Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

:offtopic:
Noihan se on. Minä nyt teen käytännössä 85% projektityötä, joten mut voisi aina kiinnittää joihinkin projekteihin tietyksi aikaa ja sitten kun ne tulee valmiiksi niin lomille lomps. Noh, niin helvetillinen kiire on, että ihan kauheasti minä en uskaltanut edes odottaa vastakaikua ajatukselle. Katotaan talvella uudestaan. Pahimmassa/parhaimmassa -miten sen nyt ikinä ajattelee- tapauksessa saattaa duunit loppua kokonaan vuoden vaihteessa.

^^No mutta, eikö se sitten ole paras hetki etsiä sitä jotain muuta? Tämäkin etsintä aloitettiin jo alkukeväällä ja olin jo päätynyt mielessäni (piiiiitkän pohdinnan jälkeen) jonkinmoiseen ratkaisuun, kunnes tämä tuli eteen ja tuntui heti oikealta. Yleensä elämällä on tapana joskus koetella viimeiseen saakka ja juuri kun luulee toivon menneen, tai on jopa luopunut siitä, elämä heittääkin häränpyllyä ja yhtäkkiä kaikki järjestyykin =) Uusia tuulia kohti vaan!

Haha, otin eilen päälle 500:n alennuksen palkkaani! Tuleva on 1495 brutto. Ei tää elämä yhestä palkasta oo kiinni. Ja meikäläisellä helpottaa tuo naurettavan pieni vuokra = 280 € (keskustassa 32 neliötä)...

Mulle olisi nyt luultavasti tarjolla paikka, jossa bruttopalkka on vaihtelevasti 1600 - 1900 € kuukaudessa. Tällä hetkellä brutto on noin tonnin enemmän. Lisäksi lomat vähenisi vuodessa viikolla. Plussana kuitenkin säännöllinen päivätyö epäsäännöllisen vuorotyön tilalle, työmatka tippuisi 75 kilsasta 5 kilsaan...

Kovasti houkuttaisi, mutta itselläni on esim. asumiskustannukset vähän enemmän, 780 € luokkaa kuukaudessa. Lainajärjestelyjä muuttamallahan tuohonkin saisi kyllä helpotusta.

9000 euroa netto tällä hetkellä kansainvälisessä henkilöturva yksikössä Irakissa. En kylläkään suosittele yhdellekään tissiposkelle kenelle tuloo koti-ikävä tai muuten alkaa jännittämään.

Olen utelias, millä koulutuksella olet siellä aivot? "Tutulle" luvattiin jokunen vuosi sitten 15 tai 30td kuussa, toinen oli paljon vittumaisempi paikka ni palkka oli sen takia kuulemma tuplat.

9000 euroa netto tällä hetkellä kansainvälisessä henkilöturva yksikössä Irakissa. En kylläkään suosittele yhdellekään tissiposkelle kenelle tuloo koti-ikävä tai muuten alkaa jännittämään.

Tästä olisi kiva kuulla yleensäkin lisää, kun vaan ei ole samanlainen juttu kun eräällä toisella forumilla missä lopuksi paljastui että kaveri kertomus oli vain kotisuomesta kirjoitettua soopaa.

Tästä olisi kiva kuulla yleensäkin lisää, kun vaan ei ole samanlainen juttu kun eräällä toisella forumilla missä lopuksi paljastui että kaveri kertomus oli vain kotisuomesta kirjoitettua soopaa.

No olen ollut vuodesta 2004 Lähi-Idässä ja heitin yhden reissun tuonne Väli-Amerikkaan. En viitsi laittaa kamalasti yksityiskohtia kun tutut muuten tunnistaa ja ei olisi edes kannattanut laittaa palkkaa tänne ollenkaan, taisin olla hivenen alkoholin vaikutuksen alaisena. Joskus Irakin sodan alkuaikoina täältä sai sankokaupalla rahaa kun private securityn hommat alkoivat kukoistaa, mutta nyt tämän viimeisen Irakin operaation jälkeen on hirveä määrä jenkkejä tarjolla solttupuolelta. Suomalaisia on Irakissa muutama, Kukin eri tahollaan. Päästäkseen sisään pitää tuntea joku. Voihan se tietenkin tuurilla onnistua muutenkin, mutta hommia saa tehdä. Henkilökohtainen mielipide on , että ilman armeijan tai pollarin kokemusta on aika vaikeaa hommia ylipäätään tehdä. Toisaalta siviilipuolelta tulee ihan hyviä ukkoja sieltäkin jos ovat itseään jaksaneet kouluttaa. Kaiken kaikkiaan työhän on aika ´tylsää´kun sitä aikansa tekee, voi unohtaa nuo romanttiset kuvitelmat mitä leffoista ja kirjoista saa selville. Lämpöä täällä kesällä tollaset 45-55 astetta koko ajan ja täydet releet päällä, eli ei välttämättä herkkua. Privan voin kertoa jos joku todella kiinnostunut, enempää ei oikein täällä viitsisi avautua.

Brutto 2850e/kk. Sähköinsinööri pohjanmaalla. Työkokemusta 5 vuotta enegia-alalla projekti-insinöörinä.
Muutaman satasen on alakanttiin toi palkka, keskusteluja on käyty joten kattoo ny jos sen sais kohdilleen ilman firman vaihtoa.
Muutaman satasen?!? Tarkkaa hommaa tietämättä toi on varmaan noin tonnin pielessä, vähintään 500€ kuitenkin.
Semmonen korotus tosin alkaa olla mahdottomuus jos ei firmaa vaihda.

Kilsahommeleiden ja päivärahojen varaan en mäkään laske, parhaina (vai paskimpina?) kuukausina niitä tulee tumppuun enemmän ku liksaa kilahtaa tilille... Mutta en mä niitä laske.

Eiköhän nuo palkkatasot määräydy myös (ja pitäisikin määräytyä) asumiskustannuksen mukaan. Vähän huono verrata esimerkiksi Rovaniemellä asumista Helsinkiin. Kun neliö on hinnaltaan "hieman" eriarvonen. Samalla palkalla voi asua Lapissa herroiksi kuin Helsingissä joutuisi venyttämään senttejään.

Eiköhän ne jonkin verran joo määräydy. Mutta myös on suuria firmakohtaisia heittoja. Mä olin Kehä 3:n sisäpuolella yhessä firmassa jonkun verran pienemmällä liksalla ku mitä olin jossain pikkukaupungissa noin 300km päässä töissä aikasemmin... Ja tosiaan asumiskustannukset siellä pikkupaikassa ois varmaan ollut puolet pk-seudun kustannuksista. Hommat suunnilleen "saman tasoisia" (vaikkakin erilaisia) jos niin nyt voi sanoa.
Nykyinen duuni on miksaus noista, taas kaupunki vaihtui pienempään mutta on pk-seudulla. Ja liksa parempi ku kummassakaan noista aikasemmista.

Muutaman satasen?!? Tarkkaa hommaa tietämättä toi on varmaan noin tonnin pielessä, vähintään 500€ kuitenkin.
Semmonen korotus tosin alkaa olla mahdottomuus jos ei firmaa vaihda.

Kilsahommeleiden ja päivärahojen varaan en mäkään laske, parhaina (vai paskimpina?) kuukausina niitä tulee tumppuun enemmän ku liksaa kilahtaa tilille... Mutta en mä niitä laske.

Itse asiassa muutama satanen pitää hyvinkin paikkansa. Tuolla työkokemuksella keskivertopaikassa keskivertopalkka on n. 3100€. Jos oot inssitoimistossa, niin keskivertopalkka jää jo alle 3000€.

Itse asiassa muutama satanen pitää hyvinkin paikkansa. Tuolla työkokemuksella keskivertopaikassa keskivertopalkka on n. 3100€. Jos oot inssitoimistossa, niin keskivertopalkka jää jo alle 3000€.

Komppaan tätä. Kohtuullinen otanta aiheesta kyseisellä seudulla vahvistaa sen. Eikä tuo palkka yleisesti ottaen pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta ole kauheasti alakanttiin.

- - - Updated - - -

On kyllä insinööreillä törkeen huonot liksat.

Ei kai tuossa mitään vikaa ole. Tavallinen keskituloinen suomalainen keskimääräisen hyvällä koulutuksella luultavasti keskimääräisten kustannusten seudulla. Nuori kaveri ja työuraa jäljellä ihan riittämiin. Varmasti ehtii palkkaa nostamaan nyt kun on saanut ensimmäiset "kriittiset" viisi vuotta kokemusta.

Sitten kun brutto on jotain 1500-2000€, niin voidaan ehkä jo puhua huonoista liksoista ja näitä on tärkeilläkin aloilla.

No hard feelings :)

Ei kai tuossa mitään vikaa ole. Tavallinen keskituloinen suomalainen keskimääräisen hyvällä koulutuksella luultavasti keskimääräisten kustannusten seudulla. Nuori kaveri ja työuraa jäljellä ihan riittämiin. Varmasti ehtii palkkaa nostamaan nyt kun on saanut ensimmäiset "kriittiset" viisi vuotta kokemusta.

Sitten kun brutto on jotain 1500-2000€, niin voidaan ehkä jo puhua huonoista liksoista ja näitä on tärkeilläkin aloilla.

No hard feelings :)

Juuri näin. Täällä pikkusen vääristynyt kuva ihmisillä. Tulee totuus naamaan vielä kuin märkä rätti kun ei kaikki vaan voi tienata 5000 euroa kuussa, etenkään heti koulusta valmistuttuaan.

Perusinssinä pääsee perusduuniin ja siitä on sitten ura auki eteenpäin sellaisille jotka oikeasti osaa jotain, ihan samalla tavalla kuin vaikka amispohjaltakin. Toki yleensä ihan aiheesta pykälää ylemmässä palkkaluokassa.

Kaikkien insinöörien keskipalkka oli muistaakseni 3700 tai 3600. Mediaani sitten tosta sen pari, kolme sataa vähemmän.

Dippainsseillä toki enemmän. Varmaan joku 4500 on keskipalkka.

Itse olen koulutukseltani datanomi, tosin aika paljon kurssiluontoisesti opiskellut ja suorittanut alan sertifikaatteja (AMK:ssa inssiopinnot kesken ja varmaan kesken jääkin). Järjestelmäasiantuntija (palvelin ja verkkopuolta lähinnä), 3000e/kk pääkaupunkiseudulla. Enemmänkin tienaisi, mutta en halua tehdä asiakkaille töitä. Ylitöitä en myöskään tee.

Säästöön jää rahaa niin paljon, että olen kelannut tulevaisuudessa vähentää työntekoa. Mulla ei rahaa juuri kulu kun olen aika hippi, mieluusti vaihtaisin osan liksasta vapaa-aikaan. Joku pari tonnia kuussa riittäisi ihan hyvin nyt kun luovun autosta.

e. työkokemusta joku ~5vuotta. Seuraavaksi tosin otan jonkun vuoden pestin ulkomailta, todennäköisesti Tsekeistä. Mukava maa.

Inssitoimistot on joo asia erikseen. Itekin käynyt muutaman vuoden moisessa kääntymässä ja tosiaan liksat oli tosi huonot.

Kai mulla sitten vaan on ollut yläkanttiin palkka, koska ei mun tommosiin oo tarvinnut tyytyä ton yhen kerran jälkeen. Ei se oo ollut kun hilata liskaa ylöspäin aina kun on työpaikkaa ollut vaihtamassa.
Niin ja mä oon vielä nainen, ja naisten eurohan tais olla 0,8€!!!

Sulla on tissi-lisä, eikä mikään naisten euro!

Ei tuo kyllä ole mitenkään erityisesti pielessä siitä keskiarvosta mitä pohjanmaalla maksetaan. Omat tutut menee pääasiassa tuohon ~5v työkokemusta (AMK inssejä siis) ja liksat pyörii muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tietääkseni välillä 2600-3400.

Back
Ylös Bottom