Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Eli vaihdat auton uuteen aina 2v välein? Nopeasti laskettuna auton arvon aleneminen vie enemmän kuin auton käyttökustannukset. Mitäs jos vaihtaisi auton vain 3v tai 4v välein (riippuen valmistajan takuista). Tuskin auton hinta tippuisi samalla 6000€/v niin kuin nykyisessä tilanteessasi? Toki huoltokustannukset nousisivat, mutta tuskin samalla tavalla kuin saatu hyöty?

Tai vielä parempi, ostat 1-2 vuotta vanhan n. 50.000 ajetun auton ajat sillä 3-4 vuotta.

Paljon ajavalle on uusi parempi kuitenkin parempi vaihtoehto, mutta itsekin suosittelisin pitämään sitä sen 3-4 vuotta. Käytetyissä ei takuut pelaa samalla tavalla(ellei ole enää tehdastakuuta) ja vikoja tulee enemmän.

Eli vaihdat auton uuteen aina 2v välein? Nopeasti laskettuna auton arvon aleneminen vie enemmän kuin auton käyttökustannukset. Mitäs jos vaihtaisi auton vain 3v tai 4v välein (riippuen valmistajan takuista). Tuskin auton hinta tippuisi samalla 6000€/v niin kuin nykyisessä tilanteessasi? Toki huoltokustannukset nousisivat, mutta tuskin samalla tavalla kuin saatu hyöty?

Tuota on tullu pyöriteltyä itekki, mutta pysyn uudessa. Tuo väliraha on esimerkissä "yläkanttiin", viimeksi se oli 11000, mutta auton lähtöhinta oli 3000 vaihdokkiani kovempi. Kympillä pitäisi selvitä jos samanlaisen vaihdan.

Ja se on aivan sama mihin autoon rullaa 110 tkm niin arvo putoaa. Oletetaan ettei nyt puhuta alle 30 tonnin autoista. Ja kaikissa nykyautoissa on vikoja, myös toyotissa, joiden lisäksi kuluvat osat vaativat kapitaalia. Plus ne saatanan hihnanvaihdot ja hiukkassuodattimet. Jotka onnekseni jäävät seuraavalle. Esim. diesel octaviassa(+muut vagineet) hiukkassuodattimen vaihto tarkoittaa noin 1500 euron huoltoa merkkiliikkeessä, hihnanvaihto sen tonnin.

Eli se kaveri joka tuon nykyisen autoni reilun vuoden päästä hankkii saa kaivaa kuvetta kovastikin 150 tkm:stä eteenpäin, kun on hihnanvaihto ajankohtainen, samalla kun tarkistetaan hiukkassuodatin ekaa kertaa. Sitten tulee jarrupalojen/levyjen vaihdot, iskarit, tuulilasi on jo nyt siinä kunnossa että hyvä jos auringon paisteella näkee läpi. Renkaiden ostot jne. Tuohon jos vielä pamahtaa turboremontti (joita on menny työkavereilla ja edellisessä meni itelläki) á 3000 € ja tuntuu olevan varsin yleistä yli 140 hp dieseleissä.

Tuossa nyt tuli jo nopeasti laskien 3000 euroa lisähintaa sille että pitäisin tuon nykyisen pirssin 3 vuotta+mahdolliset korjaukset. Että vaihtoon lähtee kun takuu päättyy.

Paljon ajavalle on uusi parempi kuitenkin parempi vaihtoehto, mutta itsekin suosittelisin pitämään sitä sen 3-4 vuotta. Käytetyissä ei takuut pelaa samalla tavalla(ellei ole enää tehdastakuuta) ja vikoja tulee enemmän.

Ääh..vanhalla kun ajelee, niin kilsakorvauksista jää käteen eniten. Ei huoli miettiä arvon alenemisia sun muita :D

Eihän se tietysti vanhalla ole niin mukava körötellä...

Ääh..vanhalla kun ajelee, niin kilsakorvauksista jää käteen eniten. Ei huoli miettiä arvon alenemisia sun muita :D

Eihän se tietysti vanhalla ole niin mukava körötellä...

Aivan mä "lataan" nyt 2001 vm VW Golfilla noin 20 th kilsaa vuodessa rahaa + n. 10 th omaa ajoa. Autolla ajettu hiukan alle 200 th, aion todellakin ajaa vähintään sen 300-400 th eli melkeen loppuun. Rempat teen saitana äijänä itse, jakohihna remppa takuusyistä menee muille mutta muut menee kyllä ihan omalla osaamisella. Löytyy Vag-Comit ja kaikki että voi vikakoodit lukea yms. ja työkalut pysyy kädessä vaikka inssi olenkin :D

Aivan mä "lataan" nyt 2001 vm VW Golfilla noin 20 th kilsaa vuodessa rahaa + n. 10 th omaa ajoa. Autolla ajettu hiukan alle 200 th, aion todellakin ajaa vähintään sen 300-400 th eli melkeen loppuun. Rempat teen saitana äijänä itse, jakohihna remppa takuusyistä menee muille mutta muut menee kyllä ihan omalla osaamisella. Löytyy Vag-Comit ja kaikki että voi vikakoodit lukea yms. ja työkalut pysyy kädessä vaikka inssi olenkin :D

Se on viitsimisestä kiinni ja tosiaan arvonalenemista + huoltoja ei tarvitse murehtia jos tilillä on katetta enemmän kuin riittävästi. Jos taas haluaa pitää talouden tarkkana niin kannattaa vaihtaa auto aina 2-3 vuoden välein ja alle 80-100t km ajettuna. Itse kyllä tykkään vanhasta autosta, mikäs siinä on vikana?

Itseäni auton vaihdoissa (kyllä 3 uutta autoa omistaneena) voin sanoa että kismitti eniten se väliraha, järjetön hinta 15 tonnia hyvästä ja toimivasta autosta joka varmasti palvelisi lähes eliniän kunhan huoltaa. Ja kaiken lisäksi kun kelaa jos ei vaihda vaikkapa 10 vuoteen niin paljonkos sitä kahisevaa olikaan tilillä, ohhoh niinpä tosiaan lähes 50 tonnia. Eikä remontteihin tule ikinä 10 vuodessa menemään lähellekään 45 tonnia !!

Tokihan sitä voisi tehdä mitä vain. Voisi ostaa vaikka uuden huyndai getsin, pitää sitä sen takuuajan 5v, vaikka polkisi suoraan prässiin maksaisi autonarvon alennus ja korjaukset 14000. Huollot siihen toki on kalliimmat ja kuluvat osat maksaa. Mutta varmasti mentäis halvemmalla kuin nykyisellä, jopa halvemmalla kuin tuolla -01 golfilla.

Mutta mutta... Vietän autossa työpäivisin keskimäärin varmaan 6 tuntia (työpäivän aikana tulee käytyä asiakkaillakin, mutta puhelut ja ajelut autossa), niin olen valmis maksamaan siitä ettei minun tarvitse huolehtia korjauskuluista, pystyn tekemään ohitukset ripeästi ja ajamaan autolla joka on mielestäni mukava ajettava.

Tokihan sitä voisi tehdä mitä vain. Voisi ostaa vaikka uuden huyndai getsin, pitää sitä sen takuuajan 5v, vaikka polkisi suoraan prässiin maksaisi autonarvon alennus ja korjaukset 14000. Huollot siihen toki on kalliimmat ja kuluvat osat maksaa. Mutta varmasti mentäis halvemmalla kuin nykyisellä, jopa halvemmalla kuin tuolla -01 golfilla.

Mutta mutta... Vietän autossa työpäivisin keskimäärin varmaan 6 tuntia (työpäivän aikana tulee käytyä asiakkaillakin, mutta puhelut ja ajelut autossa), niin olen valmis maksamaan siitä ettei minun tarvitse huolehtia korjauskuluista, pystyn tekemään ohitukset ripeästi ja ajamaan autolla joka on mielestäni mukava ajettava.

Raja täytyy tosiaan vetää tässäkin taas järjen mukaan. Itse ajan autolla päivässä about 30-50 kilometriä, viikossa taitaa 150 kilsaa olla aika maximi ellei viikonlopuksi ole pidempää reissua tiedossa (jotka sitten useimmiten, joskin tapahtuu harvoin, onkin 200-1000 km mittasia).

Voisin kuvitella itseni vaihtorumbaan uudelleen mikäli "pakollista" ajoa tulisi umm.. n. 1500km viikossa, vaikea sanoa se pitäisi kokea.

Näin sen itsekin ajattelisin. Kaikessa voi ostaa halvempaa/halvinta, mutta minkä eteen sitä sit siellä töissä ravaa, jos kaikessa kelpaa se halvin. Pysyy sit työttömänä. :D Itse ainakin käytän sen rahan kyllä mihin haluan, minkä työllä ansaitsen, enkä yritä pihistellä joka asiassa. Asunto pitää olla hyvä ja auto myös, vaikkakin sen tarve on kokoajan vähentynyt. Ja kaikki ei osaa tai pysty tekee autolleen huoltoja. Kyllä minäkin pystyisin, jos asuisin vielä kotipaikkakunnalla. Siellä oli tutuilla talleja sun muita...Ei täällä pääkaupunkiseudulla. ;)

Tällä hetkellä työajoa on joku 500-600 km viikossa ja mie ajelen -94 vuosimallin farmarigolfilla :D No omat työajoni tapahtuvat osin tosi paskoilla teillä ja ei paljoa harmita, jos oksat raapii kylkeä tai vähän kopsahtelee milloin mihinkin. Ajan varmaan tämän kaaran loppuun ja sitten joku vastaava käytännöllinen työkalu tilalle. Farmari siksi, että kamaa pitää mahtua paljon mukaan.

Eipä minulla ole koskaan ollut mitään intohimoja autojen suhteen enkä kaipaa mitään tuon ihmeempää menopeliä. Ja tosiaan kilsakorvauksista jää mukavasti käteen "pienenpalkanlisää"... Ymmärrän toki niitäkin, jotka kaipaavat hieman enemmän mukavuutta ajamiseen.

Laittakaas it-tradenomin paprut omaavat omia palkkatietojanne, mieluiten vastavalmistuneet ja vielä koulun penkillä olevat(mutta kuitenkin töissä ohessa).
En ole enää ihan vastavalmistunut vaan valmistuin jo 2005.

Palkka tällä hetkellä 2664 euroa/kk. Varsinainen pysyvä työura näissä hommissa alkoi 2002 työharjoittelusta, jonka alussa palkka 1178 ja lopussa 1400 euroa/kk. Harjoittelun loputtua olin kevään 2003 ulkoistettuna tuntityöläisenä, mutta samassa työpaikassa 12 euroa/tunti ja sen sen verran tunteja mitä opiskelulta kerkesin, keskimäärin 2-3 päivää viikossa. Siitä eteenpäin, aina syyskuulle 2006 olin samassa työpaikassa ja palkkakehitys 1600 -> 2013 euroon/kk.

Syyskuussa 2006 nykyiselle työnantajalle hintaan 2500 euroa/kk, joka on sitten pienin korotuksin noussut nykyiseen.

Ok en tiedä asutko pääkaupunkiseudulla, mutta kuulostaa tosi alhaiselta tuollaisenkin kokemuksen jälkeen.
En asu pääkaupunkiseudulla. Tyhmänä en hokannut nykyistä paikkaa hakiessani pyytää suurempaa palkkaa, nykyisestä kun ei tarvinnut edes neuvotella :|

Kuvitellaanko täällä, että kaikki IT-tyypit tienaa vähintään 3000€? Jos tuosta on tullut uusi peruspalkka, niin mitähän pitäisi osata, että saisi sen 4000€.

Kuvitellaanko täällä, että kaikki IT-tyypit tienaa vähintään 3000€? Jos tuosta on tullut uusi peruspalkka, niin mitähän pitäisi osata, että saisi sen 4000€.

No eikai sentää uusi peruspalkka? Kyllähän ihan pääkaupunkiseudullakin on alta 2000€ it-helppari/helldesk hommia tekeviä. Eiköhän nuo jakaudu jotenki Alempi tuki 1500-2500e/kk - Ylempi tuki 2500-3500e/kk - Asiantuntijatehtävät 3500+e/kk

No tätä ketjua jos lukee, saa helposti kuvan että kaikki tienaa yli 3000 euroa.

No eikai sentää uusi peruspalkka? Kyllähän ihan pääkaupunkiseudullakin on alta 2000€ it-helppari/helldesk hommia tekeviä. Eiköhän nuo jakaudu jotenki Alempi tuki 1500-2500e/kk - Ylempi tuki 2500-3500e/kk - Asiantuntijatehtävät 3500+e/kk

Aika hyvin summattu. :worship:

Back
Ylös Bottom