Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Bodari_ sanoi:
eli kannattaa panostaa matemaattisiin aineisin ja kieliin?

Riippuu millaista jatkokoulutusta mielit, mutta yleensä kieliin panostaminen ei mene koskaan hukkaan. Matemaattisia taitojakin tarvitaan monessa jatko-opiskelupaikassa. Yleensäottaen talous/laki/informaatioteknologia/terveydenhoito/ilmailu/politiikka ovat ainakin sellaisia alueita mistä näitä "paremmin palkattuja" työtehtäviä löytyy.

Oletan nyt kun tollasta kyselet että olet lukiossa... Pitkä matematiikka on aivan ehdoton valinta, ylimääräinen kieli kannattaa lukea, ja kannattaa miettiä mistä kielestä on oikeasti hyötyä. Jos lääkärin opintoja miettii niin sitten fysiikka/kemia.. Ja jos meinaa juristiksi/ekonomiksi lukisin yhteiskuntaoppia, siitä saattaa olla jotain hyötyäkin ainakin biologiaan/vast. verrattuna

- Palkkahinnoittelu tarkoittaa kunnallisen virka- ja työehtosopimuksen
(KVTES) kohtaa, johon henkilö tehtäviensä ja niihin vaadittavan koulutuksen
perusteella on sijoitettu, ja jonka perusteella määräytyy minimipalkka.
i. hoitoalan kouluasteen (nykyinen nimitys 2.aste)
palkkahinnoittelukohdat ovat terveydenhuollon tehtävissä 03HOI040 "
http://64.233.183.104/search?q=cach...kka&hl=fi&ct=clnk&cd=3&gl=fi&client=firefox-a

ja paljon sitten on 03HOI040

Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) vähimmäisperuspalkat 1.6.2006 lukien

TVA hinnoittelu KVTES TVA %
A1 03HOI040 1 587,00 12 1777,44 Terveydenhuollon hoitohenkilöstö, hoitoalan ammattitehtävät
A 03HOI040 1 587,00 10 1745,70
B 03HOI040 1 587,00 8 1713,96
C 03HOI040 1 587,00 5 1666,35

http://koti.mbnet.fi/ktv224/KTV/TVA/2006/Kopio 03.05.06 (1.6.2006)TVA.htm

Mutuna:
tva = työn vaativuusaste

Tämä siis vuoden 2006 taulukko, josta varmasti ovat palkat nousseet.

:hyvä: Harmi, että asia ei ihan näin ole... Juristin palkat lähtevät liikkeelle 2300--> samoin sijoitusasiantuntijoiden (todella harva palkataan samantein koulunpenkiltä arvopaperiasiantuntijaksi). Toki joukossa on mukana näitä 50 vuotiaita guruja jotka nostavat sen 15 000e, mutta
tämä postaus antoi ymmärtää, että nämä olisivat realistisia palkkoja uran alkuvaiheessa.

Aijaa ihanks tosi :david:

En sanonut, että näin olisikaan heti koulun penkiltä valmistuttua. Väitän silti, että 30-35 vuotiaana tuo 4900e on realistinen palkka, JOS on päässyt heti koulun penkiltä alan hommiin (ts ensimmäinen työpaikka valmistumisen jälkeen on investointipankki/konsulttifirma). 30-35 "perus"ekonomi tienannee 3000-4000e, joka ei sekään ole mielestäni huono.

Jos tosissaan haluaa rahaa tehdä, niin varmaan fiksuinta on käydä sekä kauppis että oikis. Siihen itselläni ei tosin riitä mielenkiintoa.

Väitän silti, että 30-35 vuotiaana tuo 4900e on realistinen palkka, JOS on päässyt heti koulun penkiltä alan hommiin (ts ensimmäinen työpaikka valmistumisen jälkeen on investointipankki/konsulttifirma).
Väitän, että investointipankkineiti tai Mäkkärin konsulentti ei enää 30-35 -vuotiaana suostu tuosta rahasta nousemaan aamulla sängystä.

Jos tosissaan haluaa rahaa tehdä, niin varmaan fiksuinta on käydä sekä kauppis että oikis. Siihen itselläni ei tosin riitä mielenkiintoa.

Jostain luin (olikohan lakimiesuutisissa vai yliopistolla jossain), että kaksoistutkinto ei olisi pelkkää rahaa ajatellen kannattavaa yliopistotasolla.

Kyllä lähihoitajan aloituspalkka on n. 1600e/kk.

Mä saan enemmän hoitoapulaisenakin, vailla ammattitaitoa.
Lähihoitajan aloituspalkka kaupungilla n. 1800e/kk. Itse olen oppisopimuksella alalle suuntaamassa ja juuri ko asiasta keskusteltu.

Aijaa ihanks tosi :david:

En sanonut, että näin olisikaan heti koulun penkiltä valmistuttua. Väitän silti, että 30-35 vuotiaana tuo 4900e on realistinen palkka, JOS on päässyt heti koulun penkiltä alan hommiin (ts ensimmäinen työpaikka valmistumisen jälkeen on investointipankki/konsulttifirma). 30-35 "perus"ekonomi tienannee 3000-4000e, joka ei sekään ole mielestäni huono.

Todellakin on realistinen.
Ja ainakin pk-seudulla saa perusekonomi olla valinnut duuninsa (ainakin palkan suhteen) aika heikonlaisesti tai sitten pärjännyt kehnosti jos ei tienaa enemmän kuin 4Ke 35 ikävuoteen mennessä. Olettaen että on opiskelut hoidettu about normiaikataulussa, eikä työelämään olla siirrytty 33-vuotiaana.

Tosiaan kaupallinen ja oikeustieteellinen kk-tutkinto tuntuisi kyllä olevan aika perusvarmoja "urahakuisen ja taloudellista menestystä halajavan" henkilön valinnoiksi. Jos molemmat, voi olla vielä kovempaa valuuttaa joskus. Kaikki ei siitä kaksoistutkinnosta pääse hyötymään, mutta jos intoa riittää niin..

Kuinka paljon lukion lyhyt matematiikka rajoittaa jatko-opiskeluja ? Voiko esim. kauppa- ja oikeustieteelliseen korkeakouluun edes päästä ? Tarkoituksena olis kirjoittaa 3 A-kieltä, lyhyt matikka, yhteiskuntaoppi sekä historia.

Entäs onko lukion todistuksella kuinka paljon merkitystä, kysytäänkö sitä edes missään ?

Väärä thredi, tiedän, mutta en uuttakaan tän takia aloita :)

Lyhyellä matikalla pääsee sisään ihan minne vaan, jos vaan halua riittää. Jopa polille on päässyt lyhyellä matikalla ns. kukkaisteekkareita vaikka kuinka kauan ja yksi luokkakaverini kävi lääkiksen lyhyestä matikasta huolimatta. No OK, jos et halunnut lukea pitkää matikkaa niin joku teoreettinen fyssa ei varmaan ole sua varten.

Enemmän kyllä joutuu sitten yliopistossa / korkeakoulussa hikoilemaan. Jossain TKK:n perusmatikan kurssilla käydään lukion pitkää matikkaa vastaava määrä tavaraa läpi yhdellä puolen vuoden kurssilla joten todella paljon helpompaa noita perusjuttuja olisi käydä lukiossa ajan kanssa hartaudella läpi.

Kauppasurkeassa tai oikiksessa ei varmaan ole mitään probleemaa lyhyestä matikasta, sen enempää sisäänpääsyn kuin siellä opiskelunkaan kannalta. Jahka olet korkeakoulussa tai yliopistossa sisällä niin lukion päästötodistuksella ei tee loppuelämän aikana enää mitään.

Kyllä kauppiksessa on todella näitä markkinoinnin tyttöjä, joilla lyhyt matikka on ehkä noin sadalla prosentilla :D Sitten rahoitukseen ja kansikseen pitkästä on hyötyä, mutta ei tarkoita sitä, etteikö lyhyellä matikalla ja kovilla perselihaksilla selviäisi.

Hyväpalkkaiset tyytymättömimpiä palkkaansa
Helsinki

Julkaistu: 15.10. klo: 11:23
Päivitetty: 15.10. klo: 11:25
Kaikkein parhaita palkkoja saavat suomalaiset ovat yllättäen tyytymättömimpiä palkkoihinsa, kertoo konsulttiyritys T-Median tekemä laaja tutkimus.

Korkeasti koulutettujen ryhmästä pienimpiä palkkoja saavat ovat puolestaan tyytyväisimpiä tuloihinsa.

Hyväpalkkaisia harmittaa palkan lisäksi se, että työ vie heidän mielestään liikaa aikaa.

Tutkimuksessa kartoitettiin korkeasti koulutettujen työelämäasenteita. Kyselyyn vastasi yli 22 000 ihmistä.

STT

Niin, miten on?

Mä olen oikein tyytyväinen palkkaani (2700€/kk brutto, reilu 2k€ netto), varsinkin kun sen suhteuttaa tehdyn työn määrään - töissä 40h/viikko, siitä töitä ehkä 10-15h :)

Eikä tarvitse stressata pätkääkään...

Niin, miten on?

Mä olen oikein tyytyväinen palkkaani (2700€/kk brutto, reilu 2k€ netto), varsinkin kun sen suhteuttaa tehdyn työn määrään - töissä 40h/viikko, siitä töitä ehkä 10-15h :)

Hitto, että sulla on pieni veroprosentti, jos 2k netto jää. Mulla oli liksa jonkin aikaa sitten n.2500e ,niin käteen jäi paljon vähemmän kuin sulla, vaikka "vain" 200e eroa.

Hitto, että sulla on pieni veroprosentti, jos 2k netto jää. Mulla oli liksa jonkin aikaa sitten n.2500e ,niin käteen jäi paljon vähemmän kuin sulla, vaikka "vain" 200e eroa.
Katsos, kun asuntovelan korkojen vähennys alentaa veroprosenttia...samoin voi ilmoittaa matkakustannukset etukäteen ja siten pienentää veroprosenttia...kyllähän tuon neton saa monin tavoin hilattua ylöspäin.

Elo-joulukuu mennään 15% verolla, käteen jää 2160€. Vuoden alusta näyttäis (2008) laskurin mukaan olevan 20.5% + tel etc. = n. 2030€/kk netto :)

Lainaa toki on omiksi tarpeiksi, mutta ei sitä ikuisesti maksella! Ja jos pomoa yhtään tunnen, niin ensi vuonna saattaa napsahtaa 3k€/kk, jolloin netto olisi tuon 2160€/kk :dance2: - tuon varaan tosin en ole laskenut, eikä tuo 130€/kk muuta oikeastaan mitään...

Katsos, kun asuntovelan korkojen vähennys alentaa veroprosenttia...samoin voi ilmoittaa matkakustannukset etukäteen ja siten pienentää veroprosenttia...kyllähän tuon neton saa monin tavoin hilattua ylöspäin.

No sitten :) . Eli mullakin on tulevaisuudessa tuon verran ainakin käteen tulossa (asuntolaina starttaa vuoden kahden sisällä :D )

Niin, miten on?

Missäköhän on hyväpalkkaisen raja, aikaisemmin jo aiheesta keskusteltukin mutta n. lonkalta 60-70k€ eli kauaksi jäädään tuosta. Itse ihan kohtuullisen tyytyväinen näin uran alkuun mutta ylöspäin on mentävä toki. Nyt brutto 2950€kk, vero jotain 21%. Työaika 37,5h/viikko. Työaikana kerkiää kyllä lukemaan pakkista ja hoitamaan omat asiat muutenkin :thumbs:

Back
Ylös Bottom