Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Kyllä se nyt vaan on niin, että 1600€ on riistoa vastavalmistuneelle insinöörille. hafanafa onko itselläsi paperit taskussa vai käytkö jotain korkeakoulua?

Meinaan en ainakaan itse sinne kouluun mennyt lähes viideksi vuodeksi kökkimään siksi, että saisin huonomman palkan kuin olisin saanut lukion jälkeen raksamiehenä tai hitsarina.

Tulikin pari kertaa työhaastatteluissa nauraskeltua ääneen, kun tarjosivat alkupalkaksi 1700€ tms. Ja ihan rehdisti sanoin ettei kiinnosta tuolla palkalla, jos se nyt viimeinen tarjouksenne on.

2300€ oli oma lähtö ja 4 kk koe-ajan jälkeen kipusi reiluun 2800€, mikä on jo hyvä... vähäksi aikaa. Eli pitäkää kiinni niistä minimipalkoista ainakin. Isot firmat pystyvät polkemaan palkkoja, kun halukkaita on tulossa. Menkää vaikka jonnekin pienempään keräämään kokemusta ensiksi.

Saaks suomessa inssinä noin tuhottoman hyvää palkkaa, itte oisin 4/5osavalmis tradenomi, joka viimekuussa tienasi niinkin hurjat ku 402euroa, tuntipalkka 7.31. Ei vaa oikee oo tunteja mitä tehdä, ja sillonki ku on, ni vittumaisimpii ja kiireisimpii aikoihi. Sitte se vituttaa, ku periaatteessa mä oon torstai-sunnuntai töissä, tosin epäsäännöllisen säännöllisesti, niin normityöntekijöille annettii vapunpäivältä palkka, ku oli vapunpäivä, eikä töitä, ni mulle ei tietenkää ollu laitettu vuoroa siihe vapunpäivälle, vaa oli nyt sitte iha palkaton, ja se on kuitenki varmaa 10% pudotus kuukausiansiooni. Epistä, mut minkäs teet, ku nuorille ei oo oikein muitakaa töitä ja kun on yhen tunnin viikkosopimus. Onneksi kesällä varmaa se tonni menee puhki kuukaudessa, varsinki ku sunnuntait oon varmaa suunnillee kaikki aina töissä.

Että olkaa nyt siihi tonnikuuteesataa tyytyväisiä, osa-aikaseen mä en saa normisti ku 600/kk. Työkavereissa on tradenomiosastoa, ja alalle opiskelevia, valmis medianomi, medianomiopiskelija ynnämuita amk-taustaisia, joilla kaikilla on iha yhtä hyvät työehdot ja palkat. Kesällä ehkä 1000-1200 tullee. Toivon ainaski.
ex-koulukavereita on mm. tarjoilijana, 020202-vastaajana, puutarhaliikkeen myyjänä ja työttöminä.

siitä tunnin viikkosopimuksesta seuras muute sellanenki kiva ylläri, että pääsiäiseltä sain tulonmenetyksistä arkipyhäkorvausta vittu 24 senttiä;) Ku normityöntekijät saa täyden palkan;) sulaa vittuiluu mun mielestä toi. kuitekki koulujakäyny oon.

Monasti kyllä menee niin, että isommassa kerätään kokemusta ja sitten pienemmässä tehdään duunia niska limassa älyttömällä vastuulla.

Ei nyt kannata kuvitella, että kaikki AMK inssit tienaa parin vuoden työkokemuksella 3000€.

Siis tunnin viikkosopimus on mun allekirjottama sellanen työsopimus missä on sovittu viikottaiseksi työajaksi yksi tunti, muuhun ne ei
suostunut, ja siitä seuraa mm. sitä, että mut voidaan myös koeajan jälkeen pistää vittuun sieltä irtisanomisajan puitteissa, koska mä teen ja oon tehnyt tunteja koko ajan 15 tunnin pintaan, ja kesällä menee varmaan 40. Joten mulle ei tarvitse antaa tunteja (tasoitusjärjestelmä) jos ei haluta, ja musta pääsee sellaan eroon helposti ilman mitään suojaa.

Senlisäksi kaikki arkipyhäkorvaukset mä saan yhen tunnin palkan jaettuna 5, koska viikossa on viis työpäivää, ja arkipyhäkorvaus on viikkotunnit/työpäivätx palkka

Eli mun arkipyhä on niinki mairitteleva tosiaa ku 12 minuuttia;)!!

JA nimeltämainitsemattomassa päivittäistavarakaupanalanliikkeessä oon töissä. En kerro tietenkään nyt missä, ettei töissä kukaan tunnista mua.

e: mun sopimukses siis lukee, et mun työaika on tunti viikossa, ja mulle perusteltii se että sä oisit yhen päivän ennen kesää töissä 8 viikon jaksossa opettelemassa.. Kattiakanssa, oon kyl joka viikonloppu ja viikonloppuilta. Tosiasiassa oon jo nyt tehny nii paljo tunteja varastoon, et jos mulle halutaa antaa potkut, voi ne olla vaa kirjottamatta enää yhtää tuntia irtisanomispäivään saakka, ja se on iha laillista. Koko ajan elän sellasen pienen lopputilinpelon kanssa.

Monasti kyllä menee niin, että isommassa kerätään kokemusta ja sitten pienemmässä tehdään duunia niska limassa älyttömällä vastuulla.

Ei nyt kannata kuvitella, että kaikki AMK inssit tienaa parin vuoden työkokemuksella 3000€.

Luulisi että palkka riippuu siitä millä alalla on töissä. Näin mutulla sanoisin että raksalla olisi helpompi päästä kiinni tuohon 3000€ palkkaan, verrattuna esimerkiksi sosiaali- ja terveysalaan. Tämä on sitten täyttä mutuilua

Vitamiini, varmaan menee, suuryritystasolla ollaa töissä, jos sen verta voin sanoa, ettei nyt oikeesti profiloijat iske ja selvitä sitä, että kuka ny iha aikuisten oikeesti oon;)

Enkä kuulu Pamiin, ni en voi kysyykkää. Enkä kyllä aatellu liittyykkää. Eisenpuolee.;)
Motivoipaha 5.6 ja 17.6 olevii pääsykokeisii, et on tälläses elämäntilantees nyt;)

Nyrkkipajakokoluokan lafkoista, missä ennen oon ollu, meni seki läpi että kassa laskettii ja firma siivottii joku puoltuntii ilmasik omal ajal työpäivän jälkee, ja taukoi ei ollu.
e: pahin oli, ku jotku vitun idarit oli asiakkaina, ja ei tajunnu millää lähtä pois, ku oli laitettu kiinni 21:00, ja palkanmaksu loppu siihi, lähti ne viimiset joku 21.25, sitte sil paskal rahavaa'alla laskee kassa ja siivoomaa oma hihna ja skanneri loppuu, ja sitte tul tehtyy joku 45min ylimäärästä firmalle ilmasiksi.

Siis tunnin viikkosopimus on mun allekirjottama sellanen työsopimus missä on sovittu viikottaiseksi työajaksi yksi tunti, muuhun ne ei
suostunut, ja siitä seuraa mm. sitä, että mut voidaan myös koeajan jälkeen pistää vittuun sieltä irtisanomisajan puitteissa, koska mä teen ja oon tehnyt tunteja koko ajan 15 tunnin pintaan, ja kesällä menee varmaan 40. Joten mulle ei tarvitse antaa tunteja (tasoitusjärjestelmä) jos ei haluta, ja musta pääsee sellaan eroon helposti ilman mitään suojaa.

Senlisäksi kaikki arkipyhäkorvaukset mä saan yhen tunnin palkan jaettuna 5, koska viikossa on viis työpäivää, ja arkipyhäkorvaus on viikkotunnit/työpäivätx palkka

Eli mun arkipyhä on niinki mairitteleva tosiaa ku 12 minuuttia;)!!

JA nimeltämainitsemattomassa päivittäistavarakaupanalanliikkeessä oon töissä. En kerro tietenkään nyt missä, ettei töissä kukaan tunnista mua.

e: mun sopimukses siis lukee, et mun työaika on tunti viikossa, ja mulle perusteltii se että sä oisit yhen päivän ennen kesää töissä 8 viikon jaksossa opettelemassa.. Kattiakanssa, oon kyl joka viikonloppu ja viikonloppuilta. Tosiasiassa oon jo nyt tehny nii paljo tunteja varastoon, et jos mulle halutaa antaa potkut, voi ne olla vaa kirjottamatta enää yhtää tuntia irtisanomispäivään saakka, ja se on iha laillista. Koko ajan elän sellasen pienen lopputilinpelon kanssa.

Ei tota jaksa ees lukea kokonaan mutta kuulostaa ihan naurettavalta. Lähe nyt pois samantien tommosesta mestasta

Tsori, en pysty millää, ku ei mul oo mitää muutakaa työtä, ja pakko jopa munki on syyä, ja vaikka sossusta saisi yhtäpaljo/enemmin ku näistä töistä, ni en kehtaa kyl mennä sattuneesta syystä sinne. yhden työntekijän takia.

Ja mä en mitää muuta töitä saisi, en saanu viimekesällekään, kun kertakaikkiaa mun koulutuksel ja suuntautumisel eritoten ei oo helppoo saada duunii. Pakko kertakaikkiaa olla tuol sylkykuppiin puolilmasiksi.

e: iha tosi totaali ot: mitenköhä vitus mun profiilisivuu on käyny koht 100 tyyppii kattoos;) Aikas vitusti, koska noi ees tuli, iha hienoi!

e: vastaan tähänkii maisteriohjelmajuttuu suoraan:

eipä oo mitään maisteriohjelmaa olemassa mihin mun omalla suuntautumisella voisin hakea, mä en voi hakea mitenkään muuten, ku a. abikiintiössä b. avoimen väylältä c. opiskella joksku sellaseksi tradenomiksi, joiden suuntautumisvaihtoehdosta voidaan hakea suoraan eli hakea AMK-liiketalouteen opiskelemaan uusi tutkinto, ja sitten sitäkautta opiskella sellanen, mistä voi hakea maisteriohjelmiin. Tradenomitutkinnon suuntautuminen pitäis siis olla joku järkevä eikä tää nykynen, että voisin niin tehdä.

Tämä kuuluisi kauppakorkeaketjuun mutta..
Onko sulla tosiaan 4/5 tradenomitutkinnosta kasassa?
Eikös kannattaisi ennemmin rypistää se loppuun ja hakea suoraan maisteriohjelmaan?

Omat 2006-2007 valmistuneet tradenomituttavat tienaavat 1800-2300e/kk. Osa pääkaupunkiseudulla, osa muualla. Eivät ehkä ihan koulutusta vastaavissa tehtävissä (joissa vaatimuksena vähintään amk-tason tutkinto).

PK-seudulla koulutusta vastaavista hommista pitäisi saada vastavalmistuneena tradenomina kyllä vähintään 2200e, muuallakin kakkosella alkava palkka.

Tsori, en pysty millää, ku ei mul oo mitää muutakaa työtä, ja pakko jopa munki on syyä, ja vaikka sossusta saisi yhtäpaljo/enemmin ku näistä töistä, ni en kehtaa kyl mennä sattuneesta syystä sinne. yhden työntekijän takia.

Ja mä en mitää muuta töitä saisi, en saanu viimekesällekään, kun kertakaikkiaa mun koulutuksel ja suuntautumisel eritoten ei oo helppoo saada duunii. Pakko kertakaikkiaa olla tuol sylkykuppiin puolilmasiksi.

e: iha tosi totaali ot: mitenköhä vitus mun profiilisivuu on käyny koht 100 tyyppii kattoos;) Aikas vitusti, koska noi ees tuli, iha hienoi!

e: vastaan tähänkii maisteriohjelmajuttuu suoraan:

eipä oo mitään maisteriohjelmaa olemassa mihin mun omalla suuntautumisella voisin hakea, mä en voi hakea mitenkään muuten, ku a. abikiintiössä b. avoimen väylältä c. opiskella joksku sellaseksi tradenomiksi, joiden suuntautumisvaihtoehdosta voidaan hakea suoraan.

On ihan totta että ilman suunnitelmaa ei kannata edes tuosta hommasta lähteä. Rupea vaan heti hakemaan uutta työtä taikka opiskelu paikkaa

Katoinpa muuten noita insinööriliiton suosituksia niin 3030e pitäs olla alkupalkka kuukaudessa jos työkokemus on hyvä.

Toisaalta DI:lle alkupalkkasuositus on näemmä 3210e kuukaudessa ja tässä kuussa ne taas sitä nostaa. No täytyy toivoa että näihin lukuihin sitten pääsee kun valmistuu.

Nyrkkipajakokoluokan lafkoista, missä ennen oon ollu, meni seki läpi että kassa laskettii ja firma siivottii joku puoltuntii ilmasik omal ajal työpäivän jälkee, ja taukoi ei ollu.
e: pahin oli, ku jotku vitun idarit oli asiakkaina, ja ei tajunnu millää lähtä pois, ku oli laitettu kiinni 21:00, ja palkanmaksu loppu siihi, lähti ne viimiset joku 21.25, sitte sil paskal rahavaa'alla laskee kassa ja siivoomaa oma hihna ja skanneri loppuu, ja sitte tul tehtyy joku 45min ylimäärästä firmalle ilmasiksi.

Mä oon kuullu tätä samaa tarinaa muualtakin (eikä edes nyrkkipajaluokan paikoista) ja todella ihmettelen, että miten helvetissä toi on mahdollista. Kyllähän sen nyt pitää työnantajankin ymmärtää, että ei sieltä voi 21.00 marssia ulos ja jättää hommia tekemättä. Ei niitä nyt hyväntekeväisyydellä voi teettää, varsinkin kun kyse on valmiiksi surkeasta tuntipalkasta.

Vaikea tuohon on tietenkin vaikuttaa. Jos jättää hommat tekemättä ja ilmoittaa ettei ilmaiseksi jaksa rehkiä niin seuraavalla viikolla voi olla tunnit vähän kortilla.

Katoinpa muuten noita insinööriliiton suosituksia niin 3030e pitäs olla alkupalkka kuukaudessa jos työkokemus on hyvä.

Toisaalta DI:lle alkupalkkasuositus on näemmä 3210e kuukaudessa ja tässä kuussa ne taas sitä nostaa. No täytyy toivoa että näihin lukuihin sitten pääsee kun valmistuu.

Mahdatkohan tietää mistä puhut?

:hyper:

Hyvä työkokemus tarkoittaa yli 5v alan hommia. Saat olla oikeasti fakiiri jos meinaat vastavalmistuneena inssinä saada 3000€/kk kuukausipalkkana:thumbs:.

Tarkoitin dippainssien alkupalkkoja ja löysinkin ne itse.. näköjään yksityisellä sektorilla asiantuntijatehtävissä vastavalmistuneen keskiarvopalkka on ollut vähän alle 3000 e ja julkisella 2400 e.

sori muistelin että tuolla ois ollu myös dippainssit mukana. eipä taida olla vaikka missään sitä ei suoraan näkynytkään.

Hyvä työkokemus tarkoittaa yli 5v alan hommia. Saat olla oikeasti fakiiri jos meinaat vastavalmistuneena inssinä saada 3000€/kk kuukausipalkkana:thumbs:.

jos hommien määrä kasvaa ja halukkaiden kavereiden määrä vähenee niin 3v päästä voidaan olla jo 3000 ekua hipomassa suoraan koulun penkiltä tullessa :D tällä hetkellä taitaa saada alkupalkan sille tasolle mikä on 5v töissä olleella korotusten yms jälkeen.

siis suunnittelualalla

Hmmm, tässä alkaa olla pian 10v työkokemusta ja liksa tuota luokkaa. Voi vitalis jos jannut vetää nykyään saman heti lähtiessä! Pitäskö tiputtaa hanskat lopullisesti?

No tuolta uil:n sivuilta katsoin alkupalkkasuosituksen hyvällä työkokemuksella; 3030e/kk. En ottanut kantaa onko se hyvä vai huono:D

Kavereita on valmistunut insseiksi paljon viime aikoina. Alkupalkat ovat suunnittelupuolella olleet n. 2100€ ja tuotantopuolella n. 2500€. Voi olla jopa 2800€, jos on ollut firmassa töissä paljon jo aikaisemmin ja on hyvä työntekijä. Yli 3000€ alkupalkkana en kyllä usko missään.

Hmmm, tässä alkaa olla pian 10v työkokemusta ja liksa tuota luokkaa. Voi vitalis jos jannut vetää nykyään saman heti lähtiessä! Pitäskö tiputtaa hanskat lopullisesti?

Tekin työmarkkinatutkimusta tässä kattelin ja noin 10v sitten valmistuneen keskipalkka 4600e, mediaani 4400e. Naisilla molemmista voi ottaa 500e pois. Otos vähän alle 8000 henkilöä näemmä. Tietysti on niin ala kuin paikkakuntakohtaisia eroja, mutta nyt vaan pyytään lisää liksaa.

Back
Ylös Bottom