Paluu 90-luvulle: Romuja liikkeelle!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Big P
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jatketaan nyt vielä vähän.

Aika usein kuulee ja näkee jotain huonosti kehittyvää lihasryhmää yritettävän kasvattaa juuri keskittymällä tähän mind-muscle-linkkiin ja pienentämällä sarjapainoja sille lihasryhmälle. Selkä on tietysti tästä se kuuluisin esimerkki ja Jari Mentula. Mielestäni se on kaikkien fysiikan lakien vastaista saada jotain lihasryhmää kasvamaan pienemmillä painoilla kuin mitä olis mahdollista tehdä. Itse ainakin suosittelen kaikille, joilla on vaikka se paska selkä, niin kasvattamaan perusliikkeissä sarjapainoja ja unohtamaan sen latsien täydellisen supistuksen ja venytyksen ym. hifistelyn. Kyllä ne latsit supistuu jos vedät leukoja puhtaasti 40 kilon lisäpainoilla kympin. Ja selkä kasvaa 1000 varmasti.

Johnnie Jacksonilla on valtavat epäkkäät kun se on tehny niitä tangolla yli 300 kilolla. Jarilla on valtavat ojentajat kun se on tehny penkissä 200 kilolla 14. Colemanilla oli massiivisin selkä kun mies teki kulmasoutua 220 kilolla...

Alkuperäiseen postiin sen verran kommenttia, että kun viitattiin isoihin romuihin JA pieneen treenivolyymiin ja otettiin esimerkiksi Savolainen, Coleman, Levrone, Ruhl. Noista jätkistä yksi treenasi "pienellä" volyymilla, muut teki kyllä paljon sarjoja ja kaksi niistä treenasi kropan kahdesti viikossa läpi. Isot romut kyllä pitää paikkansa näissä yhteyksissä silti.

Ja jos esimerkkejä lähdetään hakemaan isoista pojista, niin enpä montaa videota oo nähny nykyseltä mr. olympialta jossa painoja raiskataan tekniikan kustannuksella.

Eikai joku oikeasti luule että esim. joku mr. olympia on kerännyt lihansa pumppailemalla täydellisellä tekniikalla koko elämänsä ? Ihan erilaisella treenimentaliteetilla vetävä Zack Khan on aikalailla samaa kaliiperia yläkropasta kuin vaikkapa juuri Phil Heath. Khan otti äskeisessä Vlogissaan penkistä 2x260kg.

Miten ammattilaiskehonrakentajat on massiivisiin lihasmassoihin päässyt ei sillä tiedolla juurikaan mitään merkitystä naturaalille harrastelijalle. Tietyin lääkeainein lihakset kasvaa täysin toisissa mittasuhteissa asiasta sen enempää jauhamatta. Mutta jos puhutaan itse aiheesta niin sarjavoiman kehittäminen liikkeissä natuharrastelijalle käytännössä pitemmällä välillä ainoa vaihtoehto kasvaa lihaskokoa. Se raja missä kohtaa isot painot alkaa haittaamaan tekniikkaa ja sitä myöten vääristää lihasrasitusta on hyvin häilyvä ja liikkeestä riippuvainen.

Leuanveto oli hyvä esimerkki. Siinä yleensä huomaa jopa itse jos ja kun kuzettaa itseään. Samoin mavessa huomaa asentovirheistä viimeistään liian isot painot ja melko hyvin kyykyssäkin tekniikan alkaessa pissimään ja liikkeen jäädessä vajaaksi, jos vaan on näissä itselleen rehellinen. ;)
Sitten taas punnerrusliikkeet, taljat ja eristävät liikkeet yleisesti on niitä joissa romut voi mennä huomaamatta tai vahingossa tekniikan edelle.

Nikula sanoi:
Ja eise lihas tiedä paljonko painoa missäkin on. Se tietää vain sen, että supistuuko se vai ei. Muutenki täyttä trollausta koko ketjun avaus. Koskaan ei paino liikkeessä saa mennä tekniikan edelle.

Tekniikka pidetään tietysti mahdollisimman puhtaana, mutta kyllä lihassupistus on kovempi jos penkkipunnerrus tangossa on 100-200kg pelkän tangon sijasta, liian pienet painot eivät mahdollista lihas hypertrofiaa, vaikka käytettäisiin volyymia kuinka paljon tahansa.

Kun tekee liikkeet ns. kehonrakennuksen perus sarjapituuksilla 8-12 toistoa voi käyttää niin suuria painoja joilla vielä voi liikkeen tehdä puhtaasti koko liikeradalla.
Melkein aina positiivinen vaihe kannattaa tehdä räjähtävästi, mutta negatiivisessa vaiheessa voi hidastaa, jolloin lihas tekee enemmän työtä.

Tuollainen keskimäärin kymmenen toiston pituinen todella kovakin sarja on kuitenkin vähemmän loukkaantumisaltis toteuttaa kuin 1-3 toiston maksimivoima sarja.

Big P sanoi:
Selkä on tietysti tästä se kuuluisin esimerkki ja Jari Mentula. Mielestäni se on kaikkien fysiikan lakien vastaista saada jotain lihasryhmää kasvamaan pienemmillä painoilla kuin mitä olis mahdollista tehdä. Itse ainakin suosittelen kaikille, joilla on vaikka se paska selkä, niin kasvattamaan perusliikkeissä sarjapainoja ja unohtamaan sen latsien täydellisen supistuksen ja venytyksen ym. hifistelyn. Kyllä ne latsit supistuu jos vedät leukoja puhtaasti 40 kilon lisäpainoilla kympin. Ja selkä kasvaa 1000 varmasti.

Lisäpaino leuanvedossakin (hartianlevyinen myötä apinaote) puhdas toisto on mahdollinen, vaikka tehtäisiin raskaita sarjoja kun lähdetään suorilta käsin ja veto aloitetaan latseja supistamalla jonka jälkeen vasta kädet alkavat koukistua. Kun hiusraja lähestyy tankoa käännetään kyynärpäitä taaksepäin ja loppuvedossa saadaan maksimaallinen supistus kyynärpäät tuotuna lähemmäs kylkiä. Alaslaskiessa jarrutetaan latseilla.
Vastaote leuanveto ei mielestäni ole puhdas selkäliike, eikä sitä välttämättä kannata kehonrakennusmielessä jatkuvasti vetää, vaikka se mahdollistaisikin harjoittelijalle hiukan suuremmat ego-toistomäärät.

Pointti on se, että itse en ainakaan ole nähnyt juuri kenenkään tekevän 40% painoilla kyykkyä äärimmäisellä tuntumalla. Sama koskee maastanostoa. Ja enimmäkseen penkkiä. Kaikkia perusliikkeitä jotka sen kasvun ja kehityksen tekee. Sillä, että joku hauiskääntö tai vipunosto tehdään tuntumaa hakien ei ole mielestäni niin suurta merkitystä, voi olla hyväkin vaan useimmille ihmisille.

Mä olen tehnyt saman kuukauden aikana maksimiykkösiä kyykyssä, 5x5 sarjoja ja myös 5x20x40%, parin viimeisen sarjan ajan selkä niin pumpissa että piti maata lattialla ja nostaa jalat pään yli. Kokeilen syklittää peräkkäisissä reeneissä sarjapituuksia ykkösten, keskipitkien ja tosi ison volyymin välillä. Tämä ohjelma on kuitenkin vielä sisäänajossa niin en pysty sanomaan kuinka paljon tuloksia tulee.

Eikai joku oikeasti luule että esim. joku mr. olympia on kerännyt lihansa pumppailemalla täydellisellä tekniikalla koko elämänsä ? Ihan erilaisella treenimentaliteetilla vetävä Zack Khan on aikalailla samaa kaliiperia yläkropasta kuin vaikkapa juuri Phil Heath. Khan otti äskeisessä Vlogissaan penkistä 2x260kg.

ei varmaankaan ole, mutta jos olisi, niin olisko nykyistä kuntoa paremmassa vai huonommassa jamassa? eihän sitä voi tietää.

Mielenkiintoista että toit Khanin esimerkiksi tähän vastaan. Mieshän nimenomaan loukkaantui tuossa parisen vuotta sitten siksi, koska pidemmän tauon jälkeen otti liian rankan treenin jaloille(noin suurinpiirtein). Ehkä se tuntumapumppailu alkuun olis voinu estää tämänkin.

Ja viitaten nyt lorton viestiin kuinka tää aihe ei koskisi sekä natuja että pro rakentajia, niin alotusposti nyt vahvasti otti esimerkkeihin ne promiehet :) Ja muutenkin samalla perjaatteella se lihas toimii ja kasvaa kuitenkin oli kyseessä sitten vaikka naapurin Selma-täti.

Ja alotuspostin pohdintahan keskittyi yksinkertaistettuna juuri siihen että liikuteltaisiin mieluummin painoja, kuin supistettaisiin lihasta painovastusten avulla. Ja IMO siinähän ei siis ole järkeä. Koska todellakin, isoilla painoilla voi vetää näennäisesti oikeanlaista liikettä, mutta jos ei halua oikeasti kasvaa lihasten muodossa täydessä potentiaalissaan niin mun puolesta ne "täydelliset supistukset ja venytykset ja muut hifistelyt" saakin jättää veke, eikä se mua haittaa :)

ps. lähen ekan lomapäivän kunniaks salille vähän HIFISTELEE!:dance:

ei varmaankaan ole, mutta jos olisi, niin olisko nykyistä kuntoa paremmassa vai huonommassa jamassa? eihän sitä voi tietää.

Mielenkiintoista että toit Khanin esimerkiksi tähän vastaan. Mieshän nimenomaan loukkaantui tuossa parisen vuotta sitten siksi, koska pidemmän tauon jälkeen otti liian rankan treenin jaloille(noin suurinpiirtein). Ehkä se tuntumapumppailu alkuun olis voinu estää tämänkin.

Ja viitaten nyt lorton viestiin kuinka tää aihe ei koskisi sekä natuja että pro rakentajia, niin alotusposti nyt vahvasti otti esimerkkeihin ne promiehet :) Ja muutenkin samalla perjaatteella se lihas toimii ja kasvaa kuitenkin oli kyseessä sitten vaikka naapurin Selma-täti.

Ja alotuspostin pohdintahan keskittyi yksinkertaistettuna juuri siihen että liikuteltaisiin mieluummin painoja, kuin supistettaisiin lihasta painovastusten avulla. Ja IMO siinähän ei siis ole järkeä. Koska todellakin, isoilla painoilla voi vetää näennäisesti oikeanlaista liikettä, mutta jos ei halua oikeasti kasvaa lihasten muodossa täydessä potentiaalissaan niin mun puolesta ne "täydelliset supistukset ja venytykset ja muut hifistelyt" saakin jättää veke, eikä se mua haittaa :)

ps. lähen ekan lomapäivän kunniaks salille vähän HIFISTELEE!:dance:

En halua tästä mitään jankkausta, mutta tasan ei kasva lääkemiesten ja naturaalin lihakset samoin tavoin ei edes sinne päin. Lääke saattaa jo itsenäisenä kasvattaa lihasta ilman treeniä, puhumattakaan treenin kanssa yhdessä ja palautumiskyvyt ym.jutut päälle. :)

En missään vaiheessa todennut, että keskustelusta pitäisi jättää ammattilaiset ym.ulkopuolelle, otin vaan kantaa siihen mikä on ammattilaisen dopinghommia harrastavan ja natun harrastelijan ero. ;)

liikuteltaisiin mieluummin painoja, kuin supistettaisiin lihasta painovastusten avulla. Ja IMO siinähän ei siis ole järkeä. Koska todellakin, isoilla painoilla voi vetää näennäisesti oikeanlaista liikettä, mutta jos ei halua oikeasti kasvaa lihasten muodossa täydessä potentiaalissaan niin mun puolesta ne "täydelliset supistukset ja venytykset ja muut hifistelyt" saakin jättää veke, eikä se mua haittaa :)

Mihin tuo näkemys perustuu? Minun ymmärtääkseni ihminen ei ole robotti, joka olisi koodattu kasvamaan sitä mukaa mitä puhtaammin ja eristetymmin tietty lihas supistuu, vaan kasvu on kehon vastareaktio sille, että se pakotetaan toimimaan yli totuttujen rajojensa, jolta kannalta kysymys suurten kuormien liikuttelusta pääosin oikealla lihaksella ja muiden lihasten ehkä hieman avustaessa vs. pienempien kuormien liikuttamisesta eristetysti ja täydellisillä supistuksilla ei ainakaan itsestäänselvästi puolla jälkimmäistä näkökantaa.

Hyvän tekniikan edellytyshän on se että liikkeen rasitus on nimenomaan lihaksilla eikä nivelillä. Joten se että isoilla romuilla menisi aina ja joka kerta paikat paskaksi sen takia että rasitus on liian suuri nivelille on paska puhetta.

En halua tästä mitään jankkausta, mutta tasan ei kasva lääkemiesten ja naturaalin lihakset samoin tavoin ei edes sinne päin. Lääke saattaa jo itsenäisenä kasvattaa lihasta ilman treeniä, puhumattakaan treenin kanssa yhdessä ja palautumiskyvyt ym.jutut päälle.

Kerrotko mulle mitä lääkkeitä ne sellaset on jotka muuttaa ihmisen fysiologiaa? Eiköhän jokaisen lääkkeen tarkoitus ole vain nopeuttaa tiettyjä prosesseja mitä lihaksen kasvatuksessa tapahtuu.

Ja ite veikkaan että tää topicci on yks iso trolli. Tästä on nyt tässä viimesen puolen vuoden aikana jauhettu Kilpailijoiden puolelle lähes jokasessa ketjussa... Rupee tympäseen jo koko "GIANT SET VS HEAVYASSWEIGHTS".

Eiköhän tää topicci tehty nimenomaan sen takia että tätä keskustelua on jauhettu niin paljon tuolla kilpailijoiden topiceissa. Jotta tästäkin voidaan käydä keskustelua ilman että jokainen tulee itkemään offtopicista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä olen aihetta opiskellut niin lihasten kehitys lääkeaineilla tai ilman eroavat kuin yö ja päivä. Fysiologia ei liity välttämättä siihen. Tämä vaan ei ole sopiva ketju lähteä sitä asiaa puimaan, enkä koe siihen muutenkaan tarvetta koska en jaksa alkaa purkamaan juttua atomitasolle. Tutki asioita itsenäisesti niin saatat löytää monenlaisia näkemyksiä.

- - - Updated - - -

Mitä olen aihetta opiskellut niin lihasten kehitys lääkeaineilla tai ilman eroavat kuin yö ja päivä. Fysiologia ei liity välttämättä siihen. Tämä vaan ei ole sopiva ketju lähteä sitä asiaa puimaan, enkä koe siihen muutenkaan tarvetta koska en jaksa alkaa purkamaan juttua atomitasolle. Tutki asioita itsenäisesti niin saatat löytää monenlaisia näkemyksiä.

Haluaisitko vähän selventää mitä tällä tarkoitat?

Liikaa näkee "voimamiehiä" jotka tekevät esim. vipunostoja seisten (näyttää kyykältä), hauiskääntö (näyttää riveltä), kulmasoutu, ylä- ja alataljat vasta koomisia alaselän nytkäyksiä ovatkin. Hifistelyä liian pienillä painoilla en tarkoittanut, vaan tuijottamista raudan määrään tekniikan kärsiessä.

Vau, löysit ehkä ainoan Nyysölän videon missä ei vedetä puhtaasti. Katso vaikka tämä: http://www.youtube.com/watch?v=TxW3CVxzwcE siinä esimerkkejä asiasta mitä tarkoitan.

Itselläni on kokoon nähden ihan hyvin voimaa, ja sitä tulee lisää vaikken treenaa mitään kovin lyhyitä sarjoja. Pidän tätä tavallaan ongelmana koska näkee paljon lihaksikkaampia ihmisiä heikommilla voimatasoilla, tavoite olisi myös saada lihasta. Siitä pidän kyllä aina huolen että paino nousee jos ei olla dieetillä.

Nyt kun on tehnyt jopa alle 50% painoilla joitan liikkeitä ja tuntumalla, esim. hauiskäännössä lähes 30 kiloset on vaihtunut ainakin treenin aikana alle 10 kilosiin, niin on sitä taas vähän pattia tullut. Kääntöpuolena taas voimatasot eivät ole nouseet, maksimivoima todennököisesti jopa tippunut. Varmaan tuollaisen voimabodauksen ja puhtaan bodauksen syklittely on se kultainen keskitie monille. Paljon tiedän treenaajia, mutta ei kukaan tänä päivänä niistä penkkituloksista(kaan) puhu, vaan koko ratkaisee :)

En kyllä näe mitään funktiota tuollaisella pumppi/tuntumatouhulla kenellekkään ikinä. Paitsi ajanhukka. Lihakset kehittyy ylikuormittamalla ja käsittääkseni useammalta taholta on 70-85% maksimista todettu parhaaksi vastukseksi.

En mä missään vaiheessa väittänyt että ne eivät eroaisi, mutta sä nyt teet ihan ihme väittämiä ilman minkäänlaisia perusteluita. Ehkä tämmönen foorumi on väärä paikka sun kaltaiselle nerolle?

Mielestäni Dorian Yates Blood & Guts- videolla on paras esimerkki oikeasta treenitekniikasta ja "sopivista" painoista.
-90 luvulla "kevyillä" painoillakin treenaavat kehonrakentajat treenasivat vähintään tuplapainoilla jos vertaa esim. noihin mitä Jari Mentula näkyy ainakin videoillaan käyttävän.

Maailman turhin keskusteluketju koska:

a) kaikki treenaajat ovat erilaisia
b) kaikkien treenaajien on muutettava treeni metodeitaan koko ajan kehittyäkseen. Sen enempää suurilla romuilla kuin tuntumallakaan treenaaminen lopun ikää ei tuota jatkuvasti tuloksia.
c) jonku random treenaajan liikkeitä on ihan turha arvostella salilla koska ei tiedetä onko kyseessä vaikkapa palauttava treeni, aerobista tukeva treeni tai vaikkapa muuten vain huono päivä.

Ei luulisi olevan niin vaikeaa käsittää että ei ole olemassa yhtä oikeaa totuutta joka toimii kaikilla treenaajilla kaiken aikaa ;)

En mä missään vaiheessa väittänyt että ne eivät eroaisi, mutta sä nyt teet ihan ihme väittämiä ilman minkäänlaisia perusteluita. Ehkä tämmönen foorumi on väärä paikka sun kaltaiselle nerolle?

Piis mään, en mä nyt sillä, mut en just haluu tästä aiheesta mitään vänkäystä kun ei edes kuulu tähän ketjuun. Nero en ole enkä kuvittele olevan vaan ihan teoriatieto pohjalta huutelin, mutta koska pääsimme lopulta yhteisymmärrykseen ainakin melkein(?) niin jatketaan aiheesta. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom