Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Kyllä mä ymmärrän mitä te ajatte takaa ja niinhän sen munkin alalla on. Julkisen puolen terveydenhuolto kun ei voittoa tee niin tottakai se näkyy palkassa. Mutta se, että minä tai joku muu kokee palkkansa liian pieneksi ja marisee siitä ei poista sitä tosiasiaa että yleisellä tasolla palkat on nykypäivän elämisen kustannuksiin nähden pikkusen liian väärin mitotettu. Eikä se asia siitä miksikään tule muuttumaan. Vielä se ei kaikkien kohdalla niin kovasti tunnu mutta sanotaan kymmenen vuoden päästä tilanne on jo aivan toinen. Tarviikohan niinkään kauan odottaa, tuskin. Eihän runsastuloisilla nyt mtn hätää tule olemaan, joten ei varmaan esim. verojen kiristykset niin paljoa hetkauta kuin pienempi tuloisia.

Mutta tämmöistähän tää "pikkulääkärin" elämä ikävä kyllä on. Vastuuta lisätään pikkuhiljaa enemmän ja enemmän ja huomaatkin tekeväsi useamman ihmisen työt kuin mihin rahkeet riittää. Hoitajatkin on niin lampaita ettei uskalla pistää hanttiin mihinkään vaikka tiedossa on ettei ylimääräistä korvausta mistään heru. Olen tätä realiteettiterapiaa saanut jo ihan tarpeekseni että vituttaa, ja mulla on oikeus siihen sekä itkemiseen palkastani. Joillakin menee huonommin joo mutta ei valitettavasti jaksa palkkaa koskevissa asioissa kiinnostaa kuin oma perse.

Aika jännä muuten miten täällä hyökätään heti päälle jos menee ääneen sanomaan saavansa liian pienen liksan. Kuten aiemmin jo mainittu, niin vaikea määrittää mikä korvaus mistäkin työstä on hyvä niin sama asia pätee myös toisinpäin. Ei imo kukaan voi tulla toisen puolesta sanomaan, kelle mikäkin rahasumma tehdystä työstä pitäisi olla riittävä. Eihän kukaan nyt varsinaisesti ole näin sanonut, mutta semmoinen fiilis tulee kun mun tyytymättömyyttä täällä on ihmetelty.

Musta sun nyt vain pitää hyväksyä, ettet tule saamaan korkeampaa palkaa työstäsi. Jos ei nappaa niin sun on pakko keksiä lisätöitä tai vaihtaa alaa. Oman mielenterveyden menettäminen murehtimiseen ei tuota tässä tapauksessa mitään. Yksi vaihtoehto on myös pienentää toiveitaan ja elämänkustannuksiaan jolloin rahat saadaan riittämään. Tottakai se pistää tiukille kun elämäntyyli pitäisi olla 100k€/vuosi tienaavan, mutta tulot on "vain" 35k€.

Väität, että olet kutsumusammatissa, mutta silti peilaat työtä vain rahan kautta? Kumpi se nyt on? Raha vai kutsumus? Kumpaakin ei voi saada (ainakaan helposti).

Musta sun nyt vain pitää hyväksyä, ettet tule saamaan korkeampaa palkaa työstäsi. Jos ei nappaa niin sun on pakko keksiä lisätöitä tai vaihtaa alaa. Oman mielenterveyden menettäminen murehtimiseen ei tuota tässä tapauksessa mitään. Yksi vaihtoehto on myös pienentää toiveitaan ja elämänkustannuksiaan jolloin rahat saadaan riittämään. Tottakai se pistää tiukille kun elämäntyyli pitäisi olla 100k€/vuosi tienaavan, mutta tulot on "vain" 35k€.

Väität, että olet kutsumusammatissa, mutta silti peilaat työtä vain rahan kautta? Kumpi se nyt on? Raha vai kutsumus? Kumpaakin ei voi saada (ainakaan helposti).

No voi ny vittu. Mähä jo itsekin sanoin ettei se tilanne siitä miksikään muutu. Ja missä kohtaa olen väittänyt olevani kutsumusammatissani? Halusin sairaanhoitajaksi koska työ vaikuttaa mielenkiintoiselta ja myös sopivan haastavalta ja pidän myös työskentelystä ihmisten kanssa. Eikä näillä lahjoilla mtn aivokirurgin hommia tehä, valitettavasti. En vain tiennyt tällä rahalla olevani oikeutettu ottamaan turpaan ja kuuntelemaan pään aukomista jatkuvasti, koska nykyajan potilaat nyt vaan on aivan stnan vittumaisia. Missään kutsumusammatissa en todellakaan ole, ja koko käsitteen saa mun puolesta työntää sinne mihin aurinko ei paista. Totta helvetissä mä teen töitä rahasta - jos olisi rahaa ihan törkeesti omasta takaa en todellakaan tekisi töitä. Sä kyllä provoat nyt ihan suotta. Tottakai mulle 100k:n vuositulot kelpais mutta en ole kertaakaan antanut viitettäkään haluavani kyseisenkaltaisia tuloja.

No voi ny vittu. Mähä jo itsekin sanoin ettei se tilanne siitä miksikään muutu. Ja missä kohtaa olen väittänyt olevani kutsumusammatissani? Halusin sairaanhoitajaksi koska työ vaikuttaa mielenkiintoiselta ja myös sopivan haastavalta ja pidän myös työskentelystä ihmisten kanssa. Eikä näillä lahjoilla mtn aivokirurgin hommia tehä, valitettavasti. En vain tiennyt tällä rahalla olevani oikeutettu ottamaan turpaan ja kuuntelemaan pään aukomista jatkuvasti, koska nykyajan potilaat nyt vaan on aivan stnan vittumaisia. Missään kutsumusammatissa en todellakaan ole, ja koko käsitteen saa mun puolesta työntää sinne mihin aurinko ei paista. Totta helvetissä mä teen töitä rahasta - jos olisi rahaa ihan törkeesti omasta takaa en todellakaan tekisi töitä. Sä kyllä provoat nyt ihan suotta. Tottakai mulle 100k:n vuositulot kelpais mutta en ole kertaakaan antanut viitettäkään haluavani kyseisenkaltaisia tuloja.

Jos se tilanne ei miksikään muutu etkä ole palkkakuopassa kolleegoihisi nähden en ymmärrä mitä sitten keuhkoat? 35k€ on mediaanitulo suomalaisille eli puolet tienaa enemmän ja puolet vähemmän. 35k€:lla pitäisi pystyä keskimääräiseen elmänäntyyliin mitä suomessa voi saavuttaa, jos se ei sulle riitä niin sitten sun itse pitää tehdä muutoksia.

Kehtaakohan edes myöntää että olen palkkaani ihan tyytyväinen. Hyvin pärjää, kun ei asu helsingissä eikä edes paikallisessa keskustassa, ei käy baareissa eikä harrasta autoja tai matkailua. Vähään tottuneen ei tarvitse miettiä mihin on varaa ja mihin ei.

Ilmeisesti olen jopa liian tyytyväinen, sillä 10+ vuoden työkokemuksella alkupalkkasuositukset uhkaa mennä oman liksan ohi...

Jos se tilanne ei miksikään muutu etkä ole palkkakuopassa kolleegoihisi nähden en ymmärrä mitä sitten keuhkoat? 35k€ on mediaanitulo suomalaisille eli puolet tienaa enemmän ja puolet vähemmän. 35k€:lla pitäisi pystyä keskimääräiseen elmänäntyyliin mitä suomessa voi saavuttaa, jos se ei sulle riitä niin sitten sun itse pitää tehdä muutoksia.

Niin, 35k/vuosi JOS teen 3-vuoroa, eli ei ihan terveellisimmät työajat. Ja asun Helsingissä mikä tuo kustannuksiin vielä omaa lisää. Toisaalta jos asuisin muualla niin palkkakin pienenisi. Kivasti sä kyllä poimit rivien välistä kaiken sen epäoleellisen kuin mihin itse olen yrittänyt tässä puuttua. Mulla on tähän asti riittänyt tulot kattamaan omat menoni eikä ole mtn ihan paskalaatusta elämää tarvinnu viettää. Mutta eipä hirveästi ylimääräiseen ole varaa, puhumattakaan jostain yllättävistä pakollisista menoista. Minkään turhan takia ei viittis velkaantuakkaan. Mutta eiköhän riitä jo tää mun liksan ja budjetoinnin puiminen. Ja ettei nyt kukaan luule, että mä olisin tyytymätön vuosittaisiin tuloihini, niin asia ei ole niin. Mitä olen yrittänyt tässä vaivalla sanoa on lähinnä se, että tuon saman rahan saisi jostain varmasti helpommallakin.

Tää on kyllä kiva asia tää sananvapaus. Ihan kuin olisi jonkun pahemmankin rikoksen teheny :jahas:

Totuushan on, että sairaanhoitajat (ja muutkin julkisenpuolen porukka) on julmasti ylipalkattua. Tilanne tulee todellakin muuttumaan kymmenen vuoden sisällä, joko palkkoja "lasketaan"(eli ei lisäkorotuksia) rajusti tai sitten porukkaa vähennetään todella paljon.

Ai 35te ei riitä elämiseeen? HUHUHU, vittu perus rakennusmiehen palkka on maaseudulla 10euroa ja helsingissä 12euro, kirvesmies taas saa 12,5 ja 15e, kertookaahan se sit vaikka 150h ni siinä on normaalipalkkaa rakennusalalta ja metallialalta. Sit joku itkee ku on sairaanhoitaja muutaman vuoden kokemuksella ja on rankkaa ja saa 35te vuodessa. Kokeilehan joskus vaikka muurarinapulaisen hommia tai piikkausta ni tiedät mikä vittu on rankkaa.

Ai 35te ei riitä elämiseeen? HUHUHU, vittu perus rakennusmiehen palkka on maaseudulla 10euroa ja helsingissä 12euro, kirvesmies taas saa 12,5 ja 15e, kertookaahan se sit vaikka 150h ni siinä on normaalipalkkaa rakennusalalta ja metallialalta. Sit joku itkee ku on sairaanhoitaja muutaman vuoden kokemuksella ja on rankkaa ja saa 35te vuodessa. Kokeilehan joskus vaikka muurarinapulaisen hommia tai piikkausta ni tiedät mikä vittu on rankkaa.

Mä en tiedä onko täällä joukolla joku luetun ymmärtämisen vaikeus vai mikä vittu tässä mättää, mutta vastaanpa nyt väkisin vielä viimeisen kerran: en ole sanonut ettei tuo raha riitä elämiseen! Meneekö perille. Kyse edelleen oli siitä, että vastaako saamani korvaus minun mielestäni minun työni vaativuutta, niin henkisiltä kuin fyysisiltäkin ominaisuuksilta. Vittuako säkää mtn mun työstä tiedät - kuvitteletko, että se on jtn valmiiden lääkekippojen kantamista potilaille ja pään silittelyä? Jossain harvassa paikassa näin voi olla mutta epäilen. Tiedätkö millaista on päivittäin työssään olla välittömässä vastuussa ihmishengistä? Ja hei, mä en todellakaan kaihda ruumiillista työtä. Tää ei todellakaan ole mtn siistiä sisätyötä, paitsi yksityisellä. Jokainen voi kuvitella miltä tuntuu 200-kiloisten potilaiden liikuttelu sängyssä kun ne ei eväänsäkään heilauta, saatika miltä tuntuu kun joutuu painimaan sekavien potilaiden kanssa ennenkuin vartijat saadaan paikalle ja tyyppi lepareihin. Mielellään en minäkään tätä tekisi mutta jo muun potilasturvallisuuden vuoksi on pakko. Tutustusit asiaan ensin vähän enemmän ennen kuin alat arvostelemaan.

Mä en ensinnäkään ole vertaillut täällä mtn ammattiryhmiä toisiinsa ja mun mielestä monien muiden pitäisi myös saada nykyistä enemmän palkkaa työstään. Surkuttelen vain sitä tosiasiaa ettei se niin mene. Ja jos mä en tekisi epäinhimillisiä työvuoroja ympäri vuoden, enkä joulu- ym pyhiä ja nauttisin vapaista vkonlopuista normaaliduunareiden tavoin, saisin ehkä sen ~25 vuoteen. On siinä melkoinen ero.

Ottakaa pojat happea vähän. Sairaanhoitoalalla on törkeen hankalia duuneja sitten törkeän helppoja duuneja. Valitettavasti tuossa(kaan) ei näy nuo palkkauksessa. On se vähän saakelin helppoa istua lasikopissa ja vastata puhelimen jos vertaan Poden kertomaan työstään. Tiedän ihan livenäkin pari tyypiä, jotka joutuu työskenteleen kaikenmaailan väkivaltaisten piripäiden parissa. Sitten jos vedät jotain kuuppaan, olet itse kusessa, ei kiva.

Mutta kaikenkaikkiaan nämä on näitä ammatinvalintajuttuja. Itsellä ois varmaan ollut päätä lukea joku kunnon tutkinto, ei vain napannut silloin kun sen aika on. Nyt olen kohtuu tyytyväinen omaan palkkaani, vaikka joku 35k vuodessa onkin vain haave jos ei vitusti ylkkää ala painamaan. No muiden tulojen kanssa tuonne pääseekin, mutta ei tuossa 40 h viikossa tehtävässä palkkaduunissa yksin.

Tosin maaliskuun alusta pikkusen romahtaa tulot puoleksi vuodeksi. Jään vuorotteluvapaalle, saa enää n. puolet siitä mitä nyt. Repikää siitä huumoria. :D No joo, jään omalle raksalle duuniin, että riittää kun teen 2 h päivässä hommia niin olen säästänyt oman palkanmenetykseni.

Mä en ensinnäkään ole vertaillut täällä mtn ammattiryhmiä toisiinsa ja mun mielestä monien muiden pitäisi myös saada nykyistä enemmän palkkaa työstään. Surkuttelen vain sitä tosiasiaa ettei se niin mene.

Ja ihan hyvä ettei mene! Jos on mitään ymmärrystä taloustieteistä niin laajoilla palkankorotuksilla ei saada aikaan mitään muuta kuin inflaatiota. Mistä se palkka sitten revitään esim. kunnallisella alalla - verovaroista?

Mä en tiedä onko täällä joukolla joku luetun ymmärtämisen vaikeus vai mikä vittu tässä mättää, mutta vastaanpa nyt väkisin vielä viimeisen kerran: en ole sanonut ettei tuo raha riitä elämiseen! Meneekö perille. Kyse edelleen oli siitä, että vastaako saamani korvaus minun mielestäni minun työni vaativuutta, niin henkisiltä kuin fyysisiltäkin ominaisuuksilta. Vittuako säkää mtn mun työstä tiedät - kuvitteletko, että se on jtn valmiiden lääkekippojen kantamista potilaille ja pään silittelyä? Jossain harvassa paikassa näin voi olla mutta epäilen. Tiedätkö millaista on päivittäin työssään olla välittömässä vastuussa ihmishengistä? Ja hei, mä en todellakaan kaihda ruumiillista työtä. Tää ei todellakaan ole mtn siistiä sisätyötä, paitsi yksityisellä. Jokainen voi kuvitella miltä tuntuu 200-kiloisten potilaiden liikuttelu sängyssä kun ne ei eväänsäkään heilauta, saatika miltä tuntuu kun joutuu painimaan sekavien potilaiden kanssa ennenkuin vartijat saadaan paikalle ja tyyppi lepareihin. Mielellään en minäkään tätä tekisi mutta jo muun potilasturvallisuuden vuoksi on pakko. Tutustusit asiaan ensin vähän enemmän ennen kuin alat arvostelemaan.

Mä en ensinnäkään ole vertaillut täällä mtn ammattiryhmiä toisiinsa ja mun mielestä monien muiden pitäisi myös saada nykyistä enemmän palkkaa työstään. Surkuttelen vain sitä tosiasiaa ettei se niin mene. Ja jos mä en tekisi epäinhimillisiä työvuoroja ympäri vuoden, enkä joulu- ym pyhiä ja nauttisin vapaista vkonlopuista normaaliduunareiden tavoin, saisin ehkä sen ~25 vuoteen. On siinä melkoinen ero.

Mitäpä luulet että miten tienaa joku 25-vuotias insinööri? ei se saa kuin joku vähän yli 30K€ vuodessa.

No minun mielipiteeni on että sairaanhoitajan on todellakin riittävän hyvin palkattuja. Oikeita matalapalkkaalojen palkkausta pitäisi saada kohdilleen (lastentarhat, perhepäivähoitajat, ja jne...)

Mä en tiedä onko täällä joukolla joku luetun ymmärtämisen vaikeus vai mikä vittu tässä mättää, mutta vastaanpa nyt väkisin vielä viimeisen kerran: en ole sanonut ettei tuo raha riitä elämiseen! Meneekö perille. Kyse edelleen oli siitä, että vastaako saamani korvaus minun mielestäni minun työni vaativuutta, niin henkisiltä kuin fyysisiltäkin ominaisuuksilta.

Helposti 2300€ peruspalkka vastaa ainakin omasta mielestäni työn vaativuutta, sekä myös erityisesti koulutuksen vaativuutta. Vrt. esim. luokan- tai aineenopettajiin, joilla peruspalkka on jopa huonompi, tai samaa luokkaa. Suojatyöpaikan lisäksi pitäisin etuna myös sitä, että on mahdollisuus/pakko tehdä vuorotyötä ja pidempää päivää, jos tahtoo niitä lisätienestejä. Hyvin monessa työpaikassa ei ole mahdollisuutta moiseen ja peruspalkka voi olla huonompaa tasoa, mutta koulutus silti yhtä "vaativa".

Mulle riittäisi esim. jossain keski-suomessa 2300€ palkka oikein hyvin, varsinkin jos saisi tehdä halutessaan vielä extraa. Vielä parempi olisi jos tietäisi että on ns. varma työpaikka, niin ei tarttisi stressata siitäkään.

Haha, joo siis, ei vittu :D Äijät, mä luovutan :D En mä ole omaa työtäni nostamassa ylitse muiden enkä sano että mun pitäis saada enemmän kuin jonkun toisen. Ja mä tiedän ettei palkkoja voida noin vaan nostaa ja mä tiedän suunnilleen mitä vastavalmistunut DI esim. saa. Ajatusleikillisesti tiedän myös mistä valtion menoeristä voitaisiin supistaa, jotta palkka-asioille edes joskus jtn voitaisiin tehdä. Mutta mutta...Yritin vain ilmaista oman mielipiteeni omasta tilanteestani mutta vittu unohdin olevani pakkiksella, jossa herrat on herroja ja kaikkia muita niin vitusti fiksumpia. Ja sitä paitsi, lto:lla on suunnilleen samansuuruinen palkka kuin sh:llakin, mutta mitäpäs siitä.

Nyt ystävät rakkaat mä pesen käteni tästä paskanjauhannasta. Nautitaan työstämme ja nautitaan tuloistamme. Mä lupaan ainakin yrittää. :haart: :haart:

Haha, joo siis, ei vittu :D Äijät, mä luovutan :D En mä ole omaa työtäni nostamassa ylitse muiden enkä sano että mun pitäis saada enemmän kuin jonkun toisen. Ja mä tiedän ettei palkkoja voida noin vaan nostaa ja mä tiedän suunnilleen mitä vastavalmistunut DI esim. saa. Ajatusleikillisesti tiedän myös mistä valtion menoeristä voitaisiin supistaa, jotta palkka-asioille edes joskus jtn voitaisiin tehdä. Mutta mutta...Yritin vain ilmaista oman mielipiteeni omasta tilanteestani mutta vittu unohdin olevani pakkiksella, jossa herrat on herroja ja kaikkia muita niin vitusti fiksumpia. Ja sitä paitsi, lto:lla on suunnilleen samansuuruinen palkka kuin sh:llakin, mutta mitäpäs siitä.

Nyt ystävät rakkaat mä pesen käteni tästä paskanjauhannasta. Nautitaan työstämme ja nautitaan tuloistamme. Mä lupaan ainakin yrittää. :haart: :haart:

Jep nyt rauha maahan ja nautitaan olutta... eiku olenkin tipattomalla. No nautitaan edes huomisesta palkkapäivästä.

Taas näytti kuitin mukaan kilahtavan +3500€ tilille. Ei sekään enää missään tunnu ja sama tilanne edessä vaikka tulisi +6 tonnia. Siihenkin kyllästyisi. :whip: Ja turha luulla, että tämä ilmaiseksi tulee. Huomennakin saa painaa iltaan asti. Työmiehet ja toimihenkilöt alkaa siinä puolenpäivän kieppeillä poistumaan viikonlopun viettoon. Silloinhan sitä itse vasta voi keskittyä paperihommiin.

Itse sanosin, että niin kauan kun on joissain paikoissa pulaa hoitureista, niin sairaanhoitajan palkka on liian pieni (kyseisessä yksikössä) (tai joku muu asia on siellä vituillaan). Toki joka paikassa ei ole pulaa, tietenkään. Useinhan sitä taidetaan näissä palkkajutuissa vedota kysyntään ja tarjontaan. Voisi olla vähän dynaamisempi tuo julkisen sektorin palkkaus.

Sori nyt vielä ei ollut tarkoitus aliarvioida sinun työtäsi. Helposti vain alkaa tuntumaan siltä että oma palkka on ihan per.... Itse kullakin. Yritin sanoa että kun ihmiset oikeasti miettisivät mitä muut joutuvat tekemään palkkansa eteen tai että ei edes ole töitä, huomaa itse kuuluvansa etuoikeutettuun porukkaan (tarkoitan tällä itseäni ja ehkäpä joku muukin huomaa saman asian.)

Lupaan myös yrittää nauttia työstäni.

En tainnut osinkojen nostamisesta mitään mainitakkaan. Jos puhutaan yrittäjän näkökulmasta ja yrittäjällä on vähääkään pelisilmää, firmasta ei monessakaan tilanteessa kannata nostaa kuin sellainen määrä palkkaa jolla tulee toimeen, koska tuon pääoman saa poikimaan jo aika nopealla aikavälillä aivan eri lukemiin / firman uudelleen tuottavaksi omaisuudeksi ja sitä kautta nettovarallisuudeksi. Firman tuottavuus paranee pitkällä aikavälillä jopa moninkertaiseksi, verovapaiden osinkojen määrä kasvaa vuosivuodelta ja kaikki tulot eivät tällöin mene suoraan kädestä suuhun elämiseen ja siihen, että joutuisi nostamaan palkkaa helvetillisen raskaalla verotuksella.

Et näköjään puhunutkaan, vetäisin näköjään vähän nopeita johtopäätöksiä. Eli jos ymmärsin oikein tuon ajatuksesi, niin yrittäjän ei kannata nostaa mitään varoja (palkkaa, osinkoa, luontaisetuja) enempää kuin sen verran että tulee toimeen, koskä näihin kaikkiin käytetyt varat voi sijoittaa firman toimintaan ja lopulta nostaa enemmän "verovapaita" osinkoja?

Tällöin ollaan aivan samoilla linjoilla.

Näin kun koulunpenkille taas palattuani ja kokin papereita havittelemassa (saa nyt nähdä :D), kyselisinkin onko yhtään kokkia paikalla tai tietääkö joku tuttujaan jne. ? Tuossa kun oli puhetta palkkakuopasta niin tämä ko. ala taitaa olla sellainen missä työ ja palkka eivät todellakaan kohtaa !? :S

Näin kun koulunpenkille taas palattuani ja kokin papereita havittelemassa (saa nyt nähdä :D), kyselisinkin onko yhtään kokkia paikalla tai tietääkö joku tuttujaan jne. ? Tuossa kun oli puhetta palkkakuopasta niin tämä ko. ala taitaa olla sellainen missä työ ja palkka eivät todellakaan kohtaa !? :S

Toisaalta voi miettiä kuinka vaikeaa kokin homma on? Suomestakin löytyy varmaan noin 5 miljoonaa ennemän tai vähemmän osaavaa kokkia ;)

Back
Ylös Bottom