- Liittynyt
- 1.6.2004
- Viestejä
- 16 123
- Ikä
- 48
Toisilta foorumeilta olen tuota jo lueskellut mutta varmasti askarruttaa myös pakkislaisia.
Uudehkossa TM-testissä oli noiden riisikuppien (eli pienet) akut testissä:
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-7477-ahn-kaynnistysakut
Josta lopputulokset:
TM-testi:
1. Trane
2. Faam
3. Varta Silver
4. Banner
5. Energie Silver (paras kylmäkäynnistyvyys)
6. Exide
7. Bosch (oleellisesti huonompi kuin saman tehtaan sama Varta eri tarroilla!)
8. Hankook
9. Powerline
10. Zap
11. Biltema, jossa ei muuta hyvää kuin pitkä takuu.
Nämähän ovat sitten aivan perusakkuja ja esim. Webastoon kannattaa harkita jotain järeämpää vehjettä. Jopa AGM-tyyppistä akkua. Tosin tällöin hinta pompsahtaa lähelle 300 euroa, joka on mielestäni aika paljon auton akusta. Energien (Silver) 100Ah akun saa noin 90 eurolla kun Vartan Silver maksaa noin tuplat.
Uusissa autoissa kannattaa huomioida myös mahdolliset vikakoodit jotka tulevat akun vaihdon seurauksena. Näin esim. uudessa BMW:ssä, jossa erilaisen akun kiinnittäminen aiheuttaa huoltokäynnin ja koodauksen. Koodaus maksaa 140 euroa Laakkosella, muualla toki halvempi. Kuitenkin 140 eurolla saa todennäköisesti vastaavanmallisen/-arvoisen akun, joten vastaavan akun saa käytännössä "ilmaiseksi", mikäli siis auto ei huomaa että akku on vaihdettu. Eli ei kannata välttämättä ottaa sitä akkua mikä hyllystä sattuu löytymään.
Akun vaihto, tuo kannattanee (mutua) tehdä niin että syöttää vaikka laturilla akun kenkiin virtaa akun vaihdon ajan, jotta autossa kestää ylläpitovirta eikä ajonestot, puhelimet, radiot jne. nollaudu. Uuden auton tapauksessa akun irroittaminen voi vaatia hinausauton ja jälleen joudutaan maksamaan satoja euroja marmoritiskille.
Itse poimisin tuosta listasta tosiaan Energie -akun edullisen hinnan vuoksi sekä Vartan suht. koht tasaisen laadun vuoksi. Energiellä laatu vaihtelee vuosittain, edellisessä TM-testissä Energie hävisi, tällöin tuo oli valmistettu Portugalissa. Tällä kertaa valmistusmaa oli Italia. Biltema voitti joskus, hävisi nyt. Varta on käsittääkseni pärjännyt aina suht. koht. hyvin ja on ns. Varma valinta. Vartan arvot myös yleensä kohtaavat ensiasennus akkujen arvot. Eli sieltä saa esim. BMW:hen sopivan 110Ah akun, mitä ei esim. Energiellä ole valikoimissa.
Paikallinen jobbari taas kertoi vaihtaneensa BMW-autoon erilaisen akun tilalle, eikä siitä tullut vikakoodeja, ainakaan kojelautaan.
Akut:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku
Uudehkossa TM-testissä oli noiden riisikuppien (eli pienet) akut testissä:
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-7477-ahn-kaynnistysakut
Josta lopputulokset:
TM-testi:
1. Trane
2. Faam
3. Varta Silver
4. Banner
5. Energie Silver (paras kylmäkäynnistyvyys)
6. Exide
7. Bosch (oleellisesti huonompi kuin saman tehtaan sama Varta eri tarroilla!)
8. Hankook
9. Powerline
10. Zap
11. Biltema, jossa ei muuta hyvää kuin pitkä takuu.
Nämähän ovat sitten aivan perusakkuja ja esim. Webastoon kannattaa harkita jotain järeämpää vehjettä. Jopa AGM-tyyppistä akkua. Tosin tällöin hinta pompsahtaa lähelle 300 euroa, joka on mielestäni aika paljon auton akusta. Energien (Silver) 100Ah akun saa noin 90 eurolla kun Vartan Silver maksaa noin tuplat.
Uusissa autoissa kannattaa huomioida myös mahdolliset vikakoodit jotka tulevat akun vaihdon seurauksena. Näin esim. uudessa BMW:ssä, jossa erilaisen akun kiinnittäminen aiheuttaa huoltokäynnin ja koodauksen. Koodaus maksaa 140 euroa Laakkosella, muualla toki halvempi. Kuitenkin 140 eurolla saa todennäköisesti vastaavanmallisen/-arvoisen akun, joten vastaavan akun saa käytännössä "ilmaiseksi", mikäli siis auto ei huomaa että akku on vaihdettu. Eli ei kannata välttämättä ottaa sitä akkua mikä hyllystä sattuu löytymään.
Akun vaihto, tuo kannattanee (mutua) tehdä niin että syöttää vaikka laturilla akun kenkiin virtaa akun vaihdon ajan, jotta autossa kestää ylläpitovirta eikä ajonestot, puhelimet, radiot jne. nollaudu. Uuden auton tapauksessa akun irroittaminen voi vaatia hinausauton ja jälleen joudutaan maksamaan satoja euroja marmoritiskille.
Itse poimisin tuosta listasta tosiaan Energie -akun edullisen hinnan vuoksi sekä Vartan suht. koht tasaisen laadun vuoksi. Energiellä laatu vaihtelee vuosittain, edellisessä TM-testissä Energie hävisi, tällöin tuo oli valmistettu Portugalissa. Tällä kertaa valmistusmaa oli Italia. Biltema voitti joskus, hävisi nyt. Varta on käsittääkseni pärjännyt aina suht. koht. hyvin ja on ns. Varma valinta. Vartan arvot myös yleensä kohtaavat ensiasennus akkujen arvot. Eli sieltä saa esim. BMW:hen sopivan 110Ah akun, mitä ei esim. Energiellä ole valikoimissa.
Paikallinen jobbari taas kertoi vaihtaneensa BMW-autoon erilaisen akun tilalle, eikä siitä tullut vikakoodeja, ainakaan kojelautaan.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/910Akut talvikuntoon
Jos sinussa on insinöörin vikaa, niin osta yleismittari. Vuorokauden latauksen jälkeen levänneen akun jännitteen kuuluu olla 12,7 volttia ja latausta kaipaavan akun jännite on 12,2 volttia. Jos mittari näyttää 12 voltin akulle esimerkiksi 9 volttia, on akku viallinen. Jokin kennoista on vaurioitunut. Vaihda akku. Toista lataus ainakin kerran talven aikana.
Akut:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku