Palomieheksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
mulla semmonen kysymys, että onko c-kortin pakko hommata etukäteen hakiessa opistoon? onko mahollista ensikäteen saada tieto opistoon hyväksymisestä, ja vasta sen jälkeen ajaac-kortti? vai joutuuko kaikki riskeerata ton kortin ajamisen haaveillen kouluun pääsystä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
" jolla on opintojen aloituspäivään mennessä hankittu C-luokan ajoneuvon ajo-oikeus." Kyllä käsittääkseni se on mahdollista tulla valituksi, mutta voi olla tiukkaa ehtiä ajamaan se c-kortti siinä vaiheessa :) Riskillä tai varmanpäälle.
 
Pari kyssäriä.
Ymmärsinkö nyt oikein, että Helsingin pelastuslaitoksella nuo lihaskunto, uinti ja cooper on yhdistetty? Että kaikki tehdään yhteen syssyyn parin päivän sisällä eikä niin kuin Kuopiossa, jossa uintiin ja cooperiin tulee kirje jos todistus+lihaskunto testeistä tarpeeksi pisteitä.
Entäs mimmosia pisterajoja tuolla Hesassa oikein on ollu, että on päässy psykologisiin testeihin?

Entäs tarjotaanko kaikille mahollisuutta palomies-sairaankuljettaja tutkintoon vai onko tuo kaikille vaiko osalle? Siis että osasta tulisi sitten vain pelkkiä palomiehiä.

Jos joku osaa edes joihiki vastata niin kiitän.
 
Lihaskunto,uinti,fobiat samana päivänä ja coopperi sitten seuraavana/sitäseuraavana päivänä. Kaikista tulee palomies-sairaankuljettajia.
 
Onko konetekniikan insinöörin tutkinnosta hyötyä pelastusopiston opinnoissa tai vastaavasti sen jälkeen työllistymisessä? Kelailin päässäni opiskella tutkinnon valmiiksi ja siinä ohella osallistua vpk/hälytysosasto toimintaan (kiinnostuspiste ja näkee kiinnostaako ala) ennen pelastusopistoon hakeutumista.
 
Onkohan kuinka moni tai yhtään kukaan läpäissyt uintitestiä uimalla koko 200m pää pinnan yläpuolella? Itse en vaan osaa ns. oikeaa hengitystekniikkaa, rintauinnissa varsinkaan. Testasin eilen ja uin 200m 5min eli vähän pitäisi vielä kiristää tahtia. Tuskinpa tyylillä on väliä, jos pystyy ajan alittamaan. Tarvitseeko itse kurssilla osata uida ns. oikeilla uintitekniikoilla? Helpottaisihan se varmasti, jos ne osaisi.
 
Enpä usko että hirveästi konetekniikasta hyötyä ainakaan pelastajalle. Pääsykokeissa on aivan sama miten sen 200m ui, vaikka sukeltamalla päästä toiseen. Suosittelen silti treenaamaan vaparia sillä kyllä se pintapelastus/perusväline treeneissä auttaa. Ja varsinki työelämässä pinturikeikoilla varmasti apua hyvästä uintikunnosta.
 
Kiitos vastauksestasi MTX. Kyllä itsekin ajattelisin, että tuosta rennosta vapaauinnin tekniikasta olisi viimeistään työelämässä hyötyä. Rintauinnilla ei niinkään. Pitää ruveta nyt vaparia treenaamaan.
 
Enpä usko että hirveästi konetekniikasta hyötyä ainakaan pelastajalle. Pääsykokeissa on aivan sama miten sen 200m ui, vaikka sukeltamalla päästä toiseen. Suosittelen silti treenaamaan vaparia sillä kyllä se pintapelastus/perusväline treeneissä auttaa. Ja varsinki työelämässä pinturikeikoilla varmasti apua hyvästä uintikunnosta.
Tjoo, mietin vaan et jos tulee opinnoissa vastaan tekniikan puolta niin sen luulisi sujuvan :rolleyes: Kai se pitää pakko suorittaa tutkinto loppuun jo ihan sen takia, että pääsee suoraan valintakokeisiin. Ompahan aikaa treenata/vastaavasti varaplääni jos ei nappaakaan:puntti:
 
Hyvähän se on olla toinen ammatti taskussa, koska ei ainakaan tällä hetkellä valmistuneille palomiehille ole töitä. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 
Onko konetekniikan insinöörin tutkinnosta hyötyä pelastusopiston opinnoissa tai vastaavasti sen jälkeen työllistymisessä? Kelailin päässäni opiskella tutkinnon valmiiksi ja siinä ohella osallistua vpk/hälytysosasto toimintaan (kiinnostuspiste ja näkee kiinnostaako ala) ennen pelastusopistoon hakeutumista.
Jos ammattiin meinasit tutustua niin vpk ei ole se paikka jossa sen teet. Näät toki paloautoja.
 
Jos ammattiin meinasit tutustua niin vpk ei ole se paikka jossa sen teet. Näät toki paloautoja.

Totta. Kannattaa ennemmin tutustua TV:n katsomiseen, örmyilyyn, kaiken vastustamiseen ja huonoihin käytöstapoihin. Taidot auton pesuun ja kebabin tilaukseen eivät myöskään mene hukkaan töissä.
Palohälytyksistä 97% johtaa vain ilmoitinlaitteen kuittaamiseen ja loput jatkaa huoltomies. Valtaosa kolarikeikoista hoituu katuharjalla. Oikea työelämä pk-seudun ja suurimpien kaupunkien ulkopuolella on kaikkea muuta, kuin Pelastajat ja 112 -sarjat antavat ymmärtää.

Tekemistä riittää jossain määrin suurimpien kaupunkien "ykkösasemilla", etenkin pääkaupunkiseudulla. Toki osa palomiehestä pääsee olemaan ensihoidossa hyvinkin paljon mukana.
Sopimuspalokunnathan hoitavat edelleen valtaosan Suomen pelastustoimen tehtävistä, osa saa palkan itselleen, osan "palkka" menee vain palokunnan käyttöön. Välineet, vaatimukset ja keikkojen sisältö valtaosassa keikkoja sama kuin vakituisilla.
Jokaiselle vakituisellekaan palomiehelle ei välttämättä tule vuodessa kuin yksi kuuma savusukellus, sekin harjoituskontissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ammattiin meinasit tutustua niin vpk ei ole se paikka jossa sen teet. Näät toki paloautoja.

Nyt kyllä tartun ihan turhan helposti provoon mutta menkööt. Pääkaupunkiseudulla ei VPK:ssa varmasti pääse tutustumaan ammattiin, mutta kehäkolmosen ulkopuolella on jopa kaupunkeja (pienemmistä kunnista nyt puhumattakaan) joissa vepareilla ja puolivakinaisilla on lähes samanverran keikkaa kun työvuorolla ja tehtävät on samat. pl. ettei ajeta juurikaan automaatteja tai haeta kissoja puista, paitsi tietysti siellä missä vpk tai pvpk on se ainut palokunta.
 
Oliko niin että kutsut Kuopion testeihin tulee huhtikuun alussa, jotka sitten on tänä vuonna 4 - 8.5.2015 ja kestävätkö Kuopion testit oikeasti 2pv vai ovatko jo päivässä ohitse ?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom