Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

eli noin 35te jää käteen, tollako summalla luot tulevaisuuden nykyajan Suomessa?
3000 kuukaudessa käteen. Kyllähän tuolla aika hyvänkin tulevaisuuden luo ainakin materian suhteen. Jos nyt vaikka verrataan 99% ihmisiin maapallolla. Saa asuntoa, autoa, matkustelua ymsyms. Voi jäädä vähän rahaa vielä vaimoonkin. Sulla nyt ilmeisesti se tulevaisuuden luominen tarkoittaa jotain mihin tuo rahamäärä ei riitä.

Niin, tuo oman palkan riittävyys työnkuvaan nähden on aina mielenkiintoinen juttu.
Käytännössä suurin osa (varsinkin korkeakoulutetuista) kokee työnsä tärkeäksi ja palkka on työnkuvaan nähden liian alhainen.
Se on vain helvetin hankala perustella, esim rakennustarkastajan, sairaanhoitajan, papin, normi-inssin miksi pitäisi saada parempaa palkkaa? Se ei monestikkaan riitä syyksi, että on niin vitusti hommia, stressiä tai on omasta mielestään tehokas.
Yleisesti ottaen palkat ovat liian alhaisia. Niitä on vain yksilötasolla hyvin hankala hinata ylöspäin.

3000 kuukaudessa käteen. Kyllähän tuolla aika hyvänkin tulevaisuuden luo ainakin materian suhteen. Jos nyt vaikka verrataan 99% ihmisiin maapallolla. Saa asuntoa, autoa, matkustelua ymsyms. Voi jäädä vähän rahaa vielä vaimoonkin. Sulla nyt ilmeisesti se tulevaisuuden luominen tarkoittaa jotain mihin tuo rahamäärä ei riitä.

Samaa mieltä, kuitenkin pieni osa suomalaisista tienaa ton yli. Itelläkin jää noin 3000e käteen keskimäärin(välillä vähemmän, välillä enemmän) ja on tuolla ihan ok pärjännyt. Tietenkin aina vois saada enemmän, varsinkin kun on kallis maku ja tykkää ostaa kaikenlaista itselle ja muijallekin. Saa tolla asuntolainan ja muut elämiseen menevät kulut maksettua, autolainaakin lyhentää helposti(tällä hetkellä mulla harvinainen tila ku autolainaa ei ole) ja silti voi vielä matkustaa ja ostaa tarvittavia "hyödykkeitä".

Kone- ja Tuotantotekniikka.

Kerro vielä miten meinaat tuplata tänä vuonna tulot? Komennushommissa on käytännössä automaattisesti ylitöitä "been there, done that".

Muutenkin yksinkertaisempi olisi laittaa se kk palkka + muut edut näkyviin.

Suomessahan on se ideaali tilanne että likimain kaikki tienaa samanverran. Hullusti ylitöitä painava tienaa saman kuin ylempi toimihenkilö joka ei saa siitä korvauksia mutta ehkä muita vapauksia. Enemmänkin olisi järkevää vertailla tilanteen vapauksia ja etuja kuin pelkkää liksaa. Liksa kun ei kerro kaikkea esim. yrittäjien tilanteesta. Itse olen aivan varma etten ikinä näe eläkkeitä, mukamas nyt jo niitä olisi kertynyt liki 2t kuussa, siis 2 tonnin eläkeodotus/kk. Ja paskat, en tule koskaan niitä rahoja näkemään. Töissä on oltu 13v vakinaisena, 16v yhteensä samassa firmassa ja 2v muissa.

Suomessahan on se ideaali tilanne että likimain kaikki tienaa samanverran. Hullusti ylitöitä painava tienaa saman kuin ylempi toimihenkilö joka ei saa siitä korvauksia mutta ehkä muita vapauksia. Enemmänkin olisi järkevää vertailla tilanteen vapauksia ja etuja kuin pelkkää liksaa. Liksa kun ei kerro kaikkea esim. yrittäjien tilanteesta. Itse olen aivan varma etten ikinä näe eläkkeitä, mukamas nyt jo niitä olisi kertynyt liki 2t kuussa, siis 2 tonnin eläkeodotus/kk. Ja paskat, en tule koskaan niitä rahoja näkemään. Töissä on oltu 13v vakinaisena, 16v yhteensä samassa firmassa ja 2v muissa.

Nyt oli hiljan jossain lehdessä juttua siitä miten vapaa-aika nostaa päätää ns. ylellisyystuotteena. Nopeasti ajateltunahan työttömillä sitä ylellisyystuotetta on ihan kiusaksi asti. Tai sitten se on niinkuin Uuno Turhapuro sanoi "Työttömällä ei ole koskaan lomaa, kun se on kato aina työtön". :)

Esim. opettajilla osa palkasta maksetaan lomana. Itseä ainakin kiinostaisi enemmän se, että saisin nykyisen liksan esim. 6 tunnin työllä tai 4 päivän työviikolla, kuin se että fyffeä tulisi 20% lisää. Tällä liksalla myös kesälomarahalla kannattaa ostaa lisää lomaa, kun kerran halvalla saa.

Olen samaa mieltä siinä että tuntipalkka kertoo enemmän kuin esim. vuosiansio. Esim. ulkomaankomennukset ja niistä saadut lisät ei mielestäni ole tuntipalkkaa, vaan vapaudenriistosta maksettu korvaus. Myös viikonloppu- ja vuorohommien osalta sama juttu.

Himmeitä liksoja täällä. Jengi vetää 2x sen nettona mitä meikäläinen bruttona.

Himmeitä liksoja täällä. Jengi vetää 2x sen nettona mitä meikäläinen bruttona.

Näinpä. Kun tätä trediä lukee ei ainakaan synny kuva suomalaisista perseaukisena kansana! Se nyt on aivan sama mitä ruoka maksaa jos lähes jokaisella on yli 3k kk nettotulot :D

Karvan alle 40 näyttäis jäävän tänä vuonna verotettavaa firmasta. Työmäärään nähden hyvin, muttei tuolla kuuhun mennä. Toivottavasti ensi vuosi menee vähän paremmin :)

Laskin tuosta vielä edellisten viestien innoittamana tuntipalkaksi n. 30-35 euroa brutto.

JN:llä mukavat tienestit :)

Ihan mielenkiinnosta, paljonko sun mielestä sitten olisi sopiva korvaus?

Oikeastaan, aika vaikea sanoa mikä on sopiva korvaus työstäni. Mun peruspalkkaus ilman mtn lisiä on nyt se vajaa 2300 euroa, miinus verot. Jotta pääsee edes lähelle mun aiemmin ilmoittamaa vuosituloa (brutto) joutuu tekemään ihan vitusti 3-vuoroa sekasin, jotta saa niistä ne vuorolisät. Teen suht paljon öitä sekä vkonloppuja, koska niissä palkka on tietty jonkun verran arkiaamuja parempi. Mut ei ole mtn herkkua koko ajan sekottaa vuorokausirytmiä ja olla joka vkonloppu töissä, vain saadakseen hitusen paremman liksan. Mä en ole ihminen joka haluaa venyttää penniä joka helvetin asiassa ja siksi teen mahdottomia listoja paremman korvauksen eteen. Siitä kärsii sekä henkinen että fyysinen minä. Nää perusteluja sille, mistä palkkani koostuu ja miksi se ei tyydytä, mutta takaisin sun uteluun; 10-15k vuodessa lisää voisi jo tehdä ihmeitä, mutta sanotaan näin, että nykyinen palkkani varmaan menettelisi jos se olisi pelkästään säännöllistä päivätyötä.

Niin, tuo oman palkan riittävyys työnkuvaan nähden on aina mielenkiintoinen juttu.
Käytännössä suurin osa (varsinkin korkeakoulutetuista) kokee työnsä tärkeäksi ja palkka on työnkuvaan nähden liian alhainen.
Se on vain helvetin hankala perustella, esim rakennustarkastajan, sairaanhoitajan, papin, normi-inssin miksi pitäisi saada parempaa palkkaa? Se ei monestikkaan riitä syyksi, että on niin vitusti hommia, stressiä tai on omasta mielestään tehokas.
Yleisesti ottaen palkat ovat liian alhaisia. Niitä on vain yksilötasolla hyvin hankala hinata ylöspäin.

Näinhän se yleisesti ajateltuna on. Mutta ei musta silti ole väärin haikailla/vaatia itselleen sitä kovempaa palkkaa. Suurin osa ammattikunnista vaan on siellä palkkakuopassa ja melko absurdi ajatus kyllä on yhtäkkiä saada ne palkat nousemaan siedettävälle tasolle. Mutta tämmöstä turhauttavaa tilanteisiin sopeutumistahan tää vaan on - eläminen tulee koko ajan vaan kalliimmaks ja kalliimmaks, verot nousee ja kohta varmaan hengittämisestäkin pitää maksaa. Huono homma vaan kun ei se palkka nouse, niin millä vitulla maksat sitten kaiken? Karsit elämänlaadustas vai? Voidaanhan alkaa taas jeesustelemaan siitä, että no ei tarvii elää niin loisteliaasti. Mut musta se, että sulla on miellyttävä kämppä, ehkäpä auto, syöt puhdasta ruokaa einesten sijaan ja harrastatkin vielä jotain, ei ole kohtuutonta tavoittelua vaan ihan perustarpeisiin verrattavia asioita. Kaikilla halukkailla pitäis niihin olla oikeus ja tietenkin varaa. Siis kaikilla työtä tekevillä. Ja varsinkin korkeakoulutetuilla. Eniten mua vituttaa kommentit joista melkeinpä paistaa semmonen "ähhähhää, mitäs valitsit oman uras". Kaikista vaan ei ole työskentelemään siellä missä sitä rahaa liikkuu. Ja jos kaikki hakeutuis pois näistä perusduunareiden hommista niin kuka ne rahvaantyöt sitten tekee? Ja mä en missää nimessä ole katkera niille jotka sitä rahaa tahkoaa ( kuten JN :rolleyes: ), mutta sais sitä jostain ihme rakosesta tännekin virrata. :menee kenottamaan:

Tänään sain "ylennyksen" ja mun palkka tuplattiin. Lisäksi sain apulaisen/alaisen. Nyt joutuu kyllä tekemään enemmän töitä vapaa-ajallaki. Liksa on nyt 30,99e/h :)

ja 160h/kk töitä? Ei paha 18v kaveriksi. Kerrotko vielä mitä teet?
Jaa muutamallakymmenellä tuo 160h :D 1,5v olen ollut apulaisopettajana sellasessa "liikuntakoulussa", nyt oon ainaki tämän kuukauden "oikea" opettaja ja sain hommata itselleni apulaisen. Nyt on kuitenki enemmän vastuuta, pitää huolehtia että "koulutettavat" säilyy hengissä ja terveenä, suunnitella tunnit etukäteen (tämä siis vapaa-ajalla), roudata tavaroita jne. Saapa nähdä miten multa onnistuu kurinpito ku tuo aikasempi työkaveri hoiti aiemmin sen huutamispuolen, pari "ongelmatapausta" on nimittäin mukana noilla tunneilla.

Tuli kyllä tarpeeseen tämä palkan nousu. Ja kyllähän tuo itsetuntoa hivelee ku saa kirjeen joka alkaa että "hyvä opettaja..." :rock:

Maaliskuussa sitten toivottavasti pääsen tekemään töitä täyspäiväisesti, tosin eri hommia ja eri työnantajalle mutta ku tunteja tulee paljon nii liksa on mun ikäiselle hyvä. Jos työvuorot sallii nii jatkan kyllä vielä tätä hommaa kans.

Itseäni vituttaa ainakin ankarasti kun olen viime aikoina miettinyt miten omaisuutta sitten siirtelisi jälkipolvelle. Perintöverotkin on aivan järjettömiä, jostain 100t eurostakin jo kilahtaa valtion kassaan jotain 10t euroa. Niin niin eihän se paljoa ole mutta perkeles 10 tonni, ei mistään. Rahaahan saa siirreltyä, mutta esim asunnot on semmosta sotkua järjestää jälkipolville. Ei ole asunut 2 vuotta, asuntojen arvot on ihan tähtitieteellisiä nykyään vrt 15v sitten. ja niin edelleen. Jostain 150t euron kämpästä jälkipolvet maksaa ensin jotain 15t veroja, sitten jos myyvät sen eivätkä ole asuneet 2 vuotta kämpässä mätkäistään myyntivero joka on ihan järjetön kun katsoo että esim 15v sitten ostettu kämppä on tuskin 350t markan arvoinen ja nykyään 150t euroa.

Eihän tämä tuota koko ongelmaa ratkaise, mutta eihän perikunnalle myyntiveroja tule, jos perinnön jaossa asunnon arvo määritellään oikeaan arvoonsa. Halvempihan se on maksaa perintöveroa kuin, että jätetään asunnon arvoksi ostohinta ja myydessä maksetaan arvonnoususta.

ps. Jos tuohon keksit hyviä ajatuksia niin laitahan ne jakoon.

Suurin osa ammattikunnista vaan on siellä palkkakuopassa
Kaikki on vaan niin suhteellista. Aina löytyy joku ammattikunta, jolla pyyhkii parhaiten. Loput sitten vertailee omaa tilannetta siihen -> palkkakuoppa.

Niinkuin JN jo totesi niin aika hemmetin vaikeaa se on yleensä omaa palkkaansa perustella. Tai siis, että mikä sen pitäisi olla. Usein vedotaan vastuullisuuteen, työn raskauteen yms. Nuo eivät vaan useinkaan riitä. Ojankaivajalla lienee helvetin raskasta työtä. Bussikuskilla taas melkoinen vastuu. Palkat taitaa silti olla aika alhaisia.

Loppujen lopuksi kysehän on usein vaan siitä, että minkä verran pystyt työlläsi tuottamaan ja miten helppo sut on korvata. Bussikuski ei paljoa suoranaisesti tuota ja lienee suhteellisen helppo korvata. Osaava koodari tai lakimies taas tuottaa helvetisti ja on pirun vaikea korvata toisella työntekijällä -> palkat katossa.

Kaikki on vaan niin suhteellista. Aina löytyy joku ammattikunta, jolla pyyhkii parhaiten. Loput sitten vertailee omaa tilannetta siihen -> palkkakuoppa.

Niinkuin JN jo totesi niin aika hemmetin vaikeaa se on yleensä omaa palkkaansa perustella. Tai siis, että mikä sen pitäisi olla. Usein vedotaan vastuullisuuteen, työn raskauteen yms. Nuo eivät vaan useinkaan riitä. Ojankaivajalla lienee helvetin raskasta työtä. Bussikuskilla taas melkoinen vastuu. Palkat taitaa silti olla aika alhaisia.

Loppujen lopuksi kysehän on usein vaan siitä, että minkä verran pystyt työlläsi tuottamaan ja miten helppo sut on korvata. Bussikuski ei paljoa suoranaisesti tuota ja lienee suhteellisen helppo korvata. Osaava koodari tai lakimies taas tuottaa helvetisti ja on pirun vaikea korvata toisella työntekijällä -> palkat katossa.

Kyllä mä ymmärrän mitä te ajatte takaa ja niinhän sen munkin alalla on. Julkisen puolen terveydenhuolto kun ei voittoa tee niin tottakai se näkyy palkassa. Mutta se, että minä tai joku muu kokee palkkansa liian pieneksi ja marisee siitä ei poista sitä tosiasiaa että yleisellä tasolla palkat on nykypäivän elämisen kustannuksiin nähden pikkusen liian väärin mitotettu. Eikä se asia siitä miksikään tule muuttumaan. Vielä se ei kaikkien kohdalla niin kovasti tunnu mutta sanotaan kymmenen vuoden päästä tilanne on jo aivan toinen. Tarviikohan niinkään kauan odottaa, tuskin. Eihän runsastuloisilla nyt mtn hätää tule olemaan, joten ei varmaan esim. verojen kiristykset niin paljoa hetkauta kuin pienempi tuloisia.

Mutta tämmöistähän tää "pikkulääkärin" elämä ikävä kyllä on. Vastuuta lisätään pikkuhiljaa enemmän ja enemmän ja huomaatkin tekeväsi useamman ihmisen työt kuin mihin rahkeet riittää. Hoitajatkin on niin lampaita ettei uskalla pistää hanttiin mihinkään vaikka tiedossa on ettei ylimääräistä korvausta mistään heru. Olen tätä realiteettiterapiaa saanut jo ihan tarpeekseni että vituttaa, ja mulla on oikeus siihen sekä itkemiseen palkastani. Joillakin menee huonommin joo mutta ei valitettavasti jaksa palkkaa koskevissa asioissa kiinnostaa kuin oma perse.

Aika jännä muuten miten täällä hyökätään heti päälle jos menee ääneen sanomaan saavansa liian pienen liksan. Kuten aiemmin jo mainittu, niin vaikea määrittää mikä korvaus mistäkin työstä on hyvä niin sama asia pätee myös toisinpäin. Ei imo kukaan voi tulla toisen puolesta sanomaan, kelle mikäkin rahasumma tehdystä työstä pitäisi olla riittävä. Eihän kukaan nyt varsinaisesti ole näin sanonut, mutta semmoinen fiilis tulee kun mun tyytymättömyyttä täällä on ihmetelty.

Back
Ylös Bottom