Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miten musta tulee tommonen?Olis jotain kokemusta kyllä tuostakin, olin aikoinaan jenkeissä sairaankuljetuksessa muutaman viikon tuuraajana.Siinä lähinnä vietiin vanhuksia kotoa sairaalaan tai toisin päin.Sää oot ihan ambulanssissa joku lääkäri varmaan?

No yks opiskelupolku on lähihoitaja/ensihoitaja (3v) + ensihoitaja(amk) 4v. Eli 7 vuottahan tossa tulee periaatteessa koululle mittaa.

Palkka 4 500 €/kk + kilometrikorvauksia ja päivärahoja satunnaisesti. Ylempi korkeakoulututkinto taustana ja työelämää takana noin seitsemän vuotta. Kait tuohon voi olla ihan tyytyväinen.

Veroja täytyy maksaa aina, sen ymmärrän, mutta jonkinlainen kohtuus kuitenkin pitäisi olla tuossa progressiossa. Nyt jokaisesta ylimääräisestä satasesta mitä tienaan jää käteen pauttiarallaa 38 euroa. Tässä on varmaan Rinteen ja Anderssonin ajattelukaavalla 8 eur liikaa. No sen verran yksinhuoltajaperheen lapsena täytyy sanoa ja kiittää Suomen (100v!) valtiota, että onneksi meillä on ilmainen koulutus ja yliopistoon on mahdollista hakea muutenkin kuin lukiopohjalta. Muuten en olisi tässä, tai siis näissä kengissä. Itse olin aivan surkea yläasteella ja lukion jätin kesken, mutta intissä tuli sitten kasvettua ja jotenkin vain oikeustiede kolahti korkealta ja kovaa minulle... Kannustan kaikkia opiskelemaan, etsikää se oma "juttu". 17-18 v. se ei ole helppoa. Harmi vain, ettei valtiolla ole enää varaa nykypäivinä panostaa opiskeluun enää niin paljon. Hyvää Vappua!

Mulla on aikalailla identtinen tilanne. Ei tuossa veroprogressiossa ole mitään järkeä. Ja muuten tappaa aika tehokkaasti kiinnostuksen tehdä extraa. Toki myönnän että minulla on elämässä ja työssä ihan muut motivaattorit kuin raha. Mutta onhan se käsittämätöntä miten vähän korkeasta palkasta oikeasti jää käteen.

Päivitelläänpä omia tietoja... Työpaikka vaihtuu elokuussa. Uudessa paikassa nimikkeenä ohjelmistosuunnittelija ja palkka 3600e/kk + edut (lounas, puhelin, bussikortti, salikortti).

Työkokemus 6v + amiskauppis, ei korkeakoulu

Mulla on aikalailla identtinen tilanne. Ei tuossa veroprogressiossa ole mitään järkeä. Ja muuten tappaa aika tehokkaasti kiinnostuksen tehdä extraa. Toki myönnän että minulla on elämässä ja työssä ihan muut motivaattorit kuin raha. Mutta onhan se käsittämätöntä miten vähän korkeasta palkasta oikeasti jää käteen.

Hyvä esimerkki veroprogressiosta. Kaverilla oli palkka 5000€ ja ylennettiin pomoksi 7800€ liksalla, johon kuuluu 1000€ verotusarvolla auto. Käteen jää 40€ enemmän kuin ennen + se auto.

Hyvä esimerkki veroprogressiosta. Kaverilla oli palkka 5000€ ja ylennettiin pomoksi 7800€ liksalla, johon kuuluu 1000€ verotusarvolla auto. Käteen jää 40€ enemmän kuin ennen + se auto.

Ihan kaikki ei nyt mätsää.
60 000/vuosi tuloilla veroprosentiksi tulee 27.5, eli käteen kuukausittain 3600e.
105 000/vuosi tekee prosentiksi 35.5, jolloin liksasta pitäisi jäädä käteen 5000e.
(en nyt laskenut kuin verot, tyellit sun muut puuttuu)

5000-3600 = 1400 > 40

Veikkaan että tuossa tapauksessa on ainakin auton liisarivuokra vähennetty palkasta, ellei kaveri vaan rehellisesti puhu omiaan. Jäähän siinä se tonnin auto käyttöön joka tapauksessa jos sellaisesta tykkää.

60 000/vuosi tuloilla veroprosentiksi tulee 27.5, eli käteen kuukausittain 3600e.
105 000/vuosi tekee prosentiksi 35.5, jolloin liksasta pitäisi jäädä käteen 5000e.

5000-3600 = 1400 > 40

Veikkaan että tuossa tapauksessa on ainakin auton liisarivuokra vähennetty palkasta, ellei kaveri vaan rehellisesti puhu omiaan. Jäähän siinä se tonnin auto käyttöön joka tapauksessa jos sellaisesta tykkää.

Kuten kirjoitin, se auto sisältyy tuohon palkkaan. Veroprossa kuulema noin 50% tällä hetkellä. Tuossakin tapauksessa voisi olla käyttäjälle hyödyllisempää, että auto olisi vielä kalliimpi ja rahapalkan osuus pienempi. Saisi edes jotain hyötyä palkankorotuksesta, eikä kaikki valuisi verottajan taskuun.

Kuten kirjoitin, se auto sisältyy tuohon palkkaan. Veroprossa kuulema noin 50% tällä hetkellä.

Kuten kirjoitin niin kaikki ei nyt vaan täsmää. Okei, jos joku 4x% on se noin 50 niin sitten. Auton verotusarvo toki lasketaan mukaan, kannattaa ennemmin valita auto jossa pieni verotusarvo. Tai sanoa ettei halua koko autoa ;) Osa palkkaa se tonnin auto nyt joka tapauksessa on.
http://prosentti.vero.fi/VPL2017/Sivut/Henkilotiedot.aspx

Viimeksi muokattu:
Kuten kirjoitin niin kaikki ei nyt vaan täsmää. Okei, jos joku 4x% on se noin 50 niin sitten. Auton verotusarvo toki lasketaan mukaan, kannattaa ennemmin valita auto jossa pieni verotusarvo. Tai sanoa ettei halua koko autoa ;) Osa palkkaa se tonnin auto nyt joka tapauksessa on.
http://prosentti.vero.fi/VPL2017/Sivut/Henkilotiedot.aspx

Tuossa hommassa se auto on pakollinen. Se on varmasti laskenut veroprossan päälle noin 8% tyel ym. kulut. Silloin vanhalla liksalla kuluja menisi n. 37% palkasta ja uudella n. 45%. Mitä itse laskin nopeasti näillä tiedoilla, niin uudella liksalla tulee rahaa 100€ enemmän tilille + se auto. Veikkaan, että siellä on taustalla vielä joku vuosittainen tulospalkkio, joka on ennakoitu tuloihin ja nostaa sen veroprossan 50%. Eihöhän naispuolisen talousjohtajan jutut ole kuitenkin melko pykälässä, mitä henkilöä tunnen. Ei sun kannata siellä murehtia pitääkö laskelmat paikkansa ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

5000-3600 = 1400 > 40

Lasket väärin ja käsität vapaan autoedun verotusarvon väärin. Kaveri selkeästi sanoi, että tuohon uuteen 7800€ liksaan sisältyi autoetu 1000€. Eli 6800€ rahapalkkaa verotetaan 7800€ mukaan.

Nimimerkillä: brutto 6250€ sis autoedun ja käteen jää karvan alle kolme tonnia.

Tuossa hommassa se auto on pakollinen. Se on varmasti laskenut veroprossan päälle noin 8% tyel ym. kulut. Silloin vanhalla liksalla kuluja menisi n. 37% palkasta ja uudella n. 45%. Mitä itse laskin nopeasti näillä tiedoilla, niin uudella liksalla tulee rahaa 100€ enemmän tilille + se auto. Veikkaan, että siellä on taustalla vielä joku vuosittainen tulospalkkio, joka on ennakoitu tuloihin ja nostaa sen veroprossan 50%. Eihöhän naispuolisen talousjohtajan jutut ole kuitenkin melko pykälässä, mitä henkilöä tunnen. Ei sun kannata siellä murehtia pitääkö laskelmat paikkansa ;)

Sain edelleen eroksi viitisensataa, mutta sen olen oppinut että en ala vänkäämään naisen kanssa. :D

Ei nyt meikälle kuulu ja vanha postauskin. Liisarisoppareita on monenlaisia eri yrityksissä, mutta menen karkealla laskelmalla:

12,5*7800 = 97 500 = Helsinki veroprosentti ilman vähennyksiä 33,5% + TYEL mm. 7,75%

7800-1000 = 6800 * (100-(33,5+7,75)) = 3995/kk.

Taas:

5000 * 12,5 = 62 500 = Helsinki veroprosentti 27% + TYEL mm. 7,75%

5000 * (100-(27+7,75)) = 3125/kk.

En tiedä mistä joku repii tuossa 40e erotuksen. Tottakai jos on itse veroprosenttia nostanut ja varmaan onkin, mutta turha sanoa vertauksena progressioon, että jää 40e enemmän käteen.

Olen kuitenkin samaa mieltä, että progressio on rankka :)

Super5:n eka laskelma on väärin ajateltu; verot maksetaan myös siitä tonnista. Eli 7800e bruttopalkasta, joka siis sisältää tonnin autoedun, jää käteen 6800e-(7800e*(0,335+0,0775))=3582,5e. Mut joo, on eroa silti enemmän kuin 40e.

Itse laskin sen vain niin, että ko vuositulolla prossa (auto kaiketi ns. luontaisetuna, koska sisälsin sen bruttotuloihin) ja itse rahapalkasta sen prosentin mukainen vero, jossa ei tonnia mukana. Joten meneekö se noin, eikö tuossa ole ns. tuplaverot sille tonnille? Menipä halkomiseksi, mutta jos tässä itse oppisi vaikka laskemaan :D

Kokonaisvuosituloista, jotka siis sisältää sen auton lasketaan joo veroprossa ja se kerrottuna kokonaisbruttotuloilla kertoo että paljonko veroa maksetaan. Tämä sitten vähennetään auton verotusarvolla vähennetystä bruttopalkasta ja saadaan netto. Eli ei siinä tuplaveroa ole, on vain niin että maksettavan veron määrä on ihan sama riippumatta siitä saatko palkan kokonaan rahana, vai osan autona, asuntona tai minä muuna etuna tahansa.

Suositut

Back
Ylös Bottom