Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Täytyy sanoa, että tämä on ollut erittäin mielenkiintoinen keskustelu lukea. Olen itse jo jonkin aikaa miettinyt alan vaihtoa pelastajaksi. Tulot tietenkin laskisivat, mutta ainakin toivottavasti tietäisi tekevänsä jotain tärkeää, eikä yksikään päivä taatusti olisi samanlainen. :)

Haluaisinkin kuulla, onko kukaan täällä ns. "vanhemmalla" iällä (itse 28) vaihtanut alaa ja kouluttautunut pelastajaksi? Miten olette hoitaneet käytännön asiat, kuten asumiset jne. Haitteko opintotukea tai aikuiskoulutustukea?

Muutama realiteetti palomiehen urasta haaveileville. Näin sivustaseuraajan näkökulmasta palomiehen työ on hyvin monotonista ja puuduttavaa. Toki riippuu asemapaikasta, itse seurannut touhua n. 25000 asukkaan kaupungin pelalla.

Keikkoja on 1-2 vuoroon ja iso osa turhia automaattihälytyksiä. Muutoin vuorot menee kalsareissa tsippaillessa, reenaillessa ja vaakatasossa. Päivät todellakin muistuttavat toisiaan todella paljon. Keikkojen vähyydestä johtuen kovat keikat jännittää takuulla paljon.

No nuo jotain huomioita jotka liittyy mun kapeaan näkemykseen parista paikasta. Itse olen kuitenkin nyt tyytyväinen etten päätynyt pelastajaksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen kuitenkin nyt tyytyväinen etten päätynyt pelastajaksi.

Vai päässyt? Tietty jos on hommat hallussa niin silloin voi varmaan vaan päättää minne menee ja mitä työtä alkaa tekeen. Ja siis "puuduttavaa ja monotonista" kyllähän kaikki alalle hakeutuvat tietää ettei se työ mistään elokuvista ole. Ja jos kaks kertaa viikossa pääsee treenaileen ja jauhaan äijien kanssa paskaa, mistä saa vielä palkkaa niin en ainakaan itse valita. Tosin miinuksia on paljon, mutta ei toi tylsyys nyt varmaan ole suurin....

Niinhän sitä sanotaan et palomiehen ammatissa vaarallisinta on se, että nukkuu niin pitkät päikkärit ettei yöllä saa unta...

Osaakos joku sanoa mitä työharjottelujakson palkka on noin suurinpiirtein? Pitäis uusi verokortti tehdä ja suht tarkalleen ois kiva tietää tulevat tulot, vaikuttaa kuitenkin siihen opintotukikuukausien nostamiseen..

Tämän poimin Helsingin pelastuskoulun sivuilta: "Opiskeluun kuuluu molempina kesinä kahden kuukauden palkallinen työharjoittelu Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen pelastusasemilla."
Ei vissiin päde sitten muiden kaupunkien/kuntien pelastuslaitoksilla?? :)

Tämän poimin Helsingin pelastuskoulun sivuilta: "Opiskeluun kuuluu molempina kesinä kahden kuukauden palkallinen työharjoittelu Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen pelastusasemilla."

Toisin sanoen Helsingistä pääsee automaattisesti kesätöihin, Kuopiosta joudut itse hakemaan. Palkka riippuu laitoksesta, mutta normaali palomiehen aloituspalkka miinus epäpätevyysvähennys (muistaakseni 5%). Jos nyt tammikuussa alotat opiston, kesäksi on melko vaikea saada töitä, koska et kerkeä saamaan savusukelluskelpoisuutta yms.

Niin Kuopiossa harjoittelua on siis kolme lanssivuoroa, et palkkaa ei todellakaan makseta. Tuolla Helsingissä on sitten ihan omat kuviot....

Stadissa palkaa noin pari tonnia kuussa. Ensimmäisenä kesänä tehdään vuoroja vain palo- ja pelastuspuolella, toisena kesänä sitten myös tabiskeikkaa. (Sairaankuljetusopinnot toisen lukuvuoden alkupuolesta)

Jos kerta Kuopion kursseilla ei ole työharjoittelu jaksoa, niin kysytäänkin näin että oletteko te kuopiossa opiskelleet päässeet kesätöihin paloasemille?

Jos kerta Kuopion kursseilla ei ole työharjoittelu jaksoa, niin kysytäänkin näin että oletteko te kuopiossa opiskelleet päässeet kesätöihin paloasemille?

Pääsee, mutta vaativat yleensä että olet kahdenviivan mies, eli savusukellus kelpoisuus löytyy. Tai sitten kelpoisuus löytyy vpk taustan myötä jo, mutta silloin huonommat mahikset.

Tuosta aikuiskoulutustuesta: Itsellä olisi työvuodet riittänyt tukeen, mutta eivät myöntäneet koska ei ole voimassa olevaa työsuhdetta (johon liittyen haen jatkokoulutusta)

Eli kun lopetat vanhat hommat ja siirryt opistoon työttömänä opiskelijana, et tule saamaan aikuiskoulutustukea, vaikka olisi 20v työvuosia takana. :(

221e näytti opintotukea tippuvan tilille :D eli sillä sitten mennään lainan lisäksi.

Kesätöistä kuopiossa ollut kaveri puhui että heidän kurssilta pari kaveria pääsi ilman savusukelluskelpoisuutta kesätöihin, mutta nesteen öljynjalostamolle. ja siellä kuskin hommiin.

Vepari taustaiset kelposuuden omaavat sitten taisivat saada enemmän alan hommia.

Aikuiskoulutustukea varten on toki otettava työpaikalta opintovapaata. Eli ei suinkaan irtisanouduta ja sitten siirrytä opiskelemaan.

Myös työtttömänä voi opiskella, eli jos on mennyt irtisanoutumaan: http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp työttömyyspäivärahat on kuitenkin huomattavasti paremmat kuin opintotuki. En kyllä ole sen enempää tuohon perehtynyt että mitä ehtoja siinä on.

Minä tunnen opistossa olleita jotka on VPKaan tulleet nimenomaan sen vuoksi että on kesätöitä varten saaneet nuo kelpoisuudet kuntoon. Ei ole iso homma käyttää muutamaa viikonloppua sammutustyö/savusukellus kursseilla kun niillä + kuntotesteillä se savusukelluskelpoisuus kuitenkin irtoaa. Eli ei tarvitse sitä vepari taustaa erityisesti olla kyllä.

Onko pakkilaisista kukaan hakemassa nyt seuraavassa haussa? ite oon ja pitä kuntotesteihi mennä 31.1 ukk instituuttii tampereelle. Omaa taustaa sen verra että ammattiopiston päättötodistuksella lähetään hakemaan, josta pisteitä tulee 4 ja lihaskuntotesteistä näillä näkymin 0.75, eli yhteensä 4.75 tiukille kyllä menee. Mites teillä muilla paljo pisteitä kasassa?

Kyllä siellä Riemukaaressa saa viikonloput viettää jos niin tahtoo. Kesäloma on ainoa aika jolloin ei ilman erillistä sopimusta voi majoittua.

"Kesäloma on ainoa aika, jolloin ei ilman erillistä sopimusta voi majoittua."

Heij, tiedustelisin teiltä tietäviltä ja entisiltä opiskelijoilta varmistuksen, että onnistuuko kesällä asuminen asuntolassa varmuudella?

"Kesäloma on ainoa aika, jolloin ei ilman erillistä sopimusta voi majoittua."

Heij, tiedustelisin teiltä tietäviltä ja entisiltä opiskelijoilta varmistuksen, että onnistuuko kesällä asuminen asuntolassa varmuudella?

Ota yhteys opintotoimistoon. Saat varmimman vastauksen sieltä.

Tästä se alkaa! Aika varattu kuntotestiin 1.2 Ouluun. 1p tulee testeistä ilman suurempia töppäyksiä. Todistuksesta tulee 5 tai 6 pistettä, keskiarvo tais olla siinä noitten rajoilla, en muista ulkoa. Eli yhteensä 6 tai 7 pistettä. Luottavaisin mielin treenailen jo coopperia sinne 3100m paremmalle puolelle :) Psyykkisettestit askarruttaa eniten, kun niihin ei voi oikein kait pahemmin valmistautua, ja niistä tulee kuitenkin niin iso määrä pisteistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom