Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Osaisko joku sanoa kun jätin tuon kuorma-auto kortin kesken aikanaan, jäi kiinni inssistä niin paljonkohan maksaisi jos suorittattaisi loppuun? Tartteeko muuten kuorma-auto kortin ammattipätevyyttä palomiehenä? Eikö enää voi pelastuopistossa suorittaa korttia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pyydät todistuksen koululta missä olet käynyt teoriat ja ajot, pitäis ne jossain olla varmaan tallessa. Sitten vaan kyselemään autokouluista että vuokraisivatko sulle inssiä varten auton, varmaan onnistuu mutta usein vissiin haluavat että käyt heidän kanssaan yhden ajotunnin että tietävät uskaltaako autoa antaa käyttöön.
Palomies ei tarvitse ammattipätevyyttä eikä korttia voi ainakaan tällä hetkellä opistossa suorittaa vaan se täytyy olla ekana koulupäivänä mukana kun tarkistelevat ajo-oikeutta. Hakiessa ei siis tarvitse vielä korttia.
Juttelivat koululla että ovat miettineet että alkaisivat siellä pitämään noita kursseja että siellä ajettais C-kortti mutta toistaiseksi ainakin byrokratia on esteenä, mahtaakohan toteutua ikinä.

Cooperia ajatellen millä juoksunopeudella / juoksulukemalla ootte matolla tota juosseet? Lukeman pitää olla jotain kahentoista pintaan ainakin, että edes kelvollinen juoksumatka tulisi lukemaksi. Hauska treeni nimittäin toi juoksumatto cooper :) Siinä siirretään ihan kunnolla kipukynnystä ylemmäks! Testatkaa! Ja infotkaa mulle hyvä lukema, jos mielii juosta esim. kolmentonnin pintaan. Haluisin löytää sellasen tv vauhdin joka menee siellä just sietorajoilla, koska se vika kierros mennää sata lasissa kuitenkin. Ite testailen noit vauhteja sekä matolla, että sisäradalla. Et en mä teitä pelkästään töihin käske, kyl mä itekin :)!

Jos kilsoja tunnissa on se lukema mistä puhut niin vähintään 14km/h että menee 2800, 15km/h että saa sen kolme tonnia. Ainakin näin ulkomuistista äkkiseltään. Matolla pitäis vissiin jotain 5 astetta nostaa sitä kulmaa jos haluis että vastaa oikeata juoksua, mielummin itse juoksen ulkona kun se on täysin eri asia juosta matolla kuin tuolla ulkona missä pitää vauhti osata pitää sopivana itse.

Tuo oli muuten hyvä tieto, tarttee alkaa treenaamaan juoksumatolla vaikka 16km/h. Jos sen jaksaa hyvin, ni vois olettaa et se 3000m menis rikki. Tietty tarttee myös "livenä" juosta että saa siihenkin tuntumaa(tai siihen luultavasti muutenkin panostaa enemmän, ehkä enemmän kyl intervalleina).

Mä taon ton oikeen vauhdin päähän ja jalkoihin tossa matolla juostessa ja sit radalla voi fiilistellä hampaat irvessä :) Kolmetonnia on mun tavote ainakin.

Täytyy vielä toivoo et omaan satsiin sattuu joku maratoonari joka lähtee vetää sitä 3500m vauhtia, saa hyvän jäniksen kenen perässä pinkoa ;) 3100m on mun tavote, 3000m täytyy saada, muute en oo tyytyväinen itteeni :D

Kunhan ei lähde liian lujaa omaan kuntoon nähden. Siinä nimittäin juoksu loppuu lyhyeen... Eli jos tietää että sellanen 3000m olis se oma suoritus niin ei todellakaan kannata lähtee 3500m vauhtia alussa.

Omassa haussa taisi olla yksi aidosti joku 3400 cooperissa pinkova joka sitten kiritti ison porukan melkoiseen vauhtiin. Ekaa kiekkaa tultiin siihen tahtiin että joka jätkän ois pitäny painaa jotain 3200 mut aika äkkiä jätkät väsähti. Veikkaan että tasaisella tahdilla paras tulos tulee.

Syksyllä moni+minä lähdettiin tosi kovaa Cooperiin ja siinä tais tippua 12 tms. tyyppiä. 1/3 kaikista sen päivän yrittäjistä. Minä mukaanluettuna. Moni tippunut oli harjoituksissa kyllä tuon 2800m juossut, mutta kova alkuvauhti kostautui. Eli ei tod. kannata lähteä omaa kuntoa kovempaa vauhtia.

Olen todennut ton mattotreenin olevan mun juttu löytäessä just ton oikean vauhdinjaon, kun lukemat on siinä nenän edessä jota tuijotella, ettei just lähe alussa liian lujaa. Ja koittaa takoa sen vauhdin takaraivoon, jotta voi soveltaa oppimaa lenkkipoluilla tai radalla.

Jos vaan lähiseudulta löytyy joku sisäjuoksurata, kannattaa näin talvella se tavoitteisiin sopiva juoksuvauhti opetella siellä. Mattojuoksu on kuitenkin aina sen verran erilaista. Kuopiohallissa on se 333m rata ja esim. Helsingissä Liikuntamyllyn 200m rata. Siitä laskee vaan sopivan kierrosajan ja vaikka rannekellon ajanotolla huolehtii että pysyy tahdissa. Tosin ainakin etelässä rupee kohta oleen ulkoradatkin jo juoksukunnossa...

Juu kyllähän tuo 3500:n perässä juokseminen oli vähän pilke silmäkulmassa kommentoitu, tottakai tasasella tahdilla paremman tuloksen saa :) Huutaako siellä muuten testin pitäjä että mitä vauhtia kukakin juoksee, vai tarviiko siinä itse pysyä perässä?

Ajan ne muistaakseni kertoo, ei paljon auttanut kun en ollut niitä aikoja opetellut. Vikalla kierroksella "nyt on sitten jo tosi kiire" vähän anto osviittaa siitä että kusessa ollaan ;)

Missä porukka on käyny Jyväskylässä tota cooperia reenailemassa?
Hippoksella olis rata, mutta haluaisin tietää, että miten helposti siellä pääsee juoksemaan ilman ajanvarausta. Onko kuinka ruuhkasta aina?
Toinen vaihtoehto olis sit esim. yliopiston ulkorata. Onko siitä kellään kokemuksia?

Mä juoksen säännöllisesti ainakin kerran viikkoon tota Helsingin liikuntamyllyn sisärataa. Tänäänkin oli jälleen tekemisen meininki siellä! Kattelin, että kohta tosiaan pääsee jo Helsingin Eläintarhan kentällekin juoksee, kun lumet jo kivasti lähteneet.
Moikkaillaan, kun radalla törmäillään :)

- - - Updated - - -

Ja heii, voihan sitä joskus porukallakin mennä rataa juoksee!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom