Mediaanipalkka palkansaajilla oli 3300€/kk huitteilla. Naisilla vähemmän ja miehillä enemmän. En mä tiedä mitä tietoa sitten pitäsi käyttää jos ei viralliset tilastot kelpaa. Ihminen vaan liian helposti peilaa itseään lähipiiriin, joka hyvin monesti on samassa "yhteiskuntaluokassa" suurin piirtein samalla palkalla. Tästä ihan lähipiiristä kokemusta, kun frendi kuvittelee tienaavansa +3000 tuloilla aivan helvetisti ja kyllä hän tienaakin, kun hän vertaa lähipiiriään. En ole vaan kehdannut sanoa, että ei tuolla palkalla nyt lesoilla kannata, minäkin saan enemmän :D.
Ei nyt kerkiä hakemaan tilastokeskuksen sivuilta, mutta:
Keskipalkat julki: 3255 ?/kk | Uusi Suomi
Mä nimenomaan sanoisin, että 40k€ tienaava on tukevasti keskituloinen (+-10K€).
Muistinpa väärin miesten mediaani näyttää olevan 3300€. Lähteeksi sanottiin tilastokeskus, joten eiköhän se pidä paikkaansa. Pitää jatkaa töitä jotta sais sen mediaanipalkkansa :D
Tosi asiallista tekstiä. Olen samoilla linjoilla hyvin pitkälti, mutta kuulen noihin tuollaisiin kommentteihin usein tämänlaista vastalausetta:
"Nuo keskipalkat johtuu siitä, että on niitä ihan sikana tienaavia, jotka nostavat keskiarvoa enemmistön (?) tienatessa 1500-2300 € kuussa".
Koska olet selkeästi perillä asioista ja osaat kommentoida fiksusti, niin miten tuon väittämän kumoat?
Mä komppaan tuota mielikuvien maailmaa. Jos joku ihminen tuntee vain palvelualojen ja huonommin palkattujen tehdastöiden edustajia (jotain muuta kuin siis paperimiehet), niin syntyy tosiaan helposti se ajatus, että "me 1700-2000 e/kk tienaavat ollaan se enemmistö". Jonkun reilun 3000 euron kk-palkattu voi siinä jo tuntua ja näyttää "herralta", etenkin jos ko. yksilö käyttää rahaa rohkeasti eikä säästele. Varsinkin jos tämä keskituloinen ostelee rohkeasti kallista autoa ja muuta vastaavaa, joka aiheuttaa kyräilyä ja ihmettelyä (niidenkin parissa, jotka voisivat tehdä saman, mutta eivät nuukuuttaan tee).