikana viskonut tusinan verran noita paskoja menemään eri autoista kun eivät kestä.

Bannerin akut on toiminu tosi hienosti.

Takuu ajan puitteissako?
Itse en ole nyt enää 3 vuoteen myynnyt exidea mutta sitä ennen oli noin 15vuotta myynnissä ja kuten jo aikaisemmin mainitsin ei koskaan ongelmia.
 
Ei mulla ainakaan vielä mitään valittamista ole bilteman akun suhteen.. Ollu kohta vajaan vuoden autossa, kun entinen Exide lopetti toimintansa.. Omaan ostopäätöksen vaikutti eniten se, että piti päästä liikkeelle ja biltemaan oli lyhin matka ja tiesin, että akut oli tarjouksessa:D. Tutun autossa on ollu kanssa sama bilteman akku reilun vuoden ja ajaa työmatkaa 20km suuntaansa ja käynnistää aina auton kylmänä töistä lähtiessä, eikä ole ollut ongelmia.

Tossa on toi TM:n edellinen akkutesti -> http://www.sohva.org/~rimmon/kuvia/akku.pdf jokohan toi uudempikin löytyis jostain? Toki Bilteman akussa houkuttelin myös 4 vuoden takuu, mutta se takuu ei sitten paljon mieltä lämmitä, kun auto ei jossain metsässä lähde käymään.. Sitä en tiedä millä tehtaalla bilteman akut sitten tehdään, mutta onhan toi hopea-kalsium akku ainakin periaatteessa kestävämpi, mitä tavallinen kalsiumakku.

Edit. niin exide oli siis jo vanha akku ja esim. tuttu ei veneeseen bilteman akkua suostunut laittamaan, vaan osti tranen. Ilmeisesti sen takia, kun luvattiin suurin käynnistysvirta. Lähtee mukavammin vajaan neljän litran dieseli käymään.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä en tiedä millä tehtaalla bilteman akut sitten tehdään, mutta onhan toi hopea-kalsium akku ainakin periaatteessa kestävämpi, mitä tavallinen kalsiumakku.

Edit. niin exide oli siis jo vanha akku ja esim. tuttu ei veneeseen bilteman akkua suostunut laittamaan, vaan osti tranen. Ilmeisesti sen takia, kun luvattiin suurin käynnistysvirta. Lähtee mukavammin vajaan neljän litran dieseli käymään.
Toihan noissa Bilteman akuissa ja muissakin kamoissa on, että ikinä ei tiedä mitä sieltä saa. Biltema ja muut vastaavat ostaa noi omalla merkillä myytävät tavarat aina sieltä mistä sattuu halvimmalla saamaan, eli Bilteman akku voi olla tunnetun valmistajan tekemä ja ajaa asiansa loistavasti, tai sitten se voi olla aivan täysi susi. Eli tuurista aika paljon kiinni mitä sieltä näppiin tarttuu.

Ja toi starttivirta on aika tärkeä asia akussa, kannattaa tarkistaa mitä auton valmistaja ilmoittaa minimi starttivirraksi ennen kuin mitä tahansa patteria sinne lähtee ostelemaan. Omassa kärryssä valmistaja ilmoittaa starttivirran tarpeeksi 2x750A, akuista irtoaa pennin verran enemmän eikä vielä ole kertaakaan akkujen takia käynnistyminen jäänyt väliin.
 
Zone-sarja -42%
Sattuipa sopivasti vanha akku tiensä päähän. Ostin sitten Vartan kun niitä oli siinä ensimmäisessä kaupassa mihin menin, hintakin sama kuin Biltemassa. Ootellaas pakkasia, vaikka tuskin uuden akun kanssa mitään ongelmia tulee.
 
Ei jokainen akku tuostakaan testistä aja asiaansa, trust me.

Olen aina ollut tuon TM:n testien kanssa hieman epäilevä. On vaan oma kokemus osoittanut kun myynnyt samaa tuotetta kuin testi voittaja ollut ja kun niitä on sitten ruennut tulemaan takaisin niin siinäpä hieman epäilyttää. Siksi juurikin noita testejä pidän vain suuntaa antavana ainakin omille ostoille.

Tarkoitin siis, että jokaisella tuotemerkillä myytävä akku ajaa asiansa uutena (ehäjänä). Erot normikäytösä näkyvät lähinnä kestävyytenä. Oletko sitä mieltä, että jonkin merkkinen ehjä uusi akku ei toimi?
 
Tarkoitin siis, että jokaisella tuotemerkillä myytävä akku ajaa asiansa uutena (ehäjänä). Erot normikäytösä näkyvät lähinnä kestävyytenä. Oletko sitä mieltä, että jonkin merkkinen ehjä uusi akku ei toimi?

En vain ole sitä mieltä vaan tiedän! Esim. faamissa oli sitä vikaa että jo uutena oli sökö. Tai sitten meni jostain kumman syystä alle muutamassa viikossa oikoseen. Sekä uutena parilla ekakerralla käynnistäessä toimi mutta sitten heti ensimmäisenä pakkas aamuna ei enää toiminutkaan.
Ja vaikka tuotteella onkin takuu niin itseäni ainakin vituttaa rueta juuri ostettua tuotetta vaihtamaan vaikka 2viikon kuluttua jo uuteen(varsinkin autossa jossa sitten saat koodailla jne). Sekä jos tuote hajoaa takuun puitteissa niin kyllä minulle ainakin jää epäluottamus siihen korvaakin tuotetta kohtaan, jos saman valmistajan.
Sekä on mielestäni suurikin merkitys jos joku akku kestää sen 2vuotta kun toinen kestää 6vuotta. Ja kuinka paljon sitten sellainen huono akku sitten vaikuttaa vaikka auton laturin toimintaan ja sen elinikään jne.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom