Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä kysymys nyt ei varsinaisesti suoraan kuulu tähän ketjuun, mutta kysyn kuitenkin kun mistään ei tunnu löytyvän tarpeeksi tietoa palopäällystön insinööri koulutusohjelmasta. Eli kirjalliset pääsykokeethan ovat tuossa kuukauden kuluttua, niin onko kenelläkään kokemusta näistä kokeista tai tietämystä kokeiden tasosta, muuta kuin että helpohkot/vaikeahkot. Harvinaista ettei vanhoja pääsykokeita löydy netistä, olisi kiva tietää tarkalleen minkälaisiin vaatimuksiin pitää valmistautua, onko monivalintaa, nippelitietoa vai yleisesti koealueen tietojen soveltamista.

Olen muistaakseni tässä ketjussa jo aiemmin inssipuolen pääsykokeita neljän vuoden takaa avannut. Jokainen koehan niin helppo/vaikea miten hyvin/huonosti annettuihin materiaaleihin on perehtynyt, sisällön omaksunut ja miten hyvin perusmatematiikka on hallussa. Neljän vuoden takaiseen verrattuna ennakkomateriaali on lisääntynyt. Johtamisen kokeessa tuolloin saatiin aineisto koetilanteessa käteen. Muistaakseni johtamisen ja onnettomuuksien ehkäisyn osiot olivat essee-muotoisia, hyvällä aineiston sisäistämisella ja maalaisjärjellä selvitettävissä olevia, psykologiset sitten intin pällitestien kaltaiset (oletko koskaan halunnut kukkakauppiaaksi), piirtämistä, jatka lauseita, psykologin haastattelu ja ryhmätilanne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tsemiä tähän erään hakijoille. Meikä ei ilmaannu paikalle huomenna ja saatte yhden pelistä pois. Tosin nuo voimassa olevat psykot ei hirveätä tsemiä ittelle ois antanu mut, viimeks oisin päässy jos oisin saanu coopperista täydet.

Ei auta kun sääriin/pohkeisiin sattuu juosta...:dance:

Testeistä kotiuduttu. Paska maku jäi suuhun. En oo ikinä noin löysästy saanu cooperia vedettyä. Kuntoa ois ollu vielä jäljellä, mutta kylkeen rupes pistämään niin jumalattomasti ettei vaan pystynyt. Noh selittelyt ei auta ja syksyllä uuteen hakuun! Tämä ei todellakaan jäänyt tähän :D

^Itsellä iski kanssa kylkipistos viime syksynä 3-4 kierroksella ja sitten peli olikin pelattu. Huomenna pitäs taas juosta, ei oo odotukset kyllä lainkaan korkealla...

Testit ohitte. Fyysiset meni ok. Psyykkisissä kans fiilis oli ok. Toukokuun aikana tulee tieto miten käy. Paikanpäällä tsemppi oli aivan mahtava koko porukan kesken. Uinnissa oli alussa vähän ahdasta ku neljä äijjää kapealla radalla, mutta kyllä sitä tilaa alko ekan 50m jälkeen tulla. Käännöksissä piti olla tarkkana. Vaikka saakin potkasta niin pahimmillaan oli ekan 50- 70 metrin käännöksissä kaks äijjää tulossa niskaan :) Piti vaan katto mihin väliin lähtee ite uimaan, odottaa tilaa tai sitte niinku ite jo moni teki että sukelsi vaan äijjien alitte :DD Kaiken kaikkiaan 10- 15 tippu päivän aikana pois testeistä. Tuossa määrässä myös ne ketä ei päässy paikalle.

Testit ohi täälläkin!

Hyvää: Cooper meni kevyesti minimiin, uinti suhteellisen rennosti alle neljän minuutin, ryhmätesti omasta mielestäni hyvin (kaikki oli tasapuolisesti äänessä) ja psyykkiset testit sain tehtyä kaikki annetussa ajassa ja jäi aikaa vielä vastauksien tarkastamiseenkin.

Huonoa: Cooperin tavoite 2950 jäi saavuttamatta kun en pysynyt hallissa juostessa mukana kierrosajoissa ja loppukiri jäi auttamatta aivan liian myöhäiseksi sekä psykologin haastattelussa leidi tarttui kohtaan "miksi olin kirjoittanut vihaani tyhmiä ihmisiä" :face:. Yritin siinä sitten pyöristellä, että en nyt suoranaisesti vihaa, mutta en pidä ihmisistä jotka eivät osaa ajatella asioita omaa napaansa pidemmälle :D.

Vittu jos tuon aivopierun takia homma kariutuu, niin voi helevetin perkeleen helevetin persereikä.

Mitenhän nuo psyykkiset lie pisteytetään? 10 pojoahan taitaa olla maksimi, mutta mitenhän mahtanee saada pointseja mistäkin osiosta? Arvauksia tai faktaa?

No miten kokeet nyt tuohon vois kaatua! Ja korkeintaan jos jonkin verran pisteitä heikentää, niin tuskin mitään hätää, kun olet kaikki tehtävät tehnyt ajallaan ja ilmeisesti oikein. Tuskin monikaan ehti tehdä kaikkia lappua loppuun saakka. Minä en ainakaan ehtinyt :) Tosin ne kirjotustehtävät sain hyvin tehtyä, samoin lauseen jatkamiset.

En minäkään ehtinyt tehdä kaikkia tehtäviä ajallaan, eikä kuulemma moni muukaan. Tuntui kans että ois osa tehtävistä menny penkin alle ja pahasti, jos niihin kusee tää koko touhu niin oon kyllä aivan hukassa että mitä sitä sitten tekisi kun noita psyykkisiä testejä ei voi uusia kahteen vuoteen. Toivottavasti nyt ees minimit meni läpi niin olis jonkinlaisia mahiksia päästä sisään :D

Testit ohi täälläkin!

Hyvää: Cooper meni kevyesti minimiin, uinti suhteellisen rennosti alle neljän minuutin, ryhmätesti omasta mielestäni hyvin (kaikki oli tasapuolisesti äänessä) ja psyykkiset testit sain tehtyä kaikki annetussa ajassa ja jäi aikaa vielä vastauksien tarkastamiseenkin.

Huonoa: Cooperin tavoite 2950 jäi saavuttamatta kun en pysynyt hallissa juostessa mukana kierrosajoissa ja loppukiri jäi auttamatta aivan liian myöhäiseksi sekä psykologin haastattelussa leidi tarttui kohtaan "miksi olin kirjoittanut vihaani tyhmiä ihmisiä" :face:. Yritin siinä sitten pyöristellä, että en nyt suoranaisesti vihaa, mutta en pidä ihmisistä jotka eivät osaa ajatella asioita omaa napaansa pidemmälle :D.

Vittu jos tuon aivopierun takia homma kariutuu, niin voi helevetin perkeleen helevetin persereikä.

Mitenhän nuo psyykkiset lie pisteytetään? 10 pojoahan taitaa olla maksimi, mutta mitenhän mahtanee saada pointseja mistäkin osiosta? Arvauksia tai faktaa?

Btw. Olitko torstain ryhmässä? Miten monta oli iltapäivällä jäljellä alkuperäsestä ryhmästä?

Juu, olin torstaina. Meitähän nähtävästi lakosi kuin heinää, kun 42 piti olla alunperin ja linjassa-autossa kun otettiin lukua, niin taisi olla 29 kaveria ja psyykkisissä oli muistaakseni enää 18 jäljellä. Eli 24 kaveria tippui, laskinko oikein :D? Paljonkos muina päivinä noin? Joku opiskelija sanoi ohimennen, että muina päivinä olisi vitusti (suora lainaus!) tippunut lössiä pois myös.

Lähinnä ajattelin (ja minun tuurilla), että se täti on samantien punakynällä huitassuit papereihin tuon jälkeen merkinnän ihmisvihaaja-lapsenraiskaaja-kirvesmurhaaja-äidintissinimijästä :pano:. Joka toki pitää paikkansa, mutta eihän minun testeissä sitä kuvaa pitänyt antaa itsestäni..

Noissa psyykkisissä oli psykologin haistattelu (työhaastattelu-fiilis tuli, joten sen tyylinen sydeemi se. Ei tosiaan mitään hiillostamista yms.), ryhmätehtävä (eli sellaista paperiarkkia kuuden hengen porukassa pohdittiin), perusmatematiikkaa, logiikkaa (esim. jos ylin ratas pyörii eo. suuntaan, niin mihin suuntaan alin pyörii), kirjoitustehtävä, referaatti, jatka lausetta, jatka kuvaa, mikä sana ei kuulu joukkoon yms. Ja aikaa limiitisti, eli sehän siinä sitä painetta luo.

Ja ei noihin tosiaan etukäteen pysty treenaamaan, joten niistä on turha mitään painetta ottaa :).

Jeps :D Kiitos vastauksesta. Hyvin samanlaiset testit kuin aikaisemminkin. Paljonko noissa osatehtävissä oli aikaa per tehtäväkokonaisuus?

Onko palomiehen työllistymiseen merkitystä aikaisemmilla työkokemuksilla? Kuinka erotellaan työnhakijat? ja millaisella työkokemuksella on etua työllistymiseen? Vai merkitseekö pelkästään hyvin suoritettu pelastajantutkinto ja pärstä?

Onko palomiehen työllistymiseen merkitystä aikaisemmilla työkokemuksilla? Kuinka erotellaan työnhakijat? ja millaisella työkokemuksella on etua työllistymiseen? Vai merkitseekö pelkästään hyvin suoritettu pelastajantutkinto ja pärstä?

Oman tuntuman mukaan eniten vaikuttaa se millasen kuvan saat itestäs annettua jos haastateltavaks pääsee. Työkokemuksella ei hirveesti oo merkitystä, kunhan on jotain tehnyt. Plussaa ehkä jos työ on vaatinut jonkinlaisia kädentaitoja. Suhteista ja tutuista laitoksessa saattaa olla apua. "Hyvin suoritettu tutkinto" ei ainakaan omalla kohdalla merkannut mitään, todistuksen taisin näyttää joskus kun olin työt jo alottanut.

Sijaisuuksia pääsee tekemään melko helposti, vähän laitoksesta riippuen, sen jälkeen pystyy paljon omalla toiminnallaan vaikuttaan jatkoon. Eli tärkein karsinta tapahtuu vasta työelämässä. Kun itse valmistuin, kahdesta laitoksesta kysyin soittamalla töitä ja molempiin olis päässyt ihan käymättä paikanpäällä pelkän muutaman minuutin puhelun perusteella kesäsijaiseks. Toki tällä hetkellä voi monen laitoksen kohalla olla vähemmän sijaisuuksia tarjolla.

Hellou, tulevat koulukaverit! Sitten kun päätökset saapuu ja teitä käsketään tilaileen vaatteita ja palofysiikan kirjaa, niin jos haluatte vähän säästää rahaa, niin meikäläiseltä saa täysin käyttämättömän päällystakin (oli vähä turhan iso meikäläiselle lopulta) ja sen palofysiikan kirjan (uusi painos. Itse loppuvuodesta sen hommailin) halvemmalla. ;) Pistäkää yksityisviestiä, jos kiinnostaapi.

Oman tuntuman mukaan eniten vaikuttaa se millasen kuvan saat itestäs annettua jos haastateltavaks pääsee. Työkokemuksella ei hirveesti oo merkitystä, kunhan on jotain tehnyt. Plussaa ehkä jos työ on vaatinut jonkinlaisia kädentaitoja. Suhteista ja tutuista laitoksessa saattaa olla apua. "Hyvin suoritettu tutkinto" ei ainakaan omalla kohdalla merkannut mitään, todistuksen taisin näyttää joskus kun olin työt jo alottanut.

Sijaisuuksia pääsee tekemään melko helposti, vähän laitoksesta riippuen, sen jälkeen pystyy paljon omalla toiminnallaan vaikuttaan jatkoon. Eli tärkein karsinta tapahtuu vasta työelämässä. Kun itse valmistuin, kahdesta laitoksesta kysyin soittamalla töitä ja molempiin olis päässyt ihan käymättä paikanpäällä pelkän muutaman minuutin puhelun perusteella kesäsijaiseks. Toki tällä hetkellä voi monen laitoksen kohalla olla vähemmän sijaisuuksia tarjolla.

Kiitos vastauksesta. Voisi kuvitella, että hoitoalan taustalla olisi positiivinen vaikutus. Eli meneekö se käytännössä aina noin, että itse soittelet laitoksiin avoimista sijaisuuksista ja paikoista? Vai meneekö osa paikoista puskaradion kautta tutuille?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom