- Ikä
- 34
Siis jos nyt oikein älysin niin tarkoitat opintotukea? Eikös opintotukea saa vasta 17 vuotiaana?Opiskelija 25€/kk![]()
Tai sitten vain käsitin väärin, voihan ne olla työllä ansaittu nekin rahat. :D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siis jos nyt oikein älysin niin tarkoitat opintotukea? Eikös opintotukea saa vasta 17 vuotiaana?Opiskelija 25€/kk![]()
Tuohan on se unelmatilanne palkkaneuvotteluihin. Itse olin aikanaan intin jälkeen eräässä firmassa, jossa täsmälleen samaa työtä tekevät työtoverit saivat 2 euroa parempaa tuntiliksaa. Noh, kyttäilin hommia sitten muualta ja pian tärppäsikin, palkkakin oli sopivasti tuon 2 euroa parempaa tunnilta. Ai kun oli makeaa mennä pomon luokse kyselemään että josko saisi samaa liksaa kuin kanssatoverini.
Pomo: "juu ei tämä nyt oikein onnistu"
Minä: "terve"
Siitä sitten takkia naulakkoon ja menoksi, työsopimustakaan ei ollut kirjallisena joten irtisanomisaika oli pyöreä nolla.
Siis jos nyt oikein älysin niin tarkoitat opintotukea? Eikös opintotukea saa vasta 17 vuotiaana?
Tai sitten vain käsitin väärin, voihan ne olla työllä ansaittu nekin rahat. :D
Ei kyseessä ole välttämättä mikään vellihousu. Noin se homma toimii. Esimies sanoo että ei voi mitään ja kattellaan, isompi pomo sanoo ettei asia hänelle kuulu. Siinä sitten olet. Isommissa firmoissa voi vielä viitata henkilöstöosastoon. Parhaassa tapauksessa ei tarvitse edes antaa nimiä, vaan joku harmaa eminenssi estää korotukset.
Tohon vois sanoa ettäTyönjohdon tehtävä on viedä asioita ylöspäin. Jos pikkupomo ei kerro että "Pertti tekee rajusti töitä ja haluaa kehittyä, eiköhän olisi palkankorotuksen paikka" ylöspäin, niin kuka sen tekee? Työnjohdon pitää olla lojaali myös sille tekijälle.
Firmassa jossa on kymmeniä tuhansia työntekijöitä ja HR sanelee palkankorotus"potin", on työntekijän ja pikkupomon turha pyristellä![]()
En sanele, olenhan "vain" duunari. Mutta se ei tarkoita sitä että tyydyn status quohon. Kollektiivinen hiljaisuus ja saamattomuus omien etujen ajamisessa on jokaisen työyhteisen oma asia. Jos ei yhteisö muutu, niin itse voi tehdä asialle jotain. Oman palkkansa ja etunsa ja sen minkälaisessa yhteisössä töitänsä tekee voi "sanella". Itsehän sitä on omien oikeuksiensa valvoja.
Jos Miisa meinaat, ettei tuhansia työntekijöitä sisällään pitävä firma anna palkankorotuksia (henk.koht), niin voin kertoa että olet väärässä.
Tottakai isotkin firmat antavat palkankorotuksia, mutta jos 10 hengen tiiminvetäjälle annetaan 100e potti josta palkankorotukset pitää jakaa koko tiimille niin sillä ei ole mitään merkitystä mitä yksittäinen työntekijä vaatii itselleen. Paras tapa saada palkankorotus on vaihtaa työnantajaa...
Firmassa jossa on kymmeniä tuhansia työntekijöitä ja HR sanelee palkankorotus"potin", on työntekijän ja pikkupomon turha pyristellä![]()
En sanele, olenhan "vain" duunari.
Tohon vois sanoa ettäTyönjohdon tehtävä on viedä asioita ylöspäin. Jos pikkupomo ei kerro että "Pertti tekee rajusti töitä ja haluaa kehittyä, eiköhän olisi palkankorotuksen paikka" ylöspäin, niin kuka sen tekee?
Joskus mulle sanottiin, että kyllä siihen sinun paikalle on tulijoita jos palkka ei miellytä. Jäi saatanan positiivinen kuva ja tuli heti olo, että minua arvostetaan työntekijänä. No, siihen sai minun puolesta sitten toinen tullakin. Kunnes tulin sitten hieman myöhemmin itse tuon "ex-pomoni" paikalle töihin. Uhkailu ei ole oikein hyvä kannustin työyhteisössä.Jos muita on tulossa tekemään samaa duunia, niin miksi palkkaa pitäisi nostaa?
No paskapuhetta sinnekin vain sitten takaisin. Ei lähimmän esimiehen tehtävä ole olla viestinviejänä omalle pomolleen. Esimies kertoo mitä työntekijä tekee, ja hoitaa kehityskeskustelut ym. niin ettei ylempi johotporras rasitu. Pertti varmasti kuvittelee ansaitsevansa lisää liksaa, mutta jos esimies näkee asian toisin, ei mitään viestiä ole syytä kuljettaa mihinkään suuntaan. Onko tuo palkan kasvatus ehto kehitykselle? Työnantaja näkee asian ihan toisinpäin. Ensin kehitytään, ja sitten katsotaan sitä palkkaa. Jos muita on tulossa tekemään samaa duunia, niin miksi palkkaa pitäisi nostaa?
No paskapuhetta sinnekin vain sitten takaisin. Ei lähimmän esimiehen tehtävä ole olla viestinviejänä omalle pomolleen. Esimies kertoo mitä työntekijä tekee, ja hoitaa kehityskeskustelut ym. niin ettei ylempi johotporras rasitu. Pertti varmasti kuvittelee ansaitsevansa lisää liksaa, mutta jos esimies näkee asian toisin, ei mitään viestiä ole syytä kuljettaa mihinkään suuntaan. Onko tuo palkan kasvatus ehto kehitykselle? Työnantaja näkee asian ihan toisinpäin. Ensin kehitytään, ja sitten katsotaan sitä palkkaa. Jos muita on tulossa tekemään samaa duunia, niin miksi palkkaa pitäisi nostaa?
Kyllä on jos puhutaan organisaation "virkatiestä". Ei ole tosiaankaan järkevää, jos palkkatoivomuksia viedään sinne porrasta ylemmäksi ja ohitetaan oma esimies, koska silloin homma ei mene ihan oikealla tavalla. Kehotan ohittamaan lähimmän esimiehen SIINÄ tapauksessa, että lähin esimies on kyvytön/haluton ajamaan palkankorotus toivetta. Tällaiseen saattaa olla syynä niinkin yksinkertainen asia, kuin pikkupomo vs. työntekijä-kemia.
JOS mitään viestiä ei ole syytä viedä ylemmäs, niin ei sinne tarvitse mitään viedäkään. En ole muuta väittänytkään.
Palkan kasvatus ei ole elinehto, mutta jos junnataan muiden palkkojen takana tai palkka ei vastaa työn vaativuutta tai palkka ei kehity, niin silloin lienee tehtävä asialle jotain.
Kyllä sitä kieltämättä on heikoilla jos tekee sellaista duunia, jonka kuka vaan pystymetsästä pystyy tekemään. Uranvaihto on hyvä vaihtoehto tai itsensä edelleen kouluttaminen vaativampiin tehtäviin. Jos palkka ei nouse ja tosiaan kuka vaan pystytään ottamaan sinun tilalle, niin siinä tapauksessa syyllinen tilanteeseen löytyy omasta peilistä.
Aika tarkkaan kannattaa miettiä omaa roolia ja sitä kuinka korvaamaton oikeasti on. Se, että oma paikka pystytään täyttämään muutaman viikon koulutuksella ei oikein anna suurta pelivaraa neuvotteluihin. Jos on jotain kättä pidempää esittää omista kyvyistä niin aina parempi.
Mun mielestä paras tapa on katsella muita töitä mahdollisesti käydä haastatteluissa ja nuuhkia sitä markkinatilannetta joka omalla alalla on. Jos on paljon duunia tarjolla ja parempaan palkkaa niin on helppo sanoa, että haluan palkan korotuksen tai lähden menemään. Järkevästi perustellen toki. Ilmoittaa, että tuossa naapurissa samoista hommista saa x€ palkkaa jne. Tällöin kyllä pitää sitten olla oikeasti valmis lähtemään.