Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Jännää :D Vaikka itsellänikään ei pisteiden puolesta pitäis olla mitään jännitettävää.

Nyt on duunissa niin katastrofaalinen tilanne että saan siitä kyllä huomasti lisäpotkua Cooperiin ja uintiin. Toivon tosissaan ettei tarvitse vuodenvaihteen jälkeen täällä enää olla. Toisaalta tilanne on myös sellainen että työnantaja käyttää aivan varmasti sen kortin ettei myönnä minulle opintovapaata kuin vasta 6kk päähän. No, sitten mä irtisanoudun ja opiskelen säästöillä (opintotukikuukausia ei taida olla enää jäljellä kuin pari). En usko että TE-keskus ikimaailmassa myöntäisi minulle oikeutta opiskella työttömyyskorvauksilla jos olen irtisanoutunut itse varmasta duunipaikasta. Tosin ehkä voisin koittaa käyttää hyödyksi sitä faktaa että nuppi ei ihan oikeasti kestä näitä hommia enää.

No niin, avautuminen loppuu tähän ja jatkan hommia. Ne kun ei kesken lopu....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro, kyselisin sitä että pitääkö olla TÄYSIN terve terveystarkastusten läpäisemiseksi?
Mulle todettiin narkolepsiaa, mutta oireet on todella lieviä, en nukahtele kävellessä enkä istuessa, nukahdan vain todella nopeasti jos menen esim sohvalle makaamaan, nukahdan autoon suhteellisen helposti, mutta pysyn kyllä hereillä jos pitää johonkin oikeasti keskittyä/olla valmiina, eli pystyn periaatteessa hieman kontrolloida itseäni, en käytä edes säännöllistä lääkitystä, koska en todellakaan koe tarvitsevani sitä.
Onko neurologin kirjoituksella paljon sanavaltaa terveystarkastuksien suhteen? Sekä ei kai ne terkkarit heti heitä mua niskapers- otteella ulos kuultuaan että mulle on todettu narkolepsia?
Ja joku kuitenkin kysyy että onko mulla oikeasti narkolepsia jos noin lievät oireet on, niin on, se oli oikeasti vaikeaa elää sen kanssa ennen kuin sain tosta tietää, nukuin koko aika melkeenpä, repäsin itteäni niskasta, muutin ruokavalion sekä rupesin bodaamaan, nyt oon aika hyvässä kunnossa, en tiedä että mihinkä ne pahimmat oireet katos sitten.. :D

No ihan mutulla veikkaan (ja toivon), että lieväkin narkolepsia on este palomiehen tms. ammattiin. Se, että periaatteessa pystyt HIEMAN kontrolloimaan itseäsi kuulostaa aika hurjalta.

Joo no toi oli ehkä vähän rajun kuulosta kun sen esille otit. :D
Mutta siis nopeasti sanottuna: En nukahda todellakaan kävellessä/seistessä/normaalisti istuessa jne, ainut vaan jos joutuu makaamaan johonkin pehmeälle tai nojaamaan jossain nojatuolissa jne. Ja muutenkin nukuin viimeksi päiväunet toissapäivä. :P
Se mun tärkein kysymys oli se, että olettaako terkkari heti että ''joo, tämä on narkoleptikko, se nukahtaa heti eikä se pysty tekemään töitä'' Vai kyseleekö ne edes vähän tarkemmin taustoja?

Eli KAIKKI pisteet, jotka näkyvät tuloksissa psyykkisen testin kohdalla tulevat HAASTATTELUSTA, kunhan vain siis olet läpäissyt kirjallisen kokeen ja ryhmätilanteen hyväksytysti, joka luulisi kaikilta normaalilla ajatuksen juoksulla varustetuilta ihmisiltä onnistuvan. PANOSTAKAA siis huolella HAASTATTELUUN. Kertokaa todella tarkasti PALOMIEHEN AMMATISTA, TYÖPÄIVÄSTÄ jne. Omalla kohdallani Psykologikeskuksen henkilö sanoi etten ollut osannut kertoa riittävän kattavasti palomiehen työstä/ammatista.
Mutta 12.8 iltapäivällä puhelin soi ja ihme tapahtui. Olin päässyt varasijalta kouluun ja lähtö Kuopioon olisi heti edessä. Täällä siis ollaan onnellisesti opiskelemassa ja pääsykokeistakin selvittiin riittävän hyvin näköjään.

Hmmm... En epäile sanaakaan mutta kuulostaa omituiselta että pitää osata kertoa tarkkaan ammatista johon on menossa kouluttautumaan? Tottakai pitää etukäteen tutustua palomiehen työhön että tietää vähän minkälaisiin hommiin on hakemassa, mutta ei kai sitä voi tarkalleen tuntea kun ei ole päivääkään työskennellyt alalla?

Hmmm... En epäile sanaakaan mutta kuulostaa omituiselta että pitää osata kertoa tarkkaan ammatista johon on menossa kouluttautumaan? Tottakai pitää etukäteen tutustua palomiehen työhön että tietää vähän minkälaisiin hommiin on hakemassa, mutta ei kai sitä voi tarkalleen tuntea kun ei ole päivääkään työskennellyt alalla?

Samaa minäkin ihmettelin, mutta Psykologikeskuksen henkilö sanoi, että hyviä pisteitä saaneet olivat perehtyneet paremmin alaan ja osasivat kertoa tarkasti minkälaiselle alalle ja työhön ovat hakemassa.

Onhan se tavallaan ihan ymmärrettävää että toivotaan etukäteen jonkinlaista kuvaa siitä minkälaiselle alalle on hakeutumassa. Onhan se turha ottaa koulutukseen jos sitten muutaman viikon päästä jo toteaakin että ei tää ollut mun juttu ollenkaan. Tuolla varmaan saadaan karsittua sellaiset jotka vain huvikseen hakevat kun eivät tiedä mitä haluavat tehdä isona. Toisaalta niin sen luulisi olevan joka alalla eikä muuallakaan tuollaisia kysellä.

Mä hain viime syksynä alalle, jonne oli myös laajat psykologiset testit ja kolme eri haastattelua (liiottelua... :D), niin kyllä multakin kyseltiin aika tarkkaan siitä, että millainen näkemys mulla on alasta. Millainen ihminen siinä mun mielestä pärjää jne. Kontrollialan hommeloisista kyse.

Oispa multakin joku aikoinaan tentannut että tiedänkö ihan varmasti mihin oon ryhtymässä kun hain opiskelemaan tietotekniikan inssiksi. Oisin säästyny aika paljolta...

Oispa multakin joku aikoinaan tentannut että tiedänkö ihan varmasti mihin oon ryhtymässä kun hain opiskelemaan tietotekniikan inssiksi. Oisin säästyny aika paljolta...
Monella varmasti melko samanlainen tarina (allekirjoittanut mukaan lukien). Valitaan se sopivimmalta kuulostava vaihtoehto johon saattaa olla joitain mielenkiinnon kytköksiä ja valmistuttua sitä sitten huomaakin että on jumissa mielenkiinnottomassa paskaduunissa. Ja vain siksi että oli "pakko tehdä jotain".

Toivottavasti sitä nyt pääsisi testeistä läpi ja tulisi valituksi opistoon ensi yrittämällä...

Pääsykokeet kutsuu! 6 pojolla sisään pisterajan ollessa 4,75 (ammattikoulu).

Kummasti tuli lisää intoa uinti treeneihin! :hyper:

Viimeksi muokattu:
Sama homma. Kutsu kolahti boxiin, lukio todistuksella hain ja 4.0 oli raja joten 7.25 pisteellä ei toki tarvinnut kauheesti jännittääkään. 2. asteen todistuksella en ois päässyt, onneks en hakenut.

Oon viimeisessä hakuryhmässä eli 10-11 pv. Saan treenata vielä tosi pitkään, jee!

Mullakin jäi 0,25p pelivaraa :D Tulee kyllä nyt kaivattua potkua tuonne ratatreeneihin. Olen hakuryhmässä kolme (9-10 pv.), joten vielä ehtii, vielä ehtii!

Täältäki tullaan taas kolmosporukkaan. Viihdytän teitä tosin vain juoksun ja uinnin osalla. Jotenkin tuntuu hienolta ajella kuopioon juoksemaan ja uimaan, siitä sitten kotia.. Noh parempi yrittää kuin odotella 2v noiden pällien nollautumista...

..Saas nähä oisko pitäny hakee lukion papereilla. Tiukille menee anyway noiden pisteiden kanssa. Manaan sit täällä jos oisin päässy lukiopuolen pisterajan puolesta mut hain toisessa ryhmssä :hyper:

Tsemppiä kaikille.

Onko tietoa miten pelastusopistolta valmistuneet palomiehet pääsevät töihin ? Tarkoitan siis, että hakeeko jokainen valmistunut vapaina olevia virkoja eri puolilta Suomea ? Luulisi ettei noita avoimena olevia virkoja olisi riittävästi kaikille ja eihän kaikki pääse muuttamaan ties minne työn perässä. Jäädäänkö sitä vain sitten valmistumisen jälkeen odottamaan vapautuvia virkoja itselle mieleiseltä palolaitokselta ?

Onko tietoa miten pelastusopistolta valmistuneet palomiehet pääsevät töihin ? Tarkoitan siis, että hakeeko jokainen valmistunut vapaina olevia virkoja eri puolilta Suomea ? Luulisi ettei noita avoimena olevia virkoja olisi riittävästi kaikille ja eihän kaikki pääse muuttamaan ties minne työn perässä. Jäädäänkö sitä vain sitten valmistumisen jälkeen odottamaan vapautuvia virkoja itselle mieleiseltä palolaitokselta ?

Jos vuorokausirytmiin haluaa töihin, niin kyllä virkaa saa odotella hyvän aikaa. Melko todennäköistä että pari vuotta vähintään menee viransijaisuuksia tehdessä. Toki ei enää ihan niin kauaa mene, kuin aiemmin, kesällä työkaveri puhui odotelleensa läpi koko 90-luvun josko aukeaisi virka johon pääsisi..
Nyt on kuitenkin paljon porukkaa lähestymässä eläkeikää, eli virkoja tulee aukeamaan lähivuosina hyvin.. Mutta tuskin niihin kukaan suoraan koulunpenkiltä tulee valituksi.

Sitten jos haluaa johonkin pienemmälle paikkakunnalle päivätöihin+varallaoloon, niin viran saanti saattaa olla näppärämpää. Sinne kun ei monesti kamalaa tunkua ole.

Jos vuorokausirytmiin haluaa töihin, niin kyllä virkaa saa odotella hyvän aikaa. Melko todennäköistä että pari vuotta vähintään menee viransijaisuuksia tehdessä. .

Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että töitä on vaan muiden lomien aikana ? Eli välillä voi joutua olemaan pitkäänkin työttömänä ja sitten taas pari viikkoa töitä.

Kyllä niitä pitkiäkin sijaisuuksia on ja tietty duunipaikat voi sitten vaihdella sen pelastuslaitoksen sisällä. Minun tutut palomiehet on olleet pitkäänkin kyllä ihan jatkuvasti duunissa mutta juurikin vs palomiehinä ennenkuin on se vakivirka sitten löytynyt. Noihin päivävuoroihin pienemmille paikkakunnille tosiaan saa virkojakin helposti kun tunkua ei juuri ole.

Täällä kans kolahti pääsykoekutsu 3. ryhmään. Jeejee. Tiukille veti amispapereilla tasan 4.75pst. Yllätyin noista kahdenpäivän testeistä. Eikös täällä ollut joskus juttua, että olisi siirtynyt yhteen päivään? Kallis paukku hotelli 2 päiväksi ja edestakaisin matkat Hki-kpo-hki opiskelijalle. Ruuat ja muut kulut tietty mukaanlukien..

Viime kerralla ainakin oli tiivistetty yhteen päivään. Päästiin muistaakseni joskus ~17 aikoihin lähtemään.. Näin ollut käsittääkseni jo monta kertaa. Kantsii kysyä hotellilta, mihin asti voivat varata huonetta. Ottaa kamat jo matkaan ja soittaa sitten iltapv jos nyt jostain syystä venähtäisikin toiselle päivälle mitä kyllä epäilen..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom